Za šesť mesiacov sme na Grandlande najazdili 16 500 kilometrov, navštívili deväť krajín a utŕžili jeden kamienok do okna, čo bola jediná nepríjemnosť, za ktorú však Opel nemohol. Keď sme v máji začínali, stál liter nafty 1,74 eura, na prelome júna a júla stúpol na 1,95 eura a potom ku koncu testu zase padol na 1,75 eura.
Pri celkovej priemernej spotrebe 5,5 litra sme dosahovali na jednu nádrž (53 litrov) dojazd 964 kilometrov, čo nás stálo od 92 do 103 eur. Priemerná rýchlosť v teste bola 84 km/h, pretože sme jazdili hlavne po diaľniciach tak, ako sa na naftové auto patrí.
Poháňané sú len predné kolesá, ale vďaka svetlej výške 188 milimetrov sa dá prejsť aj ľahký terén. Jazdili sme po kamenistej pustine v Kaliakre aj po slovenských poľných cestách. Je to SUV, takže mu takéto výlety nerobia problém, ale GS Line je pekne lakované a poškriabať by ho nikto nechcel.
Jeho revírom je diaľnica. A celkom nečakane aj podzemné garáže, o čom sme sa neraz presvedčili v tých najužších priestoroch, do ktorým sme sa museli vmanévrovať. Obratnosť je skutočne dobrá.
Zatiaľ čo Jogger, ktorý sme mali na dlhodobý test v rovnakom období, vykazoval na koberčekoch, čalúnení a výstelke kufra už známky opotrebovania, Grandland po vyčistení vyzeral ako nový. Ani tie hladké plochy v interiéri lakované načierno nezostali po dlhšom používaní poškriabané, hoci sme na začiatku mali tento druh obáv.
Žiadne vŕzganie, klepanie či škrípanie sa neobjavilo, dielenské spracovanie je na dobrej úrovni. Naftový agregát síce nepatrí k tým výkonnejším, ale charakter rodinného auta na dlhé vzdialenosti skvelo zvládol. Dôležitejšie ako samotný výkon bolo, že si dobre rozumel so samočinnou hydrodynamickou prevodovkou, ktorá radila rýchlostné stupne plynulo a bez trhania.
Viac fotografií aj informácií o teste nájdete v galérii
Oproti Peugeotu 3008 alebo Citroënu C5 Aircross má Grandland tuhší podvozok. Pre tvrdšie naladené tlmiče sa Opel správal v zákrutách stabilnejšie, dobre držal stopu aj na nerovnostiach a poskytoval vodičovi lepšiu spätnú väzbu. Na druhej strane, hlbšie nerovnosti pasažieri, a to hlavne tí zadní, cítia výraznejšie a celkovo sú otrasy v kabíne vyššie ako pri francúzskych súrodencoch z koncernu Stellantis.
Kolesá bolo do kabíny tiež počuť, a to sme mali 18-palcové. Príplatkové devätnástky by už boli na toto auto asi ťažké. Ako sme už neraz pri značke Opel písali, oplatí sa priplatiť si za sedadlá s certifikátom AGR. Ich vplyv na chrbát je citeľný a ani po dlhom čase za volantom nebudete polámaní. Tieto kvality ocenia hlavne starší ľudia. Prvý dojem z posedu asi nebude, že je mäkučký ako obláčik, ale dôležitejšie je dlhodobé pôsobenie na zdravie.
Ďalšia vec, ktorú odporúčame priplatiť si, sú svetlomety IntelliLux LED, ktoré sa skladajú zo 168 diódových svetelných prvkov (84 v každom svetle) a dokážu vystrihnúť krásne a bezpečné svetelné obrazce. Svetlomety reagujú rýchlejšie a presnejšie, vodič si užije optimálny výhľad bez oslňovania protiidúcimi vozidlami.
Drobnou nevýhodou bolo, že náš Grandland zvládal zrkadlenie mobilného telefónu prostredníctvom Android Auto a Apple CarPlay len cez kábel. Takže sme stále mali jeden USB port obsadený káblom. Za pochvalu stojí, že párovanie bolo vždy rýchle a bez problémov, čo pri iných autách nie je vôbec bežné. Vzadu bol len jeden USB port.
Ďalších 35 obrázkov aj s technickými popiskami nájdete v galérii
Do kufra sa vojde slušných 514 litrov, po sklopení operadiel zadných sedadiel, ktoré sú delené v pomere 40 : 60, dostanete prepravný objem 1 652 litrov. Tvar kufra je pravidelný, dobre využiteľný s dvojitým dnom. V každom rohu je háčik na uchytenie siete, nechýba tunel na prevoz dlhých predmetov.
Cena Grandlandu s benzínovým trojvalcom a manuálom sa začína na 28 790 eurách, naftový GS Line s automatom stojí od 35 490 a testovaný exemplár s príplatkami 37 090 eur. Z tých príplatkov spomenieme aspoň sedadlá AGR za 280 eur, optická a osvetľovacia súprava za 1 200 eur a bezkľúčové štartovanie za 300 eur.
Žiadna výrazná dynamika, ale solídne auto s veľkou kabínou a nízkou spotrebou. Moderný diesel ešte nie je mŕtvy. Ak jazdíte dlhé trasy, dáva toto auto zmysel. Nás po 16 500 km jednoznačne presvedčilo.
motor a pohonný systém | Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi |
---|---|
Usporiadanie a počet valcov | Radový štvorvalec |
Zdvihový objem | 1 499 cm3 |
Max. výkon | 96 kW / 130 k |
pri otáčkach | 3 750/min |
Max. krútiaci moment | 300 Nm |
pri otáčkach | 1 750/min |
Palivo | dieselový motor |
Pohon | predná náprava |
Prevodovka | Automatická |
rozmery, hmotnosti a objemy | Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi |
---|---|
Dĺžka | 4 477 mm |
Šírka | 1 906 mm |
Výška | 1 630 mm |
Rázvor náprav | 2 675 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 523 kg |
Objem batožinového priestoru | 514 / 1 652 l |
Objem palivovej nádrže | 53 l |
jazdné výkony | Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi |
---|---|
Max. rýchlosť | 195 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,5 s |
spotreba | Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi |
---|---|
Diaľnica - počas testu | 6,1 l/100 km |
Vidiek - počas testu | 4,7 l/100 km |
emisie | Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi |
---|---|
Emisie CO2 | 128 - 154 g/km |
aktuálne cenníkové ceny s dph | Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi |
---|---|
Základná cena modelu | od 28 790 € |
Základná cena verzie | od 32 790 € |
Cena testovaného exemplára | 40 250 € |
Usporiadanie a počet valcov | |
---|---|
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | Radový štvorvalec |
Zdvihový objem | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 1 499 cm3 |
Max. výkon | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 96 kW / 130 k |
pri otáčkach | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 3 750/min |
Max. krútiaci moment | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 300 Nm |
pri otáčkach | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 1 750/min |
Palivo | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | dieselový motor |
Pohon | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | predná náprava |
Prevodovka | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | Automatická |
Dĺžka | |
---|---|
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 4 477 mm |
Šírka | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 1 906 mm |
Výška | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 1 630 mm |
Rázvor náprav | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 2 675 mm |
Pohotovostná hmotnosť | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 1 523 kg |
Objem batožinového priestoru | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 514 / 1 652 l |
Objem palivovej nádrže | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 53 l |
Max. rýchlosť | |
---|---|
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 195 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 11,5 s |
Diaľnica - počas testu | |
---|---|
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 6,1 l/100 km |
Vidiek - počas testu | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 4,7 l/100 km |
Emisie CO2 | |
---|---|
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 128 - 154 g/km |
Základná cena modelu | |
---|---|
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | od 28 790 € |
Základná cena verzie | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | od 32 790 € |
Cena testovaného exemplára | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 40 250 € |