Za šesť mesiacov sme na Grandlande najazdili 16 500 kilometrov, navštívili deväť krajín a utŕžili jeden kamienok do okna, čo bola jediná nepríjemnosť, za ktorú však Opel nemohol. Keď sme v máji začínali, stál liter nafty 1,74 eura, na prelome júna a júla stúpol na 1,95 eura a potom ku koncu testu zase padol na 1,75 eura.

Opel Grandland 1,5 CDTi GS Line. Tmavo červená Dark Ruby Red ako dozrievajúce višne s čiernym Vizorom, prahmi, strechou i diskami mu svedčia. Grandland GS Line pôsobí výnimočne dobre.
Zdroj: ROBO HUBAČ

Pri celkovej priemernej spotrebe 5,5 litra sme dosahovali na jednu nádrž (53 litrov) dojazd 964 kilometrov, čo nás stálo od 92 do 103 eur. Priemerná rýchlosť v teste bola 84 km/h, pretože sme jazdili hlavne po diaľniciach tak, ako sa na naftové auto patrí.

Poháňané sú len predné kolesá, ale vďaka svetlej výške 188 milimetrov sa dá prejsť aj ľahký terén. Jazdili sme po kamenistej pustine v Kaliakre aj po slovenských poľných cestách. Je to SUV, takže mu takéto výlety nerobia problém, ale GS Line je pekne lakované a poškriabať by ho nikto nechcel.

V Rumunsku sme tankovali liter nafty za 9,10 lei (1,86 eura) a v Bulharsku za 3,47 leva (1,78 eura), čo nebolo oveľa lacnejšie ako letné ceny na Slovensku, ale treba podotknúť, že sme tankovali na hlavných diaľničných ťahoch, kde sú síce krásne európske značkové pumpy, ale aj drahšie ako vo vnútrozemí.
Zdroj: ROBO HUBAČ

Jeho revírom je diaľnica. A celkom nečakane aj podzemné garáže, o čom sme sa neraz presvedčili v tých najužších priestoroch, do ktorým sme sa museli vmanévrovať. Obratnosť je skutočne dobrá.

Zatiaľ čo Jogger, ktorý sme mali na dlhodobý test v rovnakom období, vykazoval na koberčekoch, čalúnení a výstelke kufra už známky opotrebovania, Grandland po vyčistení vyzeral ako nový. Ani tie hladké plochy v interiéri lakované načierno nezostali po dlhšom používaní poškriabané, hoci sme na začiatku mali tento druh obáv.

Táto páka súvisí so vstupom Opla do koncernu Stellantis. Poznáme ju dobre z Peugeotov. Je to však pekný dizajnový kúsok a navyše sa s ňou dobre manipuluje. Okolo je klavírny čierny lak.
Zdroj: ROBO HUBAČ

Žiadne vŕzganie, klepanie či škrípanie sa neobjavilo, dielenské spracovanie je na dobrej úrovni. Naftový agregát síce nepatrí k tým výkonnejším, ale charakter rodinného auta na dlhé vzdialenosti skvelo zvládol. Dôležitejšie ako samotný výkon bolo, že si dobre rozumel so samočinnou hydrodynamickou prevodovkou, ktorá radila rýchlostné stupne plynulo a bez trhania.

Viac fotografií aj informácií o teste nájdete v galérii

Oproti Peugeotu 3008 alebo Citroënu C5 Aircross má Grandland tuhší podvozok. Pre tvrdšie naladené tlmiče sa Opel správal v zákrutách stabilnejšie, dobre držal stopu aj na nerovnostiach a poskytoval vodičovi lepšiu spätnú väzbu. Na druhej strane, hlbšie nerovnosti pasažieri, a to hlavne tí zadní, cítia výraznejšie a celkovo sú otrasy v kabíne vyššie ako pri francúzskych súrodencoch z koncernu Stellantis.

Oplatí sa priplatiť si za sedadlá s certifikátom AGR. Ich vplyv na chrbát je citeľný a ani po dlhom čase za volantom nebudete polámaní. Textilné aj kožené časti sedadiel zostali po 16 500 kilometroch bez náznaku po­užívania. Výsuvná opora padla vhod.
Zdroj: ROBO HUBAČ

Kolesá bolo do kabíny tiež počuť, a to sme mali 18-palcové. Príplatkové devätnástky by už boli na toto auto asi ťažké. Ako sme už neraz pri značke Opel písali, oplatí sa priplatiť si za sedadlá s certifikátom AGR. Ich vplyv na chrbát je citeľný a ani po dlhom čase za volantom nebudete polámaní. Tieto kvality ocenia hlavne starší ľudia. Prvý dojem z posedu asi nebude, že je mäkučký ako obláčik, ale dôležitejšie je dlhodobé pôsobenie na zdravie.

Ďalšia vec, ktorú odporúčame priplatiť si, sú svetlomety IntelliLux LED, ktoré sa skladajú zo 168 diódových svetelných prvkov (84 v každom svetle) a dokážu vystrihnúť krásne a bezpečné svetelné obrazce. Svetlomety reagujú rýchlejšie a presnejšie, vodič si užije optimálny výhľad bez oslňovania protiidúcimi vozidlami.

Dostali sme sa až na nádherný mys Kaliakra s gréckymi a rímskymi pamiatkami. Pobrežie je strmé s vertikálnymi útesmi dosahujúcimi 70 metrov. Kaliakra je prírodná rezervácia, kde možno pozorovať delfíny a kormorány .
Zdroj: Milan Adámek

Drobnou nevýhodou bolo, že náš Grandland zvládal zrkadlenie mobilného telefónu prostredníctvom Android Auto a Apple CarPlay len cez kábel. Takže sme stále mali jeden USB port obsadený káblom. Za pochvalu stojí, že párovanie bolo vždy rýchle a bez problémov, čo pri iných autách nie je vôbec bežné. Vzadu bol len jeden USB port.

Ďalších 35 obrázkov aj s technickými popiskami nájdete v galérii

Do kufra sa vojde slušných 514 litrov, po sklopení operadiel zadných sedadiel, ktoré sú delené v pomere 40 : 60, dostanete prepravný objem 1 652 litrov. Tvar kufra je pravidelný, dobre využiteľný s dvojitým dnom. V každom rohu je háčik na uchytenie siete, nechýba tunel na prevoz dlhých predmetov.

Grandland na návšteve v Salzburgu. Z Kaprunu cez Alpy do Švajčiarska a späť to bola pre nás aj pre Grandland zážitková jazda. Podvozok je citeľne tuhší než majú jeho francúzski súrodenci, čo je lepšie pre stabilitu, držanie stopy v zákrute a odozvu na volante. Na druhej strane po návrate z kvalitných švajčiarskych a rakúskych ciest na Slovensko si spolucestujúci hneď uvedomili, že s niečo zmenilo.
Zdroj: Peter Mladenov

Cena Grandlandu s benzínovým trojvalcom a manuálom sa začína na 28 790 eurách, naftový GS Line s automatom stojí od 35 490 a testovaný exemplár s príplatkami 37 090 eur. Z tých príplatkov spomenieme aspoň sedadlá AGR za 280 eur, optická a osvetľovacia súprava za 1 200 eur a bezkľúčové štartovanie za 300 eur.

Centrálny displej je mierne natočený na vodiča. Výhodou Grandlandu oproti koncernovým súrodencom je intuitívnejšie ovládanie. Taká tá nemecká pragmatickosť v ergonómii, ktorá neodvádza pozornosť a napriek väčšiemu počtu tlačidiel na volante je hneď všetko jasné. Grafika je zase minimalistická, bez zbytočných animácií a gejzírov farebnosti – tak častých a únavných v ostatných nových autách, ale pekná a zrozumiteľná.
Zdroj: Auto Bild

Žiadna výrazná dynamika, ale solídne auto s veľkou kabínou a nízkou spotrebou. Moderný diesel ešte nie je mŕtvy. Ak jazdíte dlhé trasy, dáva toto auto zmysel. Nás po 16 500 km jednoznačne presvedčilo.

motor a pohonný systém Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi
Usporiadanie a počet valcov Radový štvorvalec
Zdvihový objem 1 499 cm3
Max. výkon 96 kW / 130 k
pri otáčkach 3 750/min
Max. krútiaci moment 300 Nm
pri otáčkach 1 750/min
Palivo dieselový motor
Pohon predná náprava
Prevodovka Automatická
rozmery, hmotnosti a objemy Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi
Dĺžka 4 477 mm
Šírka 1 906 mm
Výška 1 630 mm
Rázvor náprav 2 675 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 523 kg
Objem batožinového priestoru 514 / 1 652 l
Objem palivovej nádrže 53 l
jazdné výkony Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi
Max. rýchlosť 195 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,5 s
spotreba Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi
Diaľnica - počas testu 6,1 l/100 km
Vidiek - počas testu 4,7 l/100 km
emisie Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi
Emisie CO2 128 - 154 g/km
aktuálne cenníkové ceny s dph Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi
Základná cena modelu od 28 790 €
Základná cena verzie od 32 790 €
Cena testovaného exemplára 40 250 €
Usporiadanie a počet valcov
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi Radový štvorvalec
Zdvihový objem
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 1 499 cm3
Max. výkon
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 96 kW / 130 k
pri otáčkach
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 3 750/min
Max. krútiaci moment
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 300 Nm
pri otáčkach
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 1 750/min
Palivo
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi dieselový motor
Pohon
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi predná náprava
Prevodovka
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi Automatická
Dĺžka
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 4 477 mm
Šírka
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 1 906 mm
Výška
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 1 630 mm
Rázvor náprav
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 2 675 mm
Pohotovostná hmotnosť
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 1 523 kg
Objem batožinového priestoru
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 514 / 1 652 l
Objem palivovej nádrže
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 53 l
Max. rýchlosť
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 195 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 11,5 s
Diaľnica - počas testu
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 6,1 l/100 km
Vidiek - počas testu
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 4,7 l/100 km
Emisie CO2
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 128 - 154 g/km
Základná cena modelu
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi od 28 790 €
Základná cena verzie
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi od 32 790 €
Cena testovaného exemplára
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 40 250 €