Ak automobil stojí na mieste, trvá jeho agregátu podstatne dlhšie, kým dosiahne optimálnu pracovnú teplotu. Uvádza to nemecká organizácia ADAC, ktorá sa zamerala na častý zimný zlozvyk vodičov - zahrievanie motora na voľnobehu, napríklad pri čistení vozidla od ľadu a snehu. Prečo by ste to už nemali robiť? Existuje niekoľko dôvodov.

Test ADACu ukázal, že ak pri vonkajšej teplote -10 °C naštartujete motor a necháte ho voľnobežne spustený na mieste, spálite v priebehu štyroch minút 0,1 l benzínu s prekvapivo nepriaznivým výsledkom. Aj po štyroch minútach chodu mal motorový olej teplotu -7 °C a do kabíny auta prúdil od agregátu vzduch s teplotou 13 °C, čo na zahriatie interiéru rozhodne nestačí.

Prečo je pomalé zahrievanie motorového oleja pri voľnobežnom chode motora problémom? Dôvodom je fakt, že pri teplote -7 °C má olej nevyhovujúcu viskozitu, čo zvyšuje trenie v motore. To v preklade znamená, že sa viac opotrebovávajú napríklad piesty či steny valcov.

Keď automobil stojí na mieste, hrozí, že sa jednotlivé komponenty pohonu nebudú zahrievať dostatočne rovnomerne. Hrozí opotrebovanie a netesnosti. Navyše, do studeného motora sa vždy vstrekuje o niečo bohatšia zmes, ktorá kompenzuje kondenzačné straty.

Časť paliva pri voľnobežnom chode motora za studena kondenzuje na vychladených stenách valcov a opäť sa z neho stávajú kvapôčky. Tie de facto umývajú steny valca a odstraňujú z neho film maziva, čo opäť zvyšuje opotrebovanie.

Môžete za zahrievanie auta na mieste dostať pokutu? Odpovedáme na ďalšej stránke článku.