Jar je v plnej sile, väčšina vodičov sa chystá prezuť, alebo už prezula. Či už pneumatiky meníte v servise alebo doma, je dôležité mať na pamäti jednu dôležitú vec - nový plášť je ako nové auto, vyžaduje si zábeh a až potom môže majiteľovi slúžiť na 100 %. Inak vás môže nečakane sklamať.

O zábehu pneumatík na svojich stránkach informuje aj jeden z gumárenských gigantov, Continental. Spoločnosť hovorí, že nové kolesá sú ako nové tenisky. Potrebujú čas, aby autu dobre "sadli" a až po chvíli jazdenia začnú predvádzať svoju najlepšiu výkonnosť.

V čom sú však teda nové pneumatiky iné než tie, ktoré už majú nabehaných pár desiatok či stoviek kilometrov? V prvom rade tu svoju úlohu zohrávajú lubrikanty, ktoré sa vo výrobe používajú pri uvoľňovaní plášťa z jeho formy. Z povrchu pneumatiky zmiznú až po prvých kilometroch a spočiatku môžu znižovať trakciu vozidla.

Podobne ako lubrikanty pôsobia aj antioxidanty, ktoré gumu pneumatiky chránia pred stratou pôvodných vlastností spôsobenou striedaním teplôt a vplyvom kyslíka. Kvôli antioxidantom sa vám pneumatiky spočiatku môžu zdať šmykľavé. Paradoxne, prechod na novú sadu pneumatík sa najskôr môže prejavovať aj akousi nervozitou od kolies.

Čím vyšší je dezén, tým väčší "vankúš" sa vytvorí medzi vozovkou a hlavnou časťou pneumatiky. Ten potom môže spôsobiť, že odozva na riadenie je menej priamočiara než tá, na ktorú bol vodič zvyknutý pri starých "zjazdených" gumách.

To však neznamená, že by bol vysoký dezén zlý, práve naopak, za mokra je na nezaplatenie. Pre niečo však pretekárske vozidlá využívajú tzv. "slicky", teda pneumatiky úplne bez dezénu. Tie totiž poskytujú lepšiu odozvu na riadenie a z pochopiteľných dôvodov majú za sucha aj lepšiu priľnavosť.

Podľa Continentalu zábeh pneumatík trvá približne prvých 800 kilometrov. Po prekonaní tejto méty už je povrch nového plášťa mierne zdrsnený, čo zvyšuje jeho grip. Stopy po lubrikante by ste už na dezéne hľadali márne. Pneumatika je potom schopná podávať výkony, aké deklaruje jej výrobca.

Ako však má vyzerať správny zábeh pneumatiky a čomu sa naopak vyhnúť? Continental hovorí, že je nutné dodržiavať jednoduché pravidlá, ktoré nájdete na ďalšej stránke článku.