Prémiové palivá... Svätý grál pohonných hmôt, ktorý je schopný čohokoľvek – vyčistí váš motor, dodá mu väčší výkon a môžete s ním odletieť do západu slnka. Na jednej strane je to pravda. Prémiový benzín s vyšším oktánovým číslom je nepochybne lepším palivom, no musí byť v správnom motore, ktorý je na tento typ paliva naladený.

BMW M5 Competition.
Zdroj: BMW

Ošetrenie auta príležitostným drinkom v podobe benzínu s vysokým oktánovým číslom alebo naftou s vyšším cetánovým číslom nie je žiadny hriech, práve naopak. Aj keď hnacie ústrojenstvo nie je na tento typ paliva primárne určené, neznamená to, že mu to nepomôže. Podľa niekoľkých štúdií Slovnaftu autu v skutočnosti pomáha už každá tretia nádrž s prémiovým palivom. 

Najmodernejšie vozidlá majú jednoducho špecifický kompresný pomer. Ten vyjadruje mieru voľného miesta na palivo, keď sa piest pohybuje v spodnej a hornej časti valca. „Obyčajné“ auto na benzínový a naftový pohon je vďaka pomerne bežnému kompresnému pomeru, napríklad osem ku jednej, skutočne navrhnuté tak, aby sa mu lepšie pracovalo s palivom s nižším oktánovým alebo cetánovým číslom. 

Znamená to, že drahšie a „lepšie“ palivo bude v spaľovacej komore horieť rovnako? Ak máte motor s vyšším kompresným pomerom, je to iná situácia. Väčšina výrobcov uvádza na krytke nádrže, aké palivo chutí motoru najviac. Ak je teda uvedená 95RON, auto zvládne fungovať na tento typ paliva rovnako dobre, ako pri takom 98RON. Ak však výrobca udáva opak a stanoví drahšiu prémiovku, musíte pri plnení nádrže bezpodmienečne siahať hlbšie do vrecka.

Anketa: Tankujete prémiové palivo pravidelne?

Pri motoroch s vyššou kompresiou, akú majú vozidlá s preplňovaným motorom alebo výkonnejšie športové autá a superšporty, je väčšia tendencia ku „klepaniu“ pri jazde na palivo s nižším oktánovým číslom. Konštrukcia valcov vytvára v takom prípade väčší tlak. S týmto mali problém pred mnohými rokmi majitelia Subaru WRX, ktorých motory boli ako detonačné rozbušky a časo dochádzalo  prepáleniu motora.  Staršie japonské agregáty sú totižto na svetových fórach považované za dosť výberavé, čo sa týka presného typu benzínu a tak ani autá ani majitelia neboli pri pravidelnom čerpaní benzínu s nižším oktánových číslom príliš šťastní. 

Benzín s vysokým oktánovým číslom sa teda oplatí zvážiť najmä majiteľom, ktorí majú výkonné vozidlá - začínajúc hothatchmi. V takom prípade netreba vždy hľadieť len na predpisy výrobcu. V takomto prípade by ste reálne mohli cítiť benefity drahšieho paliva - rýchlejšiu odozvu na plyn a vyšší výkon agregátu pri rovnakej či o niečo menšej spotrebe.

Pokiaľ auto často ženiete do extrémov, vyššie oktánové číslo mu rozhodne neuškodí.
 

Spaľovacia komora je navrhnutá tak, aby zvládala iba kontrolované výbuchy alebo inak povedané horenie. Motorom začne klepať vtedy, keď sa stlačenie samotného paliva a vzduchu vznieti v spaľovacej komore bez zapaľovacej sviečky vo vzdialenom rohu valca, zatiaľ čo inde vo valci zapaľovacia sviečka zapáli zmes ako obvykle. Klepanie sa vo väčšine prípadov prejavuje dvoma výbuchmi alebo zrážkami splodín.

Nekontrolovaný výbuch vo valci môže z dlhodobého hľadiska spôsobiť veľké problémy, ak však tankujete drahšie palivo iba námatkovo alebo pravidelne palivo obmieňate a očistnú kúru dopriavate motoru v nejakých intervaloch, tak to váš motor nezabije. Okrem toho, väčšina automobilov vyrobených od roku 1996 má pod kapotou špeciálny snímač. Ide o šikovné malé zariadenie, ktoré dokáže detekovať neželané horenie a doladiť načasovanie sviečky tak, aby ho zrušila.

Kedy sa teda prémiové palivo skutočne oplatí?

Treba si uvedomiť, že aj čerpacie stanice a ich palivá podliehajú určitým kontrolám, takže každé palivo, aj to najlacnejšie na tej najhoršej pumpe, musí spĺňať zákonom dané normy, inak by sa z rafinérie ani nepohli. To znamená, že aj veľké množstvo bežných palív pomáha chrániť motor a odstraňovať usadeniny, no prémiové palivá to robia lepšie a efektívnejšie. Na konci záleží už iba od toho, aký motor máte pod kapotou. Ak viete, že váš agregát je náchylnejší na tvorbu usadenín, mali by ste zvoliť kvalitnejšie palivo.

Tankovanie.
Zdroj: Filip Kadlečík

Aditívne zložky sú neoddeliteľnou súčasťou očistného procesu. V prípade benzínových motorov môžu aditíva obsahovať napríklad zvyšovače oktanového čísla, detergentny, inhibítory korózie, mazacie prísady a pod. Jedným z vašich základných kritérií pri výbere správneho paliva alebo doplnkových aditív by mala byť ich premazávacia schopnosť. Dielesové motory môžu čerpať  z aditív rovnaké výhody, ibaže namiesto oktánového čísla sa zvyšuje cetánové. V  zime by mali byť na čerpacích staniciach prémiové palivá, ktoré znesú aj nižšie mínusové teploty.

Aktuálne si na pumpe môžete do naftového auta načerpať takzvanú zimnú naftu, ktorej bod tuhnutia je minimálne na úrovni -20 °C. V prípade prémiovej nafty pritom možno rátať s tým, že si svoje vlastnosti zachová aj pri -30 °C. Pre vodičov, ktorí príliš nejazdia a do zimy prechádzali zo zvyškom letnej nafty v nádrži to môže znamenať nie len horšie výkonové vlastnosti, ale aj to, že ráno zrazu nenaštatujú a môžu volať odťahovku. Letná nafta totižto vytvára parafín, ktorý upcháva filter už pri teplote blížiacej sa k mrazu.