Volant je jedna z vecí, ktorá spája šoféra s autom a vďaka jeho "chovaniu" je možné odhaliť rôzne poruchy. Jedným z takýchto prejavov, je jeho trasenie, ktoré by sa dalo nazvať aj vibráciami. V prvom rade treba vylúčiť to, že je spôsobené hrboľatou vozovkou, o ktoré u nás nie je núdza. Hlavný bod diagnostiky spočíva v tom, či tento jav pozorujete počas jazdy, alebo počas brzdenia.

Ilustračný obrázok.
Zdroj: Pexels, JESHOOTS.com

Počas jazdy

Dôvod, ktorý prichádza na radu ako najjednoduchší a jeden z najčastejších, môže byť strata závažia z ráfiku, ktoré zabezpečuje dynamickú vyváženosť kolesa. Pri kolese zostaneme aj ďalej. Zdeformovaný disk, s ktorým ste nedávno poriadne trafili obrubník, sa tiež môže prejaviť vibráciou. V neposlednom rade na vine môže byť aj pneumatika s prasknutým kordom, čo má za následok zmenu jej tvaru.

Trasenie vo väčšej rýchlosti (okolo 90 km/h) býva často zapríčinené vôlou guľových čapov, ktoré sú priamo spojené s riadením a teda s volantom. Taktiež nadmerná vôľa poloosí, ktoré prenášajú pohyb na kolesá, býva často príčinou chvenia pri vyšších rýchlostiach. Ak je opotrebovaný vonkajší kĺb, pociťujeme to hlavne na volante, ak vnútorný, ten nám vie rozkmitať aj celé auto.

Pri brzdení

Nadpriemerne opotrebené brzdové kotúče
Zdroj: Auto BILD

Následky po prílišnom brzdení, si odnesie hlavne brzdový kotúč. Ak dôjde k jeho prehriatiu spôsobeného nadmerným trením, zvlní sa jeho povrch, čo sa následne bude prejavovať na volante ako trasenie. Tak ako pri jazde, tak aj pri brzdení sa môže opotrebovanie poloosí, čapov, ale aj ložísk nábojov odraziť v nepríjemnom pocite kmitania, ktorý spozorujete na volante.

Mohlo by vás zaujímať: