Automobilka Škoda patrila k výrobcom, ktorí začali uvažovať nad pohonom všetkých kolies pomerne skoro. Prvé prototypy vznikali už v 30. rokoch dvadsiateho storočia. 40. roky priniesli prvé vozidlá Škoda s pohonom 4x4. V roku 1999 uviedla Škoda Auto na trh model Octavia 4x4, napriek tomu, že v danom cenovom segmente, vtedy nebol pohon všetkých kolies vôbec bežný. V roku 2008 dostal pohon 4x4 model Superb, v roku 2009 prišlo prvé novodobé SUV, Škoda Yeti.

Začiatkom 60. rokov vznikol typ terénnej štvorkolky Škoda 998, zvaný Agromobil. O niečo neskôr typ 990. Vyrobených bolo iba niekoľko prototypov a do dnešných dní sa zachovali iba dva.
Zdroj: Škoda

Modely Škoda využívajú pri pohone 4x4 dva princípy. Pri modeloch so spaľovacím motorom, sa stará o pripojenie zadnej nápravy medzinápravová viaclamelová spojka. Pri elektromobiloch je na pohon všetkých kolies určená dvojica elektromotorov. K štandardnému motoru zadnej nápravy, všetkých modelov z rodiny Enyaq iV, sa pripája druhý motor, umiestnený vpredu. Spaľovacie modely používajú medzinápravové spojky piatej a šiestej generácie.

Pohon všetkých kolies sa vo väčšine prípadov pripája automaticky. Rozhoduje o tom špeciálna riadiaca jednotka. Senzory neustále sledujú dôležité parametre, ako je otáčanie kolies, uhol natočenia predných kolies, pozdĺžne a bočné zrýchlenie auta, pozíciu plynového pedálu, krútiaci moment, aj otáčky motora. Pri elektromobiloch to funguje veľmi podobne, ibaže všetko ovláda samotná elektronika. Zadnú nápravu vždy poháňa synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi.

Predná náprava elektromobilov využíva asynchrónny elektromotor, ktorý nemá žiadne straty, ak nie je využívaný. Motor spotrebováva energiu iba vtedy, keď je to potrebné. Modely Karoq, Kodiaq, Octavia Scout a Superb Scout majú off-road režim, ktorý je vhodný pre jazdu mimo spevnenej vozovky. Menia sa pri ňom reakcie pohonu 4x4, ale aj charakteristika radenia automatickej prevodovky, reakcia plynového pedálu, ako aj nastavenie stabilizačných a asistenčných systémov.

Modely Škoda 4x4
Zdroj: Škoda

Kodiaq a Karoq ponúkajú režim pre jazdu na snehu. Vtedy je pohon všetkých kolies zapojený neustále a napríklad prevodovka radí v nižších otáčkach, ako je obvyklé. Elektromobily rady Enyaq iV majú špeciálny režim Traction, ktorý určený pre jazdu na nespevnenom a klzkom povrchu. Pohon 4x4 je pri ňom tiež aktívny od samotného rozjazdu, až do rýchlosti 20 km/h. Pohon všetkých kolies zabezpečuje, že každé koleso auta musí na vozovku prenášať menší výkon a trakciu tak dokáže udržať dlhšie.

Mohlo by vás zaujímať: