Vhodný čas na prezutie nastáva vtedy, keď priemerná denná teplota prekročí sedem stupňov Celzia. Ak teplota presiahne túto hodnotu niekoľko dní po sebe, je vhodné zvážiť výmenu obutia. Je veľa vodičov, ktorí z toho či onoho dôvodu jazdia celý rok na zimných pneumatikách. Mali by si však uvedomiť, že zväčša bývajú hlučnejšie a výrazne sa opotrebúvajú. Navyše, v kritickej situácii sa môže prejaviť iné zloženie zmesi a s ním súvisiace horšie vlastnosti.

Základným rozdielom medzi letným a zimným obutím je dezén, ktorý má na zimných pneumatikách podstatne zložitejšiu štruktúru. Jeho úlohou je zabezpečiť primeranú priľnavosť pneumatiky na snehu a na ľade. Pneumatiky sú zväčša označené skratkou M&S, ktorá znamená Mud & Snow, v preklade blato a sneh. Sezónne obutia sa okrem dezénu líšia aj gumenou zmesou, ktorá výrazne ovplyvňuje nielen hlučnosť a rýchlosť opotrebovania, ale predovšetkým ich jazdné vlastnosti, najmä smerovú stabilitu a brzdnú dráhu.

Zdroj: Marián Angelovič

Podľa zákona sa ten správny čas na prezutie začína blížiť

Na Slovensku nám zákon ukladá povinnosť používať zimné pneumatiky v období od 15. novembra do 31. marca, a to vtedy, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza. V takomto prípade teda môžu motoristi jazdiť po slovenských cestách len vtedy, keď majú na všetkých nápravách nainštalované zimné pneumatiky. Nielen že by ste mohli dostať pokutu, okrem toho vám v prípade nehody poisťovňa, v ktorej máte uzatvorené povinné zmluvné poistenie či havarijné poistenie, môže odmietnuť preplatiť poistné plnenie. Škoda by vás tak vyšla oveľa drahšie, ako kúpenie nových zimných pneumatík.

Momentálne sa pohybujeme vo veľkých teplotných výkyvoch, na niektorých územiach Slovenska býva ráno - 6 °C, no cez deň vystúpa teplota až na 19 °C. V prvom rade, letné pneumatiky pri teplotách pod 5° C (podľa niektorých zdrojov až 7°C) radikálne strácajú dôležité vlastnosti. Rozdelenie pneumatík na zimné a letné nie je samoúčelné. Základným a zásadným rozdielom je kvalita gumy. Letné pneumatiky sa vyrábajú z tvrdšej zmesi, ktorá pri nižších teplotách ešte viac stvrdne, stratí pružnosť a príde tak o najdôležitejšiu vlastnosť: priľnavosť.

Zdroj: Auto Bild

Problém ani tak nie je v tom, že budete mať obuté zimné pneu pri denných teplotách, kedy je 12 alebo 15 °C, ale práve v opačnom prípade. Ráno, keď vyrážate do práce, a vonku je stále pod bodom mrazu, letné obutie má horšie brzdné vlastnosti. Preto odporúčame výmenu pneumatík nechať až na moment, keď sa priemerná nočná teplota začne pohybovať okolo nuly, ideálne nad nulou. Samozrejme treba si uvedomiť aj to, že všade sú iné podmienky. Vo vysokých Tatrách nebude také isté počasie ako napríklad v Bratislave.

Výmena v pneuservise aj samostatne

Samotná výmena nemusí byť príliš zložitá najmä vtedy, ak máte obidve sady sezónnych pneumatík na diskoch. Možno ide o prácnejšiu záležitosť, ale zručnejší motorista výmenu zvládne sám. Vhodné ale je nechať si gumy v pneuservise aspoň prevážiť a dôležité je ich následné správne nahustenie. Výmena pneumatík na diskoch, s vyvážením a dofúkaním stojí od 20 eur a trvá asi 10 minút. Iná situácia nastáva, ak vlastníte iba jednu sadu diskov. V takom prípade prichádza na rad návšteva pneuservisu. Kompletné prezutie a vyváženie stojí približne 40 eur - v závislosti od servisu a rozmeru pneumatiky. Spravidla platí, že čím väčší rozmer, tým vyššia cena.