Benzín máme široko-ďaleko zo susedných krajín najdrahší,“ informujú Dáta bez pátosu, ktorí združujú odborníkov na dátovú analytiku, krízový manažment a grafickú interpretáciu dát.

V súvislosti s cenou nafty uvádzajú, že tá je mierne drahšia už len v Chorvátsku a Rakúsku. Dôvod vidia vo výške DPH a najmä v spotrebnej dani na benzín. Pokiaľ na Slovensku sa pohybuje na úrovni 51,4 centa na liter benzínu, v Rakúsku a Česku dosahuje 48 centov na liter benzínu. V Poľsku zas hovoríme o sume 37, v Maďarsku číslo dosahuje 34 centov na liter benzínu.

Minimum stanovené legislatívou EU je 35,9 centa na liter, čo v Maďarsku neplatí. Tam je ale veľa vecí dátovo a číselne inak. Rozdiel je v plávajúcom kurze forintu voči euru. Napríklad tento rok už naplával stratu 10 percent,“ vysvetľujú dátoví analytici.

Zároveň dodávajú, že v Maďarsku k tomu pridali za 4 mesiace aj 8 a pol miliardy eur deficit, čo je 85 percent na celý rok plánovanej diery v štátnom rozpočte. „Držíme im palce a áno, v Maďarsku sa stále oplatí tankovať,“ komentujú analytici.

Na margo situácie na Slovensku radia, aby sme si nádrž naplnili čo najskôr. Avizujú totiž, že ceny pohonných látok pravdepodobne porastú. „Napriek rečiam ministrov o pohode, zakročení a cenovej regulácii by sme mali do konca mája vidieť na čerpačkách pri cenách na prvom mieste číslo 2, minimálne pri 98 oktánovom benzíne a ak nie aj pri nafte a benzíne NORM, tak druhé číslo bude "8" a potom "9". Stále hovoríme o máji. Načerpajte si ešte dnes,“ uzatvárajú.

Slovensko ako jediná zo štyroch stredoeurópskych krajín z Vyšehradskej skupiny neprijala opatrenia proti vysokým cenám pohonných hmôt, informuje ČTK. Priemerná cena najpredávanejšieho benzínu Natural 95 na čerpacích staniciach na Slovensku vystúpila minulý týždeň na rekordných 1,777 eura. Liter nafty sa udržal tesne pod hranicou 1,80 eura.