Veľká batéria, malý motor. Aj tak by sa dala opísať technika hybridných automobilov, pričom batéria tvorí najdrahšiu časť. Zvyčajne je zabudovaná do podlahy auta a vo všeobecnosti poskytuje čistú kapacitu od 50 kWh, čo by v zásade mal byť dostatočný výkon pre všetky hlavné systémy. Napriek citeľnému pokroku sa elektromobily stále nezaobídu bez takpovediac „zastaranej“ technológie – starej dobrej 12 voltovej batérie.

Ilustračná foto.
Zdroj: Stellantis

Premýšľali ste niekedy nad tým, čo sa stane, ak lítium-iónová batéria v modernom elektrickom alebo hybridnom vozidle prestane fungovať? Odpoveď vám poskytne pohľad pod kapotu. Vedľa lítium-iónovej vysokonapäťovej trakčnej batérie (ak sa nachádza pod kapotou) totiž nájdete ešte niečo – 12 voltovú batériu, ktorá slúži ako sekundárny zdroj elektrickej energie na zabezpečenie nepretržitej prevádzky všetkých systémov, či už kritických z hľadiska bezpečnosti v prípade poruchy, alebo tých menej kľúčových, ako je napríklad centrálne zamykanie.

Úlohy batérií na palube sú teda jasne rozdelené – trakčná batéria uchováva prúd potrebný na jazdu, zatiaľ čo 12-voltová batéria sa stará o centrálne funkcie, osvetlenie a napájanie informačno-zábavného systému. Čo ale bráni tomu, aby sa energia z veľkej lítium-iónovej batérie použila práve na tieto veci? Je predsa dosť absurdné dávať elektrinu káblami do elektromobilu, ktorý má dostatočný výkon na napájanie dvoch či troch domácností.

Je pravda, že tieto spotrebiče by sa dali pripojiť k batérii s vyšším napätím, ale 12-voltový štandard je taký rozšírený, že všetky komponenty by museli byť vyvinuté nanovo, a to by spravilo z takéhoto vozidla príliš predražený produkt. A všetci vieme, že elektromobily cenovo nie sú práve najdostupnejšie, takže sa počíta kžadý ušetrený peniaz. 12-voltové batérie sa ročne dostanú do približne 90-miliónov áut a vo svojej jednoduchosti majú jasnú výhodu.

Ilustračná foto.
Zdroj: Pixabay

Výroba olovených akumulátorov je jednoduchá a lacná, nie ako pri lítium-iónových batériách. Aj keď sa 12-voltová batéria vybije, dá sa raz-dva naštartovať pomocou starých dobrých káblov a problém s naštartovaním v priebehu niekoľkých minút zmizne z povrchu zemského. Lítium-iónové batérie sa považujú za systém budúcnosti, Tesla, Hyundai či Kia ju v niektorých modeloch už zamenili za olovený akumulátor, no s tým úmerne stúpa cena a pochybujem, že ak sa pokazí niekde mimo vášho servisu, nájdete ďalší kus len tak v obchode s batériami.