Je veľmi ťažké analyzovať spôsob, akým funguje ľudská myseľ a aké triky na nás niekedy hrá, aj keď človek sedí za volantom vlastného auta. Lenivosť a lajdáckosť, aj tomu niekedy musíme čeliť. Ak človek zabudne a odíde z domu už neskoro? Alebo keď končíte v práci v nekresťanskú hodinu? Práve vtedy je normálne, že posledná vec, ktorú chcete, je sa zdržiavať na pumpe. Ale veľké množstvo vodičov úplne bežne jazdí na vzduch. Aj keď im palubovka už tri dni hlási, že v palivovej nádrži zostáva minimálne množstvo benzínu či nafty. Pravdou však je, že takýmto správaním, či už patríte do skupiy lenivých alebo lakomých, škodíte nielen sebe, ale i svojmu automobilu.

Ilustračná foto.
Zdroj: Auto Bild

V nádrži vozidla sa vždy oplatí mať naplnenú prinajmenšom štvrtinu jej kapacity. Pod tento údaj by ste klesnúť nemali, a to hneď z viacerých dôvodov. Prvý z nich je úplne logický - hrozí totiž, že váš palivomer nie je úplne presný a palivo sa vám minie oveľa skôr, ako si myslíte. Mnohé automobily v súčasnosti dojazd indikujú digitálne, ani na tento údaj však nie je úplný spoľah. Váš akčný rádius totiž vypočítavajú z jazdného štýlu, ktorý ste zvolili na posledných desiatkách či stovkách kilometrov. Povedzme, že 400 kilometrov odjazdíte pokojne a zrazu prejdete na agresívnu jazdu. Z udávaného dojazdu 100 kilometrov sa v takej situácii môže veľmi rýchlo stať aj polovičná či tretinová hodnota.

Podľa odborníkov nie je jazda s prázdnou nádržou ideálna ani z niekoľkých ďalších dôvodov. V prípade, že sa vám v aute za jazdy úplne minie palivo, bude tým trpieť nielen agregát, ktorý kratučký čas pôjde na sucho, ale i katalyzátor, ktorý potom môže vyžadovať servisný zásah či dokonca výmenu. V ešte väčšom ohrození je pri nezodpovednom sledovaní stavu paliva v nádrži palivové čerpadlo. To totiž pri svojej práci benzín či naftu využíva ako chladiace médium, ktoré obteká jeho motorček. V prípade, že je v nádrži málo paliva, môže čerpadlo pomerne často nasať len vzduch bez paliva a jeho chladenie je preto prakticky nefunkčné. Prehriatie môže spôsobiť nenávratné škody, ktoré si vyžiadajú výmenu čerpadla.

Ak máte staršie auto a jazdíte na rezervu, časom sa vám môže "odvďačiť" palivová pumpa, pretože v spodnej časti nádrže starších vozidiel sa rokmi ukladajú sedimenty, ktoré sú pri nízkej hladine paliva nasávané do palivového systému. V takom prípade už nehrozí len zanášanie filtra palivového čerpadla, ale i celej palivovej sústavy, jej filtrov a v najhoršom prípade samotného agregátu.

Ilustračná foto.
Zdroj: Auto Bild

Samozrejme, žiadna z týchto vecí sa vám s vysokou pravdepodobnosťou nestane, ak sa vám v aute znenazdajky minie palivo raz či dvakrát za život. Ak však na hrane jazdíte pravidelne, palivové čerpadlo môže podliehať neúmernej námahe. Pre predstavu, jeho výmena v staršej Fabii stojí prinajmenšom 250 až 400 eur a to ešte nepočítame s cenou práce. Mať dotankované sa rozhodne oplatí. Keď nie do plna, snažte sa palivomer držať aspoň nad štvrtinou nádrže. Auto sa vám za to odplatí.