Dostal som unikátnu možnosť zúčastniť sa krátko po svetovej premiére veľkej novinky na konferenčnom hovore so špičkovými osobnosťami automobilky Mercedes-Benz, kde som sa dozvedel viac o novej triede C. Mne a ďalším novinárom z Európy odpovedali Christian Früh, šéfinžinier pre triedu C a Dirk Fetzer, hlavný produktový manažér triedy C, E, S a Maybachu. Mnohé z týchto informácií by ste v oficiálnej tlačovej správe hľadali márne. Čo teda Stuttgart o svojej novej hviezde prezradil?

Je cítiť, že obrovskou témou sú dnes plug-in hybridy a pre nemeckú prémiovku to platí obzvlášť. Nová trieda C ponúka možnosť rýchlonabíjania s výkonom až 55 kW a elektrický dojazd na jedno nabitie na úrovni 100 km podľa cyklu WLTP, elektrický pohon sa pritom bude kombinovať so zážihovým ale aj vznetovým štvorvalcom. Pýtal som sa na to, či Mercedes-Benz plánuje ďalej zvyšovať bezemisný dojazd plug-in hybridnej triedy C, alebo je toto miera, ktorá je ideálna.

V budúcnosti už podľa odpovedí p. Früha a Fetzera nemáme očakávať razantný nárast elektrického dojazdu plug-in hybridov. Kľúčom pri tomto type pohonu je totiž rovnováha. Väčšia batéria by nemusela znamenať efektívnejší chod a výrazne vyšší dojazd. Navyše, podľa simulácií Mercedesu je pre väčšinu klientov značky bezemisný dojazd 100 kilometrov v kombinácii s možnosťou rýchleho nabíjania dostatočný. Páni mi však naznačili, že do budúcnosti môžeme rátať s inými konceptmi kombinácie elektrického a spaľovacieho pohonu, kde sa konvenčný motor dostane do úlohy generátora elektrickej energie (tzv. range extender). S týmto konceptom, ktorý plánuje využívať napríklad Mazda, teda zjavne koketuje aj Mercedes-Benz.

Moja druhá otázka smerovala na konektivitu tohto automobilu. Keď som sa dozvedel, že pomocou neho dokážete ovládať inteligentnú domácnosť, hneď mi napadlo, ako je chránený pred zneužitím. Zástupcovia Mercedesu-Benz vysvetlili, že systém MBUX je chránený firewallom, prístup k nemu majú iba servisy a že celá elektronická komunikácia v rámci vozidla je šifrovaná. Možnosť priamo k nej pristupovať majú iba autorizované pracoviská značky.

Výborný dopyt od jedného z kolegov novinárov smeroval aj na životnosť plug-in hybridného pohonu. Podľa Stuttgartu je konštruovaný tak, aby zvládol to, čo ostatné komponenty automobilu - teda celú životnosť vozidla. Navyše, ak kapacita batérie v rámci 6 rokov či 150 000 kilometrov klesne ku hodnote okolo 70-75 % (presné číslo spoznáme pri uvedení vozidla) deklarovaného potenciálu, Mercedes-Benz vám batériu bezplatne vymení. Báť sa výrazného úbytku elektrického dojazdu by teda malo byť zbytočné.

Ďalšia zaujímavá otázka sa týkala absencie radových šesťvalcov pod kapotou novej triedy C. Odpoveď bola jasná a priama - dopyt po týchto agregátoch bol už v dosluhujúcej generácii nízky a ak by Stuttgart chcel pod kapotu C-čka dostať radový šesťvalec, muselo by sa predĺžiť o približne 50 mm, čo by si vyžadovalo zásahy do platformy a navyše by to znamenalo atak na pozíciu triedy E. Mercedesu sa jednoducho toto všetko kvôli “pár” predaným kusom a imidžu podstupovať neoplatí. 

Nadväzujúca diskusia vzápätí smerovala k tomu, čím je potom trieda C výnimočná v porovnaní s bežnou konkurenciou, keď ponúka “rovnaké” štvorvalce. Trik je podľa Mercedesu v tom, že C-čko príde s mild-hybridmi novej generácie, ktoré prispievajú k tomu, aby štvorvalce mali "nevídane kultivovaný a hladký chod". Vraj sa máme pripraviť na príjemné prekvapenie, keď sa dostaneme za volant takéhoto vozidla.

Do budúcnosti sa nedá záväzne povedať, čo presne s dieselovými motormi bude, keďže ešte emisná norma Euro 7 nie je plne sformulovaná.
Mercedes-Benz

S kolegami z iných európskych redakcií sme sa pýtali aj na čisto elektrický variant triedy C a tu odpoveď opäť súvisela s možnosťami platformy. Tá, na ktorej nastupujúca generácia stojí, nie je navrhnutá pre čisto elektrický pohon. Christian Früh a Dirk Fetzer však naznačili, že sa pod hlavičkou divízie EQ dočkáme aj elektrického alter ega triedy C. Technicky však pôjde o iný automobil. 

Nanajvýš zaujímavá je informácia, že trieda C čoskoro dostane aj variant All-Terrain, ktorý sa v tejto modelovej rodine objaví vôbec po prvýkrát. Nakoniec predsalen prišla aj očakávaná otázka, ktorá sa týkala budúcnosti naftiakov pod kapotou trojcípej hviezdy. Jej zástupcovia sa vyjadrili, že zatiaľ s nimi rátajú, najmä v kombinácii s elektrickým pohonom, no do budúcnosti sa nedá záväzne povedať, čo presne s dieselovými motormi bude, keďže ešte emisná norma Euro 7 nie je plne sformulovaná.