Porsche má rely v génoch. Autá ako 953 či 959 Safari sú ikonami a ich odkaz žije dodnes. Nie je to tak dávno, čo sme sa rozplývali nad Porsche 911 známe pod prezývkou "Syberia RS". Ide o off-roadovú úpravu auta s rodným listom z roku 1986, ktoré dostalo špeciálny podvozok od firmy H&R. Páči sa vám Syberia? Zabudnite na ňu. So svojou interpretáciou rely dedičstva Porsche 911 totiž teraz v spolupráci so spoločnosťou Tuthill Porsche prišiel aj kalifornský Singer Vehicle Design. To, čo britsko-americká spolupráca priniesla, je nevídané.

Porsche 959 Safari.
Porsche 959 Safari.
Zdroj: RM Sotheby´s/Filip Kadlečík

Jeden z dlhodobých klientov Singer Vehicle Desing spločnosť oslovil s tým, že má k dispozícii "pár" Porsche 911 generácie 964 a že má sen prestavať ich na pretekárske špeciály. Jeden má byť určený na jazdu v teréne, púštiach či po šotolinových cestách, účelom druhého bude zasa zdolávať kilometre v špičkovom tempe prevažne na asfaltových cestách. Singer sa tejto výzvy nezľakol a urobil dobre. Problémom však bolo, že v spoločnosti, ktorá má bohaté skúsenosti s úpravou legendy z Zuffenhausenu, sa necítili natoľko odborne zdatní, aby vedeli 964 z roku 1990 zmeniť na drsný rely stroj. Vtedy do hry vstúpil Richard Tuthill, šéf firmy Tuthill Porsche z britského Oxfordshire, ktorá je známa najmä vďaka svojej expertíze na poli rely špeciálov automobilky Porsche. Pod jej taktovkou vznikol Singer ACS (All-Terrain Competition Study).

Rečou čísel je Singer ACS upravené Porsche 911 (964) s rokom výroby 1990, na ktorom v Oxfordshire pracovali prakticky jeden celý rok. Jeho 3,6-litrový vzduchom chladený prepĺňaný šesťvalcový boxer má byť vyladený na 331 kW (450 k). Vozidlo disponuje 5-stupňovou sekvenčnou prevodovkou s možnosťou radenia pádlami pod volantom. Do budúcnosti sa ráta aj s využitím 6-stupňovej alternatívy. Jedinečný Singer má, na rozdiel od historických klasík, k dispozícii na mieru navrhnutý pohon všetkých kolies.

Singer ACS.
Singer ACS.
Zdroj: Singer

Rozloženie hmotnosti 60:40 v prospech zadnej nápravy podľa Richarda Tuthilla zaisťuje ideálne jazdné vlastnosti pre účely rely. O zdolávanie nerovnosti sa tu starajú štyri tlmiče s vynutými pružinami a ďalšie štyri samostatné. Celkovo má teda ACS k dispozícii 8 adaptívnych tlmičov. Vozidlo stojí na 16" ráfikoch a obúva kolesá BF Goodrich s výrazným off-roadovým dezénom. Do jeho permanentnej výbavy patria aj dve rezervné kolesá či dve netradičné "zásterky" umiestnené na prednom nárazníku, ktoré by bez problémov mohli slúžiť aj ako parkovací asistent. Richard Tuthill pri opise vozidla vyzdvihol napríklad aj fakt, že má na mieru vytvorené riadenie, ale aj to, že kompletne celý podvozok chránia tri panely zo špeciálneho hliníka s hrúbkou 5 milimetrov. Toto auto je šialené už na papieri.

Singer ACS.
Singer ACS.
Zdroj: Singer

Ak si pozriete začiatok videa priloženého na konci článku, ktoré zachytáva jeho jazdu, ale aj rozhovor s Richardom Tuthillom, pochopíte, že nejde o showcar, ale reálne vozidlo schopné postaviť sa na štart akejkoľvek svetovej rely. O Singeri ACS sa však nadšencom automobilizmu nebude snívať len kvôli jeho technike. Tu sa totiž poctivá práca skúsených inžinierov a mechanikov snúbi s nekompromisne pokrokovým dizajnom, ktorý si však dokázal zachovať nádych starej éry. Pri pohľade spredu zaujme najmä šírka vozidla, o ktorú sa starajú mohutné blatníky. Bočné prahy sú karbónové, zadný nárazník je zasa vyrobený z jedného kusu hliníka.

Singer ACS.
Singer ACS.
Zdroj: Singer

Je fascinujúce sledovať, do akej miery sa Stinger pohral s dizajnom tohto vozidla, ktoré má dokonalé proporcie a napríklad pod prednou kapotou skrýva zaujímavé prekvapenie - štýlovú grafiku. Za jeho najlepšiu časť považujeme práve zadok s výrazným integrovaným krídlom, nápisom Porsche vyrytým do karosérie a emblémom Singeru žiariacim na zadnej mriežke. Dvojica nádherne spracovaných koncoviek výfukového potrubia spolu s kotvou na prípadné vyslobodzovanie vozidla sú len čerešničkou na torte, ktorú ešte dozdobujú brašne na náradie skryté pod zadnou kapotou.

Singer ACS.
Singer ACS.
Zdroj: Singer

Oči by sme mohli nechať aj na interiéri špeciálu. Kraľuje mu dvojica pretekárskych sedadiel s certifikátom FIA, ale aj trubkový rám či dve obrovské páky - karbónová slúži na ovládanie ručnej brzdy a hliníková zasa ako radiaca páka sekvenčnej prevodovky. Rýchlosti sa tu dajú meniť aj na krásnych pádlach pripútaných k minimalistickému volantu. Za ním nájdete virtuálnu prístrojovku, ktorá zobrazuje len tie najpotrebnejšie údaje. Displej sa nachádza aj pred spolujazdcom a slúži pre potreby navigácie.

Singer ACS 01 a Singer ACS 02.
Singer ACS 01 a Singer ACS 02.
Zdroj: Singer

Singer ACS nie je homologizovaný pre bežnú premávku, no Richard Tuthill nevylučuje, že by v budúcnosti mohol byť. V realite zatiaľ existuje iba ACS č.1 - biely off-roadový špeciál. Tajomný klient Singeru však zadal objednávku aj na ACS č.2, ktoré bude nastavené na jazdu po asfalte. Predpokladáme, že jeho objednávky na tento kus automobilovej nádhery zďaleka nebudú posledné a Singer či Tuthill Porsche možno našli svoju zlatú baňu. Na to, aby ste sa vôbec mohli zaujímať o takúto prestavbu, totiž musíte rátať s rozpočtom aspoň okolo čiastky pol milióna eur. Presnú cenu však zatiaľ nepoznáme.