Výkonnostne orientovaný plug-in hybrid patrí medzi špecifiká vrcholných AMG, po novom ho má k dispozícii už aj trieda S. Luxusná S-Klasse s prívlastkom S 63 E Performance dokáže stovku pokoriť v priebehu 3,3 sekundy a jej maximálna rýchlosť môže siahať až na 290 km/h. To sú parametre, za ktoré by sa nemuselo hanbiť ani superšportové vozidlo.

Mercedes-AMG S 63 E Performance l Základné technické údaje

motor: benzínový prepĺňaný osemvalec + elektromotor • objem: 3 982 cm³ • výkon benzínového motora: 450 kW (612 k) • výkon elektromotora: 140 kW (190 k) • výkon systému: 590 kW (802k) pri 5 500 ot./min • systémový krút. moment: 1 430 Nm • prevodovka: 9-st. samočinná pre V8, 2-st. samočinná pre elektromotor • max. rýchlosť: 250 km/h (290 km/h za príplatok) • zrýchlenie na 100 km/h: 3,3 s • spotreba WLTP: 4,4 l/100 km • rozmery (d/š/v):  5 336/1 921/1 515 mm • kufor: 305 l • cena: nie je známa

Elektromotor s výkonom 140 kW (190 k) je umiestnený na zadnej náprave, kde je spolu s elektricky radenou dvojstupňovou prevodovkou a elektronicky riadeným zverným diferenciálom zadnej nápravy integrovaný do kompaktnej jednotky elektrického pohonu (Electric Drive Unit, EDU). Toto usporiadanie pohonu odborníci označujú ako hybrid P3. Vysokovýkonný akumulátor je tiež umiestnený v zadnej časti nad zadnou nápravou.

Pozrite si novinku AMG vo veľkej galérii, kliknite sem

Hlavnou výhodou tohto umiestnenia jednotky elektrického pohonu je, že obchádza 9-stupňovú prevodovku, ktorá je prírubou spojená s motorom V8. Umiestnenie za prevodovkou umožňuje úplne využiť krútiaci moment obidvoch pohonov. Výsledok: systémový krútiaci moment 1 430 Nm predstavuje nové maximum v triede.

Spaľovacia vetva

Hlavným konštrukčným dielom hybridného hnacieho ústrojenstva P3 je 4,0-litrový motor AMG V8 biturbo, ktorý dosahuje výkon 450 kW (612 k). Motor vytvára krútiaci moment maximálne 900 Nm, ktorý je k dispozícii v širokom rozsahu otáčok. Medzi najdôležitejšie konštrukčné prvky motora patria dve dvojprúdové turbodúchadlá, ktoré sú umiestnené v horúcom vnútornom V.

Umiestnenie medzi dvoma radmi valcov skracuje cesty výfukových plynov k turbodúchadlu, ako aj cesty stlačeného čerstvého vzduchu do spaľovacieho priestoru. Výsledkom je veľmi spontánna odozva. Ďalším dôležitým prvkom je remeňom poháňaný štartovací generátor (RSG), ktorý je integrovaný do 400-voltového elektrického systému. Je kombináciou štartéra a alternátora a má dostatočný výkon na to, aby vždy bez problémov naštartoval motor V8.

S 63 E Performance je jediným modelom v tomto trhovom segmente, ktorý je vybavený aktívnymi ložiskami zavesenia motora. Ložiská zavesenia motora riešia konflikt medzi mäkkým napojením hnacieho ústrojenstva na dosiahnutie vysokého komfortu a tvrdým napojením na dosiahnutie optimálnej dynamiky jazdy: svoju tuhosť dokážu ložiská plynule prispôsobovať aktuálnym jazdným podmienkam.

Mercedes-AMG S 63 E Performance
Zdroj: Mercedes-AMG

Snímače vozidla rozpoznávajú aktuálnu jazdnú situáciu, ako aj s ňou spojené vibrácie motora, a takto získané informácie poskytujú riadiacej jednotke. Tá reguluje silu, ktorou je motor napojený na karosériu. Najväčšou výhodou je ďalšie zvýšenie rozpätia medzi výkonom a komfortom.

Hybridná vetva

Základná prevádzková stratégia plug-in hybridného pohonu je odvodená od hybridného výkonového zväzku pretekárskeho vozidla Mercedes-AMG Petronas Formuly 1. Rovnako ako v najvyššej triede motoristického športu je maximálny náhon k dispozícii vždy, keď si ho vodič vyžiada prostredníctvom podradenia dorazovým spínačom – napríklad s cieľom prudkého zrýchlenia zo zákrut alebo rýchleho predchádzania.

Synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi je vybavený dutým rotorom pozostávajúcim z permanentných magnetov, a preto ho možno namontovať okolo výstupného hriadeľa vedúceho k ľavému zadnému kolesu. Riadenie elektrického stroja preberá výkonová elektronika, ktorá je tiež umiestnená na jednotke elektrického pohonu a polohu akceleračného pedála premieňa priamo na vhodný prúd pre elektromotor. Citlivé riadenie elektrického stroja sa pri radeniach dvojstupňovej prevodovky postará o prispôsobenie otáčok.

To znamená, že prevodovka v jednotke elektrického pohonu nevyžaduje mechanickú synchronizáciu. Zvýšený krútiaci moment elektromotora možno teda využívať aj pri vyšších rýchlostiach. Maximálny krútiaci moment elektromotora je k dispozícii od prvej otáčky, neskôr pri vyšších otáčkach sa však opäť znižuje. Preto platí, že druhý prevodový stupeň, ktorý sa zaraďuje pri vyšších rýchlostiach, uvádza elektrický stroj do rozsahu s nižšími otáčkami, čo mu v celom rozsahu rýchlosti umožní podporovať spaľovací motor.

Mercedes-AMG S 63 E Performance
Zdroj: Mercedes-AMG

Dvojstupňová prevodovka na zadnej náprave radí automaticky. Špeciálne vyladený prevodový pomer zaručuje rozpätie od vysokého krútiaceho momentu kolies na svižný rozjazd až po bezpečný trvalý výkon pri vyšších rýchlostiach. Elektrický aktuátor zaradí druhý prevodový stupeň najneskôr pri rýchlosti cca 140 km/h, čo zodpovedá hodnote maximálnych otáčok elektromotora cca 13 500/min.

Priame chladenie akumulátora

Vysokovýkonný akumulátor v modeli S 63 E PERFORMANCE má kapacitu 13,1 kWh, čo je viac ako dvojnásobok oproti už známemu akumulátoru HPB 80. Pre elektromotor dodáva 70 kW trvalého mechanického výkonu a 140 kW špičkového mechanického výkonu (počas 10 sekúnd). Na externé nabíjanie slúži nainštalovaná palubná nabíjačka s výkonom 3,7 kW, ktorá umožní nabíjanie vozidla striedavým prúdom z nabíjacej stanice, nabíjacej skrinky alebo domácej zásuvky.

Mercedes-AMG S 63 E Performance
Zdroj: Mercedes-AMG

Akumulátor je navrhnutý na rýchly výdaj a ukladanie výkonu, nie na maximálny dojazd. Aj elektrický dojazd 33 kilometrov však umožňuje dosiahnuť praktický akčný rádius, napríklad na nehlučnú a čisto elektrickú jazdu z obytnej zóny.

Základom vysokého výkonu 400-voltového akumulátora AMG je priame chladenie: špičkové chladiace médium na báze elektricky nevodivej kvapaliny prúdi okolo všetkých 1 200 článkov a chladí samostatne každý z nich. Na optimálny výdaj výkonu potrebuje každý akumulátor definovanú teplotu. Keď je zásobník energie príliš studený alebo príliš horúci, dočasne citeľne stratí výkon, prípadne sa jeho výkon musí znížiť reguláciou, aby pri príliš vysokej teplote nedošlo k žiadnemu poškodeniu.

Rovnomerná regulácia teploty akumulátora má preto rozhodujúci vplyv na jeho výkonnosť, životnosť a bezpečnosť. Bežné chladiace systémy, ktoré na chladenie používajú len vzduch, prípadne celý akumulátor chladia nepriamo vodou, rýchlo dosiahnu svoje hranice. Ak teplotný manažment neplní svoju funkciu optimálne, hrozí predčasné starnutie akumulátora.

Na zavedenie priameho chladenia musel tím AMG vyvinúť nové chladiace moduly s hrúbkou len niekoľko milimetrov. Približne 30 litrov chladiaceho média cirkuluje pomocou interne vyvinutého elektrického vysokovýkonného čerpadla zhora smerom dole okolo každého článku akumulátora.

Chladiace médium pritom preteká aj cez výmenník tepla olej/voda, ktorý je umiestnený priamo na akumulátore. Tento výmenník odvádza teplo do niektorého z dvoch nízkoteplotných okruhov (NT) vozidla. Odtiaľ médium prúdi ďalej do nízkoteplotného chladiča v prednej časti vozidla, ktorý odovzdáva teplo do okolitého prostredia. Systém je navrhnutý tak, aby bolo v akumulátore zabezpečené rovnomerné rozloženie tepla.

Mercedes-AMG S 63 E Performance
Zdroj: Mercedes-AMG

Výsledok: akumulátor sa vždy nachádza v rovnomernom, optimálnom rozsahu pracovnej teploty v priemere 45 stupňov Celzia bez ohľadu na to, ako často sa nabíja alebo vybíja. Pri svižnej jazde môže ľahko dôjsť k prekročeniu priemernej teploty.

Ochranné mechanizmy sú preto nastavené tak, aby sa z akumulátora mohol odobrať maximálny výkon, pričom sa úroveň teploty následne zníži priamym chladením. Bežné chladiace systémy to nedokážu a akumulátor už nedokáže úplne využiť celú svoju kapacitu. To však nie je prípad vysokovýkonného akumulátora AMG: tento akumulátor energie si svoju vysokú výkonnosť zachováva aj pri veľkom zaťažení počas častého zrýchľovania (akumulátor sa vybíja) a spomaľovania vozidla (akumulátor sa nabíja).

Až účinné priame chladenie umožnilo použiť články s veľmi vysokou hustotou výkonu. Vďaka tomuto individuálnemu riešeniu je systém akumulátorov mimoriadne ľahký a kompaktný. K nízkej hmotnosti prispieva aj koncepcia prípojníc, ktorá šetrí materiál. Ľahká, ale zároveň stabilná nárazová štruktúra hliníkového obalu akumulátora zaručuje maximálnu bezpečnosť.

Podvozok AMG Ride Control+

Základom vysokej jazdnej dynamiky a výnimočného komfortu je stabilná holá karoséria Triedy S AMG. Vpredu pod motorom V8 biturbo sa nachádza hliníkový stabilizátor. Zvyšuje torznú tuhosť prednej časti vozidla, čím zlepšuje spätnú väzbu pre vodiča – najmä pri zatáčaní. Štruktúru holej karosérie spevňuje aj výstuhový kríž v bodoch uchytenia podvozka.

V zadnej časti vozidla na spodku karosérie sú diagonálne výstuhy z ľahkého a pevného hliníka, ktoré citeľne zvyšujú presnosť jazdy. Špecifická priehlbina ložného priestoru z ľahkého plastu vystuženého vláknami (FSK) slúži na uloženie vysokovýkonného akumulátora AMG a zároveň zvyšuje tuhosť holej karosérie v tejto oblasti.

Sériovo dodávaný podvozok AMG Ride Control+ je založený na vzduchovom odpružení s automatickou reguláciou výšky v kombinácii s adaptívnym nastaviteľným tlmením. Pneumatické teleskopické vzpery sa v závislosti od situácie plnia vzduchom, čo umožňuje mäkšie alebo tvrdšie nastavenie. Ďalšou funkciou je regulácia výšky, ktorá pri rýchlosti nad 120 km/h automaticky zníži vozidlo o 10 milimetrov.

Sériovo dodávaná aktívna stabilizácia nakláňania už nevyužíva tradičné, tuhé priečne stabilizátory a pohyby karosérie sú kompenzované elektromechanicky. Priečne stabilizátory na prednej aj na zadnej náprave sú s týmto cieľom rozdelené na dve časti. V strede sa nachádza elektromechanický aktuátor, ktorého súčasťou je trojstupňová planétová prevodovka. Pri jazde na vozovke s nerovným povrchom alebo pri miernom štýle jazdy aktuátor aktívne oddeľuje polovice stabilizátora, čo zvyšuje komfort jazdy. Pri dynamickom používaní, napríklad na kľukatej ceste, sa polovice stabilizátora spoja a navzájom sa otočia.

Systém však neobmedzuje len nakláňanie pri jazdení v zákrutách, ale umožňuje aj presnejšie vyladenie správania riadenia a zmeny zaťaženia. Okrem toho zvyšuje komfort jazdy pri jazde v priamom smere, lebo napríklad kompenzuje reakcie na nerovnosti na jednej strane vozovky. Pohyby karosérie možno aktívne a optimálne prispôsobiť jazdnému stavu. Pokiaľ ide o dynamiku, presnosť a spätnú väzbu pre vodiča, jazdné vlastnosti typické pre AMG možno tak zažiť ešte intenzívnejšie.

K zvyšovaniu dynamiky a komfortu rovnakou mierou prispieva aj konštrukcia riadenia. Trojstupňové parametrické riadenie AMG je tak vybavené variabilným prevodom geometrie riadenia, ktorý sa prispôsobuje zvolenému jazdnému programu. Pri vysokej rýchlosti sa podpora posilňovača riadenia znižuje, pri nízkej rýchlosti sa plynule zvyšuje.

Na riadenie vozidla pri nízkych rýchlostiach, ako aj pri manévrovaní a parkovaní treba vďaka tomu vynaložiť len pomerne malú silu. Pri rýchlejšej jazde sa zachováva čo najlepšia kontrola nad vozidlom. Ak je zvolené nastavenie podvozka „Šport“ alebo „Šport+“, volant poskytuje podstatne väčšiu spätnú väzbu o jazdnom stave.