Zavedenie sofistikovaných technológií regulácie znečisťovania mení potrebu navrhovať nové motory, ktoré majú čoraz menšiu životnosť. V minulosti sa to ale robilo inak, pretože existovali celé rodiny pohonných jednotiek, ktoré sa vyrábali niekoľko dekád.

Motory, ktoré sa používajú dnes, sú relatívne nové. Hlavne tie benzínové. Nie sú staršie ako 10 – 12 rokov a sú oveľa efektívnejšie a ekonomickejšie ako staršie kalibre. Na trhu sa však stále nachádzajú veteráni, ktorí sa objavili aj pred viac ako 20 rokmi. Niektoré z nich síce z Európy zmizli, no na ostatných kontinentoch si stále držia svoju dobrú povesť.

Mazda L

Mazda L.
Zdroj: Mazda

Japonská spoločnosť je jedným z mála výrobcov, ktorí stále vyvíjajú atmosférické motory. Séria L sa objavila v roku 2001 ako vývoj predchádzajúcej série F s liatinovým blokom a hliníkovými valcami. Zdvihový objem motorov sa pohyboval medzi 1,8 až 2,5 litrami. Hrdým zástupcom tejto rodiny je určite 2,3-litrový turbomotor použitý v modeloch s označením MPS, ako je Mazda 3 alebo 6. Motory série L v pozmenenej forme sú k dispozícii aj dnes v celom modelovom rade výrobcu, vrátane pickupov. Teraz ale nadobudli objem 2,0 a 2,5-litra.