1/16 Test nafty na Slovensku: Jedno palivo sklamalo Foto: Peter Brenkus
2/16 Test nafty na Slovensku: Jedno palivo sklamalo Foto: Peter Brenkus
3/16 Presne 20 náft je natankovaných v kanistroch a sú pekne zoradené pre pojazdným laboratóriom. Do VÚRUP-u putovali vzorky zakódované, aby pri meraniach nikto nevedel, o ktorú značku ide Foto: Peter Brenkus
4/16 Je 2. január 2018, krátko pred desiatou hodinou. Prichádzame odoberať vzorky nafty na prvú čerpaciu stanicu. Všetky nafty tankoval špecialista z VÚRUP-u Foto: Peter Brenkus
5/16 Do každého kanistra expert z laboratória načerpal približne päť litrov nafty. Tento objem stačí na vyhodnotenie všetkých šiestich skúšok Foto: Peter Brenkus
6/16 Začína sa testovať prvá vzorka. Takto sa v nafte metódou vysokotlakovej chromatografie odhaľuje prítomnosť zdraviu škodlivých polycyklických aromatických uhľovodíkov Foto: Peter Brenkus
7/16 Výsledkom merania cetánového čísla sme v laboratóriách VÚRUP-u venovali veľkú pozornosť. Tieto hodnoty boli pre nás pri teste náft jedny z najdôležitejších Foto: Peter Brenkus
8/16 Toto približne centimeter veľké sitko určí, ako dobre nafta zvláda mráz. Kľúčové je, pri akej nízkej teplote ho upchajú kryštáliky parafínov, čím znemožnia prietok paliva Foto: Peter Brenkus
9/16 Teplotu, pri ktorej nastáva prvé upchatie palivového filtra kryštálikmi parafínov, nazývame medzná teplota filtrovateľnosti (CFPP). Zimná nafta musí odolať teplote -20 °C Foto: Peter Brenkus
10/16 Cetánové číslo ovplyvňuje studený štart motora, hluk, emisie, studený biely dym (nedokonalé spálenie paliva) i spotrebu. Podľa normy STN EN 590 musí mať hodnotu minimálne 51,0 Foto: Peter Brenkus
11/16 Biozložka sa do nafty pridáva, aby čiastočne nahradila fosílne palivo. Minimálny objem biozložky v motorovej nafte je určený zákonom Foto: Peter Brenkus
12/16 Nespálené polyaromatické uhľovodíky sú nebezpečné pre naše zdravie, majú karcinogénne a mutagénne účinky Foto: Peter Brenkus
13/16 Ak je destilačná krivka nafty v poriadku, je predpoklad, že chod motora bude hladký a vďaka dokonalejšiemu spaľovaniu paliva bude skladba výfukových plynov ekologicky priaznivejšia Foto: Peter Brenkus
14/16 Bod vzplanutia nafty musí nastať pri teplote minimálne 56 °C. Ak však k vzplanutiu príde pri teplote nižšej, môže byť nafta kontaminovaná napríklad horľavejším benzínom Foto: Peter Brenkus
15/16 Prvá časť tabuľky s kompletnými výsledkami kvality motorových náft na Slovensku. Značky sú zoradené v abecednom poradí Foto: VÚRUP
16/16 Druhá časť tabuľky s kompletnými výsledkami kvality motorových náft na Slovensku. Značky sú zoradené v abecednom poradí Foto: VÚRUP