Golf GTI sa vizuálne od svojho pôvodného náprotivku líši iba niektorými detailmi, no za diskrétnym zovňajšok sa ukrýva skutočne výkonný mechanizmus. V roku 1974 poltucet ľudí zosnoval tajný plán na vývoj športového Golfu. Kompaktnému autu dodali športového ducha, pričom zostalo cenovo dostupné a osvedčilo sa v každodennom živote. Po pôvodne plánovaných 5 000 kusoch v 8 generáciách sa nakoniec po spočítaní všetkých špeciálne upravených verzií predali viac ako 2 milióny vozidiel. Volkswagen sa môže pochváliť jedným z najúspešnejších kompaktov na svete.

Golf I GTI (1976 – 1983)

VW Golf I GTI
VW Golf I GTI
Zdroj: Volkswagen

Koncept bol rovnako jednoduchý ako dômyselný: išlo o ľahký kompaktný automobil s výkonným motorom a športovým podvozkom. Pri uvedení na trh v roku 1976 nikto netušil, že z Golfu s troma magickými písmenami GTI na konci sa vyvinie skutočne športové auto. Vstrekovací motor s objemom 1,6-litra a od roku 1982 s objemom 1,8-litra dokázal vyšvihnúť ukazovateľ tachometra na 100 km/hod len za 9,2 sekundy. Exteriér bol obalený čiernymi blatníkmi, čiernym rámom zadného okna a červenou maskou chladiča. Dizajn interiéru bol rovnako výrazný ako jazdný výkon – čierne športové sedadlá boli v strede potiahnuté tartanom, očernel aj strop a hlavným kormidelníkom sa stal športový volant.