História automobilového priemyslu pozná viacero príbehov, v ktorých bolo dôležitou kapitolou prevzatie zahraničným výrobcom. Slovákom je blízka najmä Škoda spadajúca pod koncern Volkswagen. Tuzemskí zákazníci však majú radi aj produkty Dacia, ktorú pred dvomi dekádami prevzal Renault. Ten z neveľmi konkurencieschopnej firmy urobil zlatú baňu.

Rumuni začali svoj príbeh vo svete štyroch kolies písať v roku 1966, kedy spadali do sféry vplyvu Sovietskeho zväzu a na čele štátu stál diktátor Nicolae Ceaușescu. Počiatky automobilky boli zviazané s Francúzmi. Jej prvým produktom bol licenčne vyrábaný Renault 8, ktorý dostal označenie Dacia 1100. Obdobných vozidiel sa počas ďalších dekád objavilo viacero. Spolupráca vyústila do odkúpenia automobilky, ktoré prebehlo v roku 1999.

Dacia bola s automobilkou Renault previazaná od svojich počiatkov.
Dacia bola s automobilkou Renault previazaná od svojich počiatkov.
Zdroj: Dacia

Prevzatie francúzskou automobilkou bolo pre rumunskú značku kľúčovým momentom, dovtedy bola viac-menej regionálnou záležitosťou. Jej vozidlá boli v mnohých smeroch zastaralé. Nemali šancu konkurovať západnej konkurencii a neraz boli terčom vtipov. Na domácich cestách sa firme napriek tomu vďaka veľmi priaznivým cenám darilo. Materská automobilka chcela lacný charakter výrobcu zachovať, ale zároveň posunúť portfólio na vyššiu úroveň

Pod novým vedením sa Dacia postupne posunula od výsmechu k úspechu. Začalo sa jej dariť na mnohých ďalších trhoch, vrátane relatívne bohatého a automobilovo vyspelého Nemecka. Postarali sa o to najmä mená ako Duster a Logan. Viaceré vozidlá začal pritom Renault predávať aj pod svojou vlajkou, napríklad v Rusku či na trhoch Južnej Ameriky. Situácia sa teda v podstate otočila. Ktoré modely boli pre rumunskú značku najdôležitejšie a výrazne ju formovali? Odpoveď na túto otázku nájdete na nasledujúcich stránkach.