V redakcii sme testovali mnoho elektromobilov, ktoré by podľa normy WLTP mali najazdiť istý počet kilometrov, ktorý ale často nezodpovedá realite. Ide teda o podvod? Problém je, že batéria sa može vybiť rýchlejšie v závislosti od vonkajšej teploty, rýchlosti, zaťaženia a aj podmienok vetra, ale zväčša nejde o chybu výrobcu. Tí merajú dojazd podľa pevného štandardu spotreby podľa podmienok WLTP, čo však nie je realistické. Účelom tejto normy je spraviť z jednotlivých modelov porovnateľných súperov. Ale nič viac. 

Takže ak chcete vedieť, aký je skutočný dosah lítium-iónovej batérie, nemôžete sa spoliehať na oficiálne údaje.  Auto Bild testuje elektromobily na jasne definovanom cykle spotreby za takmer reálnych podmienok. Každé zo zhruba 700 testovacích automobilov ročne - bez ohľadu na to, či spaľujú palivo alebo nabíjajú elektrinu - musí absolvovať 155-kilometrové kolo spotreby, ktoré "leží" medzi Hamburgom a Lübeckom.  Začína sa na nabíjacej alebo čerrpacej stanici v meste Hamburg a ide sa až na doraz. 

Mestká časť zaberá 40 kilometrov, po okresných cestách sa ide 61 kilometrov. V týchto úsekoch sa jazdí pohodovým tempom a vodiči sa vyhýbajú plnému plynu. Na 54 kilometrovom diaľničnom úseku sa jazdí tak, ako to umožňujú pravidlá mestkej premávky - vrátane 20 kilometrov, kedy sa jazdí s plynom na podlahe. Keď sa s vozidlami dostanú späť a čerpaciu stanicu Hamburgu, vypočítava sa priemerná spotreba na základe množstva paliva alebo elektriny, ktoré bolo doplnené. E-autá s vyššou maximálnou rýchlosťou pri tejto metóde merania majú malú nevýhodu. Polestar 2 má napríklad najvyššiu rýchlosť stanovenú na 205 km/hod, pričom ostatné elektromobily zastaví obmedzovač oveľa skôr. Elektromobily s vysokou maximálnou rýchlosťou preto v tomto teste zvyčajne dosahujú horšie výsledky.

Volkswagen ID.4 GTX

VW ID.4 GTX.
Zdroj: Auto Bild

Kapacita batérie: 77 kWh

Spotreba v testovacom kole: 24,6 kWh

Skutočný dojazd: 319 km

Maximálna rýchlosť: 180 km/hod