Model 504 vyzerá pri 508 ako dvojnásobne menšie auto.

Fotostory Päť dekád francúzskeho luxusu: Porovnali sme Peugeot 504 z roku 1974 s úplne novým 508

Foto: Filip Kadlečík

15.10. 15:00 Príbeh radu 500 sa začal písať v roku 1968, Peugeot vtedy predstavil model, ktorý okamžite zaujal. Ako sa zmenil za päť desaťročí?

Píše sa 12. september roku 1968. V Peugeote sú všetci nervózni. Je ráno, vo vzduchu však visí ťarcha dôležitej premiéry. Už o niekoľko hodín uvedie na autosalóne v Paríži domáca automobilka predstaviť novú vlajkovú loď. Prvý pokus o debut radu 500 etablovanej automobilke nevyšiel, veď typ 504 mala motoristická verejnosť spoznať už pred tromi mesiacmi. Všetko však zmenilo priemyselné a politické napätie, ktoré sužovalo krajinu galského kohúta. Na druhýkrát už bol Peugeot úspešnejší.

Peugeot 504 a 508, ako sa líšia francúzske vlajkové lode?
Peugeot 504 a 508, ako sa líšia francúzske vlajkové lode?
Zdroj: Filip Kadlečík

 Zlé začiatky nemusia znamenať zlý koniec. Laici i profesionáli boli novým automobilom s levom na čelnej maske nadšení, dokonca až tak, že v roku 1969 Peugeot 504 získal titul európskeho automobilu roka. Komisia vtedy vyzdvihovala najmä jeho imidž, výborné remeselné spracovanie a relatívne silný agregát. Nakoniec miláčik davov vo výrobe zotrval až do roku 2006, najviac ho vďaka komfortnému podvozku schopnému filtrovať aj veľké nerovnosti oceňovali v Afrike.

Je 12. september roku 2019 a my máme možnosť osláviť tento významný deň priamo v srdci automobilky Peugeot, francúzskom Sochaux. Žiadna párty sa nezaobíde bez oslávenca, my k dispozícii máme rovno troch. Šesťvalcový Peugeot 504 Coupé z roku 1983 dizajnovaný štúdiom Pininnfarina či starší 504 Cabriolet z roku 1977, taktiež s V6 pod kapotou, sú skvelé autá. Hviezdami však tentokrát nie sú. Ako sivá myška vedľa nadupaných šesťvalcov stojí jednoduchý biely Peugeot 504 Sedan GL s rokom výroby 1974.

Rad 500 už oslavuje päť dekád existencie.
Rad 500 už oslavuje päť dekád existencie.
Zdroj: Filip Kadlečík

Príbeh tohto vozidla do bodky ilustruje to, v čom je najlepšie. Slúži majiteľovi. Peugeot ho predstavil v roku 1973, naproti minulosti dostal menší, 1,8-litrový, benzínový štvorvalec ladený na 59 kW (80 k). Verzie L a GL boli reakciou na ropnú krízu 70. rokov. Pred ňou by ste 504 Sedan kúpili so silnejším dvojlitrom, ktorý na predné kolesá posielal 72 kW (97 k) a 78 kW (105 k). Krok smerom k nižšiemu výkonu nebol populárny, mal však priniesť zníženie spotreby paliva. 

V porovnaní s originálom tu bola aj upravená zadná tuhá náprava, konštruktérom sa dokonca podarilo ušetriť priestor a zväčšiť kabínu. Posádka tak mala viac miesta, ubudlo však z kufra. Nás päťstoštvorka očarila už na prvý pohľad a tak sme si ju zvolili za prvú voľbu, 12. september musíme venovať predovšetkým jej.

Trojčlenná posádka otvára dvere bieleho sedanu a nestačí sa čudovať. Vnútri je nečakane veľa miesta! Postavte si 504 vedľa modernej 508 a budete sa smiať, o aké malé auto ide. Vnútri je však vzdušné, je z neho krásny výhľad a cestujúci sa tu netlačia. Treba si však naliať čistého vína, toto auto merítkom dnešného človeka rozhodne nie je bezpečné. Hrúbka dverí je v porovnaní s novou vlajkovou loďou polovičná, ak nie tretinová.

Hneď po nasadnutí do vozidla prekvapí uchytenie bezpečnostného pásu. Tu by ste navíjací mechanizmus hľadali márne, spona je umiestnená v špeciálnej kapse na B-stĺpiku. V porovnaní s dneškom má zámok bezpečnostného pásu relatívne jednoduchú konštrukciu. Minimalistický je aj volant a jeho príslušenstvo. Páčkou naľavo, kde by ste dnes hľadali smerovky, sa manažuje práca predných reflektorov, páčka vpravo zasa slúži len na indikáciu smeru jazdy. Stierače sa spúšťajú špeciálnym tlačidlom, ktoré má vodič poruke, a pracujú len v jednom tempe.

Aj 504 mala atraktívny dizajn.
Aj 504 mala atraktívny dizajn.
Zdroj: Filip Kadlečík

Ďalšia vec, ktorá vás po nastúpení šokuje, je mäkkosť kresiel, na ktorých sa posádka vezie. Alebo by sa skôr hodilo slovo gauč? Pridajte k tomu ešte aj excelentnú schopnosť filtrovať všetky nerovnosti. Presviedčame sa o tom, že vychýrený francúzsky komfort nie je len poverou. Sedadlo vodiča krásne objíme, má príjemný tvar, dokonca i nádhernú farbu. Kombinácia bieleho zovňajška a tyrkysového čalúnenia interiéru na nás jednoznačne funguje. Sto bodov dávame i povrchovej úprave textílie, ktorá pripomína jemný plyš. V tomto aute človek musí chcieť cestovať. Poďme na to!

Do rúk dostávame dva kľúče. Jeden slúži na odomykanie dverí a štartovanie, druhým pristupujeme do kufra. Žiadne tiahlo od vodiča. Tu treba pekne vystúpiť a batožinový priestor otvoriť. Spínacia skrinka je netradične na ľavej strane tunelu riadenia, kľúčikom musíme pootočiť k sebe. Jedna-osmička sa okamžite prebúdza k životu a chytá okamžite. Nemožno sa čudovať, o toto auto sa starajú fachmani v servisných ateliéroch múzea Peugeotu. Často majú prístup k originálnym dielom, autá vďaka tomu zachovávajú v čo možno najviac originálnom stave.

Peugeot 504 a 508, ako sa líšia francúzske vlajkové lode?
Peugeot 504 a 508, ako sa líšia francúzske vlajkové lode?
Zdroj: Filip Kadlečík

Odborníkom by sme však predsalen niečo vytkli. Motor nemá kultivovaný chod, na voľnobehu citeľne vibruje celým vozidlom, niekedy má dokonca tendenciu zhasnúť. Keď sa však už rozbehne, jazdí spoľahlivo. Jeho 59 kW (80 k) je na vtedajšie pomery viac než dostatočná porcia. Predbiehať kamión by sme však s týmto sedanom nechceli, dynamika je ale znesiteľná. Prispieva k tomu i fakt, že vozidlo je ľahké.

Rozdiel medzi 1,8-litrovým štvorvalcom a 2,7-litrovým šesťvalcom v Coupé a Cabriolete sme cítili okamžite. Tie ani náhodou neboli takéto ľahkonohé a v zákrutách bolo cítiť ich nedotáčavý charakter. Nenápadný biely sedan si to po okreskách šinul odvážne, nebolo s ním treba toľko brzdiť. Hneď by sme si ho zobrali domov! Aj keď…

Jazda na kabriolete bola z hľadiska atmosféry vrcholom porovnávacieho testu.
Jazda na kabriolete bola z hľadiska atmosféry vrcholom porovnávacieho testu.
Zdroj: Peugeot

Z typu 504 Sedan sme mali možnosť prakticky hneď presadnúť do aktuálneho Peugeotu 508. Na jeho futuristickej kabíne i karosérii poznať 50 rokov vývoja hneď na prvý pohľad. Starček si na cestu svieti slabučkými halogénkami, jeho pravnúča už disponuje LEDkami a dokonca i nočným videním. 508 má väčšie kolesá, lepšie sa s ňou parkuje, má klimatizáciu, vyhrievané sedadlá, dotykový displej a najmä je mnohonásobne bezpečnejšia. 

V aktuálnej vlakovej lodi Peugeot na vás neustále dávajú pozor asistenčné systémy, môžete si vychutnať hudbu na dobrej audiosústave, viete sa všade dostať rýchlo a relatínve dostupne. Súboj o víťaza tu je jasný. Z praktického hľadiska dnešnej doby dostáva 504 bolestivý debakel.

Peugeot 504 a 508, ako sa líšia francúzske vlajkové lode?
Peugeot 504 a 508, ako sa líšia francúzske vlajkové lode?
Zdroj: Filip Kadlečík

508 však napriek tomu niečo chýba. V porovnaní s týmito starčekmi je totiž až strojovo dokonalá. Odomknete ju jedný tlačidlom, naštartujete druhým a frčíte. Vo veteránoch to tak nie je. Všetky tieto činnosti sú tu rituálom, ktorý človek začne mať rád. Jazda na 504 Sedan je úplne iný zážitok. Existuje jeden spôsob, akým môžete mať praktický Peugeot a k nemu ešte niečo dodatočné. Kombo 508 a 504 by bolo skvelým tandemom.

Aktuálna generácia modelu 508 na svojich deduškov stráca aj čo sa ponuky karosárskych variantov týka. Sedan/Liftback, kombi, tie kúpite aj dnes. Viete si však pod ich kapotu nainštalovať šesťvalec? Nedá sa. Viete na svojej 508 zhodiť strechu? Nemožné. Rad 500 to vedel už pred piatimi desaťročiami. Vtedy do ponuky prišlo aj kabrio a kupé. Nemýľte sa však, ich šesťvalec ladený na 101 kW (138 k) sa s tými dnešnými ani nedá porovnávať. Ide o kultivovanú pohonnú jednotku spájanú aj s päťstupňovým manuálom v čase, keď ešte Peugeoty vo veľkom používali štyri prevodové stupne.

Coupé a Cabrio mali pod kapotou atmosférické šesťvalce.
Coupé a Cabrio mali pod kapotou atmosférické šesťvalce.
Zdroj: Filip Kadlečík

Šesťvalec má krásny zvuk priamo od motora. Je zreteľne počuť ako nasáva vzduch. Keď mu stúpite na krk, začne hučať ako kamión a otáčky vyženie až nad hranicu 6 500 ot./min. Extrémnu dynamiku tu však nečakajte. Nezdalo sa nám, že by Cabriolet V6 či Coupé V6 bolo výrazne agilnejšie, než ľahší sedan. Z praktického hľadiska by aj preto bol spomedzi testovaných vozidiel našim víťazom. Treba však dodať, že dizajnovo sú rozhodne krajšie práve šesťvalcové športiaky. 

Teší nás, že tieto automobily jazdia aj po desaťročiach. Stále nám totiž môžu pripomínať to, ako sa jazdilo kedysi a ako sa mení svet okolo nás. Ten, v ktorom žije Peugeot, sa za päť dekád pretransformoval úplne. A teraz prichádza najväčší šok. Doba elektrická.

Na ďalších stránkach nájdete priame a názorné porovnanie vlajkových lodí Peugeotu.

Video

Diskusia