Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK
< späť na článok

Diskusia : Spotreba v minulosti: Športiaky i ľudové autá

54 príspevkov

Pridaním príspevku súhlasite s pravidlami diskusie.

Odoslať
Venetius
17.8.2018 10:17 | |
+3 -0
Reagovať
A medzi nami, sú v tom rebríčku aj riadne somariny. Mal som a mám napriklad 500SL a ten rozhodne nejazdí pod 9 l, možno pri 90ke na dialnici :). Ale s takym autom sa 90kou nejazdí. Poviem otvorene moja spotreba nebola pod 12l. Alebo MB typ W126, takisto pod 14l tázko. Takže jedna vec sú tabuĺky a druhá realita. Nikdy som nedal tabulkovú spotrebu. A mal som veľa áut, mikro auta, športiaky, limuziny. Prosto píšu tu bájky. Jazdil som aj na Octaviach 1,9 TDI, sen "českého človíčka", a smial som sa ako děcko. Báchorky o 4,5l. Iste pred spaním malym děckám. Na dialnici pri 195km za hodinu, to žralo 12l presne ako 500 SL !!! Takže, fyzika sa nedá odrbať nijak raz. Preto som nikdy nemal a ani nebudem mať diésel. Bohužial, dnešné autá sú tažké kravy, tam je celý problém. Kde sú časy keď Porsche 911 malo 750 kg ?? Dnes je aj 911, tázká 1600 kg krava.
FocalNicko
17.8.2018 21:10 | |
+0 -0
Hned ma to napadlo ked som videl v tabuľke 500sl ... 9L žrala škoda 120 a nie 5 liter V8. Ja mám hemi 5.7 a ten deaktivuje 4 valce pri jazde na tempomat pri konštantnej rýchlosti. Takže teoreticky sa dá ísť pod 10litrov ale klasika je 15L/100km. Bohužial atmosferické motory sú ´´neefektívne´´. Stejne tak ked má kompresor. V nemecku na dialnici dám nádrž (75L) dole za 2 hodiny ... Hellcat ak poznáš, to je hemi 6.2 s kompresorom dá dole nádrž za 11 minút. Pri kľudnej jazde na dialnici aj s takýmto motorom pôjdeš v pohode na 12 litroch na sto.
kvad
17.8.2018 08:44 | |
+2 -0
Reagovať
Moj veteran Renault 8/1964/950ccm...spotreba pri maximalke do 85km, nakolko je v zabehu po GO, je tesne pod 6Litrov na 100km....verte ci neverte, sam som bol prekvapeny.V 80tich rokoch moj stary R8 s rovnakym motorom hazdil mimo mesta medzi 5,5 a 6 L/100. Takze spotreba nizka, jazdne vlastnosti na dnesnu dobu a styl jazdy ostatnych nestacia.Vtedy tak jazdila vacsina cize to vyhovovalo
Venetius
17.8.2018 09:47 | |
+1 -2
Dobre a čo. Stačilo by to isté auto, dnes vyrobiť z nových materiálov a novymi metoďami a auto by bolo o 150 kg ľahsie a dát tam 1.0 Ecoboost Ford a použiť nové m, ľahšie, úcinejsie brzdy. Zrazu by bolo z toho žihadlo, so spotrebou 4 litre. A to je celé kúzlo.
Venetius
17.8.2018 07:56 | |
+3 -2
Reagovať
Na letectve vidieť, že automobilizmus ide zlým smerom. Dnes lietajú ultralighty, veĺmi rýchlo, velmi bezpečne a veĺmi úsporne !! A odpoved je práve v slove ultralight. Toto má byť smer aj v automobilizme. Vtip je práve v úspore hmotnosti a vo vyhodení úplných kravín ako elektrické okna, abs,ebs, zábavne centrum, klimatizacia. Toto vsetko žerie vykon a spotrebu. Dávno sme mohli jazdiť za 4 litre na aute s hmotnostou 500 kg, velmi bezpečnom a komfortnom. Naviac životnosť aút je extrémne nízka. Je to šialenstvo a šialené plytvanie. Navyše dnešne autá majú nízky zisk, pretože za cenu 15 000 Eur je tam šialene veĺa výbavy. Priklad je Fiat 127 v roku 1980 hmotnosť 688 kg a Fiat Punto v roku 2010 hmotnosť 1100 kg. Rozdiel v hmotnosti 412kg ! A pritom vývoj šiel dopredu, takze hmotnost sa nemala zvýšiť ale znížit !!!! A pritom auto ako Fiat Punto má dnes životnost 7 rokov, maximálne. To je trestuhodné plytvanie. Pri dnešnej otimalizácii a počitačov mali byť dávno autá ľahučké a bezpečné. Ľáhučké auto nepotrebuje toĺko " bezpečnostných" prvkov. Sú zbytočne. Dávno sa mali vyrábat integrované bezpečnostné sedadlá. A každe auto malo mat integrovanú klietku ako majú rally autá. Skrátka celé, celé zle. Automobilky sa pretekajú v "komforte" a " bezpečnosti" výsledok je diskomfort a nebezpečie. Ďalej väčšine ľudí sa vôbec nemá udeliť vodičák. To je nezmysel ,že každy má prävo na auto. To je vrcholný nezmysel. Auto môže mat a poťažmo ho viesť len zodpovedný človek, s istými kvalitami. Tam by som zaradil aj skusenosti, isté reakcie a zmysli a inteligenciu. Kto nemá IQ minimálne 100, nemal by mat vodičák a tých limitov je veľa. Jednoducho je priveľa aút, priveľa vodičov. Vedie to nesprávnym smerom. Kvalita života sa nezlepšila ale zhoršila. Zbytočne sa pobehuje, zbytočne sa ľudia presúvajú. Je to neľudské a proti prírode.
Venetius
17.8.2018 06:56 | |
+2 -1
Reagovať
Celý problém je v hmotnosti aut. Teda moderných. Výkon šiel hore veĺmi ale ešte viac aj hmotnosť. A tá hmota je jalová. Tým pádom aj spotreba. Ja som proti bezpečnostným prvkom. Paradoxne robia autá nebezpečné. Hocijaká sliepka jazdí na obrovskom aute. Lenže nevie ho viesť. Paradoxne jej to dáva pocit bezpecia, lenže fyzika stále platí. A nehody sa posúvajú do čoraz vačších rýchlostí a do čoraz horších situácii. Výsledok je este viac mrtvych a viac zmrzačených. A to je zlé. Stačilo by úplne dať do modernej kvalitnej karosérie triedy Fabia motor s výkonom 70k a hmotnost 750 kg. Autá predsa nemajú byt ťazsie ale ľáhšie !!! V letectve sa odjakziva, používa hodnota pomeru ťahu k hmotnosti a pri vrtuĺových lietadlách kw/kg !! A to je zákládný omyl autopriemyslu, že ide opacným smerom. Stací optimalizovať auto ako je Škoda 120, dať tam moderný motor a spotreba klesne. V dnešnom aute je toĺko zbytocnej a skodlivej elektroniky určenej na zábavu. Mimochodm je to škodlivé, lebo rozptyĺuje jazdca.
UzivatelTDi
16.8.2018 20:47 | |
+6 -1
Reagovať
V popise je ze nacom jazdili nasi rodicia a stary rodicia?? Vaazne? Neviem kto v roku 1980 jazdil na Slovensku Rolls Roycom. Cadillac taktiez... Autor clanku hanbi sa, taketo daco napisat ak si to vobec pisal a nieco aj studoval okolo tych aut!!
milan5321
16.8.2018 18:19 | |
+9 -1
Reagovať
nepoznam zdroj info,ale tie budu pochadzat hadam z tretej ruky.keby ste napr.Skoda 120 chceli krmit priemernou spotrebou pod 6 litrov,to chuda by sa do ciela nikdy nedostalo.jednoducho by skapala po ceste.este dobre,ze nebola zavisla na majitelovi,ale na ac pumpe :))
3470
16.8.2018 17:56 | |
+6 -0
Reagovať
O.j.e.b.y ako pri novych autach mal som 3 auta zo zoznamu a kazde zralo o 2 az 3 litre viac.haha
FocalNicko
16.8.2018 17:02 | |
+8 -2
Reagovať
Tá spotreba je meraná dolu kopcom pri 70km/h ? ŠKODA 120 vždy 8L/100km. Zbytočne som sa tešil že si konečne vytlačím článok s reálnou spotrebou starších áut.
Ded_Santa_Moroz
16.8.2018 19:35 | |
+1 -0
Spotreba 5,3l/100 km sa ani v Andrtovi neuvádza. Tusim na tie spotreby pouzili bulharsku konstantu
martin110r
16.8.2018 21:45 | |
+4 -2
Vždy 8 litrov? Tak ono to chce trošku fištróna aby bol dobre nastavený karburátor, dobre nastavené ventily, dobre nastavený predstih/odtrh. V 90-tych, keď som mal Škodu 120L, dokázala trasu Poprad-Trnava robiť tesne pod 6 litrov. Aby som šiel za 8, to by som musel mať furt vytiahnutý sytič, alebo ručnú na treťom zube :)
fatwilly
17.8.2018 01:07 | |
+2 -0
Ono hlavne ide o to či je to spotreba mimo mesta, mesto alebo kombinovana...Mam Rapida 136 a ten bral +- okolo tej 6tky ale mimo mesta, kym v meste sa to točilo okolo 10l a kombinovana 7,5-8...
Feroo338-1
17.8.2018 08:01 | |
+2 -0
Ja zom zacinal so Skodou 100 kde bola udavana spotreba cca 8 l/100 km. V lete pri kombinovanej jazde som vzdy jazdil POD 7 litrov a to sa mi vtedy zdalo, ze mi to moc zerie, lebo ini rozpravali, ze im to zerie este ovela menej... V zime to zralo samozrejme nieco viac, ale na dlhych trasach to bolo POD 6 litrov. Je zaujimavejsie, ze vsetky neskorsie auta mali "nizsiu" spotrebu uz LEN na papieri, nie v praxi. Jedine ta S 100 zrala menej ako udaval vyrobca.
Bodie
16.8.2018 14:52 | |
+5 -5
Reagovať
spotreebu mali tie autá síce väčšiu, ale stáli zlomok ceny dnešných áut. Načo je dobré, že auto má tzv. "priaznivú spotrebu", keď stojí 40 000 eur?? Keby radšej stálo 10 000 eur (ekvivalent vtedajších 15 000 DEM a nech si kľudne žerie a strašné a katastrofálne dva litre viac.
miroslav.ferko1
16.8.2018 15:23 | |
+4 -7
A nestoja aj 10 000? Skôr sa ľudia nechcú vzdať luxusu. Prípadne je plno 2-3 ročných jazdeniek s výraznou "zľavou". Ak niečo nad 30 000 tak jedine čisté elektro. To sa oplatí najviac.
GASTIK001
16.8.2018 16:50 | |
+14 -0
síce som nežil v tých rokoch ale mám pocit že práve že teraz sú nové autá v pomere k platu výrazne lacnejšie. Základná dacia sandero sa dá kúpiť už pod 7000€ a je to pomerne použiteľné nové auto. A pojazdné jazdenky sa dajú zohnať už okolo 1000€. Pokiaľ viem v minulosti bola kúpa auta výrazne finančne náročnejšia a kúpilo sa jedno auto do rodiny a dlhé roky sa splácalo.. Dnes už má auto skoro každý čo che. Lenže ľudia sa stále pozerajú na tých čo majú lepšie a potom sú smutný že v provnaní s nimi... Nové slušné nové auto sa dá dnes aj so slušnou výbavou a prijateľným motorom zohnať do 15 000 € čo je viac menej ročný- dvojročný plat. Slušné jazdenky sa dajú zohnať kľudne aj za menej ako tretinu, a dokonca kopec pojazdných áut sa predáva za symbolickú zostatkovú cenu šrotu aj napriek tomu že fungujú.
mikretenovy-sracek
17.8.2018 08:02 | |
+1 -0
Bodie,dnes si kupis z priemernej mzdy auto za 15 vyplat,vtedy si kupil za 35 vyplat.
miroslav.ferko1
17.8.2018 23:52 | |
+1 -1
Nehovoriac o obrovskej ponuke jazdeniek za zlomok ceny, že? Odrobím 2-3 mesiace a mám na auto...to existovalo pred 30+ rokmi?
Bodie
16.8.2018 14:49 | |
+17 -0
Reagovať
Dnešné autá sú zbytočne ťažké... Walter Rohrl už dávno povedal, že načo je dobré mať 300, 400 alebo 500 koní, keď auto váži 2 alebo 2,2 tony? Povedal na to: "Dajte nám zasa autá, ktoré vážia 1200 kg a bude stačiť, ak budú mať 200 koní. A bude s nimi väčšia zábava ako s tými 400 koňovými dvojtonovými". A boli by aj oveľa lacnejšie, že áno...
Venetius
17.8.2018 08:13 | |
+2 -0
Zlaté slová.
miroslav.ferko1
17.8.2018 15:57 | |
+1 -0
Nech sa páči, Fiat 500 má menej ako jednu tonu.
Venetius
17.8.2018 20:01 | |
+0 -0
Miroslav myslím, že ste to vôbec nepochopili. Fiat 500 má síce tesne pod tonu, ale problém je pomer hotnosť/ výkon. Fiat 127 mal napriklad hmotnosť 688 kg a teda moderný Fiat 500 mal mať hmotnosť okolo 600 kg, to je úspora 400 kg. A to je 1,648 x lepší pomer kw/kg. V takom prípade máte ďaleko lepšiu ekonomiku prevádzky.čo je vlastne spotreba. Na čó je Fiatu 500 napriklad posilovač, media, repráky, klíma, elektrické okná a podobné sprostosti ? To je tých 400 kg balastu, ktoré zbytočne vozite a dvíhajú spotrebu . Každý zbytočný kilogram zhoršuje jazdné vlastnosti, životnosť auta, spotrebu, bezpečnosť auta.
miroslav.ferko1
17.8.2018 23:46 | |
+0 -1
Pojem zbytočný je dosť relatívny. Potom aj motor môže byť zbytočný a stačí tam pedále. Rovnako veľké auto bez bezpečnostných prvkov sa dá dnes vyrobiť oveľa ľahšie ako v minulosti. Až na to že bezpečnostné prvky sú dané zákonom, tie "zbytočné" luxusné prvky a aj samotné zväčšovanie áut je dané dopytom.
Znalec85
16.8.2018 10:38 | |
+28 -5
Reagovať
WoW! Spaľovacie motory zažili úžasný pokrok za posledné desaťročia. Keby som mal stroj času, určite by som sa vrátil do tejto doby a zobral by som zo sebou 1.0L TSI. Všetci by sa z neho išli zesr4ť a spravili by zo mňa prezidenta celej zemegule za taký štedrý dar.
Legolas38
16.8.2018 19:46 | |
+2 -2
nechcem si zastavat 1.0 TSI a podobne kosacky ale motory sa posunuly. za prve v clanku su uplne hluposti, tie auta mali vacsiu spotrebu ako tam je pisane ta skoda 120 je "ceresnicka na torte" v tomto clanku. a dalsia vec dnesne auta su vacsie, tazsie, maju pomaly dva krat sirsie pneu. a tieto veci su pre lepsiu bezpecnost nutne. pri tom spotreba je dnes urcite lepsia pri vyssom vykone. a co sa tyka spolahlivosti, starsie auta urcite neboli take spolahlive ako dnesne. G.O. boli nutne a mozem povedat ze napriklad nam sa na favorite stale nieco kazi a rozladuje. nastastie to su vacsinou jednoduche opravy ale caste. u novzch aut ti odyde daco na motore po150 000-200 000 km ale potom si to odskace penazenka...no a treba dodat aj to ze o auto sa treba starat, to je podstatny fakt...
martin110r
16.8.2018 21:50 | |
+4 -1
legolas: Bože čo to meleš. Píšeš o spoľahlivosti nových áut a vzápätí to porovnáš s 25 ročným Favoritom. Počkaj až tie nové budú mať 25 rokov. tiež budú stále pokazené ako ten Favorit. Vlastne nebudú. Až budú tak 10 rokov po ekologickej likvidácii.
Legolas38
18.8.2018 13:50 | |
+1 -0
ten favorit mame viac nez 20 rokov tak viem ci sa na nom daco kazilo alebo nie...nevravim o tom ako sa kazi teraz. naviac ma najazdene tak 170 000 km co nie je moc. dnesne auta maju 170 000 uplne bezne a bezproblemov
jurier
16.8.2018 10:16 | |
+47 -3
Reagovať
120l že 5.3 ani náhodu pod 7to nešlo nikdy
RamoS
16.8.2018 11:43 | |
+17 -2
"jurier" - Tiež nechápem, kde vzali tie údaje o spotrebách. My sme mali doma Škodu 100 a tá "žrala" tiež dosť. Nehovorím o tom, že pohodlná preprava bola pri rýchlosti okolo 70 km/h. Napr taký Trabant keď sa "rozladil", jazdil v pohode cez 10 l. Celkovo boli tie autá náchylné na správne nastavenie. Dnes by už nikoho nebavilo stále s autom niečo riešiť. Dnešné autá sú v podstate pre ich používateľa prakticky bezúdržbové - ak to porovnáme s tými starými. Dodám - nikdy som nemal tak staré auto, ale ako dieťa si pamätám, že stále sa niečo riešilo. Okrem toho boli vtedajšie autá ľahšie, nevýkonné, bez výbavy... A aj tak mali dosť vysokú spotrebu. Benzín bol síce lacný, ale v naších končinách boli platy malé. A autá boli drahé - k platom.
Vidicon
16.8.2018 15:50 | |
+3 -0
Presne to som chcel napisat. Mali sme dlho 120 GLS. POd 7 litrov nesla. A okrem toho, na fotke je Skoda 105, nie 110.
pegas64
16.8.2018 09:30 | |
+9 -16
Reagovať
Spotreba sa neznizila? Hybridy maju v meste spotrebu o 50% nizsiu. Napr. benzinova Octavia I (r.2000) mala v meste spotrebu okolo 10l, benzinove hybridy Toyoty maju v meste uz len polovicnu spotrebu okolo 5l a pritom su tazsie o 200kg. To vsetko vdaka rekuperacie brzdnej energie do baterie, motoru s vysokou tepelnou ucinnostou, extremneho znizenia trenia, zlozitym algoritmom, atd. Technika ide dopredu.
santaclause1
16.8.2018 10:09 | |
+23 -7
a po 4 rokoch ked baterie prestanu mat povodnu kapacitu to nechas niekde pri lese bez znaciek pretoze likvidacia takeho vozidla bude sialene draha.
miroslav.ferko1
16.8.2018 10:37 | |
+13 -12
Trošku blbosť santa. Hybridy s malou batériou ani nestrácajú tak kapacitu ako veľké lítium-ion ktoré jazdia čisto na elektrinu. A batérie išli dole 80% za 8 rokov a ďalej lacnejú. Výmena batérie sa už teraz splatí do roka v ušetrených nákladoch (samozrejme, ak sa na tom aute jazdí) Dobrý elektromotor prejde 1,5 milióna kilometrov bez údržby. Väčšie batérie od Tesly tiež 1 milión+. Aj brzdy vydržia 3-krát dlhšie vďaka rekuperácii.
santaclause1
16.8.2018 11:16 | |
+10 -6
Blbost ? Akoze mala bateria nestraca na kapacite? To kde si k tejto info prisiel. Pravda je taka, ze spalovaci motor je povacsinou ju schopny dobijat vdaka rekuperacii, akurat si to neuvedomujes. Ak uz teda mas hybrid skus jazdit cisto na elektricky pohon bez pouzitia spalovacieho motoru a povedz nam svoj dojazd teraz a za 4roky.
pegas64
16.8.2018 11:38 | |
+5 -9
Santa, Li-Ion straca cca 2% kapacity rocne. Ak za 10 rokov stratis 20% kapacity v malej hybridnej baterii, tak hybrid bude bez problemov fungovat dalej, len sa bude rychlejsie vybijat/nabijat bateria. Okrem toho, Toyota dava do hybridov spolahlivejsie (ale tazsie) Ni-Mh baterie, ktore maju minimalny pokles kapacity a daju sa regenerovat. Napisem to velkymi pismenami: HYBRIDNA BATERIA JE NAVRHNUTA NA CELU ZIVOTNOST AUTA, JEJ RECYKLACIA U TOYOTY JE NA 100% ZVLADNUTA A AK JE NEJAKA KONSTRUKCNA VADA (1 zo 100), POTOM JE V RAMCI ZARUKY BEZPLATNE VYMENENA (zaruka pri pravidelnych kontrolach je az 10 rokov). Dokonca v Kalifornii je zaruka vyse 200.000km. Uplne nova bateria stoji vyse 1000eur, pripadne sa vymenia len vadne clanky pri repase s min. nakladmi. Staci to takto? Pretoze sa to uz 20 rokov opakuje na forach.
RamoS
16.8.2018 11:50 | |
+5 -0
"santaclause1" - čo sa hybridov týka, tak by som sa ich nebál. Hlavne tých od Toyoty. Priusy jazdia už po svete roky (Aurisy a iné tiež dlho) a nie je s nimi žiaden problém. Ak sa pokazia batérie, tak to má ešte stále motor. Síce už to auto nebude mať význam, ale stále bude pojazdné. Oproti tomu elektromobil je "iná káva". Bez batérii je to nepojazdný kus "šrotu".
miroslav.ferko1
16.8.2018 12:39 | |
+3 -6
Nie nemyslel som to tak že menšia batéria stráca menej. Samozrejme že naopak, práve preto som spomínal Teslu, lebo má väčšie batérie. Pri hybridoch si pamätám len že používali NiHM batérie ktoré nestrácajú tak rýchlo kapacitu, prípadne sa dá obnoviť špeciálnou nabíjačkou. Nevýhody - nižší výkon, menšia hustota Wh/kg. Preto už pluginy sú čisto Li-Ion
miroslav.ferko1
16.8.2018 13:00 | |
+2 -3
Pekne to vystihol Pegas64
pegas64
16.8.2018 14:02 | |
+1 -0
Dodavam, ze pri malych bateriach (hybridy/pluginy) je mozny "navrh na celu zivotnost auta" z toho dovodu, ze inzinieri dopredu vedia zratat pokles kapacity za 10r. a vyhradia na to rezervu.
santaclause1
16.8.2018 15:28 | |
+1 -3
pegas moj telefon stratil za 2roky 6% kapacity baterie. Vypocital si to sam. Takze 2% su zavadzajuca info od vyrobcu. Ja nemam nic proti hybridom- prosto si ho nekupim a je to vybavene.
pegas64
16.8.2018 16:38 | |
+1 -0
Santa, v pohode, kazdy nech kupuje co chce. Ozval som sa, pretoze mam ine informacie. Osobne povazujem hybrida od Toyoty s NiMh bateriou za velmi dobre a ekologicke riesenie v sucasnosti. Co sa tyka mobilov, to ine "kafe" a neda sa to porovnavat s bateriami v autach, ktore maju prisny manazment, nabijaju sa len v rozsahu cca 20-80%, kedy radovo narasta pocet cyklov (zivotnost), maju teplotny manazment s chladenim, atd.
miroslav.ferko1
16.8.2018 17:53 | |
+1 -5
Tak to som už dlhšie nepočul že by niekto porovnával batériu v mobile s batériou v aute 😁 Logika štýlu - dnes sa mi zlomila železná tyčka tak nikdy nevstúpim na železný most lebo neverím tej technológii... Príklad od firmy tesloop Tesla model X má najazdené 500 000 km na jednu batériu. Ušetrené desiatky tisíc v nákladoch (oproti spaľovacej verzii). V záruke dá 1,5 milióna km. Nabíja 2-krát denne doplna na superchargroch. Degradácia batérie je 10%. A to modely S/X majú minulú generáciu batérií. Model 3 má nové s nízkym podielom kobaltu. Ďalšia generácia bude už bez kobaltu..... Trochu sa vzdelaj chlape.
juropolak
16.8.2018 09:11 | |
+37 -1
Reagovať
Trabant 10l/100km , 120 8l/100km , vw scirocco aj 15/100km. V minulosti osobne odskúšané.
santaclause1
16.8.2018 08:47 | |
+17 -5
Reagovať
Dalsi scestny clanok. Ziaden litrak nevyprodukuje v beznej premavke 81KW pretoze ich ma pri 5000-5500 otackach. Kto z vas radi pri 5000? Asi nikto a tym padom realne ma mozno 40kw kedze preradujeme pri 2500-3000.
Filip_Kadlecik
16.8.2018 09:18 | |
+15 -4
Ahá, takže v minulosti mala napr. taká Škoda 120 L svojich 38 kW k dispozícii v celom spektre otáčok? Hm, zaujímavé. Alebo žeby skôr vtedy ľudia pri 2500-3000 otáčkach jazdili reálne možno na 18-20 kW? Diskutovať o tom, koľko vytlačia presne odmerané litrové motory dneška je zbytočné. Podobne aj o tom, či sú silnejšie.
santaclause1
16.8.2018 10:05 | |
+21 -8
Nie nemala, ale po 150 000 km nevyplula na zem rozvodovu retaz, po prve ziadnu nemala po druhe nastup krutiaceho momentu bol kultivovanejsi ako pri 1.0TSI . Taktiez zivotnost motora bola lepsia. 120L vies este aj dnes vidiet na cestach o 40-50 rokov z fabie tretej generacie ostanu, len nerecyklovatelne plasty.
Jano_1997
16.8.2018 10:48 | |
+22 -3
Nemôžete zase porovnávať autá z 70 rokov so súčastnosťou. Mali sme v rodine Škodu 100. Defacto ten istý motor ako ako v Škode 120. Síce nevypluľa rozvody na zem, ale generálka motora každých 50 tisíc km, ak sa motor dožil v zdraví (len 1-2 výbrusy valcov) 250 tisíc, tak to bol úspech. Teraz bez generálky len a výmenou rozvodov a oleja a pár drobností sa dá najazdiť 250 tisíc bez problémov. Adgumentujete tu, že tie autá jazdia aj po 40-50 rokoch. Jazdia, ale 95% z nich je už cez 20 rokov poschovávanych v garážach a ľudia ich vyťahujú iba občas, alebo to majú ako youngtimer. V časoch keď vyšla taká Škoda 100 tak na nabehanie 100 tisíc ľudia potrebovali tak 10-15 rokov bežne. Teraz množstvo ľudí to stihne za 4-5 rokov. Množstvo ľudí v súčastnosti najazdí 200 tisíc km niekde medzi 8-10 rokmi, kedysi to ľudia najazdili za 20-30 rokov. Autá boli kedy jednoduchšie, to je pravda, ale pamätám si, keď môj strýko presadol z Škody 105 pred 15 rokmi do našeho Fiatu Regata 1.9 diesel bez turba a odšoféroval to do Tatier. Sánka dole, že auto išlo, ťahalo, interiér svetelné roky od 105, jazdné vlastnosti z inej planéty a ten ťah motora, že to dalo 100km bez toho aby sa celé auto triaslo a plávalo po ceste, že konečne sa nemusel 500m pripravovať na predbiehanie. A to Š105 sa vyrábala od 1976 a Fiat Regata od 1983.
santaclause1
16.8.2018 11:14 | |
+9 -7
No mali sme v rodine skodu 1000MB. Predavala sa po najazde 100 000km a nikto nemusel brusit ani robit generalky motora nehovoriac, ze generalku si spravil na odpocivadle. So ziadnym modernym autom neurobis 250 000 bez problemov a mozes tu rozpravat cokolvek, ale pravda to nie je. Pozri sa na vychod Slovenska tam ziadna skodovka nie je garazovana a jazdi ich tam kopec. To o maximalnej rychlosti je pravda, ale moderne auta to nezvladaju vdaka zazracnemu motoru, ale vdaka 5temu a 6temu prevodovemu stupnu.
Jano_1997
16.8.2018 11:44 | |
+7 -0
Staré Jaguáre, Ferrari a podobné tiež mali 4 stupňové prevodovky a dokázali ísť v tých časoch 250. Nie je to o tom, koľko majú prevodov, ale o sprevodovaní. Žiaľ motor starej Škodovky by to sprevodovanie neutiahol, nemal aby objem ani výkon. Pretekárske Škodovky by zvládali s 4 prevodmi aj 170, ale tam bol už trocha iný motor.
vmicho
16.8.2018 12:01 | |
+6 -4
Keď predbieham alebo max.zrýchľujem, tak radím aj pri 7000 rpm. Kde je problém? Radím podľa toho, koľko výkonu potrebujem v danej chvíli.
vmozdik
16.8.2018 13:28 | |
+8 -0
Bežné osobné auto potrebuje na udržanie konštantnej rýchlosti 90 km/h po rovine pri bezvetrí výkon asi 15-20 kW.
Jano_1997
16.8.2018 14:14 | |
+4 -0
Tu nejde vždy len o udržanie rýchlosti, človek potrebuje aj predbiehať občas. Náš rodinný Hyundai Elantra 1.6 benzín 66kW, čistá váha 1250kg. Človek ide 80-90 po okreske vo dvojici (+150-200kg) a potrebuje obehnúť pajdajuceho sa človeka, čo má čas. Musím pozerať ďaleko dopredu, aj keď poradím do 3 (pri 90km/h a zaradenej 5 to točí okolo 3000 otáčok) dám plný, tak auto trvá večnosť, kým sa rozbehne, keďže nemá skoro žiadnu výkonovú rezervu, takže koľko krát aj keď chcem predbiehať, tak človek idúci za mnou je proste rýchlejší, lebo má silnejšie auto, vybočí a predbieha a ja som nahratý a musím čakať ďalej. Nehovorím, že sa s tým nedá obiehať, ani že sa s tým nedá normálne jazdiť po celej Európe, ale to, že keby malo výkonnejší motor, tak je to pohodlnejšie a aj to predbiehanie trvá kratšie. Cesta s Fabiou 1 1.2HTP 40kW do Nemecka, áno dalo sa to, zvládlo sa to, ale človek bol uštvaný. Keď sa išlo neskôr s Mazdou 6 s 2.3 benzínom 122kW tak pohodička, žiadne stresy pri prerátavaní, či môžem obiehať, príprava pred kopcami a podobne. Proste motor mal dostatočnú rezervu na to, aby sa šlo ľahšie. Prípadne skúste ísť v nejakej takej Fabii a podobnom aute 4 a dajte ešte niečo do kufra. Budete mať pocit, že radšej vystúpite a to auto budete tlačiť.
santaclause1
16.8.2018 15:33 | |
+1 -1
Jano, ale ty tu motas krutiaci moment s vykonom. Pri atmosferickych motoroch bol narast krutiaceho momentu linearnejsi a tym padom napor na klukovku a vsetky ostatne suvisiace suciastky bol plynulejsi, avsak zavedenim turba do mensich motorov sa dosiahlo pevne nastaveneho krutiaceho momentu od nizkych otacok co sa vsak odrazilo na kulture chodu a taktiez na zivotnosti namahanych suciastok. Co sa tykalo jaguaru a Ferrari ti pouzivali motory od 2.5litra takze porovnanie s polovicnym objemom je uplne scestne.
Jano_1997
16.8.2018 18:28 | |
+0 -1
Ja tu nemotám točák s výkonom. Točivý moment mi určuje pružnosť vozidla a koľko je schopné tzv. utiahnuť, teda silu motora. Výkon ti určuje akú prácu dokáže vykonať motor. Je užívateľsky príjemnejšie keď ideš autom dajme tomu 80 a chystáš sa obiehať a máš malý turbomotor. Pri tej 80 to je zvyčajne ak mám 2000 otáčok tak nejaký cca 5 prevodový stupeň. Vidím okno, šlapem na plyn, motor vďaka točivému momentu a sile má potiahne a bez zmeny prevodového stupňa viem celkom svižne obehnúť. Kým ak mám malú atmosféru, tak do 1,5 litra. Tá istá situácia, chcem predbiehať. Musím podradiť z 5 na 3 alebo 4, vyhnať otáčky hore a začať skôr zrýchľovať, ako kým sa mi objavý okno. To znamená, že musím odhadnúť rýchlosť protiidúceho auta, musím trafiť moment, kedy môžem začať zrýchľovať, aby som sa trafil do okna, to znamená podradenie a ísť na to. Proste s turbomotorom sa ľahšie predbieha aj jazdí a najväčšiu silu má zvyčajne v bežných otáčkach a tým pádom mi odpadá povinnosť tak často preraďovať. Je to jednoznačne pohodlnejšie. Čo sa týka náporu na kľukovku, je na to dimenzovaná. Najviac jej ale škodí podtáčanie motora a následné prudké zrýchlenie. Príklad idem si 50 a mám 1500 otáčok na benzíne a zaradenú 5. Je jedno či je to turbo alebo nie. Zrazu potrebujem prudko zrýchliť, takže plyn na podlahu a komplet motor dostáva záhul. Keby ale ten človek išiel 50 a mal tých 2000 otáčok, čo je zvyčajne 3 a zrazu dá plný, tak motor dostane menej na frak. Dokonca, aj keby podradil na 2 a dal plný tak to motoru uškodí menej ako keďže na pri tých 1500 otáčkach plný. Kultúra chodu nemá s turbom nič spoločné. V F1 zistili, že pri vhodnom uhle zovretia valcov do V (vidlicový motor) a vhodnom počte valcov (10 valcov) nepotrebuje mať motor žiadne vyvažovacie zariadenia, lebo sa počas chodu sám vyvažuje. Toto žiaľ nie je pri radových motoroch možné, ak nerátame 6 valec. Takže 3,4 aj 5 valec už potrebujú vyvažovacie zariadenia bez ohľadu na turbo. Životnosť súčiastok závisí od starostlivosti.
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×