Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Turbo valcuje atmosféru i kompresor

Vaša téma Prepĺňať či neprepĺňať? Táto otázka trápi konštruktérov motorov už dlhý čas, jasná odpoveď na ňu však nie je.
11 6 príspevkov 28.03.2011 / Marek Pokrývka

Problematika prepĺňania sa tiahne naprieč celým spektrom strojov so spaľovacími motormi. Väčšina pracovných strojov je pre svoje vlastnosti poháňaná prepĺňanými naftovými motormi. Na automobilovom trhu však má majoritný podiel benzínový motor a o jeho prepĺňaní a neprepĺňaní sa vedú dlhé polemiky. Nielen medzi sériovými produktmi, ale i športovými špeciálmi.

Atmosférický motor dostáva vzduch do valcov priamo z atmosféry bez prechodu mechanickým systémom. Do valcov v prepĺňanom motore prúdi vzduch pod vyšším tlakom. Na stlačovanie vzduchu slúži mechanicky poháňaný kompresor alebo turbodúchadlo.

Motory pre šport

Výborným príkladom sú monoposty Formuly 1, ktorá je svätým grálom motoršportu. V päťdesiatych rokoch, keď šampionát oficiálne vznikal, stáli na štartových pozíciách automobily s neprepĺňanými i prepĺňanými motormi. V technických reguláciách boli zakotvené obmedzenia maximálneho objemu pre oba typy, ktoré sa mali postarať o vyrovnanie šancí.

V motoroch F1 sa vystriedal kompresor, turbo i atmosférické plnenie (Zdroj: Wikipedia, BMW, Toyota) 11 fotografií v galérii V motoroch F1 sa vystriedal kompresor, turbo i atmosférické plnenie (Zdroj: Wikipedia, BMW, Toyota) Zdroj: Wikipedia, BMW, Toyota V motoroch F1 sa vystriedal kompresor, turbo i atmosférické plnenie (Zdroj: Wikipedia, BMW, Toyota) 11 fotografií v galérii V motoroch F1 sa vystriedal kompresor, turbo i atmosférické plnenie (Zdroj: Wikipedia, BMW, Toyota) Zdroj: Wikipedia, BMW, Toyota V motoroch F1 sa vystriedal kompresor, turbo i atmosférické plnenie (Zdroj: Wikipedia, BMW, Toyota) 11 fotografií v galérii V motoroch F1 sa vystriedal kompresor, turbo i atmosférické plnenie (Zdroj: Wikipedia, BMW, Toyota) Zdroj: Wikipedia, BMW, Toyota

To sa im však nepodarilo úplne. Najmä vozidlá Alfa Romeo s motorom dopovaným kompresorom sa ukázali ako veľmi výkonné a dominovali v prvých sezónach šampionátu. Okrem kompresorom prepĺňaných motorov sa objavili i motory s turbodúchadlom. Postupne na tento systém prešla väčšina tímov.


  • Prvá polovica 19. storočia – prvé spaľovacie motory s atmosférickým plnením
  • 1918 – GE V12 Liberty - prvé turbodúchadlo v leteckom motore
  • 1921 – Mercedes 10/35hp - prvý kompresor v osobnom automobile
  • 1938 – Saurer C-Type - prvé turbodúchadlo v úžitkovom automobile s naftovým motorom
  • 1962 – Oldsmobile Cutlass Jetfire - prvý osobný automobil s benzínovým turbomotorom
  • 1974 – Porsche Turbo – prvé turbodúchadlo v športovom automobile s benzínovým motorom
  • 1992 – Peugoet 405 T16 – prvé turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek

Pohonné agregáty monopostov v šialených 70-tych a 80-tych rokoch dosahovali maximálne výkony cez tisíc konských síl. Monoposty bolí síce veľmi rýchle, no zároveň nepredvídateľné a veľmi náročné na šoférovanie. Od prepĺňania preto šampionát upustil a i v súčasnosti sa uprostred motorov nachádzajú atmosféricky plnené osemvalce. Vývoj v oblasti turbodúchadiel a ich uplatnenia však medzičasom pokročil a preto sa opäť uvažuje o zaradení prepĺňaných monopostov do šampionátu, pravdepodobne v roku 2013.

I história motoršportu teda ukazuje, že prepĺňanie nie je žiadna novinka. Systém je známy už desiatky rokov. Jeho úlohou je natlačiť do spaľovacích priestorov čo najviac vzduchu. Pri väčšom množstve vzduchu môže zhorieť viac paliva, čo prináša vyšší výkon. Taký je zjednodušený princíp prepĺňania. V praxi to však také jednoduché nie je.

BANNER300

Nevýhody prepĺňania

Oba základné systémy prepĺňania (mechanický kompresor a turbokompresor) majú svoje nevýhody. Keďže kompresor je poháňaný priamo motorom, isté percento výkonu je využívané len na jeho pohon. To sa negatívne odráža na spotrebe a je hlavným dôvodom, prečo zostal kompresor v úzadí.

Turbodúchadlo poháňa nevyužitá energia výfukových plynov, vďaka čomu môže ponúknuť vyšší výkon za menej paliva. Problémom turbodúchadiel však bola dlhý čas tzv. turbodiera. V nízkych otáčkach turbodúchadlo pracovalo príliš slabo a jeho nástup bol často dramatický a náhly. Motor s turbodúchadlom má tiež podstatne zložitejší nasávací i výfukový systém., čo sa odráža i na cene a nárokoch na údržbu.

V dnešnej dobe sa však premyslenými technológiami podarilo veľkú väčšinu neduhov odstrániť. Pri naftových motoroch je výber jednoznačný. Prepĺňanie turbodúchadlom dokonale sadne charakteru vznetového motora a dovoľuje mu podstatne lepšie využívať svoj potenciál. Preto sa už dnes atmosférické naftové motory takmer vôbec nevyrábajú.

Pri zážihových motoroch je problematika trochu zložitejšia. Motoristickí fanúšikovia sú rozdelení do dvoch táborov. Niektorí nedajú dopustiť na turbomotory a ich vysoký výkon, iní sa zase vyžívajú v lineárnom priebehu výkonu a nezameniteľnom zvuku atmosférických motorov.

Motor s turbodúchadlom, kompresorom a kombináciou oboch (zdroj: McLaren, Mercedes, Volkswagen) 11 fotografií v galérii Motor s turbodúchadlom, kompresorom a kombináciou oboch (zdroj: McLaren, Mercedes, Volkswagen) Zdroj: McLaren, Mercedes, Volkswagen Motor s turbodúchadlom, kompresorom a kombináciou oboch (zdroj: McLaren, Mercedes, Volkswagen) 11 fotografií v galérii Motor s turbodúchadlom, kompresorom a kombináciou oboch (zdroj: McLaren, Mercedes, Volkswagen) Zdroj: McLaren, Mercedes, Volkswagen Motor s turbodúchadlom, kompresorom a kombináciou oboch (zdroj: McLaren, Mercedes, Volkswagen) 11 fotografií v galérii Motor s turbodúchadlom, kompresorom a kombináciou oboch (zdroj: McLaren, Mercedes, Volkswagen) Zdroj: McLaren, Mercedes, Volkswagen

Pre svoje nevýhody bolo turbodúchadlo dlhé roky výsadou športových automobilov. To však už vôbec nie je pravda. Dnes sa motory dopované turbom montujú i do najmenších mestských vozidiel. Podiel prepĺňaných motorov na trhu kontinuálne stúpa. Môže za to najmä legislatívny tlak na emisné limity, keďže moderný turbomotor vie v porovnaní s atmosférickým agregátom spravidla ponúknuť rovnaký výkon za menej paliva.

Kritici prepĺňaných motorov často hovoria o utlmenej duši a zvuku preplňovaných motorov. A často majú pravdu. Športové Porsche 911 Turbo je dlhé roky jedným z priekopníkov turbomotorov. No i jeho najnovšia verzia sa v ostrosti a emóciách pri jazde nevie vyrovnať svojmu atmosférickému súperovi v podobe 911 GT3.

Nissan GT-R a Porsche 911 Turbo patria na špičku prepĺňaných automobilov 11 fotografií v galérii Nissan GT-R a Porsche 911 Turbo patria na špičku prepĺňaných automobilov Zdroj: Nissan Nissan GT-R a Porsche 911 Turbo patria na špičku prepĺňaných automobilov 11 fotografií v galérii Nissan GT-R a Porsche 911 Turbo patria na špičku prepĺňaných automobilov Zdroj: Porsche

Atmosféry z Ameriky

Najväčšími zástancami atmosférických motorov sú Američania. Medzi motoristami z USA sa už dlhé roky traduje, že objem sa ničím nahradiť nedá. Spotreba či emisie boli v Amerike dlhé roky neznámymi pojmami a tak mohli vzniknúť také monštrá ako Dodge Viper s motorom 8,4 V10. O nič menšie čaro však nemajú ani maloobjemové motory z Japonska, ktoré preslávila najmä Honda svojimi „pílkami“ pod kapotou Civicu Type-R či S2000.

Ferrari 458 Italia či Pagani Zonda sú kráľmi na poli „atmosfér“ (zdroj: Ferrari, Pagani) 11 fotografií v galérii Ferrari 458 Italia či Pagani Zonda sú kráľmi na poli „atmosfér“ (zdroj: Ferrari, Pagani) Zdroj: Ferrari Ferrari 458 Italia či Pagani Zonda sú kráľmi na poli „atmosfér“ (zdroj: Ferrari, Pagani) 11 fotografií v galérii Ferrari 458 Italia či Pagani Zonda sú kráľmi na poli „atmosfér“ (zdroj: Ferrari, Pagani) Zdroj: Pagani

Nezaostáva ani Európa. Rôzne výborné atmosférické motory vyrábajú automobilky i na starom kontinente. Ostré osemvalce a dvanásťvalce Ferrari, V10 a V12 Lamborghini, osemvalce od Audi, výborná 6,2-litrová V8 AMG či 7,3-litrový dvanásťvalec pod kapotou Pagani Zonda. To sú len niektoré z úžasných pohonných jednotiek z Európy s jedinečným zvukom a charakterom.

Automobily s kompresorovým prepĺňaním sa nikdy nedočkali väčšieho nasadenia v sériovej výrobe. V posledných rokoch bol pravdepodobne najvýraznejším výrobcom s kompresorovými motormi Mercedes, i ten však už prechádza na turbodúchadlo. Motory ako 5,5-litrový osemvalec kompresor z type SLR sa už v jeho ponuke asi neobjavia.

Prepĺňaniu sa neubránilo ani BMW

Jedným z najväčších odporcov prepĺňania bola bavorská automobilka BMW. Na trh prinášala výborné atmosférické motory so šiestimi, ôsmimi i desiatimi valcami. Špičkou bol motor V10 5,0 z modelu M5, ktorý získal mnohé ocenenia. Vedenie automobilky však pochopilo že pre splnenie čoraz prísnejších emisných limitov to bez prepĺňania jednoducho nepôjde. Do vývoja preto investovala značné sumy a dnes patrí na špičku i medzi „fúkanými“ motormi.

Turbodúchadlá majú svoje pevné miesto i pod kapotou áut BMW (zdroj: BMW)) 11 fotografií v galérii Turbodúchadlá majú svoje pevné miesto i pod kapotou áut BMW (zdroj: BMW)) Zdroj: BMW

Za pozornosť iste stojí trojlitrový radový šesťvalec, montovaný do mnohých modelov s prívlastkom 35i. Ponúka výborný výkon i krútiaci moment, kombinovaný s priaznivou spotrebou. Ďalšou prepĺňanou hviezdou z ponuky BMW je motor 4,4 V8, ktorý sa okrem iných modelov objavil i pod kapotou X5M a X6M. Nahradí i výborný desaťvalec v novej M5, podobný krok môžeme očakávať i v novej generácii M3, ktorý bude asi poháňať prepĺňaný šesťvalec.

K prepĺňaniu už pristúpila aj automobilka BMW, ktorá ho dlho odmietala. Nie je však zďaleka jedinou. K prepĺňaniu sa uchýlila napríklad i superšportová Pagani Huayra, nástupca legendárnej Zondy. Turbodúchadlá by pod kapotou mal mať i nový špičkový model maranellskej automobilky Ferrari, nástupca typu Enzo.

Koniec atmosférických motorov?

Zdá sa teda, že časy „starých dobrých motorov“ budú čoskoro za nami. O zavýjaní ostrých atmosférických motorov budeme asi len čítať. Otázkou však je, či nám tieto motory skutočne budú tak chýbať. Životné prostredie treba chrániť a tlak na nižšie emisie a spotrebu je jednou z ciest. A nech si kritici vravia, čo chcú, i prepĺňané automobily majú svoju dušu a kúzlo...


Video
Najnovšie články
Vietor trápi Slovensko: Ako sa v ňom správať?

Na šanghajskej výstave mal premiéru elektromobil s dvojakou identitou, detailné parametre si výrobca zatiaľ necháva pre seba.

Toyota C-HR: Elektrická verzia odhalená

Kórejská automobilka predviedla v New Yorku štúdiu skromného elektrického kupé, ktoré zaujme dizajnom i dvojmiestnym interiérom.

Zamieri značka Genesis medzi malé autá?

Kamera v čínskom veľkomeste zachytila vznik požiaru, ktorý zničil zaparkovaný elektromobil. Pravdepodobne vznikol spontánne.

Tesla Model S: Prečo sa vznietila v garáži?

Pravidelná sezónna údržba auta obsahuje aj čosi viac ako prezutie pneumatík, výmenu oleja alebo umytie karosérie. Hovoríme o klimatizácii, ktorá je dôležitou...

Plesne a baktérie v aute: Na toto vodiči zabúdajú

Ropné trhy chytili druhý dych a strelka kompasu vytrvalo ukazuje na sever. To síce robí radosť financmajstrom ropných krajín, u motoristov však vyvoláva presne...

Benzín a nafta: Vysoké ceny zatiaľ neustúpia

S vylepšenou druhou generáciou populárneho auta sme sa vydali z brehov Botnického zálivu na najsevernejší cíp kontinentu dostupný po asfalte.

Mazda CX-5: Japonské SUV na vrchole Európy
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×