Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Mercedes E 300 de: Ideálne spojenie?

Valná väčšina hybridov využíva zážihové motory, Stuttgart však v triede E dal šancu aj nafte. Netradičná kombinácia funguje v praxi veľmi dobre.
44 12.07.2019 / Marek Pokrývka

Popri elektromobiloch v ostatnom čase výrazne vzrástol počet plug-in hybridov. Modelov spadajúcich do tejto kategórie poznáme viacero, ale prakticky všetky spája jeden neduh. Po vybití batérie je ich hospodárnosť minulosťou. Liekom na tento problém by mohla byť výmena spaľovacieho motora, teda náhrada všeobecne rozšíreného benzínu za naftu.

Zmiešaný pohon prezrádza v Éčku navonok iba zopár detailov 44 fotografií v galérii Zmiešaný pohon prezrádza v Éčku navonok iba zopár detailov Zdroj: Marek Pokrývka

Spojenie elektriny s dieselovým agregátom nie je žiadna novinka. Svojho času s ním experimentoval koncern PSA, nájsť ho bolo možné aj v portfóliu Mercedes-Benz. Trojcípa hviezda takýto pohon montovala do predchádzajúcej generácie triedy E. Teraz sa k neveľmi rozšírenej kombinácii vrátila, no pri aktuálnom vydaní auta vyššej strednej triedy už vo forme známej pod skratkou PHEV.

Test Mercedes E400 Cabriolet: Len na leto?

Vďaka aerodynamike, kvalitnej streche, priestoru a komfortným prvkom je tento kabriolet schopný zastávať rolu auta na každý deň.

Éčko veľmi dobre poznáme, od jeho uvedenia v roku 2016 sme ho niekoľkokrát testovali. Ako posledný prešiel našimi rukami vlani kabriolet vo verzii E 400. Naftový plug-in však ponúka len dve karosérie, vyrába sa ako sedan a kombi. Prvé menované vyhotovenie sme podrobili testu.

Mínusom je oklieštený batožinový priestor

Napriek modernej technike sa nový variant navonok svojimi vnútornosťami nijak nechváli, ale pôsobí nanajvýš decentne. Spoznať ho možno akurát podľa označenia E 300 de na veku batožinového priestoru a malých štítkov EQ Power zdobiacich predné blatníky. Menej nápadným detailom, najmä v prípade čierneho laku, je viečko zásuvky umiestnené v zadnom nárazníku.

S výnimkou volantu a infotainmentu je vnútri všetko po starom 44 fotografií v galérii S výnimkou volantu a infotainmentu je vnútri všetko po starom Zdroj: Marek Pokrývka

Prekvapenia neprináša ani kabína limuzíny. Od predtým skúšaných exemplárov sa tento model odlišoval akurát volantom, ktorý poznáme z viacerých ďalších áut Mercedes. Nejde o špecifikum vyhotovenia PHEV. Zaň možno označiť iba tlačidlo ovládajúce jednotlivé módy jazdy, samozrejmosťou je infotainment prispôsobený svojimi funkciami na prítomnosť zmiešaného pohonu. Vozidlo ponúka štyri režimy jeho fungovania. Východiskom je automaticky pracujúci hybrid, okrem toho je k dispozícii čisto elektrická prevádzka, mód šetrenia energie či dobíjanie batérie naftovým motorom.

Jediným mínusom týkajúcim sa interiéru tohto variantu je obmedzený batožinový priestor. Jeho časť zhltla batéria, podlaha teda obsahuje masívny schod a základný objem kufra sa zmenšil z pôvodných 540 na 400 litrov. To už na veľkú rodinnú dovolenku celkom nie je.

Využiteľnosť batožinového priestoru obmedzuje akumulátor 44 fotografií v galérii Využiteľnosť batožinového priestoru obmedzuje akumulátor Zdroj: Marek Pokrývka

Pozitívnou správou je, že zachovaná zostala možnosť sklopiť operadlá zadných sedadiel. A veľmi zásadným plusom je možnosť zvoliť si praktickejšie kombi. V jeho prípade nehrá zdvihnutá podlaha až takú veľkú rolu, nakoľko nad ňou zostáva priestoru habadej. Pod dvojitým dnom sa pritom našlo miesto na káble. Netreba sa teda báť, že aj tie budú uberať nejaké litre.

Naftový zvuk kontrastuje s tichom elektriny

Mercedes-Benz E 300 de má pod kapotou dvojlitrový turbodiesel OM654, ktorý poznáme aj z konvenčného modelu E 220d. Jeho naladenie sa nemenilo. Dosahuje teda výkon 143 kW (194 k) a krútiaci moment 400 Nm, pričom mu sekunduje elektromotor s parametrami 90 kW (122 k) a 440 Nm. Integrovaný je do deväťstupňovej samočinnej prevodovky. Tá všetko posiela výhradne na zadné kolesá, pohon oboch náprav v tomto prípade nemecká automobilka neponúka.

Naftový štvorvalec sa nezmenil, no dopĺňa ho elektromotor 44 fotografií v galérii Naftový štvorvalec sa nezmenil, no dopĺňa ho elektromotor Zdroj: Marek Pokrývka

Práca systému s celkovou porciou 225 kW (306 k) a 700 Nm má niekoľko špecifík. Jazda v prvom rade nie je taká jednoliata, ako je to zvykom pri hybridoch s CVT ústrojenstvom. Aj počas čisto elektrickej prevádzky cítiť radenie. Pôsobí to neštandardne, no určite to nemožno označiť za problém. Automat pracuje vo všeobecnosti veľmi dobre. No občas vie aj zazmätkovať a pri spomaľovaní nás párkrát prekvapil ráznym podradením sprevádzaným výrazným brzdným účinkom.

Mercedes vracia do hry naftový hybrid

Pohon kombinujúci akumulátor a dieselový štvorvalec dostali triedy C a E, druhý menovaný automobil k nemu ponúkne aj benzínovú alternatívu.

Medzi špecifiká tohto vozidla patria pádla za volantom. Pri mnohých hybridoch sa nimi ovláda úroveň rekuperácie, tu však plnia pôvodný účel. Slúžia teda na manuálne radenie. Ak po nich vodič siahne, automaticky sa zobudí vznetový agregát. Rovnako je to v prípade voľby športového režimu. Vtedy zostáva štvorvalec naštartovaný, aby mohol pri stlačení plynu čo najrýchlejšie reagovať.

Hybridný pohon ponúka štyri rôzne módy fungovania 44 fotografií v galérii Hybridný pohon ponúka štyri rôzne módy fungovania Zdroj: Marek Pokrývka

Dvojliter pracuje pomerne kultivovane, jeho štart napriek tomu pasažierom určite neunikne. Kontrast chodu nafty s elektrickým tichom nemožno prepočuť. Citeľné sú tiež jeho vibrácie, no nejde o nič obťažujúce. Drsnejšiu náturu spaľovacieho motora vníma posádka najmä v nízkych rýchlostiach. Vo vyšších tempách, kedy sa dostáva k slovu najčastejšie, už jeho charakteristický zvuk aspoň sčasti prekrývajú pneumatiky či aerodynamické ruchy.

Výkon mu nechýba, no vie byť úsporný

Vyše tristo konských síl v praxi cítiť. Mercedes vie vďaka okamžite dostupnému krútiacemu momentu razantne opustiť svoje miesto a stovku dosiahnuť už za 5,9 sekundy. Sprevádza ho pritom naftová melódia podfarbená bzučaním. V tomto režime dokáže vozidlo dosiahnuť elektronicky limitované tempo 250 km/h, pričom diaľničných stotridsať dá bez problémov aj čisto na batériu. A netrvá to nekonečne dlho. Elektromotor má sám o sebe sily dosť, pričom jeho limity spozná vodič podľa odporu plynového pedála niekde uprostred dráhy chodu. Jeho pretlačenie znamená štart motora.

Jazdné režimy možno meniť ovládačmi na centrálnom tuneli 44 fotografií v galérii Jazdné režimy možno meniť ovládačmi na centrálnom tuneli Zdroj: Marek Pokrývka

Dynamika však nebola prvotným dôvodom stojacim za vznikom tohto modelu. Tým bola všestranná hospodárnosť, teda spojenie elektriny vhodnej do mesta s naftou excelujúcou mimo neho. Ako to funguje v praxi? Veľmi dobre, aj keď spotreba energie nie je vzhľadom na dvojtonovú hmotnosť sedanu nízka. V horúčavách sme sa nezaobišli bez klimatizácie, aj preto sme v meste dokázali na jedno nabitie prejsť najviac 33 km. Oficiálne údaje pritom hovoria o podstatne vyššom čísle.

Hospodárnym štýlom jazdy pri priaznivejších teplotách sa na jedno nabitie 13,5 kWh batérie dá nepochybne absolvovať aj viac. Čo po jej vybití? V takomto režime sme s triedou E brázdili ulice za 7,1 litra nafty na 100 kilometrov a v konečnom priemere sme sa dostali na trojlitrovú úroveň. Samozrejme, rýchlosť ubúdania paliva z nádrže možno výrazne ovplyvniť frekvenciou dobíjania zo siete. Mercedes je vybavený palubnou nabíjačkou s výkonom 7,2 kW a zo stojanu sa dokáže kompletne nabiť za približne hodinu a štvrť. Pri použití obyčajnej domácej zásuvky zaberie tento proces približne päť hodín.

Batéria sa nabíja cez konektor vstavaný do zadného nárazníka 44 fotografií v galérii Batéria sa nabíja cez konektor vstavaný do zadného nárazníka Zdroj: Marek Pokrývka

Výhoda prítomnosti vznetového motora sa prejavuje najmä mimo mesta, kde mnohé plug-in hybridy žerú benzín jedna radosť. Tu sa ničoho takého netreba báť. Jazdu po diaľnici dokáže sedan absolvovať elektricky za zhruba 25 kWh/100 km, ale aj naftovo s výsledkom 5,6 l/100 km. To je výborné číslo. Na autostráde môže motor aj dobíjať batériu, no spotreba tým stúpa o dva litre. Akumulátor pritom dostane 10% zhruba každých 40 kilometrov. Nie je to teda ktovieako efektívne, ale možnosť tu je. A pri postupnom rozširovaní bezemisných zón sa niekedy môže zísť.

Pri častom nabíjaní a správnom využívaní jednotlivých jazdných režimov dokáže toto Éčko fungovať naozaj hospodárne. V dosahovaní nízkej spotreby pomáha vodičovi aj samotný automobil, ktorý napríklad začína pri detekcii brzdiaceho auta vpredu a uvoľnení plynového pedálu automaticky spomaľovať. Adaptívny tempomat na to netreba mať zapnutý. Môže to znieť ako niečo neprirodzené, no zásahy systému sú veľmi distingvované a vôbec nám neprekážali.

Vysokú hmotnosť hybridného sedanu cítiť aj pri brzdení 44 fotografií v galérii Vysokú hmotnosť hybridného sedanu cítiť aj pri brzdení Zdroj: Marek Pokrývka

Počas testu plug-in hybridu sme si všimli jednu zásadnú vec. Tou je už spomínaná vysoká hmotnosť, oproti čisto naftovému ekvivalentu má tento model dobré tri metráky navyše. V zákrutách sa preto správa o poznanie ťažkopádnejšie. Pruženie je pritom naladené o niečo tuhšie, keďže sa musí vyrovnať s extra kilami. Podvozok napriek tomu zostáva veľmi pohodlný.

Na slovenskom trhu od necelých 59-tisíc

Medzi negatíva mnohých hybridných modelov patrí cena, v tomto prípade však napriek implementácii drahšieho naftového motora nie je nijak závratná. Za variant E 300 de zaplatia zákazníci o nejaké dva tisíce viac než za obdobne silný model E 350 d s naftovým šesťvalcom. Presná základná suma požadovaná za testované vozidlo na slovenskom trhu je 58 872 eur.

Spojenie nafty s elektrinou nie je prehnane drahé 44 fotografií v galérii Spojenie nafty s elektrinou nie je prehnane drahé Zdroj: Marek Pokrývka

Samozrejme, táto čiastka platí bez príplatkových prvkov. Tých bolo v našom prípade požehnane, pričom len vyhotovenie AMG Line zahŕňajúce aj interiér stálo štyri tisícky navyše. Ďalšie nemalé sumy pridala čierna metalíza a presklená strecha, extra bol tiež bezkľúčový systém, balík bezpečnostných systémov, digitálny kokpit či ozvučenie Burmester. Vyústilo to do sumy 82 380 eur.

Šetrne vie fungovať v meste i mimo neho

Valná väčšina hybridných automobilov má pod kapotou benzín, na ktorý mimo mesta neraz dopláca. Mercedes-Benz dal pri triede E zákazníkom na výber. Ponúka dve verzie typu PHEV, no tá naftová je vďaka svojej výnimočnosti bezpochyby zaujímavejšia. Je to ideálne spojenie dvoch svetov? Z istého uhla pohľadu áno, netradičná kombinácia funguje v praxi veľmi dobre. Pri častom nabíjaní a správnom využívaní jednotlivých jazdných módov dokáže tento sedan fungovať veľmi šetrne v meste i mimo neho. Nechýba mu pritom ani sila, či už v elektrickom alebo zmiešanom režime.

Mercedes ponúka aj benzínovú verziu plug-in hybridu 44 fotografií v galérii Mercedes ponúka aj benzínovú verziu plug-in hybridu Zdroj: Marek Pokrývka

No verzia E 300 de má aj svoje nedostatky. Jej špecifikom je hrubší hlas vznetového motora, čo však nevidíme ako zásadný problém. Počas testu sme si na dieselový prejav zvykli. Negatívom je skôr vysoká hmotnosť, ktorá ovplyvňuje komfort i jazdné vlastnosti. Medzi mínusy plug-in hybridu patrí tiež obmedzený batožinový priestor. Našťastie, pri naftovej verzii ponúka automobilka riešenie v podobe karosérie kombi. Vďaka nej by toto vozidlo mohlo byť ešte všestrannejšie.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4 + elektromotor
Zdvihový objem
1 950 cm3
Max. výkon (benzínový motor)
143 kW/194 k
pri otáčkach
3 800/min
Max. krútiaci moment (benzínový motor)
400 Nm
pri otáčkach
1 600-2 800/min
Max. výkon (elektromotor)
90 kW/122 k
Max. krútiaci moment (elektromotor)
440 Nm
Max. výkon (systémový)
225 kW/306 k
Palivo
nafta
Pohon
zadné kolesá
Prevodovka
9-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 923 mm
Šírka
1 852 mm
Výška
1 468 mm
Rázvor náprav
2 939 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 985 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
2 060 kg
Užitočná hmotnosť
715 kg
Celková hmotnosť
2 700 kg
Objem batožinového priestoru
400 l
Objem palivovej nádrže
60 l
Kapacita batérie
13,5 kWh
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
5,9 s
Spotreba
Kombinovaná - normovaná
1,5 l/100 km
Mesto - počas testu (nabitá batéria)
3,0 l/100 km
Mesto - počas testu (vybitá batéria)
7,1 l/100 km
Diaľnica - počas testu (nabitá batéria)
5,3 l/100 km
Diaľnica - počas testu (vybitá batéria)
5,6 l/100 km
Vidiek - počas testu (nabitá batéria)
3,6 l/100 km
Vidiek - počas testu (vybitá batéria)
4,9 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
41 g/km
Emisná norma
Euro 6d-Temp
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 46 326 €
Základná cena verzie
od 58 872 €
Cena testovaného exemplára
82 380 €
Focus Media

Video
Najnovšie články
V Rakúsku bolo zaregistrovaných vyše päť miliónov áut

Jedinou potešujúcou správou v súčasnom vývoji cien palív je asi fakt, že stále tankujeme lacnejšie než pred rokom. Všetko však naznačuje tomu, že to dlho...

Benzín a nafta: Všetky faktory tlačia ceny nahor

Hannover je z hľadiska počtu obyvateľov podobne veľký ako Bratislava a rovnako ako ostatné nemecké mestá stavil na elektrickú mobilitu. Už čoskoro bude...

Hannover bude mať najviac verejných nabíjacích staníc

Na budúcoročnom ženevskom autosalóne spoznáme druhé moderné vydanie hatchbacku, zo začiatku ráta spoločnosť s ročnou kapacitou 80-tisíc kusov.

Fiat 500: Nástupca bude čisto elektrický

Spomedzi piatich vozidiel hodnotených v ostatnom čase dostal päť hviezdičiek opäť iba elektromobil, čistotou výfukových plynov však zaujal Mercedes-Benz triedy...

Green NCAP: Diesel si sčasti napráva meno

Slovenský Volkswagen má kadoročne dvojtýždňovú celozávodnú dovolenku, keď sa na dva týždne zastavia výrobné linky. Tento rok sa začína už dnes.

Slovenský Volkswagen začína celozávodnú dovolenku

Nemecký elektrický hatchback bude mať digitálny prístrojový panel rozdelený na tri segmenty a netradičný ovládač prevodovky.

Volkswagen ID.3: Prvý pohľad do interiéru
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×