Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

K žalobe proti kartelu sa môžu pridať aj naši dopravcovia

Nelegálna cenová dohoda, tzv. kartel, sa v Európe neberie na ľahkú váhu. Európska komisia ešte v roku 2016 uložila významným výrobcom kamiónov pokutu a teraz prišli na rad poškodené firmy. K žalobe sa môžu pridať aj slovenskí prepravcovia.
2 11.07.2019 / TASR

Spoločnosti pôsobiace v oblasti nákladnej dopravy na Slovensku majú možnosť zapojiť sa do hromadnej žaloby proti kartelu výrobcov nákladných vozidiel. Informovala o tom na stredajšej tlačovej konferencii v Bratislave medzinárodná advokátska kancelária Hausfeld, ktorá sa na túto problematiku špecializuje. Odhaduje, že ak by sa zapojili všetky dotknuté subjekty na Slovensku, mohli by vymáhať náhradu škody až 340 miliónov eur.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: TASR

Náhradu by mohli podľa advokátskej kancelárie vymáhať prevádzkovatelia komerčných nákladných spoločností na Slovensku, ktorí preplatili nákladné automobily od firiem podieľajúcich sa v karteli nákladných vozidiel na základe neprípustných dohôd o cenách. Celkovo by sa tento prípad mohol dotýkať takmer 400 dopravných firiem na Slovensku a viac ako 10 000 registrovaných vozidiel.

Združenie cestných dopravcov na Slovensku Česmad pôsobí v tomto smere ako sprostredkovateľ. "My sme sa rozhodli pomôcť slovenským dopravcom, aby sa mohli zapojiť do tejto kauzy," skonštatoval manažér pre legislatívu a zahraničné vzťahy Česmadu Martin Kozubík. Združenie s advokátskou kanceláriou podpísalo zmluvu o sprostredkovaní.

Česmad zdôraznil, že navrhovateľmi sú dopravcovia, ktorých zastupuje advokátska kancelária a žiadajú finančnú náhradu škody, vzniknutej zakúpením nákladných vozidiel od výrobcov, ktorí sa dopustili kartelovej dohody pri stanovovaní predajných cien nákladných vozidiel s hmotnosťou nad šesť ton, predávaných v rokoch 1997 až 2011.

Európska komisia (EK) podľa Kozubíka v roku 2016 uložila pokuty vedúcim výrobcom nákladných vozidiel. Priblížil, že podľa komisie najväčší výrobcovia nákladných vozidiel uzavreli kartelovú dohodu a ceny za nákladné vozidlá boli vyššie, ako bola ich reálna hodnota.

Rekordná pokuta pre výrobcov nákladiakov

Európska komisia udelila najvyššiu pokutu vo svojej histórií. Štyria výrobcovia nákladných vozidiel dokopy zaplatia niekoľko miliárd eur!

Spoločnosť Financialright na kauze spolupracuje s advokátskou kanceláriou Hausfeld. Na konci roka 2017 a 2018 podali dve veľké žaloby na súde v Nemecku s takmer 150 000 nákladnými vozidlami a v súčasnosti sa pripravuje tretia žaloba. Spoločnosti dotknuté kartelom sa môžu zaregistrovať na tento tretí nárok do konca júla tohto roka.

Zvýšenie cien sa líši medzi krajinami, výrobcami nákladných automobilov, normami EURO aj rokmi, v ktorých boli kamióny obstarané. Ako uviedol Česmad, z ekonomického posúdenia pre slovenské nákladné vozidlá vyplýva rozpätie zvýšenia cien od 2,8 do 13,8 percenta v závislosti od dátumu obstarania, výrobcu nákladných vozidiel, normy EURO a objemu kamiónov.

Túto celoeurópsku iniciatívu začali spoločnosti Financialright a Hausfeld. Cieľom je umožniť spoločnostiam, ktoré kúpili alebo prenajali nákladné vozidlá dotknuté kartelom, vymáhať náhradu škody bez nákladov alebo nákladových rizík. Ak súdny spor nebude úspešný, spoločnosti zapojené do sporu to nič nestojí, v prípade úspechu platia podiel z náhrady škody. Zapojiť sa môžu prostredníctvom online registrácie.

(TASR)

Focus Media

Video
Najnovšie články
V Rakúsku bolo zaregistrovaných vyše päť miliónov áut

Jedinou potešujúcou správou v súčasnom vývoji cien palív je asi fakt, že stále tankujeme lacnejšie než pred rokom. Všetko však naznačuje tomu, že to dlho...

Benzín a nafta: Všetky faktory tlačia ceny nahor

Hannover je z hľadiska počtu obyvateľov podobne veľký ako Bratislava a rovnako ako ostatné nemecké mestá stavil na elektrickú mobilitu. Už čoskoro bude...

Hannover bude mať najviac verejných nabíjacích staníc

Na budúcoročnom ženevskom autosalóne spoznáme druhé moderné vydanie hatchbacku, zo začiatku ráta spoločnosť s ročnou kapacitou 80-tisíc kusov.

Fiat 500: Nástupca bude čisto elektrický

Spomedzi piatich vozidiel hodnotených v ostatnom čase dostal päť hviezdičiek opäť iba elektromobil, čistotou výfukových plynov však zaujal Mercedes-Benz triedy...

Green NCAP: Diesel si sčasti napráva meno

Slovenský Volkswagen má kadoročne dvojtýždňovú celozávodnú dovolenku, keď sa na dva týždne zastavia výrobné linky. Tento rok sa začína už dnes.

Slovenský Volkswagen začína celozávodnú dovolenku

Nemecký elektrický hatchback bude mať digitálny prístrojový panel rozdelený na tri segmenty a netradičný ovládač prevodovky.

Volkswagen ID.3: Prvý pohľad do interiéru
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×