Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Grandland X: Mínus verzie 1.6 Turbo je cena

Oplatí sa investovať do benzínového štvorvalca alebo je lepšie sa uskromniť s menším motorom? Zisťovali sme to praktickou skúškou.
46 10.07.2019 / Marek Pokrývka

Peugeot 3008 sa okrem európskeho titulu Auto roka 2017 môže pochváliť aj slušnými predajnými číslami. Na slovenských cestách je to vidieť, stretnúť tohto Francúza u nás nie je žiadne terno. Úspešný je pritom taktiež jeho nemecký pokrvný brat menom Grandland X.

Grandland X sme si vyskúšali aj so silnejším benzínom 46 fotografií v galérii Grandland X sme si vyskúšali aj so silnejším benzínom Zdroj: Marek Pokrývka

Opel začal svoju verziu kompaktného SUV predávať s rovnakou ponukou motorov, akú sme poznali zo skôr predstavenej tritisíc-osmičky. Tri z nich sme si mali možnosť vyskúšať. Model s bleskom v logu sme pôvodne testovali s 1,6-litrovou naftou, následne sme mali v rukách benzínový trojvalec s objemom 1,2 litra. Ďalším prevereným variantom bol dvojlitrový turbodiesel.

Test Opel Grandland X: Ako za starých čias

Po teste zážihovej i vznetovej motorizácie do našej redakčnej garáže zavítal vrcholný agregát Ultimate. Grandland X má okrem vysokej výbavy i motor s výkonom 130 kW (177 k) a moderný osemstupňový...

Posledného menovaného sme mali k dispozícii vo vrcholnom vybavení Ultimate, ku ktorému sme sa nedávno vrátili. Dôvodom bola pohonná jednotka. Preverili sme verziu 1.6 Turbo, ktorá sa okrem techniky odlišovala od predtým skúšaného špičkového exemplára akurát farbou laku. V teste sme sa preto zamerali výhradne na špecifiká týkajúce sa priestoru pod kapotou.

Ťažký súboj s dobrým trojvalcom

Donedávna najvýkonnejší člen cenníka (čoskoro príde ešte silnejší plug-in hybrid) využíva známy prepĺňaný štvorvalec so zdvihovým objemom 1 598 centimetrov kubických. Nezmenilo sa ani jeho naladenie, motor má rovnaký výkon 133 kW (180 k) a krútiaci moment 250 Nm ako v prípade súrodenca s označením Peugeot. Kombinovaný je výhradne s osemstupňovým automatom.

Štvorvalec je tu naladený rovnako ako vo Francúzovi 46 fotografií v galérii Štvorvalec je tu naladený rovnako ako vo Francúzovi Zdroj: Marek Pokrývka

Podľa papiera zrýchľuje tento model na stovku o 1,7 sekundy rýchlejšie než trojvalcový variant. Aj subjektívne sú odlišné dynamické schopnosti jednoznačné, päťdesiat koní navyše je cítiť. Platí to však len pri razantnom dupaní po plyne. V bežných podmienkach sa rozdiely vo veľkej miere stierajú. To nemyslíme ako kritiku vyhotovenia 1.6 Turbo, skôr je to pochvala menšieho 1,2-litrového agregátu. Ten sa totiž pružnosťou k väčšiemu bratovi približuje. Ani zaťaženie vozidla situáciu nemení, jedna-šestka ho zvláda len o trochu lepšie. Môže za to malý rozdiel v krútiacom momente.

Podobne je to z hľadiska kultivovanosti. Trojvalec síce svoj charakter neskryje, no nepárny počet piestov dáva najavo najmä počas prudkej akcelerácie. Inak je odizolovaný veľmi dobre. Štvorvalcový motor je o niečo pokojnejší, ale za zásadný argument v jeho prospech to označiť nemožno.

Tento štítok nemusí nutne znamenať vysokú spotrebu 46 fotografií v galérii Tento štítok nemusí nutne znamenať vysokú spotrebu Zdroj: Marek Pokrývka

Ťažký súboj dvojice zážihových motorov jasne nerozhodla ani spotreba. Grandland X 1.6 Turbo si v meste pýtal 8,1 litra na sto, čo je len o deci viac než v prípade 1,2-litrovej verzie. Pri diaľničnom maxime znamenal výsledok 7,7 l/100 km odstup dva decilitre. Najväčší rozdiel sme zaznamenali na vidieku, kde bol však objemnejší motor hospodárnejší. Dosiahli sme tam 5,9-litrový priemer.

Pod malé odlišnosti v apetíte sa nepochybne podpísala prevodovka. Aktuálne sme totiž vozidlo testovali s osemstupňovým automatom, kým trojvalec sme mali k dispozícii ešte so starším ústrojenstvom disponujúcim šiestimi stupňami. Opel už pritom aj menší motor kombinuje s modernou skriňou. Je teda pravdepodobné, že súčasná verzia 1.2 Turbo by bola v reálnych podmienkach o niečo úspornejšia než v minulosti.

S týmto agregátom od 27 350 eur

Objemnejší motor síce nie je výrazne smädnejší než trojvalec, no prináša vyššiu cenu. Najmä ak sa bavíme o tej základnej. Opel Grandland X si totiž možno so slabším srdcom akciovo objednať s vybavením Selection aj za menej než 20-tisíc, kým voľba jedna-šestky znamená povinný výber úrovne Innovation alebo Ultimate a čiastku najmenej 27 350 eur.

Štandardné vybavenie verzie Ultimate je pomerne bohaté 46 fotografií v galérii Štandardné vybavenie verzie Ultimate je pomerne bohaté Zdroj: Marek Pokrývka

Nami testovaná špička modelového radu nemeckého SUV stojí bežne 32 150 eur, no k dispozícii je ešte viacero rôznych príplatkov. V našom prípade sa nekonalo štvorciferné kožené čalúnenie ani presklená strecha. Zaškrtnuté však boli strieborné strešné lyžiny, metalíza, adaptívny tempomat či alarm, čo vyústilo do sumy 34 100 eur na konci účtu.

Oplatí sa investovať do štvorvalca?

Práve kúpna cena je podľa nás jediné väčšie mínus verzie 1.6 Turbo. Oproti trojvalcovej alternatíve totiž stojí o 2 700 eur viac, čo nie je zanedbateľné číslo. Najmä v kontexte malých rozdielov medzi motormi. Štvorvalec ja síce o niečo kultivovanejší a pri dynamickej jazde je jeho 180 koní cítiť, no v bežnej prevádzke sa menší motor správa prakticky rovnako dobre.

V prípade tohto SUV by sme uprednostnili základný motor 46 fotografií v galérii V prípade tohto SUV by sme uprednostnili základný motor Zdroj: Marek Pokrývka

Oplatí sa teda investovať do benzínového štvorvalca? Podľa nás veľmi nie, základný agregát by mal splniť nároky väčšiny vodičov. Takmer tri tisícky sa dajú investovať aj lepšie. Navyše, s aktuálne montovaným osemstupňovým automatom by mal byť trojvalec o niečo úspornejší než v minulosti. A čo záujemcovia túžiaci po vysokom výkone? Tí si môžu počkať na plug-in verziu Hybrid4, ktorá bude mať pod kapotou porciu 221 kW (300 k). No nepochybne prinesie aj podstatne mastnejšiu cenovku...

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 598 cm3
Max. výkon
133 kW/180 k
pri otáčkach
5 500/min
Max. krútiaci moment
250 Nm
pri otáčkach
1 750/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 477 mm
Šírka
1 856 mm
Výška
1 609 mm
Rázvor náprav
2 675 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 425 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 500 kg
Užitočná hmotnosť
575 kg
Celková hmotnosť
2 000 kg
Objem batožinového priestoru
514/1 652 l
Objem palivovej nádrže
53 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
222 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,0 s
Spotreba
Mesto - normovaná
7,2 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,0 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,8 l/100 km
Mesto - počas testu
8,1 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,7 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,9 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
132 g/km
Emisná norma
Euro 6
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 19 450 €
Základná cena verzie
od 32 150 €
Cena testovaného exemplára
34 100 €
Focus Media

Video
Najnovšie články
V Rakúsku bolo zaregistrovaných vyše päť miliónov áut

Jedinou potešujúcou správou v súčasnom vývoji cien palív je asi fakt, že stále tankujeme lacnejšie než pred rokom. Všetko však naznačuje tomu, že to dlho...

Benzín a nafta: Všetky faktory tlačia ceny nahor

Hannover je z hľadiska počtu obyvateľov podobne veľký ako Bratislava a rovnako ako ostatné nemecké mestá stavil na elektrickú mobilitu. Už čoskoro bude...

Hannover bude mať najviac verejných nabíjacích staníc

Na budúcoročnom ženevskom autosalóne spoznáme druhé moderné vydanie hatchbacku, zo začiatku ráta spoločnosť s ročnou kapacitou 80-tisíc kusov.

Fiat 500: Nástupca bude čisto elektrický

Spomedzi piatich vozidiel hodnotených v ostatnom čase dostal päť hviezdičiek opäť iba elektromobil, čistotou výfukových plynov však zaujal Mercedes-Benz triedy...

Green NCAP: Diesel si sčasti napráva meno

Slovenský Volkswagen má kadoročne dvojtýždňovú celozávodnú dovolenku, keď sa na dva týždne zastavia výrobné linky. Tento rok sa začína už dnes.

Slovenský Volkswagen začína celozávodnú dovolenku

Nemecký elektrický hatchback bude mať digitálny prístrojový panel rozdelený na tri segmenty a netradičný ovládač prevodovky.

Volkswagen ID.3: Prvý pohľad do interiéru
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×