Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Predaje SUV padajú: Prichádza ich koniec?

KOMENTÁR
Športovo-úžitkové vozidlá sú dnes v očiach automobiliek dojnými kravami, ktoré im prinášajú veľké percento ziskov. Čo sa však stane, keď vysoká ponuka presiahne dopyt a ešte sa k tomu primieša aj ekológia a čoraz prísnejšie emisné limity?
75 10.07.2019 / Filip Kadlečík

Automobilky začiatkom desaťročia narazili na zlatú baňu, ktorá im prináša markantné zisky počas celej tejto dekády. Nástup popularity športovo-úžitkových modelov bol raketový a pre mnohých prekvapivý. Viacerí výrobcovia svoje portfólio crossoverov rozširujú o nové modely ešte aj tento rok. Dodnes sa nájde množstvo vodičov, ktorí si na SUV nedokázali zvyknúť a aj naďalej ich odmietajú. Práve pre túto skupinu máme dobrú správu.

Je jasné, do akých áut by motoristi v blízkych rokoch mali presadnúť 75 fotografií v galérii Je jasné, do akých áut by motoristi v blízkych rokoch mali presadnúť Zdroj: Mercedes-Benz

Podľa informácií Wall Street Journal sa predaj SUV v USA výrazne spomalil a nové športovo-úžitkové automobily musia díleri na svojich prevádzkach držať i niekoľko mesiacov, kým sa im ich podarí predať. To samozrejme súvisí s ponukou, ktorá v zámorí aktuálne prevyšuje dopyt. Predaj SUV medziročne stále rástol, problémom však je, že v druhom kvartáli tohto roka išlo len o 2 %. Na porovnanie, štvrtý kvartál roka 2015 priniesol bezmála 21-percentný nárast.

Čína sa vlani postarala o viac než tretinu globálneho predaja SUV, ani tam to však nevyzerá úplne optimálne. Podľa informácií jednotlivých automobiliek zaznamenal pokles aj tamojší trh s SUV, oproti minulému roku sa ich v máji 2019 predalo o 15,59 % menej. Tu však treba upozorniť na to, že o 16,4 % klesol celý trh. SUV sú na tom teda ešte relatívne dobre. Napríklad také minivany sa prepadli až o 46,03 %.

Elektromobily v EÚ: Zatiaľ sú len pre bohatých

Brusel sa určite v dobrej viere snaží prinútiť automobilky k znižovaniu emisií a produkovaniu čoraz väčšieho počtu elektromobilov. Zabudol však na jeden dôležitý aspekt: kúpnu silu obyvateľstva.

Aj v Číne SUV čoskoro môžu mať problém. Naznačuje to prehľad desiatky najpredávanejších automobilov na tamojšom trhu, ktorým kraľuje sedan Volkswagen Lavida nasledovaný podobným Nissanom Sylphy a minivanom Wuling Hong Guang. Jediné dve SUV v top desiatke modelov sú na siedmom mieste Haval H6 a Volkswagen Tiguan na ôsmej priečke. Aj predaje tých sa však medziročne prepadli o 16,6 resp. 18,1 %.

Predaj populárnych kompaktných SUV rástol v prvom kvartáli tohto roka v Európe o 1 %, celkovo sa predalo 476 000 takýchto vozidiel, top modely boli v poradí od najpredávanejšieho Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan a Peugeot 3008. Nádej športovo-úžitkovým vozidlám môže dať boom segmentu B-SUV, ktorý aj naďalej rástol o 11 % a môže sa stať, že automobily ako Volkswagen T-Roc, Renault Captur či Dacia Duster čoskoro kumulovaným predajom preskočia aj kompakty, ktoré sú dlhoročnou dvojkou na Európskom trhu.

Ekológia ich môže zabiť

Spomaľovanie je zatiaľ decentné a je možné, že sa iba nachádzame na dne sínusoidy predajov. Začiatkom budúcej dekády by dopyt po SUV opäť mohol stúpnuť. Bude to tak ale naozaj? Čoraz prísnejšie emisné limity športovo-úžitkovým automobilom nenahrávajú a bude to už len horšie.

Mercedes-Benz triedy A vo vyhotovení sedan bol za rok 2018 najaerodynamickejším sériovým automobilom 75 fotografií v galérii Mercedes-Benz triedy A vo vyhotovení sedan bol za rok 2018 najaerodynamickejším sériovým automobilom Zdroj: Mercedes-Benz

Je vo všeobecnosti známe, že SUV majú v porovnaní s bežnými automobilmi na asfalte horšie jazdné vlastnosti. Problémy im robí vyššia hmotnosť i ťažisko či väčší aerodynamický odpor daný samotným tvarom a rozmermi karosérie. To všetko negatívne vplýva na spotrebu paliva a produkciu škodlivých emisií, čo už dnes automobilky nemôžu ignorovať.


>>> Spotreba SUV: Takáto je v reálnych podmienkach <<<


Medzi odbornou motoristickou verejnosťou koluje výrok “Automobilky si ľudí naučili na SUV a teraz ich budú musieť odučiť.”. Prečo je to tak? Každý gram emisií navyše stojí výrobcov veľké peniaze už dnes, normy sa pritom budú len sprísňovať, čo znamená ďalšie extra náklady. Svetielko nádeje pre SUV môže byť vzor Tesly Model X, ktorá bola minulý rok automobilom s 12-tym najnižším odporom vzduchu spomedzi všetkých sériovo vyrábaných vozidiel. Jej hmotnosť je však napriek tomu markantná. 

Dnešný automobilový svet je plný paradoxov. Ženieme sa za ekológiou, neznášame diesel a slepo podporujeme elektromobilitu. Popri tom stojí viac než každé tretie auto na svete na zvýšenom podvozku, aj keď jeho schopnosti čo i len v ľahkom teréne reálne využije zlomok majiteľov. Na druhú stranu, kategória sedanov dlhodobo upadá, pritom táto klasická vetva automobilizmu ponúka najlepšie jazdné vlastnosti pri zachovaní najnižšieho odporu vzduchu.

Mercedes-Benz sa snažil minimalizovať odpor vzduchu nového GLS na minimum, dostal sa však len na hodnotu 0.32 Cd, porovnateľná trieda S sa môže pochváliť hodnotou 0.24 Cd, výnimočná trieda A 0.22 Cd 75 fotografií v galérii Mercedes-Benz sa snažil minimalizovať odpor vzduchu nového GLS na minimum, dostal sa však len na hodnotu 0.32 Cd, porovnateľná trieda S sa môže pochváliť hodnotou 0.24 Cd, výnimočná trieda A 0.22 Cd Zdroj: Mercedes-Benz

Šampiónom v excelentnej aerodynamike bol za rok 2018 sedan Mercedes-Benz triedy A nasledovaný predchádzajúcou generáciou modelu CLA a BMW radu 7, až potom nasledovala Tesla Model 3. Áno, dokonca i veľká luxusná limuzína kladie vzduchu menší odpor než napríklad Škoda Kodiaq. Z pohľadu jedinca ide často o zanedbateľné rozdiely - prečo si na pumpe nepriplatiť o dve-tri eurá viac, keď už človek môže mať “poriadne SUV”? Predstavte si však, že sa takto rozhodnú milióny ľudí naraz.

Dacia prekvapuje: Prídu viaceré nové SUV?

Dacia naberá na sebadôvere. Úspech Dustera nezostane bez povšimnutia, automobilka vraj príde s niekoľkými sesterskými modelmi.

Netvrdíme, že automobilový priemysel môže za všetko zlo, ktoré sa napáchalo na atmosfére našej planéty. Sami vždy hovoríme, že lodný priemysel je na tom omnoho horšie, úplne zbytočné ohňostroje ani nespomíname… Napriek tomu by však motoristickej verejnosti prospela racionalizácia. SUV sú drahšie, majú vyššiu spotrebu, sú náročnejšie na výrobu a ich benefity využije len málokto. Musíme sa od tejto mantry odpútať. My, klienti, ale i automobilky. Prospejeme tým nielen svojim peňaženkám, ale i beztak ťažko namáhanej planéte. Je aktuálny pokles predajov začiatkom konca športovo-úžitkových vozidiel? To uvidíme.

Focus Media

Video
Najnovšie články
V Rakúsku bolo zaregistrovaných vyše päť miliónov áut

Jedinou potešujúcou správou v súčasnom vývoji cien palív je asi fakt, že stále tankujeme lacnejšie než pred rokom. Všetko však naznačuje tomu, že to dlho...

Benzín a nafta: Všetky faktory tlačia ceny nahor

Hannover je z hľadiska počtu obyvateľov podobne veľký ako Bratislava a rovnako ako ostatné nemecké mestá stavil na elektrickú mobilitu. Už čoskoro bude...

Hannover bude mať najviac verejných nabíjacích staníc

Na budúcoročnom ženevskom autosalóne spoznáme druhé moderné vydanie hatchbacku, zo začiatku ráta spoločnosť s ročnou kapacitou 80-tisíc kusov.

Fiat 500: Nástupca bude čisto elektrický

Spomedzi piatich vozidiel hodnotených v ostatnom čase dostal päť hviezdičiek opäť iba elektromobil, čistotou výfukových plynov však zaujal Mercedes-Benz triedy...

Green NCAP: Diesel si sčasti napráva meno

Slovenský Volkswagen má kadoročne dvojtýždňovú celozávodnú dovolenku, keď sa na dva týždne zastavia výrobné linky. Tento rok sa začína už dnes.

Slovenský Volkswagen začína celozávodnú dovolenku

Nemecký elektrický hatchback bude mať digitálny prístrojový panel rozdelený na tri segmenty a netradičný ovládač prevodovky.

Volkswagen ID.3: Prvý pohľad do interiéru
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×