Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Prelomové pneu: Defekt bude úplne vylúčený

VIDEO
Automobily v posledných rokoch prechádzajú obrovskými zmenami, tie sa však vo veľkom zameriavajú najmä na technológie na palube. Teraz možno príde prelom na dôležitej “hardvérovej” úrovni, Michelin testuje revolučné pneumatiky.
2 09.07.2019 / Filip Kadlečík

Ak si porovnáte automobil z konca minulej dekády s tým aktuálnym, nájdete množstvo zmien a vylepšení. Autá sa už do istej miery vedia samé udržať v jazdnom pruhu, niektoré dokonca autonómne pribrzďujú pred zákrutami či kruhovými objazdmi. Revolúcia sa dotkla aj zobrazovania informácií, ovládania palubného systému, ale napríklad i odľahčených platforiem či samotného pohonného ústrojenstva.

Michelin Uptis bude v reálnej premávke testovať flotila elektromobilov General Motors 2 fotografie v galérii Michelin Uptis bude v reálnej premávke testovať flotila elektromobilov General Motors Zdroj: Michelin

Pneumatiky sa za ostatné desaťročie určite zlepšili, neprekonali však žiadny zlomový progres. To sa možno čoskoro zmení. Michelin oznámil, že v spolupráci s koncernom General Motors ešte pred koncom roka na cesty nasadí úplne nový druh pneumatiky, ktorá nie je natlakovaná vzduchom. Od základov sa tak zmení základný princíp, ktorý celý priemysel využíva už viac než storočie.

Michelin Uptis (Unique Puncture-Proof Tire System) je pneumatika, ktorá je odolná voči defektu. Vodičom už vďaka nej nebude hroziť jeden z najčastejších problémov na cestách, ktorý často ústi i do nebezpečných situácií. Francúzsky gumárenský gigant totiž vzduch v pneumatike nahrádza opornou konštrukciou zo špeciálneho materiálu, ktorý prirovnáva k laminátu s prvkami živice. Ide o horúcu novinku, ktorú si firma chráni viac než 50 patentmi.

Tlmenie nerovností bude prebiehať vďaka flexibilite pneumatiky 2 fotografie v galérii Tlmenie nerovností bude prebiehať vďaka flexibilite pneumatiky Zdroj: Michelin

Samotná pneumatika vychádza zo štúdie Vision, ktorú Michelin predstavil v roku 2017. Tá mala tri kľúčové vlastnosti - bola ekologická, dala sa vyrobiť pomocou 3D tlače a v želanom stave ju nedržal vzduch. V prípade Uptis-u sa zatiaľ o 3D tlači nehovorí, nespomína sa ani ekologická stránka pneumatiky. Uptis však má priniesť benefity nielen vodičom, ale aj životnému prostrediu. 

Letné pneu vzadu, zimné vpredu: Nikdy to nerobte

Určite sa nájdu vodiči, ktorí sa v snahe ušetriť rozhodnú kúpiť len dve zimné pneumatiky a obuť ich na prednú nápravu. Ako dokazuje jedno britské video, ide naozaj o jeden z najhorších nápadov.

Dnes sa bežne stáva, že šoféri jazdia na podhustených pneumatikách a tým ich dezén vystavujú nadmernému opotrebovávaniu. Tu nič také nehrozí, aj preto bude mať pneumatika vyššiu životnosť a nižšie nároky na údržbu, dezén sa pritom od dnešných gúm nebude výrazne odlišovať. Zároveň by vďaka konštantnému udržiavaniu ideálnych jazdných vlastností mala mať pozitívny vplyv aj na spotrebu automobilu, tú totiž podhustené pneu zvyšujú. Z pohľadu jazdných vlastností by jazda na takýchto pneumatikách mala byť podobná tej, ktorú bežne zažívame dnes.

Funkčné prototypy pneumatiky Uptis majú prekvapivo dobré parametre. Každá z nich zvládne záťaž na úrovni 500 kg, pričom s nimi môžete cestovať až rýchlosťou 208 km/h. Čoskoro začne 5-ročné testovacie obdobie, počas ktorého ich Michelin ešte plánuje zdokonaliť. V reálnych podmienkach budú už od tejto jesene Uptis preverovať elektromobily Chevrolet Bolt EV, previerky majú prebiehať v americkom štáte Michigan. Na trh by sa prelomová guma mohla dostať v roku 2024.

Focus Media

Video
Najnovšie články
V Rakúsku bolo zaregistrovaných vyše päť miliónov áut

Jedinou potešujúcou správou v súčasnom vývoji cien palív je asi fakt, že stále tankujeme lacnejšie než pred rokom. Všetko však naznačuje tomu, že to dlho...

Benzín a nafta: Všetky faktory tlačia ceny nahor

Hannover je z hľadiska počtu obyvateľov podobne veľký ako Bratislava a rovnako ako ostatné nemecké mestá stavil na elektrickú mobilitu. Už čoskoro bude...

Hannover bude mať najviac verejných nabíjacích staníc

Na budúcoročnom ženevskom autosalóne spoznáme druhé moderné vydanie hatchbacku, zo začiatku ráta spoločnosť s ročnou kapacitou 80-tisíc kusov.

Fiat 500: Nástupca bude čisto elektrický

Spomedzi piatich vozidiel hodnotených v ostatnom čase dostal päť hviezdičiek opäť iba elektromobil, čistotou výfukových plynov však zaujal Mercedes-Benz triedy...

Green NCAP: Diesel si sčasti napráva meno

Slovenský Volkswagen má kadoročne dvojtýždňovú celozávodnú dovolenku, keď sa na dva týždne zastavia výrobné linky. Tento rok sa začína už dnes.

Slovenský Volkswagen začína celozávodnú dovolenku

Nemecký elektrický hatchback bude mať digitálny prístrojový panel rozdelený na tri segmenty a netradičný ovládač prevodovky.

Volkswagen ID.3: Prvý pohľad do interiéru
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×