Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Renault Zoe: Nešlo by to lacnejšie?

V uliciach mesta je jazda s francúzskym elektromobilom úplná lahoda, no populárny model má aj svoje muchy. Viaceré čoskoro vyrieši facelift.
55 04.07.2019 / Marek Pokrývka

Doba elektrická klope na dvere čoraz hlasnejšie. V ostatných rokoch debutovalo s akumulátorovým pohonom veľké množstvo vozidiel rôznorodých foriem, od štýlových SUV až po ohromne rýchle hyperšporty. Medzi debutantmi nechýbali ani malé mestské autá. Tie tvorili ešte donedávna gro segmentu a ich populárnym reprezentantom je Renault Zoe.

Zoe patrí dlhodobo k najpredávanejším elektromobilom vôbec 55 fotografií v galérii Zoe patrí dlhodobo k najpredávanejším elektromobilom vôbec Zdroj: Marek Pokrývka

Francúzsky hatchback na batérie debutoval už v roku 2012, pričom počas svojej kariéry dosiahol viacero úspechov. Opakovane sa stal najpredávanejším elektromobilom v Európe. Výrobca ho za sedem rokov viackrát vylepšil a nedávno ukázal jeho komplexne prepracovanú verziu. Na jej reálny príchod do predaja si však počkáme. Ešte pred ním sme si vyskúšali naďalej aktuálnu verziu s 41 kWh batériou, ktorá sa do našej redakčnej garáže dostala po prvýkrát.

Na vyhotovení interiéru cítiť vek auta

Svojich fanúšikov si model Zoe získal vďaka viacerým silným stránkam, medzi ktoré možno zaradiť jeho vzhľad. Toto autíčko je jednoducho chutné. Má nielen príjemne kompaktné rozmery, ale aj bacuľaté tvary s minimom výrazných hrán. Dizajn sa počas rokov nijak výraznejšie nemenil. Zachované je tiež osvetlenie, ktoré využíva diódy na denný režim a klasické halogény v hlavných svetlách. Na súčasnom aute s elektrickým pohonom pôsobí toto riešenie zastaralo.

Halogénové svetlá nás na elektromobilu trochu prekvapili 55 fotografií v galérii Halogénové svetlá nás na elektromobilu trochu prekvapili Zdroj: Marek Pokrývka

Svetlá obsahujú modré akcenty, ktoré v našom prípade korešpondovali s odtieňom laku. Rovnakú farbu niesli dekoratívne lišty v interiéri elektromobilu. Plasty použité vo vnútri sú prevažne tvrdého charakteru a pôsobia dosť lacno, čo nás veľmi nepotešilo. Najmä vzhľadom na cenu presahujúcu 30-tisíc. V tomto smere nás ale najviac hnevalo frekventované vŕzganie čalúnenia na bokoch sedadiel, kde sa dotýka ružice nastavujúcej sklon operadla. Pri elektrickom tichu to bolo otravné.

Facelift pre Renault Zoe: Dojazd sa blíži ku 400 km

Renault postupne omladzuje modelové portfólio. Po novej generácii Clia na rad prichádza modernizovaný elektromobil. Model Zoe si množstvo vychytávok požičal práve od B-čkového hatchbacku.

Na vyhotovení trochu cítiť vek hatchbacku a čiastočne ho prezrádzajú aj technológie. Digitálny prístrojový panel nepôsobí najmodernejšie, navyše ponúka len základné informácie a možnosti zobrazenia. Multimediálny systém už má tiež svoje najlepšie dni za sebou. Tieto nedostatky si však Renault uvedomuje, omladenému modelu dal kompletne novú palubnú dosku obsahujúcu riešenia hodné roka 2019. A snáď ich doplnil aj kvalitnejšie pôsobiacimi materiálmi.

V interiéri sa nám nepáčili lacné materiály a tvar sedadiel 55 fotografií v galérii V interiéri sa nám nepáčili lacné materiály a tvar sedadiel Zdroj: Marek Pokrývka

Z hľadiska veľkosti neprinesie facelift žiadne zásadnejšie zmeny. Na auto merajúce len čosi cez štyri metre je priestorová ponuka v prednej časti slušná, aj keď cítiť užšiu stavbu. Sedadlá by mohli byť výraznejšie tvarované. Úpravy by prospeli najmä tým zadným, ktoré sú pre umiestnenie batérie ukotvené vysoko a majú krátke operadlá. No dĺžkou neprekypuje ani sedacia časť. Dospelý pasažier sa sem síce zmestí, ale miesto nazvyš veľmi mať nebude. A o pohodlí sa veľmi hovoriť nedá.

Zadné sedačky teda chváliť nemôžeme, no batožinový priestor je celkom iná pieseň. Vďaka svojej hĺbke poskytuje základný objem pekných 338 litrov. To je naozaj slušné, aj keď časť z toho odoberá okrem štandardného náradia aj taška obsahujúca kabeláž. Nechýba možnosť sklopenia zadných operadiel. Tie ale nie sú delené a zostáva za nimi naozaj mohutný schod.

Rýchly v meste, smädný na diaľnici

Vo svojej pôvodnej forme uvedenej v roku 2012 mal Renault Zoe výkon 68 kW (92 k) a batériu schopnú pojať maximálne 22 kWh elektriny. Neskôr pribudla alternatíva v podobe silnejšieho modelu R110 produkujúceho najviac 80 kW (109 k), ktorý doplnil 41 kWh akumulátor. Ten postupne menšiu zásobáreň energie úplne nahradil. Dve naladenia pohonu však zostali, pričom u nás sú pevne spojené s úrovňami vybavenia. My sme testovali drahší variant so stádom stodeväť koní.

Pod kapotou to vyzerá takmer ako v klasickom automobile 55 fotografií v galérii Pod kapotou to vyzerá takmer ako v klasickom automobile Zdroj: Marek Pokrývka

Toto číslo nie je na dnešnú dobu nič extra, aj v rámci segmentu B nájdeme mnohé svalnatejšie autá. No v praxi to tak nepôsobí. Krútiaci moment 225 Nm dostupný okamžite po dotyku s plynovým pedálom dokáže Francúza rozhýbať s poriadnou vervou, ktorá môže ľudí nezvyknutých na elektromobily prekvapiť. Prvé fázy zrýchľovania sú razantné. Vo vyšších tempách začína elán pohonu rapídne upadať a nad tempom 100 km/h už akcelerácia nikoho neočarí.

Výlety nad stovku sprevádza aj výrazný rast spotreby. Kým jazdu rýchlosťou 110 km/h dokáže Zoe absolvovať s výsledkom 17,4 kWh na 100 kilometrov, zvýšenie na diaľničné maximum stotridsať apetít katapultovalo cez cifru 24. Z dojazdu vtedy ubudol jeden kilometer zhruba každých 400 metrov. Diaľnica skutočne nie je teritóriom tohto auta, no mimo nej sa cíti dobre.

Na ukazovateľ dojazdu sa v meste možno spoľahnúť 55 fotografií v galérii Na ukazovateľ dojazdu sa v meste možno spoľahnúť Zdroj: Marek Pokrývka

Oficiálnu kombinovanú hodnotu 16,3-17,5 kWh/100 km nám nerobilo problém podliezť a to ani v meste. Tam sme dosiahli priemer necelých štrnásť. Nepoužívali sme pritom režim Eco a ani nejazdili čo najúspornejšie, šetrný štýl jazdy by teda určite dokázal spotrebu elektriny ešte znížiť a zároveň predĺžiť dojazd. V urbanizovanej prevádzke nám ho počítač ukazoval veľmi presne.

Umelý zvuk pohonu možno deaktivovať

Na začiatku testu signalizovalo elektromobil akčný rádius tesne presahujúci 300 kilometrov, čo dobre reflektovalo realitu. Žiadne každodenné nabíjanie tu teda pre väčšinu motoristov nehrozí. Slušná veľkosť akumulátora má však aj nevýhodu, podľa oficiálnych údajov má jeho naplnenie z domácej zásuvky zabrať až 25 hodín. Pri využití rýchlonabíjacích staníc je to podstatne menej. Plné dočerpanie energie z najsilnejšej podporovanej verzie s výkonom 22 kW by malo trvať 2 hodiny a 40 minút, čo už nie je také zlé. A čiastočné dobíjanie zaberie podstatne menej.

Príjemným detailom je grafické znázornenie dojazdu 55 fotografií v galérii Príjemným detailom je grafické znázornenie dojazdu Zdroj: Marek Pokrývka

Samostatnou kapitolou je akustická stránka. Pohon vozidla iba jemne bzučí, vo vyšších tempách ho preto ľahko prehlušia výrazné aerodynamické ruchy. Aj odvaľovanie pneumatík by mohlo byť odizolované lepšie. Pri rýchlostiach do 30 km/h sa zasa ozýva umelá melódia určená na upozornenie chodcov, ktorú dosť počuť aj v interiéri. Najmä pri spomalení pod tridsiatku môže jej nástup prekvapiť. Ak by to niekomu prekážalo, systém možno jednoducho vypnúť pomocou tlačidla.

Okrem tichej techniky možno medzi výhody väčšiny elektromobilov zaradiť aj nízko položené ťažisko. Renault Zoe nie je v tomto smere výnimkou, čo cítiť v zákrutách. Na strhnutie volantu vozidlo rýchlo reaguje. Náklony karosérie mu síce nie sú cudzie, ale drží ich na uzde. Hatchback je príjemne obratný aj vďaka strmšiemu riadeniu a kompaktným rozmerom.

Obratnosť patrí medzi silné stránky francúzskeho auta 55 fotografií v galérii Obratnosť patrí medzi silné stránky francúzskeho auta Zdroj: Marek Pokrývka

Pruženie je naladené pomerne mäkko a v bežných podmienkach poskytuje dostatočný komfort. No rozbité cesty ho vedia rozhodiť. Väčšie defekty asfaltu nie je ani tak cítiť, ako je v interiéri počuť búchanie od kolies. A na sériu nerovností podvozok niekedy reaguje nervóznym poskakovaním. Brzdy nás napriek prítomnosti bubnov na zadnej náprave svojou silou nesklamali, jej nástup však nie je jasne čitateľný. Dávkovanie by mohlo byť aj jednoznačnejšie.

Na našom trhu stojí najmenej 31 300 eur

Medzi najväčšie nevýhody elektromobilov patrí ich cena, ktorá napriek všeobecnému poklesu zostáva výrazne nad úrovňou alternatívnych vozidiel so spaľovacím motorom. Renault Zoe nie je výnimkou. Kým klasické malé hatchbacky štartujú zväčša na dostrel od 10-tisíc eur, akumulátorom poháňaný Francúz vás na našom trhu vyjde na trojnásobok.

Bezkľúčové zamykanie je súčasťou vyššej výbavy Intens 55 fotografií v galérii Bezkľúčové zamykanie je súčasťou vyššej výbavy Intens Zdroj: Marek Pokrývka

Základná cena elektrického auta na Slovensku je 31 300 eur. Vo vyhotovení Life už síce ponúka navigáciu, no napríklad kolesá sú iba oceľové a výkon pohonu vrcholí na hodnote 68 kW (92 k) . My sme mali k dispozícii vyšší a zároveň silnejší variant R110 Intens disponujúci navyše 16-palcovými ľahkozliatinovými ráfikmi, zadnými parkovacími senzormi či bezkľúčovým systémom.

Test Nissan Leaf: Bestseller v novom šate

Najpredávanejší elektromobil sveta dostal druhú generáciu, ktorá prináša zásadné zlepšenia v mnohých dôležitých oblastiach.

Za takýto model zaplatí zákazník 33 500 eur bez opcií. Ak si k tomu prirátame modrú metalízu a detaily v interiéri, vyhrievanie predných sedadiel, zadnú parkovaciu kameru či extra kábel určený na domáce dobíjanie, výsledná suma sa prehupne cez úroveň 35-tisíc.

V tejto cene má viacero konkurentov

Renault Zoe je bezpochyby vydarený elektromobil a jeho pekným predajným číslam sa nečudujeme. Najmä v uliciach mesta je jazda s hatchbackom úplná lahoda. Je veľmi obratný a má pružne reagujúci pohon, ktorý pracuje ticho a so slušnou spotrebou energie. Vďaka tomu má reálne použiteľný dojazd. Situácia sa mení na diaľnici, kde pri tempe 130 km/h žerie elektrinu jedna radosť. Medzi nevýhody auta môžeme zarátať aj menší vnútorný priestor a sedadlá v zadnej časti, kvalitu interiérových materiálov a občas búchajúci podvozok.

Mnohé muchy elektromobilu už onedlho vyrieši facelift 55 fotografií v galérii Mnohé muchy elektromobilu už onedlho vyrieši facelift Zdroj: Marek Pokrývka

Francúz teda má svoje negatíva, tým najväčším je však podľa nás cena. Nešlo by to lacnejšie? Viaceré uvedené mínusy by sme vedeli pri nižšej kúpnej čiastke Zoe odpustiť, no v teritóriu okolo 35-tisíc eur sa už Francúz musí pasovať s mnohými závažnými súpermi. A netreba po nich chodiť ďaleko. Príkladom pochádzajúcim z materskej aliancie je Nissan Leaf, ktorý pri obdobne veľkej batérii ponúka silnejší pohon, modernejší vzhľad a lepšie zhotovenú kabínu s o poznanie štedrejšími priestorovými pomermi.

V aktuálnej forme teda má Renault čo dobiehať. Dobrou správou je, že väčšinu našich mínusových bodov vyrieši už onedlho facelift. Navyše prinesie aj väčšiu batériu. Je preto pokojne možné, že sa hatchback na predajnom tróne elektromobilov v Európe ešte udrží.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Typ elektromotora
synchrónny na striedavý prúd
Max. výkon
80 kW/109 k
Max. krútiaci moment
225 Nm
Max. otáčky
10 886/min
Palivo
elektrina
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
bezstupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 084 mm
Šírka
1 730 mm
Výška
1 562 mm
Rázvor náprav
2 588 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 500 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 575 kg
Užitočná hmotnosť
454 kg
Celková hmotnosť
1 954 kg
Objem batožinového priestoru
338/1 225 l
Kapacita batérie
41 kWh
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
135 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,4 s
Spotreba
Kombinovaná - normovaná
16,3-17,5 kWh/100 km
Mesto - počas testu
13,9 kWh/100 km
Diaľnica - počas testu
24,2 kWh/100 km
Vidiek - počas testu
11,4 kWh/100 km
Dojazd - norma WLTP
291-316 km
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 31 300 €
Základná cena verzie
od 33 500 €
Cena testovaného exemplára
35 385 €
Focus Media

Video
Najnovšie články
V Rakúsku bolo zaregistrovaných vyše päť miliónov áut

Jedinou potešujúcou správou v súčasnom vývoji cien palív je asi fakt, že stále tankujeme lacnejšie než pred rokom. Všetko však naznačuje tomu, že to dlho...

Benzín a nafta: Všetky faktory tlačia ceny nahor

Hannover je z hľadiska počtu obyvateľov podobne veľký ako Bratislava a rovnako ako ostatné nemecké mestá stavil na elektrickú mobilitu. Už čoskoro bude...

Hannover bude mať najviac verejných nabíjacích staníc

Na budúcoročnom ženevskom autosalóne spoznáme druhé moderné vydanie hatchbacku, zo začiatku ráta spoločnosť s ročnou kapacitou 80-tisíc kusov.

Fiat 500: Nástupca bude čisto elektrický

Spomedzi piatich vozidiel hodnotených v ostatnom čase dostal päť hviezdičiek opäť iba elektromobil, čistotou výfukových plynov však zaujal Mercedes-Benz triedy...

Green NCAP: Diesel si sčasti napráva meno

Slovenský Volkswagen má kadoročne dvojtýždňovú celozávodnú dovolenku, keď sa na dva týždne zastavia výrobné linky. Tento rok sa začína už dnes.

Slovenský Volkswagen začína celozávodnú dovolenku

Nemecký elektrický hatchback bude mať digitálny prístrojový panel rozdelený na tri segmenty a netradičný ovládač prevodovky.

Volkswagen ID.3: Prvý pohľad do interiéru
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×