Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Návrat šrotovného: Kedy a ako s ním ušetríte?

Pokrok nemožno zastaviť a reaguje naň aj štát. Pochopiteľne, veď vozidlá s alternatívnymi pohonmi sú oveľa drahšie než porovnateľné modely s tradičným spaľovacím motorom. Riešením by mohla byť obdoba „šrotovného“.
2 17.06.2019 / Soňa Zverková

Celá Európa sa vezie na zelenej eko-vlne a hoci Slovensko zaostáva, už onedlho sa môže situácia zmeniť. Ministerstvo hospodárstva totiž pripravilo novelu zákona o dotáciách, ktorým pripravuje legislatívny rámec pre budúce programy podpory pre predaj ekologických vozidiel. To ale neznamená, že sa tak stane v momente, keď zákon vstúpi do platnosti. Ministerstvo len pripravilo legislatívnu pôdu tak, aby niekedy v budúcnosti bolo možné túto podporu poskytnúť.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Soňa Zverková

Dôvod možno nájsť v Ústave SR, ktorá umožňuje štátnym orgánom postupovať len a výlučne v zmysle zákona. Pokiaľ by v príslušnom zákone neexistovala možnosť poskytnúť dotáciu na ekologické vozidlo, štátne inštitúcie by tak nesmeli urobiť. Preto prišla táto novela, ktorá to v prípade potreby umožní kedykoľvek.

„Rezort už v minulosti informoval, že pripravuje novú vlnu podpory nákupu elektromobilov, ktorej podmienky majú byť podobné ako v roku 2016/2017. Vyhlási ju pravdepodobne v poslednom štvrťroku tohto roka,“ vysvetľuje ministerstvo. „Ustanovenie však znamená, že rezort si len zodpovedne otvára cestu v budúcnosti podporiť priemysel opatrením, ktoré má jasný environmentálny rozmer. MH SR aktuálne žiadnu novú vlnu tzv. šrotovného nepripravuje,“ zdôraznil rezort hospodárstva.

Ako bude vyzerať dotácia

Podľa návrhu zákona, ktorý schválila vláda a momentálne je už v parlamente, budú môcť záujemcovia o štátnu podporu dostať viac než tretinu z nákupnej ceny vozidla. Nárok na dotáciu budú mať súkromné osoby, podnikatelia, obce a vyššie územné celky a nimi vytvorené organizácie.

Reálny dojazd e-áut: Prekvapiví víťazi testu

Elektrická budúcnosť dnes hýbe automobilovým svetom. V súvislosti s ňou sa objavujú pozitívne, ale i negatívne hlasy - každá minca má dve strany. Aké schopné sú elektromobily predávané aj u nás...

Podpora má na základe zákona dve formy: dotáciu a obdobu bývalého „šrotovného“. Samotná dotácia bude 25 percent z celkovej obstarávacej ceny vozidla. Pokiaľ majiteľ súčasne odhlási z evidencie auto staršie ako 15 rokov, dostane až 35 percent. Nárok však bude mať iba v prípade, ak dotáciu predtým nedostal na iné vozidlo. Ministerstvo podmieňuje dotáciu tým, že majiteľ vozidla si ho musí nechať najmenej štyri roky.

Nové vozidlo s pohonom na alternatívne palivá je v zákone definované ako vozidlo, ktoré v osvedčení o evidencii časť II nemá uvedeného vlastníka vozidla ani držiteľa vozidla ani nebolo prihlásené do evidencie vozidiel. Podpora sa dotkne nielen čisto elektrického pohonu, ale aj hybridného, plynového (aj v spojení so spaľovacím), vodíkového alebo pohonu, ktorý má „najmenej jednu pohonnú jednotku využívajúcu pohonnú látku s obsahom minimálne 15 percent objemu biopalív“.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Lunárny rover: Prvé auto na mimozemskom telese

Staviteľ mimoúrovňovej križovatky pod Prístavným mostom v predstihu otvorí jej časť motoristom.

Križovatku pod Prístavným mostom čoskoro otvoria

Ministerstvo dopravy získalo súhlas Bruselu na nenávratný príspevok vyše 200 miliónov eur na výstavbu diaľničného úseku D1 Budimír-Bidovce pri Košiciach.

Peniaze na diaľnicu Budimír-Bidovce prídu z eurofondov

Očakávaná revolúcia sa stala realitou, Američania predstavili novinku s centrálne uloženým osemvalcom. Stáť má menej než 60-tisíc dolárov.

Chevrolet Corvette C8: Najlacnejší superšport

Americká firma komplexne upravila pick-up Silverado, okrem extra nápravy mu dala väčšiu svetlú výšku, modifikované nárazníky a silnejší osemvalec.

Hennessey Goliath 6x6: Obluda je na svete

Affalterbach predstavil štipľavé kompaktné kombi, ktoré má vo veľkej miere rovnaký dizajn i techniku ako príbuzný kupé-sedan.

Dve karosérie ponúkne i vrchol triedy CLA

V inzercii Slovákov dominujú relatívne nové jazdenky s nízkym počtom kilometrov na odometri. Najčastejšie boli v ponuke benzínové verzie a vozidlá s vyššou...

Slováci inzerujú najviac 5-ročné autá s nízkym počtom km
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×