Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Achillovou pätou e-mobility môžu byť rozvodné siete

Švédsko sa chce do roka 2045 uhlíkovo neutrálnym a výrazne podporuje predaj elektromobilov. Naráža na výrazný problém, a tým je kapacita rozvodných sietí. Plánovaný rozvoj sa tak môže zbrzdiť skôr, než sa začal.
17.06.2019 / TASR

Ambiciózny plán Švédska drasticky znížiť emisie z dopravy podporou elektromobility, by mohla "vykoľajiť" nedostatočná kapacita nových nabíjacích staníc vo veľkých mestách. Zvýšenie vládnych dotácií v prvých piatich mesiacoch tohto roka spôsobilo nárast predaja elektromobilov vo Švédsku o 253 percent. Ale rozmach ich predaja by sa mohol skončiť už na samom začiatku.

Tempo rastu dopytu po elektrickej energii v Štokholme a ďalších mestách "predbehlo" kapacitu miestnych sietí. Nové nabíjacie siete tak konkurujú iným projektom v mestách, od bývania až po linky metra.

Elektromobily v EÚ: Zatiaľ sú len pre bohatých

Brusel sa určite v dobrej viere snaží prinútiť automobilky k znižovaniu emisií a produkovaniu čoraz väčšieho počtu elektromobilov. Zabudol však na jeden dôležitý aspekt: kúpnu silu obyvateľstva.

Vo Švédsku aj napriek dotácii vo výške 60 000 švédskych korún (5 609,15 eura), ktorá bola zavedená v minulom roku, budú elektromobily stále stáť takmer dvojnásobok oproti benzínovým modelom. A hoci Švédsko v minulom roku stále vyvážalo viac ako 10 percent svojej produkcie elektriny, jeho starnúca sieť má problémy dostať energiu tam, kde je najviac potrebná. Dopyt vo veľkých mestách vzrástol oveľa rýchlejšie, než sa očakávalo. Budovanie nových káblov môže trvať až 10 rokov. To znamená, že Štokholm nebude schopný výrazne zvýšiť dodávky energie zhruba do roku 2030.

Švédsko si dalo za cieľ stať sa do roku 2045 uhlíkovo neutrálnym. Na dosiahnutie tohto cieľa by najväčšia škandinávska ekonomika potrebovala dostať na cesty približne 2,5 milióna hybridných a čisto elektrických vozidiel do konca budúceho desaťročia, odhaduje priemyselná skupina Power Circle. A hoci mnohé z nich sa budú nabíjať doma a používať na kratšie cesty, je potrebné vybudovať dostatočnú sieť nabíjacích staníc aj na dlhšie jazdy a pre profesionálnych vodičov - od taxíkov po dodávkové vozidlá.

Ak vláda chce, aby ľudia uprednostnili elektrické auto, musí zabezpečiť, že nebudú nútení dlho hľadať nabíjaciu stanicu. Upozornil na to Tobias Henmark, vedúci švédskej firmy Fortum Charge and Drive, ktorá prevádzkuje 740 rýchlonabíjačiek.
A aby bol nárast elektrických vozidiel zvládnuteľný, napriek nedostatku kapacity, Power Circle navrhuje stimuly na nabíjanie mimo špičky. Zároveň by si majitelia elektromobilov mohli privyrobiť dodaním elektriny do siete počas ranných a popoludňajších hodín, keď je odber najväčší. Keby sa v budúcnosti našlo dosť vlastníkov elektromobilov ochotných podeliť sa o svoje batérie s rozvodnou sieťou, nárast počtu týchto vozidiel by zmenšil problémy s kapacitou sietí namiesto toho, aby ich zhoršil.

Elektrické vozidlá tak môžu pomôcť, alebo zhoršiť situáciu s elektrinou, domnieva sa Johanna Laksová z Power Circle. Napriek strmému nárastu predaja v tomto roku Švédsko stále zaostáva za svojím susedom Nórskom, pokiaľ ide o celkový počet elektromobilov. Nórsko, bohaté na ropu, malo do konca mája zaregistrovaných desaťkrát viac elektromobilov ako Švédsko. Stalo sa tak jedným z najväčších trhov s týmito autami na svete. Nižšie dane a iné výhody, ako je bezplatné parkovanie a špeciálne povolenie na jazdu v autobusových pruhoch, podporili dopyt po nich.

Za päť mesiacov do konca mája 2019 sa vo Švédsku predalo celkovo 6 694 elektromobilov. To je len malý zlomok z ich odbytu v celej Európe, kde by sa podľa odhadov malo v tomto roku predať približne 500 000 elektrických vozidiel. Ich dodávky v 1. štvrťroku stúpli o 40 percent , najmä vďaka Nemecku.

Napriek tomu, menej ako štyri perccentá všetkých nových automobilov predaných v Nemecku a vo zvyšku Európy bolo poháňaných výlučne batériami, v porovnaní s viac ako pätinou (20 percent) vo Švédsku a až 56 percent v Nórsku. V Nórsku bude auto na elektrický pohon stáť približne rovnako ako podobné verzie na benzín, keďže dane sú nastavené tak, aby sa vyrovnávali cenové rozdiely v prospech drahších elektromobilov.

(TASR)

Focus Media

Video
Najnovšie články
V Rakúsku bolo zaregistrovaných vyše päť miliónov áut

Jedinou potešujúcou správou v súčasnom vývoji cien palív je asi fakt, že stále tankujeme lacnejšie než pred rokom. Všetko však naznačuje tomu, že to dlho...

Benzín a nafta: Všetky faktory tlačia ceny nahor

Hannover je z hľadiska počtu obyvateľov podobne veľký ako Bratislava a rovnako ako ostatné nemecké mestá stavil na elektrickú mobilitu. Už čoskoro bude...

Hannover bude mať najviac verejných nabíjacích staníc

Na budúcoročnom ženevskom autosalóne spoznáme druhé moderné vydanie hatchbacku, zo začiatku ráta spoločnosť s ročnou kapacitou 80-tisíc kusov.

Fiat 500: Nástupca bude čisto elektrický

Spomedzi piatich vozidiel hodnotených v ostatnom čase dostal päť hviezdičiek opäť iba elektromobil, čistotou výfukových plynov však zaujal Mercedes-Benz triedy...

Green NCAP: Diesel si sčasti napráva meno

Slovenský Volkswagen má kadoročne dvojtýždňovú celozávodnú dovolenku, keď sa na dva týždne zastavia výrobné linky. Tento rok sa začína už dnes.

Slovenský Volkswagen začína celozávodnú dovolenku

Nemecký elektrický hatchback bude mať digitálny prístrojový panel rozdelený na tri segmenty a netradičný ovládač prevodovky.

Volkswagen ID.3: Prvý pohľad do interiéru
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×