Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Nenávidený GPF filter: Pozreli sme si ho naživo

FOTO
Filter pevných častíc bol donedávna výsadou naftiakov, teraz už však krotí škodlivé emisie aj v benzínových motoroch. Ako vlastne vyzerá? Až na špecialistov ho v praxi zvnútra vidí málokto.
6 13.06.2019 / Filip Kadlečík

Popri nedávnej prvej jazde s piatou generáciou Renaultu Clio nás zaujal detail na jednom z vystavených agregátov, ktoré francúzsky bestseller poháňajú. Išlo o štvorvalcovú prepĺňanú jednotku TCe 130 spriahnutú so sedemstupňovou samočinnou prevodovkou EDC.

Tu je umiestnený obávaný GPF filter v prípade motora TCe 130 EDC 6 fotografií v galérii Tu je umiestnený obávaný GPF filter v prípade motora TCe 130 EDC Zdroj: Filip Kadlečík

Svižný motor so zdvihovým objemom 1,33 l ladený na 96 kW (130 k) a 240 Nm produkuje 119 g CO₂ na jeden kilometer jazdy a do vzduchu vypúšťa nízke množstvo pevných častíc. Hodnoty, ktoré napĺňajú normu Euro 6d-TEMP, môže dosahovať aj vďaka využitiu trojstupňového katalyzátora v kombinácii s filtrom pevných častíc (GPF).

Práve filter pevných častíc bol na vystavenom motore odhalený a tak sme si ho mohli pozrieť na vlastné oči. Taká možnosť sa, až na mechanikov či iných špecialistov, nenaskytá často. Naživo nás prekvapilo, aká hustá je štruktúra tohto filtra. Skladá sa sa z miniatúrnych tunelov vzdialene pripomínajúcich včelie dielo, ktoré majú čiastočne priepustné steny.

Miniatúrne tunely sú vo filtri pevných častíc kde-tu zatvorené, aby výfukové plyny museli prejsť aj cez ich steny 6 fotografií v galérii Miniatúrne tunely sú vo filtri pevných častíc kde-tu zatvorené, aby výfukové plyny museli prejsť aj cez ich steny Zdroj: Filip Kadlečík

Pohľad do útrob GPF bol zaujímavý aj preto, že až vtedy si človek reálne uvedomí, aký odpor dnes musia dnes motory prekonávať. TCe 130 nemá len GPF filter, ale aj trojstupňový katalyzátor. Ten na prvý pohľad pre laika vyzerá podobne, nesie však jednu základnú odlišnosť - vzduch cez neho “len” prefrčí malými dierkami. V GPF to je inak, jednotlivé “chodbičky” sú kde-tu uzavreté a výfukové plyny si musia raziť cestu cez permeabilné steny časticového filtra.

Steny tunelov katalyzátora i GPF sú pokryté tenkou vrstvou vzácnych prvkov, ktoré podnecujú odbúravanie škodlivých častíc. Ide napríklad o platinu či ródium. Potom ich s vysokou účinnosťou odfiltruje dômyselná sieť miniatúrnych chodbičiek. Samotná mriežka je v prípade benzínových filtrov pevných častíc vyrobená prevažne z minerálnej zlúčeniny hliníka a kremíka - kordieritu.

Kordieritová mriežka je na dotyk prekvapivo tvrdá 6 fotografií v galérii Kordieritová mriežka je na dotyk prekvapivo tvrdá Zdroj: Filip Kadlečík

Kordierit má dobré regeneračné schopnosti, vydrží teploty do 1 430 °C a zároveň taktiež podnecuje reaktivitu pevných častíc.  Aj vďaka tomu dnes dosahujeme efektivitu ich zachytávania, ktorá vo viacerých prípadoch ďaleko presahuje 90 percent.

Filter pevných častíc: 7 častých príčin zlyhania

Filter pevných častíc je síce užitočný, no aj nenávidený a ohováraný diel. Málokto však vie, že jeho upchatie nemusí súvisieť s ním samotným, ale často indikuje problém s motorom.

Prečo je vlastne filter pevných častíc potrebný aj v zážihových motoroch (GPF) a neviaže sa už viac len na vznetové jednotky (DPF)? Súvisí to s priamym vstrekovaním paliva a vysokými plniacimi tlakmi v motore, ktoré síce zaručujú vyšší výkon pri nižšej spotrebe benzínu, zároveň však produkujú viac škodlivých pevných častíc. Aby automobilový priemysel neprišiel o pozitíva priameho vstrekovania, musí už dnes jeho negatíva dorovnávať práve motoristickou verejnosťou nenávidený GPF filter.


Video
Najnovšie články
7 veľkých zmien zákona: Dovoz áut, STK, servisy

Projekt bratislavského obchvatu D4/R7 nedá poslancom parlamentu spať a opäť prišli na poslanecký prieskum. Podľa zúčastnených sa plán napojenia na D1 určite...

Poslanci: D4 sa na D1 určite nenapojí v roku 2020

Pokrok nemožno zastaviť a reaguje naň aj štát. Pochopiteľne, veď vozidlá s alternatívnymi pohonmi sú oveľa drahšie než porovnateľné modely s tradičným...

Návrat šrotovného: Kedy a ako s ním ušetríte?

Švédsko sa chce do roka 2045 uhlíkovo neutrálnym a výrazne podporuje predaj elektromobilov. Naráža na výrazný problém, a tým je kapacita rozvodných sietí...

Achillovou pätou e-mobility môžu byť rozvodné siete

Najpredávanejšími triedami u nás sú SUV a kompaktné modely, či už ide o nové vozidlá alebo jazdenky. Ich spoľahlivosť a najmä slabé stránky ojazdených...

Obľúbené kompakty: Toto sú ich slabiny

Americký úpravca predstavil unikátne Porsche 356 RSR. Zaujme najmä excentrickým zovňajškom a sľubným výkonom na úrovni takmer 400 koní.

Nevídané Porsche: 356 RSR v štýle hot-rodu

Čakanie na kombi verziu BMW radu 3 sa skončilo. Praktický Bavor bude väčší, športovejší a neskôr dokonca ponúkne aj hybridný pohon.

Nové BMW 3 Touring: Rast v každom smere
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×