Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Šéfdizajnér interiérov v Škode: Octavia prekvapí

Slovenský dizajnér Peter Olah má popri svojej práci pre Mladú Boleslav aj ďalšie návrhárske aktivity, ako sú napríklad športové trofeje. Pri predstavení jednej z nich sme mu položili zopár otázok.
10 30.06.2019 / Marek Pokrývka

Škoda Auto je hlavným sponzorom hokejových majstrovstiev sveta už 27 rokov. Spolupráca českej značky s medzinárodnou organizáciou IIHF sa počas toho vyvíjala a dnes má viacero rôznych úrovní. Jedno menej známe prepojenie sa týka tohtoročnej trofeje pre najužitočnejšieho hráča šampionátu. Tú totiž navrhoval slovenský talent Peter Olah, ktorý pre Mladú Boleslav pracuje. Momentálne má hlavné slovo pri tvorbe vnútorných priestorov tamojších vozidiel.

Trofej pre najužitočnejšieho hráča majstrovstiev navrhol Peter Olah 10 fotografií v galérii Trofej pre najužitočnejšieho hráča majstrovstiev navrhol Peter Olah Zdroj: Škoda

Šéfdizajnér interiérov v Škode nie je vyslovene zameraný na štyri kolesá, čo naznačuje už jeho štúdium na Fakulte architektúry STU. Ešte počas neho nadviazal svoju kolaboráciu s českou automobilkou. Popri tom sa venuje aj rôznemu priemyselnému či produktovému dizajnu, doteraz spolupracoval s mnohými módnymi značkami a na konte má luxusné perá, svietidlá či rôzne výrobky sklárskeho priemyslu.

Slovák v minulosti navrhoval ocenenia pre víťazov kategórií na cyklistických pretekoch Tour de France, ich autorom bol v rokoch 2011 až 2013. Jednu z nich si teda odniesol domov aj Peter Sagan. Najnovšie dielo Petra Olaha získal na majstrovstvách kanadský útočník Mark Stone, do rúk dostal zhruba päťkilovú amorfnú skulptúru symbolizujúcu ľad a zároveň odkazujúcu na český krištáľ.

Slovenský dizajnér má na konte aj ocenenia pre Tour de France 10 fotografií v galérii Slovenský dizajnér má na konte aj ocenenia pre Tour de France Zdroj: Škoda

Tematika tradičného vývozného artikla Českej republiky má svoje dôležité miesto v aktuálnych vozidlách značky Škoda. Tento motív nájdeme najmä vo svetlách, v prípade konceptov je však rozsah takýchto prvkov podstatne väčší a často bývajú použité práve na vnútorných povrchoch. Môžeme čosi podobné očakávať aj pri sériových modeloch? Aj na to sme sa Petra Olaha spýtali popri prezentácii trofeje, ktorú si prevzal najužitočnejší hráč nedávneho šampionátu.



Český krištáľ je dnes pevnou súčasťou vizuálnej identity modelov značky Škoda. Vidíte ďalší priestor na rozvoj tejto idey?

Určite. Na dizajnovom jazyku stále pracujeme a ten súčasný by sa mal niekam ďalej posúvať. Teraz premýšľame nad tým, ktorým smerom by to malo byť. Krištáľ je svojím spôsobom statický. Jedna predstava je, dať mu nejaký dynamiku a začať plochy trochu pretvarovať. Experimentujeme aj so sklom. Dnešná technológia nám umožňuje 3D frézovanie, vďaka čomu sme schopní dostať úplne iné formy ako pri ručnom brúsení. Takže priestor na ďalší vývoj jazyka je.

Čo sa týka konkrétnej aplikácie takých elementov do našich vozidiel, v malom rozsahu je to asi reálne. Možno nejaké detaily na radiacu páku alebo na volant. Urobiť by sme vedeli aj veľké dielce, pri sériových autách ale do hry vstupujú faktory ako bezpečnosť a najmä cena.

Ak teda pôjdete s krištáľovým motívom ďalej, môžeme skôr čakať jeho plastovú imitáciu?

Samozrejme, to by nebol problém. No chceme pri autách zostať určitým spôsobom úprimní. Isté materiály tam používame a chceli by sme byť v tomto smere v čo najväčšej miere autentickí. Dnes sú trendom napríklad vegánske materiály. Teda tie, čo nepochádzajú zo zvierat.

Ako je to v Škode z hľadiska používania ekologických materiálov a ich recyklácie?

Zamýšľame sa nad tým. Má to dve roviny: jedna je zdokonalenie recyklácie materiálov, ktoré sa už používajú a fungujú v autách, druhá objavovanie nových umožňujúcich ekologické spracovávanie. Na tom tiež pracujeme. Zodpovednosťou dizajnéra nie je len vytvoriť produkt, ktorý bude atraktívny, ale tiež myslieť na skončenie jeho životnosti.

Peter Olah si myslí, že interiéry áut čakajú zásadné zmeny 10 fotografií v galérii Peter Olah si myslí, že interiéry áut čakajú zásadné zmeny Zdroj: Škoda

Na trhu je niekoľko modelov experimentujúcich s recyklovanými materiálmi, týka sa to najmä drahších áut a elektromobilov. Chystáte niečo podobné?

Pri elektroautách sa to využíva do veľkej miery. Je to určitým spôsobom žiaduce: nejeden užívateľ auta netvoriaceho žiadne lokálne emisie chce, aby malo čo najmenší ekologický dopad. Prípadné nasadenie takýchto riešení do sériových modelov však vychádza najmä z ceny.

Elektrický pohon môže radikálne zmeniť koncepciu áut, veľký vplyv na ňu môžu mať aj autonómne technológie. Čo od toho očakávate?

Je to úžasné. V interiérovom dizajne automobilov sa pravdepodobne bude diať viac než pri exteriérovom, ten zostane vo veľkej miere verný funkcionalite. Aktuálne zmeny dajú tvorcom väčšiu slobodu v oblastí proporcií. Funkčne sa ale výrazne viac udeje v interiéri, čo súvisí s nástupom digitálnych technológií. V budúcnosti toho bude asi cez dotykové displeje ovládaného ešte viac.

Tu si musíme dávať pozor na správny balans. Je to trochu paradox: zákazníci autá s veľkým počtom fyzických tlačidiel hodnotia ako zastarané a modely s veľkými obrazovkami ako moderné, no keď s nimi jazdia, objavujú výhodnosť klasického ovládanie niektorých funkcií. Cesta k správnemu nastaveniu asi ešte nejaký čas potrvá. Podobne ako to bolo pri hľadaní spôsobu jazdy pomocou volantu a pedálov.

Volanty sa pravdepodobne budú zmenšovať, prípadne zmiznú plne. Pri autonómnych autách budú mať potom pasažieri oveľa väčšie očakávania od digitálneho obsahu. Veľa sa toho zmení aj z hľadiska priestoru: odpadá stredová konzola či prevodovka a sedadlá sa môžu viac stať pohodlnými kreslami, pokojne aj otočnými. Najväčšou brzdou vývoja je legislatíva.

Aktuálne zmeny sú pre návrhárov interiérov veľkou výzvou 10 fotografií v galérii Aktuálne zmeny sú pre návrhárov interiérov veľkou výzvou Zdroj: Škoda

Riešite túto problematiku aj prakticky alebo zatiaľ len v rovine teórie?

Nad týmito vecami sa zamýšľame a veľa z nich reálne testujeme. Ešte to ale nejaký čas potrvá, zatiaľ nie je správna doba na to, aby sme ich prezentovali.

Umožní technologický vývoj lepšie prepojenie sveta dizajnu v interiéroch áut a bytov či domov?

Áno, toto som riešil v mojej diplomovej práci. Momentálne je to úplne iný svet. Prechod užívateľa z prostredia do prostredia je výrazný: doma máme často krásnu drevenú podlahu, komfortný gauč a používame moderné technológie, kým auto vyzerá úplne inak. Súvisí to s výrobnými nákladmi i trvácnosťou. Mnohé domáce materiály či elektronické prvky by náročnú prevádzku v aute nevydržali. Zmeny v automobilovom priemysle nám však otvárajú nové možnosti, stále viac sa tlačí do popredia personalizácia produktu. Prvý náznak tohto trendu prinesieme v elektrických modeloch.

V najbližšom čase príde nová Octavia. Už sme mohli vidieť časť interiéru ôsmej generácie príbuzného typu Volkswagen Golf, ktorý má obsahovať trojicu displejov. Bude medzi ich vnútorným priestorom nejaká podobnosť?

Nie, nebude tam žiadna podobnosť. V interiéri to bude úplné iné auto ako Golf. Myslím si, že Octavia mnohých prekvapí. Ľudia, ktorý mali už možnosť z nej niečo vidieť, ju hodnotili veľmi kladne. Preto sa na to tešíme, už to bude čoskoro.

Focus Media

Video
Najnovšie články
V Rakúsku bolo zaregistrovaných vyše päť miliónov áut

Jedinou potešujúcou správou v súčasnom vývoji cien palív je asi fakt, že stále tankujeme lacnejšie než pred rokom. Všetko však naznačuje tomu, že to dlho...

Benzín a nafta: Všetky faktory tlačia ceny nahor

Hannover je z hľadiska počtu obyvateľov podobne veľký ako Bratislava a rovnako ako ostatné nemecké mestá stavil na elektrickú mobilitu. Už čoskoro bude...

Hannover bude mať najviac verejných nabíjacích staníc

Na budúcoročnom ženevskom autosalóne spoznáme druhé moderné vydanie hatchbacku, zo začiatku ráta spoločnosť s ročnou kapacitou 80-tisíc kusov.

Fiat 500: Nástupca bude čisto elektrický

Spomedzi piatich vozidiel hodnotených v ostatnom čase dostal päť hviezdičiek opäť iba elektromobil, čistotou výfukových plynov však zaujal Mercedes-Benz triedy...

Green NCAP: Diesel si sčasti napráva meno

Slovenský Volkswagen má kadoročne dvojtýždňovú celozávodnú dovolenku, keď sa na dva týždne zastavia výrobné linky. Tento rok sa začína už dnes.

Slovenský Volkswagen začína celozávodnú dovolenku

Nemecký elektrický hatchback bude mať digitálny prístrojový panel rozdelený na tri segmenty a netradičný ovládač prevodovky.

Volkswagen ID.3: Prvý pohľad do interiéru
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×