Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Mercedes triedy GLB: SUV s rodinnými génmi

VIDEO
Najmladší člen športovo-úžitkovej rodiny zo Sttutgartu sa vyznačuje robustným geometrickým štýlom, ktorý zasiahol aj sedemmiestny interiér. Vozidlo bude v ponuke s benzínovými i naftovými motormi.
68 11.06.2019 / Marek Pokrývka

Mercedes ďalej rozširuje paletu svojich SUV. Do kompaktnej línie pribúda trieda GLB, o ktorej počúvame už dlhé mesiace. Z pôvodne avizovaného "malého Géčka" sa nakoniec vykľulo čosi iné. Chce síce vyvolať dojem robustnosti, ale prvé husle hrala maximalizácia praktickej stránky. Vidieť to aj navonok. Novinka má nápadne hranatú siluetu, keďže pojme až tri rady sedadiel.

Stuttgart vypĺňa ďalšiu medzeru v abecede svojich SUV 68 fotografií v galérii Stuttgart vypĺňa ďalšiu medzeru v abecede svojich SUV Zdroj: Mercedes-Benz

Oficiálnej premiére produktu, ktorý využíva dobre známu platformu s predným pohonom, predchádzalo odhalenie konceptu. Ten bol vybavený off-roadovou bižutériou. Sériové vozidlo o ňu vo veľkej miere prišlo, aj keď tmavé plasty ozdobené striebornými alebo pochrómovanými dielcami tu nechýbajú. Automobilka nám pritom servíruje rovno dve vizuálne odlišné verzie. Rovnako ako pri mnohých autách zo Stuttgartu tu bude v ponuke aj model, ktorý nesie podpis AMG.

Ostré hrany na natiahnutom rázvore

SUV s rodinnými génmi pripomínajúcimi kategóriu MPV stavia na robustných proporciách, ku ktorým prispieva v prípade oboch predstavených exemplárov použitie 20-palcových kolies. Ich dizajn je však radikálne odlišný. A značne rozdielny štýl majú aj tvary nárazníkov, ktoré dopĺňa maska chladiča. Jej lichobežníkový obrys však zostáva zachovaný. Rovnako ako takmer obdĺžnikové LED svetlomety, ktoré môžu ponúkať špeciálny režim osvetlenia do terénu. Geometrickú jednoduchosť narúša zlom v spodnej hrane bočných okien či tvar zadku, ktorý evokuje mohutnejší typ GLS.

Tvary zadných partií nápadne pripomínajú veľkého brata 68 fotografií v galérii Tvary zadných partií nápadne pripomínajú veľkého brata Zdroj: Mercedes-Benz

Oproti kráľovi športovo-úžitkovej rodiny je Mercedes-Benz GLB o poznanie menší. Má pôdorys 4 634 x 1 834 mm a výšku 1 658 milimetrov, no jeho rázvor osí náprav meria až 2 829 mm. Ten je spomedzi kompaktov značky jednoznačne najdlhší. Príbuznú triedu CLA prerastá presne o desať centimetrov a oproti natiahnutému Áčku navrhnutému špeciálne pre Čínu má navrch štyri. Daným číslom je na dostrel k typu GLC využívajúcemu architektúru so zadným pohonom.

Mercedes GLB debutoval v drsnom kabáte

Terénne štylizované SUV stojí na kompaktnej platforme a má honosný sedemmiestny interiér, od sériovej podoby asi nemá ďaleko.

Dôvodom takéhoto natiahnutia platformy bola sedemmiestna konfigurácia. Tá nie je samozrejmosťou, bežne bude nový Mercedes dodávaný s piatimi miestami. Batožinový priestor takto pojme 560 litrov. Ak sa zadné operadlá delené v pomere 40:20:40 zložia, k dispozícii má byť až 1 755 l. Druhý rad sedadiel je štandardne pevný. Možno si však priplatiť za variant umožňujúcim posúvanie sedacej časti delenej v pomere 40:60 v rozmedzí 140 mm, čo majú modely pre siedmich štandardne.

Tretí rad sedadiel bude vhodný najmä pre detskú posádku 68 fotografií v galérii Tretí rad sedadiel bude vhodný najmä pre detskú posádku Zdroj: Mercedes-Benz

Objem kufra pri plnom obsadení nepoznáme. Stuttgart však poukazuje na variabilitu interiéru, ku ktorej prispieva aj nastaviteľný sklon chrbtovej časti zadných operadiel. Už veľkosť karosérie naznačuje, že v treťom rade nebude miesta na rozdávanie. Stuttgart to vôbec neskrýva. Otvorene priznáva, že priestor celkom vzadu komfortne postačuje pre postavy s výškou maximálne 168 centimetrov. Sú tam však k dispozícii okenné airbagy, dva USB porty, držiaky na poháre aj úchyty pre detské sedačky (Isofix/Top-Tether).

Vnútorný priestor využíva dobre známe komponenty, no tie sú zabalené do odlišného kabáta. Pri jeho návrhu hrala opäť veľkú rolu jednoduchosť a robustný dojem. Oproti kompaktným súrodencom je tu viac ostrých hrán. Ergonomicky sa však v zásade nič nemenilo, centrom všetkého je opäť infotainment MBUX. Ten je už štandardne dodávaný s väčšími obrazovkami.

V interiéri zohrávajú výraznú rolu hranaté kovové prvky 68 fotografií v galérii V interiéri zohrávajú výraznú rolu hranaté kovové prvky Zdroj: Mercedes-Benz

Z hľadiska vybavenia novinka nijak nezaostáva za súrodencami, popri plejáde prvkov očakávaných v prémiovom kompaktnom SUV či komfortnom balíku Energizing ponúka viaceré technológie pôvodne uvedené v triede S. Vozidlo vie aj jazdiť v čiastočne autonómnom režime. Zvoliť si preň možno adaptívne tlmiče, ale tiež špeciálny paket prispôsobený na použitie v teréne.

Dva benzíny aj čisté naftové motory

Príslušnosť ku kompaktnej rodine Mercedes-Benz prezrádza aj paleta motorov, ktorá obsahuje základ vyvinutý v spolupráci s automobilkou Renault. Vstupnú verziu GLB 200 poháňa zážihový štvorvalec so zdvihovým objemom 1,3 litra. Motor má maximálny výkon 120 kW (163 k) a krivka jeho krútiaceho momentu vrcholí na hodnote 250 Nm. Štandardne dodávaným partnerom agregátu je sedemstupňová dvojspojka.

Pod kapotou sa objavili výhradne prepĺňané štvorvalce 68 fotografií v galérii Pod kapotou sa objavili výhradne prepĺňané štvorvalce Zdroj: Mercedes-Benz

Silnejší benzínový model GLB 250 využíva prevodovku rovnakej konštrukcie, ale s ôsmimi stupňami. Pod kapotou sa v tomto prípade nachádza dvojliter. Má parametre 165 kW (224 k) a 350 Nm, čo stačí na zdolanie stovky v priebehu 6,9 sekundy. Najvyššie tempo je 236 km/h. Tento variant je sériovo vybavený systémom 4Matic, čo platí aj pre výkonnejší turbodiesel.

Mercedes-Benz GLS: Autobus ešte narástol

Mercedes-Benz GLS svojimi rozmermi či sebavedomým dizajnom na cestách budí rešpekt odjakživa. Teraz Stuttgart ešte nafúkol jeho rozmery, vylepšil však aj techniku, pohon všetkých kolies, podvozok či...

Priaznivcom nafty ponúkne Stuttgart dve naladenia svojho dvojlitra, vždy so skriňou 8G-DCT. Pri slabšej verzii GLB 200d dosahujúcej najviac 110 kW (150 k) a 320 Nm je pohon 4x4 opciou, v prípade alternatívnej dvestodvadsiatky produkujúcej 140 kW (190 k) a 400 Nm sa montuje sériovo. Vznetové motory už teraz spĺňajú plnohodnotnú emisnú normu Euro 6d a tiež štandard RDE2.

Z rodinne orientovaného SUV má vzniknúť aj verzia AMG 68 fotografií v galérii Z rodinne orientovaného SUV má vzniknúť aj verzia AMG Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes upozorňuje, že aj v tomto prípade sa za štítkom 4Matic skrýva plynulo variabilný permanentný náhon na všetky kolesá. Ten viaclamelovou spojkou imituje medzinápravový diferenciál. V režimoch Eco a Comfort delí silu štandardne v pomere 80:20 v prospech prednej osi, pri zvolení módu Sport sa rozdelenie mení na 70:30. Spojku však možno aj uzamknúť na úrovni 50:50.

Už dnes je viac-menej jasné, že modelový rad časom obohatí model Merceds-AMG GLB 35. Testovacie prototypy poháňané dvojlitrom naladeným na 306 koní sa podarilo odfotiť na ceste. Na začiatok predaja tejto verzie si ešte počkáme, aktuálne predstavené exempláre majú prísť do obchodov koncom roka. Ich základná cena by sa mala hýbať okolo hodnoty 38-tisíc eur. Nové nemecké SUV sa bude pre čínsky zákazníkov vyrábať v Pekingu, ostatné globálne trhy obslúži fabrika v mexickom Aguascalientes.


Video
Najnovšie články
7 veľkých zmien zákona: Dovoz áut, STK, servisy

Projekt bratislavského obchvatu D4/R7 nedá poslancom parlamentu spať a opäť prišli na poslanecký prieskum. Podľa zúčastnených sa plán napojenia na D1 určite...

Poslanci: D4 sa na D1 určite nenapojí v roku 2020

Pokrok nemožno zastaviť a reaguje naň aj štát. Pochopiteľne, veď vozidlá s alternatívnymi pohonmi sú oveľa drahšie než porovnateľné modely s tradičným...

Návrat šrotovného: Kedy a ako s ním ušetríte?

Švédsko sa chce do roka 2045 uhlíkovo neutrálnym a výrazne podporuje predaj elektromobilov. Naráža na výrazný problém, a tým je kapacita rozvodných sietí...

Achillovou pätou e-mobility môžu byť rozvodné siete

Možno si myslíte, že konflikty kdesi vo svete sa nás netýkajú. Omyl, ktorý sa prejaví najmä pri tankovaní. Nateraz nám obchodná vojna USA s Čínou a Mexikom...

Lacné leto? Ceny nafty a benzínu prekvapia

Najpredávanejšími triedami u nás sú SUV a kompaktné modely, či už ide o nové vozidlá alebo jazdenky. Ich spoľahlivosť a najmä slabé stránky ojazdených...

Obľúbené kompakty: Toto sú ich slabiny

Americký úpravca predstavil unikátne Porsche 356 RSR. Zaujme najmä excentrickým zovňajškom a sľubným výkonom na úrovni takmer 400 koní.

Nevídané Porsche: 356 RSR v štýle hot-rodu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×