Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Revolučný motor Mazdy: Spotreba pod 5 litrov?

Japonská automobilka už dlho hovorí o príchode pohonných jednotiek, ktoré by mali kombinovať to najlepšie zo sveta zážihových a vznetových agregátov. Teraz sme sa konečne dozvedeli detailné technické parametre.
44 11.06.2019 / Filip Kadlečík

Mazda je známa svojim neortodoxným prístupom ku aktuálnym trendom na poli pohonných jednotiek. Iní využívajú nízky zdvihový objem a prepĺňanie, Japonci sa však zubami-nechtami držia atmosférického plnenia valcov. Od konkurencie ich teraz odlíši i technológia SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition), ktorá má spájať to najlepšie zo sveta zážihových a vznetových pohonných jednotiek.

Jednotka Skyactiv-X prinesie rozumnú spotrebu a vysoký výkon 44 fotografií v galérii Jednotka Skyactiv-X prinesie rozumnú spotrebu a vysoký výkon Zdroj: Mazda

Až doteraz sme len tušili, že výkon novej generácie motorov by sa mal pohybovať okolo hodnoty 130 kW. Teraz však už Mazda na stôl vyložila všetky karty a my vieme, že motor Skyactiv-X180 poskytuje maximálny výkon 132 kW (180 k) pri 6 000 ot./min a krútiaci moment 224 Nm pri 3 000 ot./min. Zrýchlenie na stovku zatiaľ nepoznáme, štvorvalec so zdvihovým objemom 1 998 cm³ však bude Mazdu3, v ktorej zažije svoj debut, schopný rozbehnúť nad hranicu 210 km/h. Dostupný bude so šesťstupňovou automatickou i manuálnou prevodovkou, ale i pohonom všetkých kolies.

Agregát Skyactiv-X180 využíva kompresný pomer 16.3:1, spaľuje 95-oktánový natural a plní normu Euro 6d-TEMP. Podľa staršieho cyklu NEDC je schopný na 100 kilometrov jazdy vyprodukovať menej než 100 g CO2 na kilometer jazdy a v ideálnom prípade dosahuje kombinovanú spotrebu na úrovni 4,4 l/100 km jazdy. K dispozícii však už našťastie máme i údaje získané meracím cyklom WLTP, tie nám o reálnych pomeroch napovedia viac.

Test Mazda3: V jednoduchosti je krása

Nová trojka z Hirošimy ide čiastočne proti prúdu svojím dizajnom, interiérom i technikou a prekvapuje nečakane bohatým štandardným vybavením.

Mazda3 by s agregátom Skyactiv-X mala byť schopná jazdiť s kombinovanou spotrebou na úrovni 5,5 l/100 km. To platí v prípade pohonu predných kolies, manuálneho šesťstupňa a 16-palcového obutia pneumatík. Ak do vzorca pridáte samočinnú prevodovku, pohon všetkých kolies a 18” disky kolies, môžete podľa WLTP očakávať kombinovanú spotrebu na úrovni 6,9 l/100 km. Emisie v podobnom duchu kolíšu medzi hodnotami 125 gramov CO₂/km po 157 gramov CO₂/km. Pod hranicu piatich litrov sa teda so 180-koňovým dvojlitrom v realite pravdepodobne dostanete len pri pokojnej jazde okreskami.


Video
Najnovšie články
7 veľkých zmien zákona: Dovoz áut, STK, servisy

Projekt bratislavského obchvatu D4/R7 nedá poslancom parlamentu spať a opäť prišli na poslanecký prieskum. Podľa zúčastnených sa plán napojenia na D1 určite...

Poslanci: D4 sa na D1 určite nenapojí v roku 2020

Pokrok nemožno zastaviť a reaguje naň aj štát. Pochopiteľne, veď vozidlá s alternatívnymi pohonmi sú oveľa drahšie než porovnateľné modely s tradičným...

Návrat šrotovného: Kedy a ako s ním ušetríte?

Švédsko sa chce do roka 2045 uhlíkovo neutrálnym a výrazne podporuje predaj elektromobilov. Naráža na výrazný problém, a tým je kapacita rozvodných sietí...

Achillovou pätou e-mobility môžu byť rozvodné siete

Možno si myslíte, že konflikty kdesi vo svete sa nás netýkajú. Omyl, ktorý sa prejaví najmä pri tankovaní. Nateraz nám obchodná vojna USA s Čínou a Mexikom...

Lacné leto? Ceny nafty a benzínu prekvapia

Najpredávanejšími triedami u nás sú SUV a kompaktné modely, či už ide o nové vozidlá alebo jazdenky. Ich spoľahlivosť a najmä slabé stránky ojazdených...

Obľúbené kompakty: Toto sú ich slabiny

Americký úpravca predstavil unikátne Porsche 356 RSR. Zaujme najmä excentrickým zovňajškom a sľubným výkonom na úrovni takmer 400 koní.

Nevídané Porsche: 356 RSR v štýle hot-rodu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×