Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test detských sedačiek: Dve zlyhali na celej čiare

FOTO
Detský život je nenahraditeľný, preto by bezpečnosť mala byť prvoradá. Nejde len o horúčavy, ale aj o spôsob prepravy. Výber bezpečnej autosedačky by mal byť prioritou. Orientáciu poskytne najnovší test ADAC a ÖAMTC.
27 10.06.2019 / Soňa Zverková

Každoročne v tomto období popredné európske autokluby – nemecký ADAC a rakúsky ÖAMTC – vydávajú test autosedačiek. Tento rok otestovali 24 sedačiek a potešujúca správa znie, že spomedzi nich až 18 uspelo v podstate bez väčších problémov a získalo druhú najvyššiu známku: „dobrá“.

Ilustračná snímka 27 fotografií v galérii Ilustračná snímka Zdroj: ÖAMTC

Víťazom testu sa stal model Maxi-Cosi Jade+3way fix, ktorý ako jediný získal najvyššie možné hodnotenie „vynikajúca“. Práve v prípade tohto kanadského výrobcu sa ukazujú veľké rozdiely v dizajne a konštrukcii sedačiek. Jeho ďalšie štyri modely síce uspeli so známkou „dobrá“, no Titan Pro prešiel s odretými ušami so známkou „uspokojivá“ a TobiFix dokonca úplne prepadol.

V rámci testu v tom negatívnom zmysle zaujali najmä dve sedačky. Prvou je detská škrupina Oasys i-Size Bebecare v kombinácii so základňou Isofix, na ktorú ADAC upozornil ešte pred zverejnením výsledkov tohtoročného testu. Pri čelnom nárazovom teste sa totiž utrhol trakový bezpečnostný pás a figurína zo sedačky vyletela. V reálnom svete by to pre živé dieťa znamenalo vážne zranenia. Výrobca na prvé upozornenie okamžite zareagoval a majiteľom sedačky ponúka bezplatný servis a výmenu.

Druhým porazeným je spomínaný Maxi-Cosi TobiFix, ktorý síce zvládol bezpečnostné testy, no i tak môže byť pre dieťa potenciálne nebezpečný. Poťahy sú totiž napustené protipožiarnym prostriedkom TCPP a jeho obsah prekračuje európsky limit určený pre hračky. Z toho dôvodu sedačka prepadla s hodnotením „nevyhovujúca“.

Hrozba pre deti v aute: Jedna sedačka zlyháva

Detské sedačky sú povinné pre deti do výšky 150 cm resp. do veku 12 rokov. Nemecká redakcia AUTO BILD otestovala osem sedačiek. No nie všetky sú bezpečné, ako dokazuje aj varovanie autoklubu ADAC.

Sedačky s alarmom

Verejnosť si v čoraz väčšej miere uvedomuje hrozbu, ktorú znamená horúčava pre dieťa v zamknutom aute. Nemalou mierou k tomu prispievajú aj smutné správy o tragédiách, keď dieťa na následky prehriatia zomrelo. Taliansko je prvá krajina, ktorá sa rozhodla rázne zakročiť. Od konca tohto roka tam vstupuje do platnosti predpis, ktorý má práve tomuto zabrániť.

Pre deti do veku štyroch rokov sa v Taliansku môžu používať iba sedačky vybavené alarmom, ktorý sa automaticky zapne v momente, keď sa vodič vzdiali a nechá dieťa v sedačke. Presne týmto smerom sa vybrali aj slovenskí stredoškoláci, ktorí sa so svojím projektom alarmu dostali do globálneho finále súťaže Social Innovation Relay (SIR).

Zabudnuté dieťa v aute? Pomôže slovenská idea

Opäť nastupujú horúčavy a s nimi stúpa aj riziko pre deti v rozpálenom aute. Jedným z dôvodov môže byť aj to, že rodič na dieťa zabudne. Naši stredoškoláci prišli s geniálnym nápadom.

V predaji sú sedačky so zabudovanými varovnými systémami, štyri z nich boli otestované aj autoklubmi. Majú však mnohé nevýhody. Systémy sú totiž spojené s mobilným telefónom prostredníctvom Bluetooth, no fungujú iba po nainštalovaní príslušných aplikácií. Problém: tieto aplikácie si vyžadujú nadmieru oprávnení. Na druhej strane môžu varovanie poslať aj na iné telefónne čísla, ktoré vodič uložil do aplikácie.


» Podrobnosti k jednotlivým modelom nájdete v galérii «


Ďalšou nevýhodou je fakt, že senzory nemožno dodatočne namontovať do pôvodnej sedačky, rodičia by museli kúpiť novú. Naviac by sa mohli rodičia začať príliš spoliehať na aplikáciu a v prípade akéhokoľvek problému by si to odnieslo dieťa. Z tohto dôvodu by mohli byť riešením senzory, ktoré už možno kúpiť a použiť do ľubovoľnej sedačky. Bez ohľadu na to, či máte alarm alebo nie, nikdy nenechávajte dieťa v aute. Ani na päť minút! Teploty môžu dosiahnuť astronomické hodnoty, ako dokazuje aj nasledujúca tabuľka.

27 fotografií v galérii Zdroj: redakcia AUTO BILD


Video
Najnovšie články
7 veľkých zmien zákona: Dovoz áut, STK, servisy

Projekt bratislavského obchvatu D4/R7 nedá poslancom parlamentu spať a opäť prišli na poslanecký prieskum. Podľa zúčastnených sa plán napojenia na D1 určite...

Poslanci: D4 sa na D1 určite nenapojí v roku 2020

Pokrok nemožno zastaviť a reaguje naň aj štát. Pochopiteľne, veď vozidlá s alternatívnymi pohonmi sú oveľa drahšie než porovnateľné modely s tradičným...

Návrat šrotovného: Kedy a ako s ním ušetríte?

Švédsko sa chce do roka 2045 uhlíkovo neutrálnym a výrazne podporuje predaj elektromobilov. Naráža na výrazný problém, a tým je kapacita rozvodných sietí...

Achillovou pätou e-mobility môžu byť rozvodné siete

Možno si myslíte, že konflikty kdesi vo svete sa nás netýkajú. Omyl, ktorý sa prejaví najmä pri tankovaní. Nateraz nám obchodná vojna USA s Čínou a Mexikom...

Lacné leto? Ceny nafty a benzínu prekvapia

Najpredávanejšími triedami u nás sú SUV a kompaktné modely, či už ide o nové vozidlá alebo jazdenky. Ich spoľahlivosť a najmä slabé stránky ojazdených...

Obľúbené kompakty: Toto sú ich slabiny

Americký úpravca predstavil unikátne Porsche 356 RSR. Zaujme najmä excentrickým zovňajškom a sľubným výkonom na úrovni takmer 400 koní.

Nevídané Porsche: 356 RSR v štýle hot-rodu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×