Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Najostrejšie motory na svete: Výkon im nechýba

FOTO
Dosiahnuť sto koní na liter bolo kedysi nepredstaviteľné, no dnes ide o úplne bežnú hodnotu. Mnohé agregáty ju vysoko prekonávajú.
45 09.06.2019 / Marek Pokrývka

Objem ničím nenahradíš. Tomuto výroku síce možno pripísať čiastočnú pravdivosť z hľadiska zvuku či charakteru motora, no inak je z veľkej časti prekonaný. Pohonné jednotky mnohých dnešných športových áut nemajú vôbec veľkú kapacitu. Najmä v kontexte dôb dávno minulých, kedy sa v honbe sa konskými silami používali v rýchlostných špeciáloch agregáty z tankov či lietadiel.

Vysoký litrový výkon majú automobily rôznych kategórií 45 fotografií v galérii Vysoký litrový výkon majú automobily rôznych kategórií Zdroj: AUTO BILD

Progres umožnil konštruktérom postupne zvyšovať výkon, ktorý dokážu vydolovať z jedného litra. No tempo nebolo vôbec raketové. K rastu tejto hodnoty prispelo viacero technológií, z ktorých najvýznamnejšou je prepĺňanie. Atmosférické motory majú oproti nim svoje hranice nižšie. V motoršporte dosahujú úžasné čísla, pri sériových autách však musia spĺňať istú životnosť.

Nie je to tak dávno, čo napríklad Honda S2000 ohurovala svojím motorom. Jej benzínový štvorvalec bol dvojlitrový a dosahoval výkon 176 kW (240 k). To znamená 120 koní na liter. Šlo o výnimočné číslo, pred ktorým sa muselo skloniť dokonca aj dobové Ferrari 360. V jeho prípade disponoval osemvalec so zdvihovým objemom 3,6 litra stádom rovných štyroch stovák žrebcov (111 k/l).

>>> REBRÍČEK ÁUT S NAJOSTREJŠÍMI MOTORMI <<<

Situácia sa počas ostatných desaťročí zásadne zmenila, na čom má veľkú zásluhu turbodúchadlo. Matematiku výrazne ovplyvnilo. Celkom jasne to vidieť na dnes rozšírených litrových trojvalcoch, ktoré bežne produkujú vyše sto konských síl. A svoje povedala tiež elektrifikácia. Výsledkom sú modely ako je BMW i8: v jeho atletickom tele by málokto čakal iba 1,5-litrové spaľovacie srdce, napriek tomu tento bavorský plug-in hybrid nie je ani zďaleka pomalý. A nejde o jediný prípad.

Rekordný motor AMG: 400+ koní z dvojlitra?

V Affalterbachu dnes predstavujú najsilnejší sériový štvorvalec na svete. AMG má v rukách novú zbraň, je ňou dvojliter, ktorý výkonom presahuje métu 400 koní.

V dnešnom svete teda zdvihový objem nie je ani zďaleka jediným dôležitým údajom. Stovka na liter sa stala absolútne bežnou záležitosťou, mnohé pohonné jednotky idú podstatne vyššie. Čerstvým príkladom je evolučná verzia dvojlitra z dielne Mercedes-AMG s výkonom 421 plnokrvníkov. Ten na svoje nasadenie ešte čaká, niekoľko už existujúcich áut má však ešte vyšší litrový údaj. Ktoré motory sú z tohto hľadiska najostrejšie? Ukazuje to náš rebríček, v ktorom majú rôzne pohonné jednotky jednu spoločnú vlastnosť. Výkon im vôbec nechýba.

Hodnoty v rebríčku sa týkajú výhradne spaľovacích motorov.


Video
Najnovšie články
7 veľkých zmien zákona: Dovoz áut, STK, servisy

Projekt bratislavského obchvatu D4/R7 nedá poslancom parlamentu spať a opäť prišli na poslanecký prieskum. Podľa zúčastnených sa plán napojenia na D1 určite...

Poslanci: D4 sa na D1 určite nenapojí v roku 2020

Pokrok nemožno zastaviť a reaguje naň aj štát. Pochopiteľne, veď vozidlá s alternatívnymi pohonmi sú oveľa drahšie než porovnateľné modely s tradičným...

Návrat šrotovného: Kedy a ako s ním ušetríte?

Švédsko sa chce do roka 2045 uhlíkovo neutrálnym a výrazne podporuje predaj elektromobilov. Naráža na výrazný problém, a tým je kapacita rozvodných sietí...

Achillovou pätou e-mobility môžu byť rozvodné siete

Možno si myslíte, že konflikty kdesi vo svete sa nás netýkajú. Omyl, ktorý sa prejaví najmä pri tankovaní. Nateraz nám obchodná vojna USA s Čínou a Mexikom...

Lacné leto? Ceny nafty a benzínu prekvapia

Najpredávanejšími triedami u nás sú SUV a kompaktné modely, či už ide o nové vozidlá alebo jazdenky. Ich spoľahlivosť a najmä slabé stránky ojazdených...

Obľúbené kompakty: Toto sú ich slabiny

Americký úpravca predstavil unikátne Porsche 356 RSR. Zaujme najmä excentrickým zovňajškom a sľubným výkonom na úrovni takmer 400 koní.

Nevídané Porsche: 356 RSR v štýle hot-rodu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×