Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Elektroautá: Budú lacné a baterky ich vraj prežijú

FOTO
S nástupom elektromobilov súvisí množstvo pesimistických správ, objavujú sa však aj tie z opačného súdka. Tento týždeň sa na stránkach svetových webov ukázali hneď dve. Aké sú najnovšie pozitívne trendy v elektromobilite?
66 30.05.2019 / Filip Kadlečík

Elektromobily dnes majú dve veľké nevýhody, ktoré nateraz bránia ich masovému rozšíreniu. Takmer každému na nich vadí, že ich akumulátory poskytujú dojazd na úrovni približne 300 - 500 kilometrov a doplnenie ich kapacity trvá prinajmenšom desiatky, v niektorých prípadoch aj stovky, minút. Ďalšou oprávnenou otázkou laika je, prečo by človek za takéto auto mal platiť výrazne viac, než za podobné vozidlo so spaľovacím motorom?

Elektromobily sa dnes vyrábajú aj na Slovensku, napríklad nový Peugeot e-208 či Volkswagen e-UP! 66 fotografií v galérii Elektromobily sa dnes vyrábajú aj na Slovensku, napríklad nový Peugeot e-208 či Volkswagen e-UP! Zdroj: Peugeot

V súvislosti s batériami sa okrem dojazdu vo veľkom rieši aj ich životnosť. Ako bude vodič môcť využívať elektromobil napríklad po desiatich rokoch, keď už na začiatku jeho životného cyklu ponúkal relatívne obmedzený akčný rádius? Čo s poklesom kapacity, ktorý sa tu dá očakávať? Na tieto otázky nedávno odpovedal Nissan.

Japonská automobilka sa na kongrese Automotive News Europe vo Švédsku vyjadrila, že batérie modelu Leaf by dnes každé z vozidiel mali prežiť o 10 až 12 rokov. Podľa aktuálnych dát totiž Leaf, globálny elektrický bestseller, vodičom aktívne slúži približne 10 rokov. Jeho akumulátor má zvládnuť, s relatívne nízkym poklesom maximálnej kapacity, prinajmenšom 22 rokov činnosti. Je dokonca možné, že časom by Leaf mohol elektrinu z pevnej siete nielen prijímať, ale jej tú prebytočnú aj odovzdávať.

Elektromobilita by o niekoľko rokov mala byť masovo rozšírenou alternatívou k dnešným spaľovacím agregátom 66 fotografií v galérii Elektromobilita by o niekoľko rokov mala byť masovo rozšírenou alternatívou k dnešným spaľovacím agregátom Zdroj: Nissan

Predpokladá sa, že o niekoľko rokov nás prestane trápiť i dnes relatívne obmedzený dojazd elektromobilov. V rozhovore pre Auto Bild Slovensko to naznačil i Jochen Hermann, ktorý má v Mercedes-Benz na starosti vývoj elektrického pohonu. Tento trend však dokladujú i naše praktické skúsenosti. S predchádzajúcou generáciou Nissanu Leaf sme v realite na jedno nabitie dokázali prejsť približne 200 kilometrov, s novou už sme v teste zvládli bezmála 270 km. Začiatkom roka navyše Japonci predstavili variant elektromobilu, ktorý už ponúka 385 km podľa cyklu WLTP.

Batéria testovanej predchádzajúcej verzie Leafu mala kapacitu 30 kWh, slabšieho variantu aktuálnej generácie 40 kWh a súčasného špičkového modelu až 62 kWh. Celý tento progres sa odohral bez zmeny fyzických rozmerov automobilu a v rozpätí troch rokov.


>>> Rebríček dojazdu dnešných elektromobilov v galérii <<<


Nevýhodou rastúcej kapacity batérií je fakt, že ceny elektromobilov aktuálne neklesajú. Práve batérie sú dnes najdrahšou súčiastkou elektrických vozidiel a najviac limitujú masové rozšírenie bezemisných vozidiel. Ich čoraz lepšia technologická úroveň sa nevyhnutne negatívne prejavuje na finálnej cenovke. Aj to by sa však v blízkej budúcnosti malo výrazne zmeniť.

Do nášho rebríčka sa okrem plug-in hybridov a čistých elektromobilov dostali aj vodíkové vozidlá 66 fotografií v galérii Do nášho rebríčka sa okrem plug-in hybridov a čistých elektromobilov dostali aj vodíkové vozidlá Zdroj: AUTO BILD

Podľa analýzy Bloomberg New Energy Finance (BNEF) budú v roku 2040 globálne až 57 % predaných automobilov tvoriť tie s elektrickým pohonom. BNEF zároveň vyjadril domnienku, že vozidlá so spaľovacími agregátmi už pravdepodobne dosiahli špičku predajov a my sa nachádzame v období, v ktorom sa staneme svedkami počiatku ich pádu.

Elektromobily v EÚ: Zatiaľ sú len pre bohatých

Brusel sa určite v dobrej viere snaží prinútiť automobilky k znižovaniu emisií a produkovaniu čoraz väčšieho počtu elektromobilov. Zabudol však na jeden dôležitý aspekt: kúpnu silu obyvateľstva.

Očakáva sa, že globálny predaj elektromobilov do roku 2040 z dnešnej úrovne dvoch miliónov kusov ročne vyletí na cifru 56 miliónov exemplárov. Zároveň s týmto trendom zasiahne opačný spaľovacie motory, ktoré by mali poklesnúť z 85 na 42 miliónov. Zapálení priaznivci benzínu či nafty zaplačú, dočkáme sa však aj pozitívnych efektov.

Čoraz rozšírenejšie elektroautá budú čoraz lacnejšie a očakáva sa, že ceny vozidiel so spaľovacími jednotkami by mali definitívne podliezť v polovici budúcej dekády. Dôvodom bude nielen masová výroba a s ňou súvisiaca úspora z rozsahu, ale aj klesajúce ceny batérií. Cena nákladov na výrobu jednej kilowatthodiny akumulátora je už dnes v porovnaní s rokom 2010 nižšia približne o 85 %.

Nový Peugeot 208: Mení sa úplne od základov

Francúzske autíčko vyrábané vo fabrike PSA pri Trnave prešlo obrovskými zmenami a prichádza v druhej generácii. Novinka prekvapuje dizajnom, výbavou i všestrannou platformou.

Výhodou elektrických vozidiel je v súčasnosti fakt, že sa s nimi viažu nižšie servisné náklady a aktuálne je cenovo dostupnejší i zdroj ich energie. Je však otázne, nakoľko v budúcnosti potreba masívnych zásahov do infraštruktúry či výpadky v štátnej pokladnici, spôsobené poklesom príjmov v dôsledku nižšieho využívania daňovo lukratívne zaťažených fosílnych palív, ovplyvnia cenu elektrickej energie.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Novým šéfom BMW bude Oliver Zipse

Siedma generácia japonského sedanu prichádza výhradne s hybridným pohonom a vyniká spotrebou, komfortom i vyhotovením interiéru. Mínusom sú niektoré...

Test Lexus ES 300h: Ďalší útok na nemecké pozície

Predaj nových vozidiel u nás v júni mierne klesol, aj naďalej dominujú tradičné značky Škoda, VW a Kia.

Záujem Slovákov o nové autá v júni klesol

Pri príležitosti 50. výročia prvého letu človeka na Mesiac si pripomíname aj vozidlo, ktoré zatiaľ ako jediné riadili ľudia na mimozemskom telese.

Lunárny rover: Prvé auto na mimozemskom telese

Staviteľ mimoúrovňovej križovatky pod Prístavným mostom v predstihu otvorí jej časť motoristom.

Križovatku pod Prístavným mostom čoskoro otvoria

Ministerstvo dopravy získalo súhlas Bruselu na nenávratný príspevok vyše 200 miliónov eur na výstavbu diaľničného úseku D1 Budimír-Bidovce pri Košiciach.

Peniaze na diaľnicu Budimír-Bidovce prídu z eurofondov

Očakávaná revolúcia sa stala realitou, Američania predstavili novinku s centrálne uloženým osemvalcom. Stáť má menej než 60-tisíc dolárov.

Chevrolet Corvette C8: Najlacnejší superšport
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×