Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Honda CR-V Hybrid: V meste exceluje

S novým japonským SUV vybaveným zmiešaným pohonom je parkovanie hrou, výnimočná je tiež jeho urbanizovaná spotreba. Báť sa nemusí ani terénu. Naftu však celkom nenahradí, diaľnica znamená vyšší hluk i apetít.
16 25.05.2019 / Marek Pokrývka

V dnešnom segmente SUV nabitom modelmi všemožných značiek nie je jednoduché sa presadiť, najmä v prípade kompaktnej triedy. Konkurenčnú výhodu majú autá s dlhoročnou históriou. Medzi ne patrí Honda CR-V, ktorej história sa začala písať ešte v roku 1995. Japonec sa odvtedy prepracoval na pozíciu najpredávanejšieho športovo-úžitkového vozidla na svete.

Piatu generáciu typu CR-V sme si skúsili v hybridnej verzii 16 fotografií v galérii Piatu generáciu typu CR-V sme si skúsili v hybridnej verzii Zdroj: Robo Hubač

Za svoju popularitu vďačí tento automobil vo veľkej miere Spojeným štátom, preto práve tam debutovala jeho piata generácia. Stalo sa tak ešte koncom roka 2016. Európski zákazníci museli na štart predaja čakať podstatne dlhšie, došlo k nemu až vlani. Nedávno sme si novinku konečne vyskúšali. Usadli sme za volant hybridnej verzie, ktorá prináša zaujímavý pohon i-MMD.

Mohutne pôsobí navonok i zvnútra

Honda dáva v ostatnom čase mnohým vozidlám odvážne tvary. SUV nie je v tomto smere výnimkou, aj keď také divoké ako Civic zas nie je. Jeho základné línie vychádzajú z predchodcu. Majú však modernejší štýl, za ktorý môžu v prvom rade upravené svetlá s diódovou technológiu. No tie predné sa svojou účinnosťou radia v rámci kategórie len k priemeru.

K zaujímavému dizajnu SUV prispievajú aj disky kolies 16 fotografií v galérii K zaujímavému dizajnu SUV prispievajú aj disky kolies Zdroj: Robo Hubač

Oproti štvrtej generácii pôsobí aktuálny ty CR-V aj robustnejšie, to majú na svedomí najmä mohutné blatníky. Reálne nedošlo k žiadnemu zásadnému nárastu rozmerov. Rázvor náprav je síce natiahnutý o nejaké tri centimetre na 2 662 mm, no dĺžka sa zmenšila na presne 4,6 metra (-5 mm) a strecha sa v prípade verzie s pohonom AWD posunula na úroveň 1 689 mm (+4 mm). Šírka karosérie sa zväčšila s výsledkom 1 855 mm (+35 mm).

Efekt mohutnosti vyvoláva Honda aj spoza volantu a zdvihnuté hrany prednej kapoty trochu sťažujú odhadovanie veľkosti prednej časti. No dá sa na to zvyknúť. Výhľad von je inak dobrý a oceniť môžeme tiež priestrannosť interiéru. Citeľná je väčšia vnútorná šírka. Na dlhé cesty s trojicou dospelých pasažierov vzadu to síce nie je, no štvorčlenná posádka sa určite sťažovať nebude. Japonská novinka v rámci triedy vyniká pohodlnosťou zadných sedadiel.

Nižší papierový objem kufra nám pri teste vôbec neprekážal 16 fotografií v galérii Nižší papierový objem kufra nám pri teste vôbec neprekážal Zdroj: Robo Hubač

Hybrid má oproti rýdzo benzínovému variantu menší batožinový priestor, umiestnenie batérie pod podlahou skresalo jeho papierový objem na 497 litrov. V rámci takto veľkých SUV ide o podpriemerné číslo. S jeho veľkosťou sme však v praxi nemali žiaden problém, rodinné povinnosti by malo toto vozidlo zvládnuť. Oceňujeme nízku nakladaciu hranu i rovnú plochu vytvorenú zložením zadných operadiel. Mimochodom, umiestnenie akumulátora v prípade hybridu vylučuje voľbu tretieho radu sedadiel dostupného inak za príplatok.

Výborné riešenia, ale aj nedostatky

Z praktického hľadiska nemáme vozidlu čo vyčítať. Páčili sa nám rozmerné schránky v predných dverách, ktoré pojmú viac vecí než je len jedna fľaša. A oceniť musíme riešenie centrálneho tunela s veľkými priečinkami a posuvnou poličkou pod lakťovou opierkou, odkladacích priestorov tu naozaj nie je nedostatok. Prispieva k tomu minimalistické ovládanie režimov jazdy.

Interiér musíme oceniť za počet odkladacích priestorov 16 fotografií v galérii Interiér musíme oceniť za počet odkladacích priestorov Zdroj: Robo Hubač

Namiesto tradičnej páky prevodovky sú tu štyri tlačidlá. To sme už mohli vidieť aj pri iných automobiloch, no Honda tu použila rôzne tvarované typy ovládačov výrazne sťažujúcich ich zámenu. Odlišná je najmä spiatočka. Z ergonomického hľadiska ide o perfektné riešenie, na ktoré sme si veľmi rýchlo zvykli. Ovládanie sme po chvíli zvládali celkom intuitívne.

Interiér však má aj niekoľko chybičiek. Osobne sa nám nepáčila neveľmi verne pôsobiaca imitácia dreva a ani napodobnenina kože na palubnej doske nevyzerá dokonalo. Celkovým vyhotovením kabíny patrí CR-V piatej generácie k priemeru. Nejaké tvrdšie plasty či drobné nedostatky v lícovaní dielcov sa tu nájdu, ale vo všeobecnosti ide o dobre zmontovaný celok.

Japonec by si zaslúžil modernejší multimediálny systém 16 fotografií v galérii Japonec by si zaslúžil modernejší multimediálny systém Zdroj: Robo Hubač

Rezervy sme si všimli skôr z hľadiska technológií. Honda naďalej používa zastarané ovládanie palubného počítača a pevne sa drží aj svojho infotainmentu. Jeho grafická stránka už má najlepšie roky za sebou. Systém však vie hnevať najmä svojimi pomalými reakciami, aj keď z hľadiska funkcionality nejde o archaické rozhranie. Ani zoznam vybavenia SUV neurazí. Jeho súčasťou môže byť napríklad head-up displej, aj keď ide len o lacnejšiu verziu s výklopným priehľadným štítom.

Netradične riešený hybridný pohon

Honda CR-V predchádzajúcej generácie sa rozlúčila s atmosférickým benzínom i naftovým srdcom. Do predaja sa pôvodne dostala len s 1,5-litrovým zážihovým motorom VTEC Turbo, o niečo neskôr sa objavil model Hybrid. Ten sa od predchodcu výrazne líši riešením techniky. Namiesto klasickej koncepcie plynulo kombinujúcej silu elektriny a benzínu využíva na pohyb prioritne elektromotor, pričom spaľovacia jednotka plní väčšinou rolu zásobovania energiou cez generátor a do pohonu za zapája sa len pri prudkej akcelerácii. Netradičným riešením je úplné vynechanie prevodovky. A tiež prítomnosť klasického kardanu prenášajúceho zmiešanú silu dozadu, žiaden sekundárny elektrický agregát tam nehľadajte.

Za týmto štítkom sa skrýva zaujímavý pohonný reťazec 16 fotografií v galérii Za týmto štítkom sa skrýva zaujímavý pohonný reťazec Zdroj: Robo Hubač

Vozidlo so systémom pokrsteným skratkou i-MMD (Intelligent Multi Mode Drive) nám počas jazdy pripomínalo autá kategórie PHEV. Na rozdiel od nich však má len malú batériu postačujúcu najviac na nejaké dva kilometre a navyše sa nenabíja zo zásuvky, ale výhradne rekuperáciou alebo neprepĺňaným zážihovým štvorvalcom s objemom dva litre. Ten pri zvyšujúcich sa energetických nárokoch pohonu upravuje svoje otáčky. Výsledkom je efekt evokujúci vozidlá vybavené skriňou CVT, keďže zrýchľovanie je často sprevádzané monotónnou prácou agregátu.

Benzínový dvojliter pracujúci v Atkinsonovom cykle dosahuje maximálny výkon 107 kW (145 k) a krútiaci moment 175 Nm, v rámci tohto reťazca teda hrá druhé husle. Elektromotor totiž charakterizujú parametre 135 kW (184 k) a 315 Nm. V praxi to znamená schopnosť naozaj razantného zrýchlenia z miesta, dosiahnutie mestských 50 km/h je vecou okamihu. Subjektívne je dynamika veľmi dobrá. Honda pôsobí určite rýchlejšie, než naznačuje 9,2-sekundový údaj v tradičnej disciplíne 0-100 km/h.

Spaľovací motor má v prípade japonského SUV vedľajšiu rolu 16 fotografií v galérii Spaľovací motor má v prípade japonského SUV vedľajšiu rolu Zdroj: Robo Hubač

V bežnom mestskom režime funguje systém perfektne. Väčšinu času sprevádza pohyb len bzučanie a benzínový agregát je buď celkom vypnutý alebo sa udržiava v nízkych otáčkach. Vtedy je výnimočne tichý. O jeho fungovaní takmer neviete a vôbec nevnímate jeho pravidelné zapínanie či vypínanie sa. No karta sa obracia pri snahe o razantnú akceleráciu.

So stúpajúcim pracovným tempom motora rapídne vzrastá úroveň hluku v kabíne. Pri plyne na podlahe by nám to až tak nevadilo, s týmto autom sa asi málokto bude snažiť pravidelne vyhrávať súboje na semaforoch. No podobne sa dvojliter správal aj na autostráde. Počas zdolávania diaľničných stúpaní so štyrmi ľuďmi a batožinou znel, akoby mal vypľuť dušu. Na absenciu prevodovky tam dopláca.

Lahôdkou je najmä manévrovanie

Podľa automobilky tento hybridný systém plne nahradí naftu, no dlhé diaľničné presuny s ním nie sú pre hlučnejší motor také príjemné. A ani z hľadiska spotreby nemožno hovoriť o porovnateľnej alternatíve. Pri klasickom tempe 130 km/h sme dosiahli priemer 8,2 l/100 km, čo je viac než pri predchodcovi s atmosférickým dvojlitrom. No tým by sme zoznam nevýhod ukončili.

V meste nie je problém dostať sa aj pod šesť litrov 16 fotografií v galérii V meste nie je problém dostať sa aj pod šesť litrov Zdroj: Robo Hubač

V meste dokáže Honda CR-V Hybrid pracovať ohromne efektívne a starší čisto benzínový variant hospodárnosťou rozdrví. Nám sa počas testu podarilo dostať na výsledok 5,6 l/100 km. A to sme sa šoférovali bežným spôsobom, vyslovená snaha o ekologickú prevádzku by mohla ešte nejaké decilitre ušetriť. Pri jazde okresnými cestami vykázala technika 5,1-litrový apetít. SUV sme pritom testovali na zimných pneumatikách, s letným obutím sa čísla môžu dostať o niečo nižšie.

Okrem samotného štýlu jazdy možno ubúdanie paliva z nádrže ovplyvniť aj využívaním rekuperácie so štyrmi úrovňami. Veľmi príjemné je, že vodičom zvolené nastavenie sa po rozbehnutí automaticky zresetuje. Meniť ho možno pomocou pádiel za volantom. Pri bežných modeloch slúžia na ovládanie prevodovky, tá ale v tomto prípade úplne chýba.

Ovládanie režimu jazdy vyriešila Honda naozaj výborne 16 fotografií v galérii Ovládanie režimu jazdy vyriešila Honda naozaj výborne Zdroj: Robo Hubač

Napriek označeniu e-CVT v technických údajoch hybridný model variátor nemá, pri zmene režimov preto namiesto preraďovania dôjde iba k zmene polarity elektromotora. Tá je okamžitá. Šofér to ocení najmä pri pohybe na parkovisku, z ktorého robia instantné zmeny pohybu vpred/vzadu lahôdku. Manévrovanie v nízkych rýchlostiach sme si tu vyslovene užívali. A užiť si ho čiastočne mohli aj okoloidúci, keďže hybrid pri pomalej jazde na elektrinu vyludzuje príjemnú melódiu upozorňujúcu chodcov na jeho prítomnosť.

Jazdu s novým japonským SUV môžeme charakterizovať ako veľmi pohodovú, k čomu prispieva aj naladenie pruženia. Na osemnásťpalcových kolesách je príjemne komfortné. Nerovnosti dobre tlmí nielen z mechanického hľadiska, ale tiež akusticky a prispieva tak k všeobecnému tichu na palube. Podvozok však nesklame ani v zákrutách. O nejakých vodičských zážitkoch síce hovoriť nemožno, ale držanie stopy je veľmi slušné a na auto týchto proporcií je Honda CR-V pomerne obratná. Báť sa pritom nemusí ani terénu. Má totiž svetlú výšku rovných 200 mm a klasicky konštruovaný pohon 4x4, ktorý rýchlo reaguje na stratu trakcie. Problém mu nerobí ani kríženie náprav.

Skúšaný top model stojí 42 290 eur

Honda CR-V štartuje na slovenskom trhu vyššie než niektorí súperi, zákazníci si musia bežne pripraviť viac než 25-tisíc eur. Môže za to silnejší základný motor s výkonom 127 kW (173 k). Hybridný variant s pohonom predných kolies a vybavením Comfort má najnižšiu cenovku 30 790 eur, pri voľbe štvorkolky je povinnosťou minimálne o stupeň vyššie stojaca úroveň Elegance vyžadujúca investíciu troch tisícok navyše.

Head-up displej je súčasťou vrcholného vybavenia 16 fotografií v galérii Head-up displej je súčasťou vrcholného vybavenia Zdroj: Robo Hubač

Nami skúšaný exemplár patril k najvyššej sorte menom Executive, ktorá prináša strešné okno, elektrický ovládané piate dvere, vyhrievanie volantu a zadných sedadiel, head-up displej a pamäťové elektrické sedadlo vodiča. Už v nižších verziách je pritom navigácia, dvojzónová klimatizácia či kožené čalúnenie. Cena danej konfigurácie napriek tomu nie je nijak uletená, top model stojí 42 290 eur. V prípade variantu Hybrid je dostupná jediná opcia. Priplatiť sa dá len za metalický alebo perleťový lak, ide o 600 eur navyše (resp. 800 eur v prípade odtieňu Premium Crystal Red).

Plusy jednoznačne zatieňujú slabiny

Z finančného hľadiska teda hybridný model nie je žiadnym veľkým útokom na peňaženku, oproti niektorým naftovým súperom s obdobným vybavením je dokonca lacnejší. No diesel napriek tvrdeniam výrobcu stopercentne nenahradí. Jazda diaľničným tempom mu veľmi nevonia, vie byť pri nej hlučný a jeho pohon vtedy nepracuje nijak zvlášť efektívne.

Honda CR-V Hybrid nás vo všeobecnosti príjemne prekvapila 16 fotografií v galérii Honda CR-V Hybrid nás vo všeobecnosti príjemne prekvapila Zdroj: Robo Hubač

Ak nepatrí autostráda k vášmu dennému chlebíčku, môžete sa na tieto slabiny pokojne vykašľať. Plusy prinášané systémom i-MMD ich totiž jednoznačne zatieňujú. Honda CR-V Hybrid vďaka svojej technike exceluje v meste, kde dosahuje výnimočne nízku spotrebu a poteší tichom i jednoduchosťou manévrovania. Pohon pritom dobre funguje aj v teréne.

Japonské SUV poteší tiež naladením podvozka, ktoré prináša veľa komfortu. Prispieva to k všeobecnej pohode na jeho palube. Tú môže narušiť pomalý a zastarano pôsobiaci infotainment, vozidlu môžeme ešte vytknúť zopár ďalších detailov. No pozitíva jasne prevažujú.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4 + elektromotor
Zdvihový objem
1 993 cm3
Max. výkon (benzínový motor)
107 kW/145 k
pri otáčkach
6 200/min
Max. krútiaci moment (benzínový motor)
175 Nm
pri otáčkach
4 500/min
Max. výkon (elektromotor)
135 kW/184 k
Max. krútiaci moment (elektromotor)
315 Nm
Palivo
benzín
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
e-CVT (fixný prevod)
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 600 mm
Šírka
1 855 mm
Výška
1 689 mm
Rázvor náprav
2 662 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 722 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 797 kg
Užitočná hmotnosť
553 kg
Celková hmotnosť
2 275 kg
Objem batožinového priestoru
497/1 638 l
Objem palivovej nádrže
57 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,2 s
Spotreba
Mesto - normovaná
5,1 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,7 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,5 l/100 km
Mesto - počas testu
5,6 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,2 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,1 l/100 km
Emisie
Emisie CO2
126 g/km
Emisná norma
Euro 6d-Temp
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 25 390 €
Základná cena verzie
od 42 290 €
Cena testovaného exemplára
42 890 €

Video
Najnovšie články
7 veľkých zmien zákona: Dovoz áut, STK, servisy

Projekt bratislavského obchvatu D4/R7 nedá poslancom parlamentu spať a opäť prišli na poslanecký prieskum. Podľa zúčastnených sa plán napojenia na D1 určite...

Poslanci: D4 sa na D1 určite nenapojí v roku 2020

Pokrok nemožno zastaviť a reaguje naň aj štát. Pochopiteľne, veď vozidlá s alternatívnymi pohonmi sú oveľa drahšie než porovnateľné modely s tradičným...

Návrat šrotovného: Kedy a ako s ním ušetríte?

Švédsko sa chce do roka 2045 uhlíkovo neutrálnym a výrazne podporuje predaj elektromobilov. Naráža na výrazný problém, a tým je kapacita rozvodných sietí...

Achillovou pätou e-mobility môžu byť rozvodné siete

Možno si myslíte, že konflikty kdesi vo svete sa nás netýkajú. Omyl, ktorý sa prejaví najmä pri tankovaní. Nateraz nám obchodná vojna USA s Čínou a Mexikom...

Lacné leto? Ceny nafty a benzínu prekvapia

Najpredávanejšími triedami u nás sú SUV a kompaktné modely, či už ide o nové vozidlá alebo jazdenky. Ich spoľahlivosť a najmä slabé stránky ojazdených...

Obľúbené kompakty: Toto sú ich slabiny

Americký úpravca predstavil unikátne Porsche 356 RSR. Zaujme najmä excentrickým zovňajškom a sľubným výkonom na úrovni takmer 400 koní.

Nevídané Porsche: 356 RSR v štýle hot-rodu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×