Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Koniec diesla? Expert o budúcnosti nafty v aute

EXKLUZÍVNE
Popularita naftových motorov v posledných rokoch výrazne klesla. To sa už nečakane negatívne prejavilo aj na stave oxidu uhličitého v atmosfére. Akú má na celú situáciu názor expert Mercedesu, ktorý vedie vývoj elektrickej divízie EQ?
3 23.05.2019 / Filip Kadlečík

Vznetové agregáty sú dnes už čiastočne rehabilitované. Po páde ich popularity spojenom s kauzou Dieselgate už aj renomované organizácie upozorňujú na to, že moderné naftiaky prešli dlhou cestou a netreba ich paušálne odsudzovať. V mnohých prípadoch totiž môžu byť pre ekosystémy v našom okolí dokonca prospešnejšie, než porovnateľné zážihové jednotky.

Jochen Hermann dnes v Mercedes-Benz zastáva pozíciu vedúceho vývoja elektrického pohonu 3 fotografie v galérii Jochen Hermann dnes v Mercedes-Benz zastáva pozíciu vedúceho vývoja elektrického pohonu Zdroj: Filip Kadlečík

Na tému nafty, jej budúcnosti a možností elektrifikácie spaľovacích pohonných jednotiek sme sa počas autosalóna v Ženeve rozprávali s inžinierom Jochenom Hermannom, ktorý v nemeckom koncerne pôsobí už dve dekády. Hermann sa v minulosti venoval vývoju brzdových systémov či podvozka, ale aj asistenčný systémom. Neskôr prešiel na vedúcu pozíciu v rámci spoločnosti AMG, kde mal na starosti celkový vývoj vozidiel.

Od roku 2016 pôsobí Jochen Hermann na pozícii viceprezidenta pre vývoj elektrického pohonu v divízii EQ. Pri rozhovore sme reflektovali najmä naše dojmy z testovania vozidiel Mercedes-Benz, ktoré boli osadené agregátmi nového radu OM656. Naftové šesťvalce preukázali v modeloch S 400 d či CLS 400 d vynikajúcu efektivitu. Aj kvôli takýmto moderným pohonným jednotkám by mohla byť škoda, ak by sme diesel odsúdili bez poriadnej a racionálnej debaty.



Viem, že ste viceprezidentom pre vývoj elektrického pohonu, bez ohľadu na to by som však rozhovor chcel začať otázkou z inej oblasti. Bude sa týkať dieselových agregátov.

Och, to som mohol čakať.

Áno, z môjho pohľadu patrí Mercedes medzi lídrov v oblasti naftových pohonných jednotiek. Nedávno ste uviedli šesťvalcové agregáty s označením OM656, na základe našich testov o nich môžeme povedať, že patria k najlepším na svete.

Samozrejme, úplne súhlasím. Do efektivity týchto motorov sme vložili obrovské množstvo úsilia. V Mercedese má diesel dlhoročnú históriu. Z generácie na generáciu sme naftiaky zlepšovali v každom ohľade, prinášali nové technológie.

Čo ich dnes podľa vás robí výnimočnými?

Keď sa pozeráme na túto generáciu, je jednoznačne najlepšia, pretože to je náš najnovší produkt. V čom ale oproti minulosti vyniká sú nároky, ktoré musela splniť. Ak človek do úvahy vezme prísne protokoly Euro 6d Temp a RDE II, ide o obrovskú výzvu. A OM656 ich splnili už v predstihu.

Test Mercedes-Benz CLS 400 d: Triumf nafty

Mercedes-Benz je tradičným priekopníkom na poli technológií a plánuje to dokázať aj svojou rodinou elektromobilov označených písmenami EQ. Nezabúda však pritom ani na staršie spôsoby pohonu vozidiel,...

Je smutné, že dnes ľudia diesel škatuľkujú ako neželanú a nechcenú technológiu. To podľa mňa vôbec nie je na mieste. Moderné naftiaky sú totiž extrémne efektívne agregáty, ktoré nám môžu pomôcť vyriešiť celospoločenské problémy s CO2.

V nedávnej minulosti sme mali možnosť testovať Mercedes-Benz S 400 d a CLS 400 d. Upútal nás na nich najmä vynikajúci pomer výkonu a spotreby paliva. Prísť o ne je dnes ťažko predstaviteľné. Čo ak sa to však raz stane a naftiaky už nebudú schopné naplniť čoraz prísnejšie kritériá? Čo by mohlo byť alternatívou pre dlhé cesty?

Máte pravdu, vznetové agregáty sú neuveriteľne efektívne, predovšetkým ak sa vydáte na dlhú cestu a kontinuálne udržujete stanovené tempo. Tu sú naftiaky doma. Avšak netreba zabúdať ani na zážihové agregáty. Aj benzín v posledných rokoch z hľadiska technológií, ktoré eliminujú negatívny dopad na životné prostredie, prešiel veľkým progresom.

Naftovým motorom v Stuttgarte stále veríme. Existuje alternatíva, ktorá by ich nahradila pri cestách na tisíc a viac kilometrov? Možno. Možno už čoskoro prídu elektroautá, ktoré toho budú schopné.

V minulosti Jochen Hermann viedol aj vývoj asistenčných systémov Stuttgartu, svojho času pri tom spolupracoval napríklad i s Michaelom Schumacherom 3 fotografie v galérii V minulosti Jochen Hermann viedol aj vývoj asistenčných systémov Stuttgartu, svojho času pri tom spolupracoval napríklad i s Michaelom Schumacherom Zdroj: Daimler

Avšak viete, tisíc kilometrov. Je skvelé, že dnes túto vzdialenosť v niektorých autách prejdete aj na jednu nádrž. Ak sa ale pozriete na štatistiku, kto naozaj prejde tisícku kilometrov bez zastavenia? To nie je dobré ani z hľadiska bezpečnosti posádky. Po dvoch-troch hodinách by bežný šofér mal zastaviť už len kvôli prevencii mikrospánku a straty koncentrácie.

Na druhú stranu. Keď hovoríme A, treba povedať aj B. Je možné, že ani v strednodobom horizonte neprídu elektromobily, ktoré dojazdom presiahnu hranicu tisíc kilometrov. Aj keby to umožňovala technológia akumulátorov, možno by sme o to ani nemali záujem.

V prípade naftového motora je však veľký dojazd daný stav, ktorý nás motivuje k neprerušovanému prekonávaniu takýchto vzdialeností. Diesel je jednoducho natoľko efektívny, že veľkú vzdialenosť prekoná bez komplikácií z pohľadu vodiča i automobilky. Nebola to však méta, na ktorý by výrobcovia v počiatkoch naftových agregátov cielili. Nikto nemal 1000-kilometrovú hranicu ako bod, ktorý musí vznetové jednotky prekročiť.

Verím, že pokiaľ ide o naftiaky, majú sa stále kde posúvať. Čo môžeme v tomto smere očakávať od Mercedesu? Je dieselový hybrid cestou?

My už sme odpoveď pre najbližšie roky našli. Stačí sa pozrieť na spomínaný hybrid, v našom prípade konkrétne plug-in hybrid v spojení s naftou. Aj dnes ide na automobilovom trhu o unikátnu technológiu. Táto symbióza spája to najlepšie z obidvoch svetov.

Na dlhšie presuny môžete pokojne využívať danosti naftového agregátu, keď sa však vydáte len na cestu na regionálnej úrovni, nebudete produkovať žiadne emisie. Hnať vás bude elektromotor. Vďaka nemu nebudete nevyhnutne mať problém ani s prísnymi emisnými limitmi v centrách miest.

Toto spojenie prináša množstvo benefitov a s veľkou pravdepodobnosťou ide o ideálne riešenie aktuálnej situácie a smer, ktorým by sa naftiaky mohli uberať.

Myslíte si, že vznetové motory sa v najbližších dekádach v istom bode zakážu alebo prestanú používať?

Neočakávame, že by sme v horizonte desiatich rokov v ponuke nemali naftový motor. V Európe je ešte stále množstvo trhov, na ktorých je pre nás diesel kľúčovou pohonnou jednotkou.

Dokonca sa zdá, že naftiaky dostávajú druhý dych. Len prednedávnom sme zistili, že ich predaje opätovne stúpajú. Debata o nich prestáva byť natoľko emocionálna a ľudia sa k nim stavajú racionálnejšie. Čoskoro príde situácia, kedy si uvedomia, že ide o extrémne efektívne jednotky, predovšetkým tie moderné.

Test Mercedes S 400d: Vie jazdiť autonómne?

Automobily kalibru Mercedesu-Benz triedy S v našej redakčnej garáži rozhodne neparkujú každý týždeň. Preto sme sa prémiovej nemeckej vlajkovej lodi na zúbok pozreli do detailu. Aké dobré je S-ko...

Diesel, ktorý je schopný splniť RDE II alebo Euro 6d Temp je veľmi čistý motor. O tom nemožno debatovať. Naftiakom sa zbytočne krivdí, určite by som ich neodpisoval a nerobí to ani Mercedes-Benz.

Tesne pred ženevským autosalónom ste oficiálne potvrdili plug-in hybridný variant GLE, ktorý ponúkne elektrický dojazd blízky magickej hranici 100 kilometrov. Bude sa tu elektromotor taktiež spájať s dieselovou jednotkou?

Na túto otázku zatiaľ nemôžem odpovedať. My už to samozrejme vieme, verejnosť však o spaľovacej jednotke v tomto plug-in hybride viac zistí až v najbližších mesiacoch.

Dôležité však je, že dojazd plug-in hybridov sa v najbližších rokoch výrazne zväčší a tým sa rozšíria možnosti ich využitia. Naozaj očakávame, že by sa tento údaj mal hýbať okolo stovky kilometrov.

PHEV však budeme dodávať naprieč viacerými segmentami a aj v závislosti od konkrétnej kategórie vozidla sa bude odvíjať jeho akčný rádius. Povedzme, že rátame s tým, že žiadny z nich neponúkne dojazd menší než 50 kilometrov, ani métu 100 kilometrov však neplánujeme prekročiť.

Možnosti pohonu PHEV limituje fyzika. Nielen kapacita akumulátorov, ale aj ich reálna veľkosť - majú byť doplnkom spaľovacieho vozidla, nie z neho robiť elektromobil. Aj v tomto prípade však myslíme i na štatistiku. Koľko ľudí dnes denne prejde viac než 100 kilometrov? Nie veľa.

Ak stovku kilometrov denne pokryjete v plug-in hybride a chcete jazdiť úplne bez emisií, nachádzate sa v štádiu, kedy by ste určite mali premýšľať o čisto elektrickom automobile.

Čo pre Mercedes bude najväčšou výzvou na ceste k znižovaniu emisií celého portfólia vozidiel?

Pre najbližšie roky bude základom všetkého trojitý prístup k elektrifikácii našich vozidiel:  48 Voltov, Plug-in hybrid, elektrina. Naši klienti po celom svete majú rozdielne potreby a my ich chceme naplniť.

Šperkom CLS 400 d je motor, ktorý dokazuje, že Mercedes spravil s naftovými motormi obrovské kroky vpred 3 fotografie v galérii Šperkom CLS 400 d je motor, ktorý dokazuje, že Mercedes spravil s naftovými motormi obrovské kroky vpred Zdroj: Filip Kadlečík

Výzvou bude pritiahnuť ľudí zvyknutých na Mercedes k našim elektromobilom. My nie sme start-up, ktorý ponúka len elektrické autá a na ne láka novú klientelu. My už máme svojich verných zákazníkov a budeme ich musieť inšpirovať k tomu, aby prešli na elektrifikovaný pohon. Aj v tomto procese môže PHEV hrať dôležitú úlohu, obzvlášť pre prémiovú značku. Ľudí naučí, že s elektrinou sa dá žiť bez citeľných komplikácií.

Mercedes-Benz je jedným z technologických lídrov v automobilovom priemysle. Čo od vás môžeme očakávať v najbližších rokoch?

Z môjho pohľadu budú hrať prím elektromobily a ich rozmanitosť. Ukážeme bezemisné autá s rôznorodou architektúrou, v rôznych segmentoch a rozmanitým prístupom k jednotlivým vozidlám.

Medzi top oblasti rozvoja bude aj naďalej patriť autonómne riadenie. Kľúčom ku všetkému však bude fakt, že zmeníme koncept mobility. Mimo všetkých nových áut ktoré prinesieme, bez ohľadu na odlišné varianty pohonných jednotiek, my chceme zmeniť predovšetkým spôsob, akým sa ľudia presúvajú.

Veľký rozhovor: Jozef Kabaň o plánoch v BMW

Rodák z Oravy nedávno po 25-tich rokoch prešiel z jedného koncernu do druhého. Aké plány má slovenský dizajnér Jozef Kabaň s automobilmi BMW a čo od neho môžeme čakať? Odpovedal nám v detailnom...

Nasledujúce roky sa budú niesť v mene úplne nového prístupu k mobilite ako takej. Koniec-koncov, aj autá dnes začínajú byť čoraz viac o službách ponúkaných zákazníkom. Vytvoriť funkčný ekosystém služieb pre zákazníkov, ktorý bude fungovať na sto percent, je podobná výzva, ako elektromobilita.

O budúcnosti by som mohol hovoriť donekonečna. Mám množstvo myšlienok, zatiaľ sa však o ne deliť nemôžem. Musíte sa nechať prekvapiť. O štyri-päť rokov všetko pochopíte, vtedy už ľudia budú mať v garážach to, čo pre nich pripravujeme dnes.


Video
Najnovšie články
Karoq Velo: Originálna Škoda pre cyklistov

Renault v posledných dňoch zaznamenal poriadnu expanziu čerstvých modelov a to dokonca nechtiac. Na verejnosť sa dostali informácie a fotky tajných...

Renault: Tajné novinky odhalila séria únikov

V sobotu sa bude konať inaugurácia Zuzany Čaputovej do funkcie prezidentky SR bude časť centra Bratislavy uzatvorená, a to aj pre rezidentov.

Pre inauguráciu prezidentky uzatvoria centrum Bratislavy

Napätie medzi Renaultom a Nissanom sa naplno prejavilo po zatknutí Carlosa Ghosna a neúspešné rokovania o fúzii s Fiat Chrysler ho ešte vystupňovali.

V aliancii Renault-Nissan to vrie, napätie sa stupňuje

Polícia v Británii uvádza do testovacej prevádzky novú technológiu. Z pohľadu bežného vodiča ide o radary, tie však prekvapivo nebudú merať rýchlosť. Na čo sa...

Rýchlosť merať nebudú: Nové radary v nasadení

O Škode Kamiq od svetovej premiéry príliš nepočuť, jej príchod na trh sa však blíži. Dnes sme spoznali prvé detaily z cenníka českého crossoveru.

Najlacnejšie SUV Škody: Prvé detaily o cenách

Česká Škoda je u nás stále obľúbená, čo dokazujú aj májové predajné čísla. Nanešťastie tento úspech nedokázal vykompenzovať prepad predaja v Ázii.

Škode sa v máji darilo horšie, problém nastal v Číne
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×