Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Kontrola emisií: Pre toto sa netreba báť novinky

AKTUALIZOVANÉ
Tesne pred zavedením prísnejších limitov na emisných kontrolách nastala medzi Slovákmi panika. Naozaj sa však netreba obávať, vozidlá v dobrom stave prejdú bez problémov.
2 23.05.2019 / Soňa Zverková

V posledných dňoch sa na základe rôznych článkov Slovenskom šíri panika zo sprísnenia technických a najmä emisných kontrol. Je zaujímavé, že tesne pred kritickým dátumom 20. mája sa výrazne zvýšil počet návštev staníc technickej a emisnej kontroly. Pripomína to tak trochu nával v obchodoch pred avizovaným zvýšením cien.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

O čo vlastne ide? Panika. Nič viac, nič menej. Pokiaľ má motorista svoje auto v poriadku, nemusí sa obávať, že cez emisnú kontrolu neprejde. Dve legislatívne hodnoty sa totiž upravovali už pred rokom, 20. mája 2018, jedna pre benzínové motory a druhá pre dieslové. Nejde teda o nič prevratné a napríklad v Rakúsku fungujú na týchto hodnotách zhruba od roka 2000 bez vážnejších problémov. A na rozdiel od nás, keď dôkazom musí byť opakovane merateľná hodnota, že vozidlo má nelegálne deaktivovaný filter pevných častíc, rakúskemu policajtovi stačí biela handra alebo rukavice. Sankcie sú v takom prípade zdrvujúce.

Limity pre benzínové motory

Doteraz bola pri meraní emisií uhľovodíkov (HC) u benzínových motorov stanovená hodnota 100 ppm. Táto hodnota však bola ušitá pre vozidlá, ktoré konštrukčne zodpovedali 80. rokom minulého storočia. Nová hodnota 60 ppm zodpovedá technickej úrovni vozidiel z prelomu tisícročí a týka sa výlučne áut s benzínovými motormi vyrobenými po roku 2005, starších áut sa nedotkne.

Dotknuté modely (po roku 2005) reálne dosahujú emisie HC okolo 10 – 20 ppm. Ak sú v horšom stave, tak najviac 30 ppm, čo je stále len polovica najnovšieho limitu. Podľa našich informácií Rakúsko práve v tomto čase zvažuje sprísnenie limitov dokonca na 40 ppm.

Filter pevných častíc: 7 častých príčin zlyhania

Filter pevných častíc je síce užitočný, no aj nenávidený a ohováraný diel. Málokto však vie, že jeho upchatie nemusí súvisieť s ním samotným, ale často indikuje problém s motorom.

Limity pre naftové motory

Podobný princíp platí aj pre dieslové autá. Nové limity sa dotknú vozidiel vyrobených resp. registrovaných od roka 2017. Navyše, pre staršie diesle sa nič nemení. Z hľadiska sprísnenia limitov je situácia rovnaká ako u vyššie spomenutých benzínových súrodencov. Hodnota dymivosti 0,3 m-1 platí pre vozidla emisnej normy Euro 6 a vyššej, ktoré majú povinnú filtráciu, čiže sú povinne vybavené filtrom pevných častíc. Ich dymivosť sa pohybuje okolo nuly a pri započítaní nepresnosti meradla najviac 0,1 m-1 ešte stále cez emisnú kontrolu prejdú bez problémov.

Nemáte filter? Pokuta v Rakúsku až 5 000 eur!

Výmena filtra pevných častíc môže stáť niekoľko stoviek až tisícov eur. Mnohí motoristi preto volia iné riešenia, napríklad jeho demontáž. V takom prípade by sa, ale mali Rakúsku dôsledne vyhýbať.

Najväčšiu paniku môžu mať majitelia, ktorí nechali pokútne filter vytĺcť a následne zmanipulovať palubný systém. Tí budú mať na emisnej kontrole problém, pretože sprísnenie procedúr je zamýšľané práve ako bič na nelegálne úpravy výfukového systému. Okrem toho bude týmto špekulantom život komplikovať aj prísnejší a detailný kamerový dohľad na priebeh skúšky, ktorý platí práve od 20. mája tohto roka a prakticky znemožňuje akúkoľvek manipuláciu. Motoristi, ktorí majú svoje autá v dobrom stave a starajú sa o ne, nemusia mať žiadne obavy. Cez kontrolu „prelezú“ dokonca aj v prípade, že motor má nejaký menej vážny problém.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Parkovacia politika Valla: Poznáme finálne detaily

Dovolenkové obdobie je na spadnutie a mnohí vodiči pri balení používajú strešné boxy. Tie sa však výrazne líšia. Poradíme vám, ako vybrať správny a na čo dať...

Strešné boxy: Na čo si pri nich dávať pozor?

Audi má v ponuke jeden z najzaujímavejších naftiakov súčasnosti a teraz sa dostáva pod plechy imidžového SUV-kupé. Lokomotíva s krútiacim momentom 900 Nm...

Audi SQ8: Lokomotíva v imidžovom balení

Projekt cesty pod Dunajom v dunajskostredskom okrese by mal byť dokončený v roku 2022. Nový prejazd budú môcť využívať nielen autá, ale aj chodci a cyklisti.

Cesta pod Dunajom vo Vojke bude otvorená v roku 2022

Obľuba SUV, najmä tých kompaktných, neustále rastie. V prvom štvrťroku prvýkrát tvorili viac než tretinu predaných vozidiel a ich predaj bude aj naďalej...

Nemci čoraz viac obľubujú kompaktné SUV

Napätie medzi USA a Iránom sa priostruje, čo priamo ovplyvňuje ceny ropy a po určitom omeškaní aj ceny palív na našich čerpačkách. Hoci zatiaľ palivá zlacňujú,...

Ceny benzínu a nafty: Dovolenky sa predražia

Ziskovosť a tržby automobiliek v celom svete klesajú a ich budúcnosť bude závisieť od investícií do nových technológií a vzájomnej spolupráce. Podľa Ernst &...

Ziskovosť automobiliek klesá, trh čaká veľké upratovanie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×