Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Kontrola emisií: Pre toto sa netreba báť novinky

AKTUALIZOVANÉ
Tesne pred zavedením prísnejších limitov na emisných kontrolách nastala medzi Slovákmi panika. Naozaj sa však netreba obávať, vozidlá v dobrom stave prejdú bez problémov.
2 23.05.2019 / Soňa Zverková

V posledných dňoch sa na základe rôznych článkov Slovenskom šíri panika zo sprísnenia technických a najmä emisných kontrol. Je zaujímavé, že tesne pred kritickým dátumom 20. mája sa výrazne zvýšil počet návštev staníc technickej a emisnej kontroly. Pripomína to tak trochu nával v obchodoch pred avizovaným zvýšením cien.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

O čo vlastne ide? Panika. Nič viac, nič menej. Pokiaľ má motorista svoje auto v poriadku, nemusí sa obávať, že cez emisnú kontrolu neprejde. Dve legislatívne hodnoty sa totiž upravovali už pred rokom, 20. mája 2018, jedna pre benzínové motory a druhá pre dieslové. Nejde teda o nič prevratné a napríklad v Rakúsku fungujú na týchto hodnotách zhruba od roka 2000 bez vážnejších problémov. A na rozdiel od nás, keď dôkazom musí byť opakovane merateľná hodnota, že vozidlo má nelegálne deaktivovaný filter pevných častíc, rakúskemu policajtovi stačí biela handra alebo rukavice. Sankcie sú v takom prípade zdrvujúce.

Limity pre benzínové motory

Doteraz bola pri meraní emisií uhľovodíkov (HC) u benzínových motorov stanovená hodnota 100 ppm. Táto hodnota však bola ušitá pre vozidlá, ktoré konštrukčne zodpovedali 80. rokom minulého storočia. Nová hodnota 60 ppm zodpovedá technickej úrovni vozidiel z prelomu tisícročí a týka sa výlučne áut s benzínovými motormi vyrobenými po roku 2005, starších áut sa nedotkne.

Dotknuté modely (po roku 2005) reálne dosahujú emisie HC okolo 10 – 20 ppm. Ak sú v horšom stave, tak najviac 30 ppm, čo je stále len polovica najnovšieho limitu. Podľa našich informácií Rakúsko práve v tomto čase zvažuje sprísnenie limitov dokonca na 40 ppm.

Filter pevných častíc: 7 častých príčin zlyhania

Filter pevných častíc je síce užitočný, no aj nenávidený a ohováraný diel. Málokto však vie, že jeho upchatie nemusí súvisieť s ním samotným, ale často indikuje problém s motorom.

Limity pre naftové motory

Podobný princíp platí aj pre dieslové autá. Nové limity sa dotknú vozidiel vyrobených resp. registrovaných od roka 2017. Navyše, pre staršie diesle sa nič nemení. Z hľadiska sprísnenia limitov je situácia rovnaká ako u vyššie spomenutých benzínových súrodencov. Hodnota dymivosti 0,3 m-1 platí pre vozidla emisnej normy Euro 6 a vyššej, ktoré majú povinnú filtráciu, čiže sú povinne vybavené filtrom pevných častíc. Ich dymivosť sa pohybuje okolo nuly a pri započítaní nepresnosti meradla najviac 0,1 m-1 ešte stále cez emisnú kontrolu prejdú bez problémov.

Nemáte filter? Pokuta v Rakúsku až 5 000 eur!

Výmena filtra pevných častíc môže stáť niekoľko stoviek až tisícov eur. Mnohí motoristi preto volia iné riešenia, napríklad jeho demontáž. V takom prípade by sa, ale mali Rakúsku dôsledne vyhýbať.

Najväčšiu paniku môžu mať majitelia, ktorí nechali pokútne filter vytĺcť a následne zmanipulovať palubný systém. Tí budú mať na emisnej kontrole problém, pretože sprísnenie procedúr je zamýšľané práve ako bič na nelegálne úpravy výfukového systému. Okrem toho bude týmto špekulantom život komplikovať aj prísnejší a detailný kamerový dohľad na priebeh skúšky, ktorý platí práve od 20. mája tohto roka a prakticky znemožňuje akúkoľvek manipuláciu. Motoristi, ktorí majú svoje autá v dobrom stave a starajú sa o ne, nemusia mať žiadne obavy. Cez kontrolu „prelezú“ dokonca aj v prípade, že motor má nejaký menej vážny problém.


Video
Najnovšie články
7 veľkých zmien zákona: Dovoz áut, STK, servisy

Projekt bratislavského obchvatu D4/R7 nedá poslancom parlamentu spať a opäť prišli na poslanecký prieskum. Podľa zúčastnených sa plán napojenia na D1 určite...

Poslanci: D4 sa na D1 určite nenapojí v roku 2020

Pokrok nemožno zastaviť a reaguje naň aj štát. Pochopiteľne, veď vozidlá s alternatívnymi pohonmi sú oveľa drahšie než porovnateľné modely s tradičným...

Návrat šrotovného: Kedy a ako s ním ušetríte?

Švédsko sa chce do roka 2045 uhlíkovo neutrálnym a výrazne podporuje predaj elektromobilov. Naráža na výrazný problém, a tým je kapacita rozvodných sietí...

Achillovou pätou e-mobility môžu byť rozvodné siete

Možno si myslíte, že konflikty kdesi vo svete sa nás netýkajú. Omyl, ktorý sa prejaví najmä pri tankovaní. Nateraz nám obchodná vojna USA s Čínou a Mexikom...

Lacné leto? Ceny nafty a benzínu prekvapia

Najpredávanejšími triedami u nás sú SUV a kompaktné modely, či už ide o nové vozidlá alebo jazdenky. Ich spoľahlivosť a najmä slabé stránky ojazdených...

Obľúbené kompakty: Toto sú ich slabiny

Americký úpravca predstavil unikátne Porsche 356 RSR. Zaujme najmä excentrickým zovňajškom a sľubným výkonom na úrovni takmer 400 koní.

Nevídané Porsche: 356 RSR v štýle hot-rodu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×