Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Brzdový asistent: Dá sa na neho ozaj spoľahnúť?

Núdzový brzdový asistent pri jazde vzad môže zabrániť neraz ťažkým kolíziám vozidla s chodcom či cyklistom. Nemecký autoklub ADAC preveril tieto systémy v piatich modeloch.
12 22.05.2019 / Soňa Zverková

Moderné vozidlá sú vybavené celým radom asistenčných systémov, ktorých úlohou je chrániť chodca. Väčšina z nich sa zameriava najmä na prednú časť auta. Núdzoví brzdoví asistenti s funkciou rozpoznávania chodcov sa testujú od roka 2016 a majú zabrániť alebo aspoň zmierniť kolízie vozidla a chodca.

Aj mierny náraz môže chodca zhodiť z nôh a privodiť mu vážne zranenia 12 fotografií v galérii Aj mierny náraz môže chodca zhodiť z nôh a privodiť mu vážne zranenia Zdroj: ADAC

Mnohé z týchto nehôd sa však stávajú na parkoviskách pri cúvaní do parkovacieho miesta alebo z neho a neraz môže byť dôsledkom ťažké zranenie chodca. Nemecký autoklub upozorňuje, že aj pri veľmi miernej kolízii a následnom páde chodca na zem už môže dôjsť k zraneniam, najmä v prípade starších ľudí. Naviac tieto parkovacie asistenčné systémy môžu podstatne znížiť majetkové škody. Podľa štúdie nemeckých poisťovní by sa mohlo zabrániť až dvom tretinám nehôd na parkoviskách, čo predstavuje úsporu až 2,1 miliardy eur ročne.

ADAC upozorňuje aj na tretí aspekt, pre ktorý sú parkovací asistenti dôležití. Z jeho meraní vyplynulo, že výhľad okolo vozidla je v mnohých modeloch výrazne obmedzený. Široké stĺpiky a hlavové opierky či vysoké línie okien veľmi ľahko ukryjú chodca, cyklistu alebo iné vozidlá, ktoré sa nachádzajú pri zadnej časti auta. Práve parkovací asistenti môžu tieto dizajnové deficity vykompenzovať.

Od roka 2020 sa bude brzdenie pri rozpoznaní chodca počas cúvania preverovať aj v rámci európskych testov Euro NCAP. Nemecký klub sa však rozhodol pozrieť na zúbok piatich modelov, konkrétne ide o modely značiek Mercedes, Volvo, Seat, Škoda a BMW, pričom využil niekoľko scenárov. ADAC vysvetľuje, že výber modelov s týmto asistenčným systémom je zatiaľ obmedzený, nakoľko len niekoľko výrobcov ho vo svojich vozidlách ponúka.

Nejde vám parkovanie? Takto ho zvládne každý

Nájsť v mestách vhodné parkovacie miesto je čoraz ťažšie a vtesnať sa doň dupľom. Parkovacie kamery sú určite užitočným pomocníkom a dodatočná montáž nie je veľká veda. Poradíme vám, ako na to.

Princíp fungovania systému

Parkovací asistenti využívajú dva koncepty. Pre oblasti blízko vozidla sa vzadu používajú ultrazvukové senzory, ktoré sa ozývajú známym pípaním. Priečna premávka, čiže vozidlá či osoby križujúce dráhu cúvajúceho auta, vyžaduje senzory s väčším dosahom. Riešením sú radarové senzory.

Mercedes a Volvo umiestňujú radarové senzory na bočnej strane zadného nárazníka a hoci používajú aj ultrazvukové, tie slúžia len na varovanie pred pevnými prekážkami. Škoda, Seat a BMW kombinujú ultrazvuk s radarom a senzory montujú tiež zboku do nárazníka.

» Podrobné výsledky jednotlivých modelov nájdete v galérii «

Testovacie scenáre

ADAC si zvolil tri reálne situácie, ktoré nastávajú na parkovisku. Testované vozidlo cúva a blíži sa ku:

  • stojacej atrape vozidla
  • stojacej osobe (chodcovi)
  • križujúcemu cyklistovi resp. vozidlu

Vo všetkých troch scenároch sa testovali reakcie parkovacieho brzdového asistenta pri rýchlosti štyri a osem km/h. Následne sa hodnotila kvalita a reakcia automatického brzdenia. Varovania sa pri tomto teste ignorovali.

12 fotografií v galérii Zdroj: ADAC

Záver

Test dokázal, že brzdoví parkovací asistenti majú veľký potenciál, no ich nastavenie ani účinnosť zďaleka nie sú optimálne. Dokonca aj systém víťaza testu – BMW – nepracuje na 100 percent spoľahlivo. Podľa ADAC je ideálna kombinácia radarových a ultrazvukových senzorov. Výhodou ultrazvukových senzorov je určite nízka cena, no ich trojmetrový dosah je podstatne menší než u radarových.

Výrobcovia by mali sériovo vybavovať svoje modely účinnými parkovacími asistentmi s funkciou núdzového brzdenia. Potrebná technológia už vo väčšine osobných áut existuje: zadné ultrazvukové senzory stačí prepojiť s funkciou brzdenia, ktorú zvláda aj povinný ESP systém. Kupci by sa mali dôsledne informovať o všetkých funkciách zvoleného modelu. Pozor, skúšku asistentov neodporúčame, nakoľko často končí zavinenou škodou. So všetkými finančnými dôsledkami.


Video
Najnovšie články
Karoq Velo: Originálna Škoda pre cyklistov

Renault v posledných dňoch zaznamenal poriadnu expanziu čerstvých modelov a to dokonca nechtiac. Na verejnosť sa dostali informácie a fotky tajných...

Renault: Tajné novinky odhalila séria únikov

V sobotu sa bude konať inaugurácia Zuzany Čaputovej do funkcie prezidentky SR bude časť centra Bratislavy uzatvorená, a to aj pre rezidentov.

Pre inauguráciu prezidentky uzatvoria centrum Bratislavy

Napätie medzi Renaultom a Nissanom sa naplno prejavilo po zatknutí Carlosa Ghosna a neúspešné rokovania o fúzii s Fiat Chrysler ho ešte vystupňovali.

V aliancii Renault-Nissan to vrie, napätie sa stupňuje

Polícia v Británii uvádza do testovacej prevádzky novú technológiu. Z pohľadu bežného vodiča ide o radary, tie však prekvapivo nebudú merať rýchlosť. Na čo sa...

Rýchlosť merať nebudú: Nové radary v nasadení

O Škode Kamiq od svetovej premiéry príliš nepočuť, jej príchod na trh sa však blíži. Dnes sme spoznali prvé detaily z cenníka českého crossoveru.

Najlacnejšie SUV Škody: Prvé detaily o cenách

Česká Škoda je u nás stále obľúbená, čo dokazujú aj májové predajné čísla. Nanešťastie tento úspech nedokázal vykompenzovať prepad predaja v Ázii.

Škode sa v máji darilo horšie, problém nastal v Číne
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×