Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Ranger Raptor: Ford stvoril ultimátny off-road

VIDEO
PRVÁ JAZDA Po minisérii venovanej pick-upom prinášame sladký dezert na záver. Po prvýkrát sme, exkluzívne ako jediní zo Slovenska, dostali možnosť na vlastnej koži ochutnať Ford Ranger Raptor. Zanechal v nás silné dojmy.
129 08.05.2019 / Filip Kadlečík

Ford Ranger nám nie je neznámy. Jeho donedávna vrcholnú verziu Wildtrak sme testovali pred niekoľkými týždňami a potešila nás robustnosťou či excelentným pomerom ceny a výkonu. Za zmienku v prípade Wildtraka rozhodne stojí aj mohutný motor 3.2 TDCi ladený na 147 kW (200 k) a 470 Nm. Päťvalec si ešte niekoľko mesiacov užije pozíciu najsilnejšieho agregátu montovaného do Rangeru, potom bude musieť odovzdať žezlo výrazne menšej jednotke.

Na jeseň do našich showroomov dorazí ultimátny Ranger Raptor, ktorý zdanlivo nenecháva nič na náhodu. Jeho spevnený rám, vylepšené uloženie náprav či pretekárske tlmiče a pruženie z neho robia extrémne vozidlo schopné prekúsať sa najťažším terénom. Bude mu však ako pohoná jednotka stačiť dvojliter? Na túto otázku sme odpoveď hľadali v nekompromisnej púšti. Piesok chyby neodpúšťa. Ani keď máte obuté 33-palcové off-roadové pneumatiky BF Goodrich.

Rast vo všetkých smeroch

Dizajn pri Raptore stojí za zmienku, je totiž jedným z hlavných prvkov jeho identity. Ford extrémnemu pick-upu nadelil svalnaté blatníky, výrazné ochranné lemy a jemne upravené čelné reflektory s denným LED svietením. Našou najobľúbenejšou časťou dizajnu pochádzajúceho z Austrálie, kde sa pick-up vyvíjal, je extra priestor vedľa predných svetiel. Rovná plocha nemá v podstate žiadne zmysel, geniálne však ilustruje, o koľko je tento Ranger nafúknutý. Sú to desiatky milimetrov.

Najskôr sme si mysleli, že modrá farba Blue Lightning je tá správna pre Raptor, teraz už by sme určite brali brutálnu sivú Conquer Grey 129 fotografií v galérii Najskôr sme si mysleli, že modrá farba Blue Lightning je tá správna pre Raptor, teraz už by sme určite brali brutálnu sivú Conquer Grey Zdroj: Filip Kadlečík

Čo sa dĺžky týka, ide v prípade Raptora len o kozmetické zmeny rozmeru. Robustnejšie blatníky ho v porovnaní s bežným Rangerom vo vyhotovení Double Cab natiahli o 44 mm, na výšku si pick-up pripísal 52 mm. Podstatný rozdiel sa prejavuje najmä na šírke vozidla. Tu pribudlo neuveriteľných 168 mm a v praxi to je vidieť. Vedľa Raptora vyzerá bežný Ranger Wildtrak ako jeho slabšie vyvinutý brat a to sme v nedávnom teste hovorili, že Wildtrak vyzerá robustne. Áno, pôsobí tak, nie však vedľa svojho ultimátneho súrodenca.

Ako balzam na dušu pôsobí pri extrémnom vzhľade exteriéru jednoduchý a umiernený vzhľad interiéru. Tu na vás nič tak nekričí a tešiť sa môžete najmä na vynikajúce sedadlá s výrazným bočným vedením či výborný volant. Šéfdizajnéra projektu Raptor, Davida Dewitta, sme sa pýtali, či mu nie je ľúto, že interiér nie je natoľko extrémny, ako exteriér. Dalo by sa povedať, že čo sa wow-efektu týka, Wildtrak Raptora zatieni. Dostalo sa nám jednoznačnej odpovede, Ranger Raptor je orientovaný najmä na jazdu a všetko sa tu podriaďuje účelu. Aj interiér, aj exteriér.

Interiér je skôr jednoduchý, zaujme najmä volant so značkou pre strednú polohu 129 fotografií v galérii Interiér je skôr jednoduchý, zaujme najmä volant so značkou pre strednú polohu Zdroj: Filip Kadlečík

Kabína vodiča nemá rozptyľovať od športovej jazdy, exteriér ju zasa výrazne podporuje. Blatníky rozšírené o bezmála 17 centimetrov tu nie sú pre srandu. Stopa kolies sa v porovnaní s bežným Rangerom rozšírila o 150 mm a obrovské 33” pneumatiky BF Goodrich s rozmerom 285/70 R17 LT si tiež pýtajú svoje miesto. Páči sa nám funkcionalistický prístup k dizajnu. V opačnom prípade, bez adekvátnych jazdných vlastností, by totiž Raptor mohol vyzerať len ako lacný pózer. Takto mu to nehrozí ani náhodou.

Nekompromisný

Čerešničkou na torte je v prípade Raptora predovšetkým jeho podvozok. Ford nás pri prezentácii modelu informoval o tom, že nosný rám Rangera bol zosilnený na viacerých kľúčových miestach, pretože sa v prípade tohto variantu ráta s výrazne vyšším zaťažením nosných častí vozidla. Nehovoríme pritom o zaťažení nákladom, ale skôr preťažení pri skokoch nerovným terénom.

Obrovská prevodovka nalepená na dvojliter, takto vyzerá predná časť mohutného podvozku Raptora 129 fotografií v galérii Obrovská prevodovka nalepená na dvojliter, takto vyzerá predná časť mohutného podvozku Raptora Zdroj: Filip Kadlečík

Je dôležité rozumieť tomu, odkiaľ Raptor prišiel. Vznik špeciálnej verzie podnietili preteky Baja 1000 (čítaj “Baha”), na ktorých pretekajú tzv. “Prerunners”. Ide o tvrdé off-roady s vysokým zdvihom tlmičov, ktoré sú schopné cestovať rýchlosťami nad 170 km/h aj cez veľmi obtiažny terén. Predstavte si ich ako dakarské špeciály a nebudete úplne ďaleko od reality. Ranger, resp. model F-150, boli bežne využívané na tieto prestavby a tak si Ford povedal, že by mohol skúsiť postaviť svoj továrenský prerunner.

Test Ford Ranger 3.2: Najlepší pick-up vôbec?

Najbližšie štyri týždne sa na stránkach Auto Bildu každú sobotu môžete tešiť na test pick-upu. Minisériu začíname ťažkým kalibrom, overeným Fordom Ranger so silným dieselovým päťvalcom a štýlovou...

Čo sa off-roadu týka, Raptor zvláda brodenie vody až do hĺbky 850 mm, má elektronicky uzamykateľný zadný diferenciál a v porovnaní s bežným Rangerom ponúka až o 51 mm vyššiu svetlú výšku (celkovo 283 mm) a o tri stupne lepšie nájazdové uhly (vpredu 32°, vzadu 24°). Okrem spevneného rámu či obrovských pneumatík za zlepšenie hodnôt môže najmä kompletné prepracovanie náprav.

Na zadnej náprave by ste tu listové perá hľadali márne, využíva zavesenie zvané 129 fotografií v galérii Na zadnej náprave by ste tu listové perá hľadali márne, využíva zavesenie zvané "Watts link" Zdroj: Filip Kadlečík

Predná i zadná os teraz disponujú pretekárskymi tlmičmi Fox Racing s progresívnym tlmiacim účinkom. Vďaka špeciálnej technológii “Position Sensitive Damping” sú tlmiče v strednom rozsahu skôr mäkké, keď sa však majú priblížiť na hranicu svojich možností, výrazne stvrdnú, aby náraz utlmili a nepreniesol sa do tvrdého buchnutia. Pomáha tomu aj technológia “Internal Bypass”, vďaka ktorej si tlmiče môžu zachovať kompaktné rozmery - nádržka na tlmiace médium je umiestnená zboku, na stene tlmiča.

Predná náprava využíva zavesenie kolies MacPherson, zadná tu prešla z jednoduchých listových pružín na pokročilé viacprvkové Wattsovo zavesenie skombinované s vinutými pružinami. Ide o spôsob uchytenia nápravy využívaný najmä pri automobiloch s obrovským rozsahom tlmičov. Dodatočné dva kusy stabilizátorov upevnené v oblasti diferenciálu riešia problém s posunmi nápravy v situáciách hraničiacich s maximálnou polohou tlmičov a pružín. Vtedy totiž bežne náprava môže mať tendenciu jemne sa posúvať do strán. Nie však pri náprave typ “Watts-link”.

Vďaka obrovskému zdvihu tlmičov sú kolesá takmer stále na zemi 129 fotografií v galérii Vďaka obrovskému zdvihu tlmičov sú kolesá takmer stále na zemi Zdroj: Filip Kadlečík

Terénna výbava Rangeru Raptor je fascinujúca a bez pochýb ho katapultuje na pozíciu najlepšieho off-roadu spomedzi európskych pick-upov. My sme si ho mohli detailne vyskúšať na asfalte, poľných cestách, veľkých skalách či v hlbokom piesku a nesklamal nás nikde, ani jediný raz.

Test VW Amarok V6 TDI Aventura: Návrat kráľa

Volkswagen Amarok V6 TDI sme naposledy testovali pred dvomi rokmi. Vtedy bola jeho pozícia pomerne jednoznačná, žiadny iný pick-up na Slovensku dopredu nehnala šestica valcov. Teraz už je všetko...

Prvú jazdu s vozidlom sme absolvovali v Maroku, kde cestné komunikácie majú ďaleko k dokonalosti a často ani nie sú spevnené. Nikdy sa nám však nestalo, že by sme cítili naozaj tvrdý náraz tlmičov. Pick-up s hmotnosťou presahujúcou 2,3 tony zvládali ukočírovať aj pri extrémnych skokoch piesočnými dunami. Presvedčiť sa o tom môžete na videu.

Kompromisný

Na rovinu treba povedať, že Raptor nie je dokonalý. Jazdnými vlastnosťami má k tomu veľmi blízko, k ideálnemu stavu mu však chýba silný šesťvalec a lepšie prepravné schopnosti. Schválne spomíname silný šesťvalec, pretože za päťvalcom 3.2 TDCi vám v prípade Raptoru nemusí byť smutno. Nový dvojliter síce má nižší zdvihový objem a len štvoricu piestov, za to však ponúka až 157 kW (213 k) pri 3 750 ot./min a 500 Nm pri 1 750 až 2 000 ot./min. Čo sa výkonnostných parametrov týka, dvojliter staršie 3.2 TDCi výrazne prekonáva.

V Maroku sme si vyskúšali najrôznejšie povrchy 129 fotografií v galérii V Maroku sme si vyskúšali najrôznejšie povrchy Zdroj: Filip Kadlečík

Nedá sa povedať, že by Raptoru jeho výkon v teréne nestačil. My sme sa s ním brodili v extrémnych podmienkach hlbokým pieskom a auto pri obsadení tromi pasažiermi stále spoľahlivo udržiaval v pohybe. Dynamika nebola zlá ani pocitovo pri akcelerácii na rovnej ploche. Páčil sa nám aj jemne zvýraznený zvuk štvorvalca a jeho spotreba, ktorá bez problémov klesala hlboko pod údaj 10 l/100 km. Motor ani náhodou nie je zlý a aby ste sa o tom presvedčili, treba si Raptor vyskúšať.

Problémom je fakt, že potenciál podvozka Raptora dráždi fantáziu vodiča a ten sa nemôže zbaviť predstavy, ako geniálne by toto auto jazdilo s 200 a viac kilowattovým agregátom pod kapotou. Prítomnosť takejto pohonnej jednotky by najviac pomohla možnosti ťahania väčších prívesov, aktuálne totiž Ranger Raptor zvládne maximálnu hmotnosť prívesu do 2 500 kg. Na úroveň Rangeru Wildtrak mu chýba tona. Raptor je slabší aj po stránke maximálneho zaťaženia. Na extrémny pick-up by ste mali naložiť maximálne 758 kg nákladu, čo je v rámci daného segmentu výrazný podpriemer.

 129 fotografií v galérii Zdroj: Filip Kadlečík  129 fotografií v galérii Zdroj: Filip Kadlečík Tieto detaily sa nám na vzhľade Raptora páčia najviac 129 fotografií v galérii Tieto detaily sa nám na vzhľade Raptora páčia najviac Zdroj: Filip Kadlečík

Raptor v teréne tak či onak vyniká aj čo sa pohonného ústrojenstva týka. Jeho desaťstupňový automat má vždy po ruke ten správny prevodový stupeň, pohon všetkých kolies pracuje spoľahlivo a vďaka šiestim jazdným režimom si ho vie skúsený šofér výborne prispôsobiť. Ak by vám bolo málo, viete si manuálne zamknúť zadný diferenciál, aktivovať redukčnú prevodovku či dokonca dlhým podržaním príslušného tlačidla úplne vypnúť stabilizáciu. Aby sme nezabudli, Raptor samozrejme môže jazdiť aj na bežnom asfalte. Tam cítiť jemné vibrácie kvôli terénnym pneumatikám, inak je tam však veľmi suverénny a príjemne komfortný.

Ford stvoril ultimátny off-road

Ranger Raptor u nás bude dostupný túto jeseň, jeho cenovka však nateraz známa nie je. Pravdupovediac, celkom sa jej bojíme. Aktuálna situácia sa má tak, že v Austrálii, teda na domácom trhu, Raptor v prepočte stojí približne 47 000 eur, čo by v našich podmienkach bola geniálna suma. Na takú úroveň sa však asi nedostaneme. Vrásky na čele nám robí nemecká cena, tam totiž Raptor začína na hodnote 66 770 eur. Dá sa očakávať, že u nás bude nižšia, bojíme sa ale, aby aj tak neprekročila aj plne vybavené šesťvalce Volkswagen Amarok V6 TDI a Mercedes-Benz X 350 d, ktoré v top verziách poľujú okolo hranice 60 000 eur.

Raptor nás nadchol, má však aj svoje kompromisy, s ktorými treba rátať 129 fotografií v galérii Raptor nás nadchol, má však aj svoje kompromisy, s ktorými treba rátať Zdroj: Filip Kadlečík

V teréne sa Amarok či trieda X s Raptorom porovnávať nemôžu, Ford naozaj stvoril ultimátny off-road schopný takmer všetkého. Ak pre vás ale jazda v teréne netvorí 90 % času stráveného v pick-upe, nemusí vám na tom záležať. Sami sme zvedaví, ako Ford na Slovensku nastaví cenovú politiku. Dúfame, že priaznivejšie, než tomu je v Nemecku. Bol by škoda, ak by takto schopný automobil “zabila” jeho cena.


>>> Vychutnajte si Ford Ranger Raptor vo veľkej galérii <<<


Na služobnej ceste sa medzi novinármi nehovorilo o inom, len že si Raptor vďaka svojim schopnostiam vyslovene pýta šesťvalec. Na budúcnosť pohonných jednotiek sme sa pýtali aj zástupcov Fordu, ktorí nám odpovedali tajnostkársky, ale jednoznačne. Toto nie je posledný Raptor a uvidíme, čo prinesie budúcnosť. My už tak trochu vďaka informáciám serveru Motor1 tušíme. Šesťvalec, navyše možno aj benzínový? Sem s ním. Potom by bol Raptor presne taký, akého si ho predstavujeme.


Video
Najnovšie články
Niki Lauda:  Jeho kariéra udivuje do dnešných dní

Znovuzrodenie firmy, ktorá sa do histórie zapísala najmä modelom Pantera, má prebehnúť na Festivale rýchlosti v Goodwoode.

De Tomaso: Talianska značka opäť ožije

Oprava a rekonštrukcia mosta pred Malackami si vyžiadali uzatvorenie úseku. Vodiči, ktorí do mesta prichádzajú od diaľnice D2, musia počítať s obchádzkami.

Pri ceste do Malaciek po D2 počítajte s obchádzkou

Po tom, čo nemecké úrady začali vyšetrovať podozrenie z existencie nelegálneho softvéru v modelovom rade Mercedes GLK, vznikli pochybnosti o ďalších modeloch...

Dieselgate: Podozrenia voči Daimleru sa množia

V novom spote upozorňujúcom na premiéru omladeného vozidla automobilka prezradila, že modelovú paletu rozšíri variant Scout.

Škoda Superb: Po facelifte aj do terénu?

Japonská automobilka prichádza s novou dodávkou. Ide o minimálne upravený Renault Kangoo, ktorý má pritom čoskoro dostať nástupcu.

Nissan uvádza kompaktný van NV250

Frekventovaná cesta v srbskom regióne Grdelica patrila medzi nočné mory, nakoľko bola známa ako chronický "lievik". Srbsko dokončilo a otvorilo posledný úsek...

Srbsko otvorilo posledný úsek tranzitného ťahu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×