Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Škoda Kodiaq RS: Úspech na prvý pokus?

Česi vstupujú do kategórie športovo ladených SUV, ich prvotina v tomto smere však chce byť kompromisom vhodným naozaj na každý deň.
58 25.04.2019 / Marek Pokrývka

Na sklonku februára odhalila Škoda tretieho člena svojej športovo-úžitkovej rodiny, ktorý dostal označenie Kamiq. Vo firemnej hierarchii sa novinka zaradila pod predvlani prezentovaný kompaktný typ Karoq. Ešte výraznejšie podlieza sedemmiestny Kodiaq, ktorý v roku 2016 spustil českú ofenzívu na trendový segment. Jeho modelová rodina sa odvtedy výrazne rozrástla.

Kodiaq RS je aktuálne najdrahším modelom značky Škoda 58 fotografií v galérii Kodiaq RS je aktuálne najdrahším modelom značky Škoda Zdroj: Marek Pokrývka

Okrem štandardných vyhotovení ponúka Mladá Boleslav svojho medveďa v luxusne orientovanej verzii Laurin & Klement, ale tiež ako terénne odetý variant Scout. Ďalším dielikom skladačky je dynamicky štylizovaná odroda Sportline. A pomyselnou korunou celého produktového radu je špičkový Kodiaq RS, ktorému robila počas vlaňajšej letnej sezóny automobilka veľkú kampaň. Vyvrcholením vyše trojmesačného procesu odhaľovania bola živá premiéra na autosalóne v Paríži.

Kodiaq RS: Diaľničná raketa i vymetač zákrut?

PRVÁ JAZDA Poslednou novinkou Škody, ktorú sme si vyskúšali v roku 2018, bude model Kodiaq RS. Sedemmiestne SUV dostalo motor 2.0 BiTDI, mierne upravený podvozok a niekoľko ďalších špeciálnych...

Niekoľko týždňov po debute sme s vozidlom absolvovali prvé zahraničné kilometre, ktoré nám veľa prezradili o jeho charaktere. Nedávno sme ho mohli komplexnejšie zhodnotiť v domácich podmienkach. Aký je teda v praxi pilotný model značky v segmente športových SUV, dosiahla v ňom úspech na prvý pokus? Odpoveď nájdete na nasledujúcich riadkoch.

Medveď v decentne športovom odeve

Vstup štítka RS do trendovej kategórie sprevádza jeho zmena, z loga zmizla zelená farba. Zostala len červená. Symbol zdobí masku chladiča i piate dvere, okrem toho ho možno navonok spoznať podľa mierne upraveného predného nárazníka či odrazky cez celú šírku toho zadného. Spod neho vykukujú po stranách mohutné výfukové koncovky. Bohužiaľ, rovnako ako pri naftových modeloch Octavia RS je tu jeden chrómový lichobežník do počtu. Exhaláty idú v skutočnosti iba zľava.

Z dvojice výfukových koncoviek je funkčná len jedna 58 fotografií v galérii Z dvojice výfukových koncoviek je funkčná len jedna Zdroj: Marek Pokrývka

Asi najvýraznejším identifikačným znakom sú disky kolies, ktoré majú známy dizajn Extreme a štandardný priemer 20 palcov. V nich možno vidieť brzdové strmene lakované červenou. V našom prípade kontrastovali s krásnym modrým lakom Race Blue, ktorý dal automobilu šmrnc. A nepochybne prispel k nečakane vysokému množstvu pohľadov zaznamenaných počas nášho testu.

Mladá Boleslav dala najvýkonnejšej odrode SUV šťavu detailnými zmenami a rovnaký prístup razila v interiéri. Ten štandardne obsahuje výborné anatomické predné sedadlá ponúkané aj pri variante Sportline. Tentokrát ich však zdobí logo RS i červené prešívanie. To isté možno povedať voliči prevodovky a volante, za ktorým sa štandardne nachádza digitálny prístrojový panel.

Interiér obsahuje červené prvky, imitáciu karbónu a logá RS 58 fotografií v galérii Interiér obsahuje červené prvky, imitáciu karbónu a logá RS Zdroj: Marek Pokrývka

Okrem kontrastnej farby nite vynikajú sedadlá aj materiálom čalúnenia. Kým centrálnu časť tvorí Alcantara, ostatné plochy pokrývajú dve formy kože. Jedna výzorom pripomína uhlíkové vlákna. Tie imitujú taktiež obklady na dverách a palubnej doske, aj keď celkom verne nepôsobia. Napriek tomu nám prekážali menej než napodobnenia dreva vo verzii Scout.

Diesel ťahá dobre, ale na zadok neposadí

Okrem bižutérie dostal Kodiaq RS aj prepracovanú techniku. Dávno pred parížskym debutom sa v kuloároch šuškalo o použití motora 2.0 BiTDI, ktorý koncern montuje napríklad do príbuzného typu Volkswagen Tiguan. Rovnako ako v jeho prípade dopĺňa silný dvojlitrový diesel výhradne sedemstupňová prevodovka DSG a pohon všetkých štyroch kolies.

Srdcom českého medveďa je špičkový naftový dvojliter koncernu 58 fotografií v galérii Srdcom českého medveďa je špičkový naftový dvojliter koncernu Zdroj: Marek Pokrývka

Naftový agregát so sekvenčným prepĺňaním dosahuje maximálny výkon 176 kW (240 k) a krútiaci moment 500 Nm. Tieto parametre však pri bežnej jazde nijak zásadne neukazuje. Na pošteklenie plynového pedála reaguje vlažne a ani jeho prudšie stlačenie neprináša okamžitú reakciu. Napriek prítomnosti dvoch rôzne veľkých turbodúchadiel treba na nástup plniaceho tlaku chvíľu čakať.

Tento jav možno pri rozjazde z veľkej časti eliminovať systémom známym ako Launch control. Zabezpečuje čo najlepší štart z miesta a pri jeho použití by mal šprint 0-100 km/h trvať 6,9 sekundy. Padne z toho posádke sánka? O tom pochybujeme, razantný ťah však českému medveďovi nechýba. Pozitívom je dostatok sily aj pri väčšom zaťažení. Vznetové srdce reaguje pružne v širokom rozmedzí otáčok, slabé miesta má akurát na úplných okrajoch svojho pracovného pásma.

Do nízkeho tempa ho v automatickom režime neraz posiela dvojspojková prevodovka. Podtáčanie naftového motora sprevádzané basovými linkami tu nie je žiadnym nečakaným javom, poznáme ho z mnohých ďalších modelov koncernu VW s takouto technikou.

Systém upravujúci zvuk motora má štyri rôzne nastavenia 58 fotografií v galérii Systém upravujúci zvuk motora má štyri rôzne nastavenia Zdroj: Marek Pokrývka

Akustickej stránke venovala Mladá Boleslav špeciálnu pozornosť. Kodiaq RS má podstatne výraznejší zvuk než iné modely s týmto motorom, nedošlo ale k dnes bežnému dokresleniu pomocou reproduktorov. Škoda namiesto toho použila špeciálnu membránu pri výfukovom potrubí. Športovejší hlas motora je preto počuť aj zvonku a neznie vôbec zle. Zvnútra je podstatne menej uveriteľný. Hlasitosť tohto prvku možno regulovať i úplne vypnúť, no potom pôsobí tento motor ako ktorýkoľvek iný dvojliter TDI. A to môže vodičom túžiacim po športovom charaktere prekážať.

Dobre fungujúce brzdy i adaptívny podvozok

Okrem pohonnej jednotky sa športovo cvičený medveď od civilných modelov odlišuje naladením podvozka. Ten je o poznanie tuhší. Napriek použitiu 20-palcových kolies však nepôsobí vyslovene tvrdo, väčšinu nerovností dobre filtruje. Hmotnosť ráfikov o sebe dá vedieť len pri prepadnutých kanáloch a spol. Ku kvalitnému fungovaniu týchto partií prispievajú štandardne dodávané adaptívne tlmiče, ktoré ponúkajú viacero režimov s výraznými rozdielmi v prejave.

Kodiaq RS roluje na pneumatikách s rozmermi 235/45 R20 58 fotografií v galérii Kodiaq RS roluje na pneumatikách s rozmermi 235/45 R20 Zdroj: Marek Pokrývka

Comfort kopírovanie povrchu cesty trochu zjemňuje, no výraznejším efektom jeho výberu je pozvoľné húpanie auta na pozdĺžnych vlnách. Zvolenie športového módu zvýrazňuje prítomnosť dvadsiatok. Na našich rozbitých cestách v ňom Škoda pôsobí trochu tvrdo a nepáčil sa nám ani prehnane ťažký volant. Ako ideálnu voľbu sme preto videli Individual.

Dynamické nastavenie okrem horšieho filtrovania nerovností prináša aj lepšiu kontrolu nad náklonmi karosérie. Kodiaq ich dobre drží na uzde, čo v spojení so systémom XDS+ znamená schopnosť ostro rezať zákruty. Vyššiu hmotnosť cítiť akurát pri snahe o prudké zmeny smeru. Brzdy sa jej nezľaknú, pochváliť ich môžeme za účinok i ľahko čitateľný progres sily.

Výsledkom týchto parametrov je dobre jazdiace SUV schopné na kľukatom asfalte zabaviť. Nejaké prevratné emócie ale nečakajte, v segmente sú aj vzrušujúcejšie modely. Výhodou českého produktu je univerzálny charakter. Okrem rýchlej jazdy zvládne aj bežné terénne povinnosti, limitom môže byť najskôr obutie. A pri rýchlej jazde po poľnej ceste občas cítiť hmotnosť dvadsiatok.

SUV dokáže zabaviť, nálož emócii však pri ňom nečakajte 58 fotografií v galérii SUV dokáže zabaviť, nálož emócii však pri ňom nečakajte Zdroj: Marek Pokrývka

K všestrannosti modelu Kodiaq RS prispieva spotreba paliva. Dvakrát prepĺňaný diesel síce papá o poznanie viac než slabší motor 2.0 TDI, ale do nejakých vesmírnych výšok neuletel. V meste sme s ním dosiahli priemer 8,6 l/100 km. Diaľničná jazda znamenala 7,7-litrový výsledok, pri dlhých trasách teda SUV neurobí dieru do peňaženky. Slušná je tiež vidiecka hodnota 6,1 litra.

Verzia RS má takmer všetko štandardne

Hierarchickú pozíciu vrcholu modelového radu odráža finančné hľadisko. Kým za štandardný Kodiaq si slovenský importér aktuálne pýta najmenej 23 790 eur, v prípade verzie RS je odrazovým mostíkom suma podliezajúca iba o chlp magickú 50-tisícovú hranicu. Ide tak aktuálne o najdrahší model značky. Okrem špecifickej techniky však za relatívne vysokou sumou možno nájsť aj štedré vybavenie, ktoré toho obsahuje naozaj dosť.

Digitálny prístrojový panel patrí k štandardnému vybaveniu 58 fotografií v galérii Digitálny prístrojový panel patrí k štandardnému vybaveniu Zdroj: Marek Pokrývka

Škoda dodáva tento model sériovo s LED svetlometmi, 20-palcovými kolesami, adaptívnym podvozkom, elektrickými piatymi dverami, bezkľúčovým rozhraním, digitálnym prístrojovým panelom i trojzónovou klimatizáciou. Štandard obsahuje aj metalízu, sústavu štyroch exteriérových kamier, navigáciu či ozvučenie Canton, kým tretí rad sedadiel zostáva príplatkovou voľbou za necelú tisícku. V našom prípade malo vozidlo zvolených iba pár menej nákladných opcií.

Cupra Ateca nie je priamym súperom

Práve zahrnutie množstva prvkov ponúkaných bežne za príplatok zmenšuje finančný rozdiel medzi modelom RS a nižšie stojacim variantom 2.0 TDI dosahujúcim výkon 140 kW (190 k). V plnej konfigurácii totiž nekončí ďaleko od päťdesiatky. Väčším problémom môže byť koncernový príbuzný Cupra Ateca, ktorý štartuje na úrovni 43-tisíc eur. V štandarde ale má slabšie vybavenie.

Súčasťou tohto označenia nie je len dvakrát prepĺňaný diesel 58 fotografií v galérii Súčasťou tohto označenia nie je len dvakrát prepĺňaný diesel Zdroj: Marek Pokrývka

Porovnateľná konfigurácia cenový rozdiel zmazáva, no Španiel jasne vyhráva z hľadiska jazdného pôžitku. Ťaží zo silnejšieho benzínového motora, kompaktnejšieho pôdorysu i nižšej hmotnosti. V preklade to znamená viac zábavy za volantom a agilnejší charakter, medzi nevýhody patrí podstatne vyššia spotreba a praktická stránka zaostávajúca za sedemmiestnym Čechom.

Test Cupra Ateca: Vydarený štart značky

Prvým nositeľom novej vlajky sa stalo kompaktné SUV, ktoré nás presvedčilo svojou ostrou náturou i jazdnými vlastnosťami.

Škoda už voľbou naftového motora dáva najavo, že Kodiaq RS nemá priamo konkurovať spomínanému súrodencovi z Pyrenejského polostrova ani iným obdobným modelom. Namiesto toho má predstavovať ideálny kompromis medzi športovou DNA a každodenným rodinným dostavníkom. Toto spojenie podľa nás Mladá Boleslav zvládla dobre, novinka má výborné jazdné vlastnosti a bez problémov zvláda dynamické nasadenie. Vyčítať jej možno nepresvedčivý zvukový prejav či občas tuhšie pruženie. Sú to však mínusy, s ktorými sa záujemcovia o verziu RS asi dokážu zmieriť.

Športovo ladený Kodiaq má v dohľadnom čase doplniť Karoq 58 fotografií v galérii Športovo ladený Kodiaq má v dohľadnom čase doplniť Karoq Zdroj: Marek Pokrývka

Pre fanúšikov českej značky hľadajúcich ešte ostrejšie SUV nemuší byť kompromisný charakter tejto novinky sklamaním. Viaceré indície naznačujú, že do „ereskovej“ rodiny sa pridá aj menší Karoq, ktorý by mal dostať rovnakú techniku ako ostrá Ateca. Je sa teda na čo tešiť.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 968 cm3
Max. výkon
176 kW/240 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
500 Nm
pri otáčkach
1 750-2 500/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
7-stupňová dvojspojková
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 699 mm
Šírka
1 882 mm
Výška
1 686 mm
Rázvor náprav
2 790 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 805 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 880 kg
Užitočná hmotnosť
616 kg
Celková hmotnosť
2 421 kg
Objem batožinového priestoru
520-715/1 950 l
Objem palivovej nádrže
60 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
221 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
6,9 s
Spotreba
Mesto - normovaná
7,2 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
6,2 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,6 l/100 km
Mesto - počas testu
8,6 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,7 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,1 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
163 g/km
Emisná norma
Euro 6d-Temp
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 23 790 €
Základná cena verzie
od 49 990 €
Cena testovaného exemplára
50 270 €
Focus Media

Video
Najnovšie články
Nissan avizuje Juke druhej generácie

Rakúsko prvýkrát prekonalo päťmiliónovú hranicu v počte registrácií nových vozidiel za jeden polrok.

V Rakúsku bolo zaregistrovaných vyše päť miliónov áut

Jedinou potešujúcou správou v súčasnom vývoji cien palív je asi fakt, že stále tankujeme lacnejšie než pred rokom. Všetko však naznačuje tomu, že to dlho...

Benzín a nafta: Všetky faktory tlačia ceny nahor

Hannover je z hľadiska počtu obyvateľov podobne veľký ako Bratislava a rovnako ako ostatné nemecké mestá stavil na elektrickú mobilitu. Už čoskoro bude...

Hannover bude mať najviac verejných nabíjacích staníc

Na budúcoročnom ženevskom autosalóne spoznáme druhé moderné vydanie hatchbacku, zo začiatku ráta spoločnosť s ročnou kapacitou 80-tisíc kusov.

Fiat 500: Nástupca bude čisto elektrický

Spomedzi piatich vozidiel hodnotených v ostatnom čase dostal päť hviezdičiek opäť iba elektromobil, čistotou výfukových plynov však zaujal Mercedes-Benz triedy...

Green NCAP: Diesel si sčasti napráva meno

Slovenský Volkswagen má kadoročne dvojtýždňovú celozávodnú dovolenku, keď sa na dva týždne zastavia výrobné linky. Tento rok sa začína už dnes.

Slovenský Volkswagen začína celozávodnú dovolenku
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×