Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Mazda CX-5: Japonské SUV na vrchole Európy

S vylepšenou druhou generáciou populárneho auta sme sa vydali z brehov Botnického zálivu na najsevernejší cíp kontinentu dostupný po asfalte.
52 21.04.2019 / Marek Pokrývka

Je šesť hodín ráno a väčšina Európy sa len pomaly začína prebúdzať. Vo švédskom meste Luleå ležiacom rovných 100 kilometrov južne od polárneho kruhu sa však už pred historickým hotelom zohrieva partia áut, ktoré majú v roku narodenia číslo 2019. Ide o najnovšiu verziu úspešného kompaktného SUV menom CX-5. Naostro sa štartuje podujatie Mazda Epic Drive 2019.

Za volantom modelu CX-5 sme cestovali ďaleko za polárny kruh 52 fotografií v galérii Za volantom modelu CX-5 sme cestovali ďaleko za polárny kruh Zdroj: Marek Pokrývka

Japonská automobilka už zorganizovala niekoľko akcií, na ktorej mali novinári šancu vyskúšať si jej vozidlá v netradičných podmienkach. Ich spoločným menovateľom sú hodiny za volantom, úžasné cesty a ešte krajšie scenérie. Za všetky stačí spomenúť vlaňajšie vydanie, ktoré sa sčasti odohrávalo na ľade zamrznutého ruského jazera Bajkal. Aj tentokrát padla voľba na ďaleký sever. Cieľ? Nordkapp, najsevernejší cíp kontinentu dostupný plynulo automobilom.

Krajinou snehu a ľadu až na strechu Nórska

Nordkapp. Práve vďaka vybudovaniu cesty (1956) a jednoduchému prístupu je táto skala týčiaca sa nad hladinou studeného Barentsovho mora do výšky vyše 300 metrov taká slávna, z geografického hľadiska totiž v skutočnosti žiadne prvenstvo nemá. Ešte severnejšie siaha susedný útes Knivskjellodden. Obe skaly však diskvalifikuje fakt, že ležia na ostrove Magerøya. Skutočným držiteľom pevninského prvenstva je výbežok Kinnarodden ležiaci asi o 70 kilometrov východnejšie.

Mnohé škandinávske cesty pokrýva v zime vrstva snehu alebo ľadu 52 fotografií v galérii Mnohé škandinávske cesty pokrýva v zime vrstva snehu alebo ľadu Zdroj: Mazda

K výnimočnému miestu sa musíme dostať zo švédskeho Luleå, v ktorom sa okrem iného nachádza prvé datacentrum firmy Facebook mimo Spojených štátov. Z mesta ležiaceho na brehu Botnického zálivu vedie na strechu Nórska trasa merajúca cez 800 kilometrov. A nejde o žiadne diaľnice, ale najmä bežné okresné cesty vedúce spravidla cez lesy alebo pláne posiate riedkou vegetáciou. Aká je tu zima? Poriadna, teplomer počas zimných mesiacov bežne ukáže hodnoty aj -30°C a všade je sneh. Nekonečné haldy snehu.

Mazda CX-30: Známy kompakt v gumákoch

Japonský crossover nápadne pripomína hatchback označený číslom tri, od ktorého prevzal veľkú časť interiéru a nepochybne i technickej stránky.

Výprava vedie cez tri krajiny, sčasti totiž pretína severozápadný výbežok fínskeho územia. Začína sa mohutnými nížinami rozrušenými len sem-tam nejakým kopčekom. Vďaka výraznému severnému kurzu sa krajina naoko rýchlo mení, husté ihličnaté lesy striedajú redšie zaplnené kopce i skaly. Značná časť našej cesty vedie popri rieke rozlievajúcej sa občas do  veľkých šírok a zväčša beznádejne zamrznutej. Nasleduje dramatický kaňon s množstvom obrovských ľadopádov. Potom prídu husté porasty tenkých zakrpatených briez, ktoré na ďalekom severe ako posledné dreviny vzdorujú neľútostným podmienkam. Ďalej je už len sneh pokrývajúci všetko naokolo.

Na úplnom severe Európy sa už nedarí takmer žiadnej vegetácii 52 fotografií v galérii Na úplnom severe Európy sa už nedarí takmer žiadnej vegetácii Zdroj: Mazda

K výnimočnosti týchto scenérií prispieva aj spravidla veľmi malá premávka. Väčšina tejto škandinávskej oblasti je osídlená riedko a mnohé cesty využije za hodinu len hŕstka áut. Snáď väčšiu šancu máte na stretnutie snežného skútra. Tie tu majú vlastné vyjazdené trasy s vyznačenými križovaniami s cestou, pri mnohých domoch ide o jediný prístup priamo k vchodovým dverám.

Okrem stôp šikovného dopravného prostriedku možno na bielych pláňach zbadať aj ďalšie stopy. Dôkazy po sebe zanechávajú stáda sobov, jedno z nich sme stretli pokojne pásť sa popri ceste. Vzhľadom na o niečo vyššiu frekvenciu áut sme zastavili v hlbšom snehu vedľa asfaltu. Obavy o vyhrabanie sa z neho neboli na mieste, japonské SUV malo pohon 4x4 a pneumatiky s hrotmi.

V takýchto podmienkach je obutie s kovovými hrotmi povinnosťou 52 fotografií v galérii V takýchto podmienkach je obutie s kovovými hrotmi povinnosťou Zdroj: Mazda

Luxusnejší interiér a ďalšie drobné úpravy

Na tejto výprave nás sprevádzala Mazda CX-5 druhej generácie, ktorá dobre nadviazala na svojho úspešného predchodcu. V tomto vydaní debutovala pred dvomi rokmi. Automobilka z Hirošimy napriek tomu nezaspala na vavrínoch a vozidlo sa snažila zopár úpravami ďalej vylepšiť.

Navonok nedošlo k žiadnym zásahom, ostrý dizajn vychádzajúci zo súčasnej verzie jazyka Kodo zostal nezmenený. No interiéru sa výrobca venoval. Uvádza preň luxusné vyhotovenie, ktoré obsahuje pravú kožu Nappa, obkladové panely zo skutočného dreva i ďalšie kvalitné materiály. V rámci balíka dostane majiteľ aj sedempalcový farebný displej na prístrojovej doske a ventiláciu predných sedadiel.

Interiér japonského SUV bolo pri výprave teplé a pohodlné útočisko 52 fotografií v galérii Interiér japonského SUV bolo pri výprave teplé a pohodlné útočisko Zdroj: Mazda

Mazda upravila aj ovládanie klimatizácie, čo zasiahlo tiež tlačidlá na ovládanie vyhrievania sedačiek a volantu. Pribudlo diódové osvetlenie nôh v oboch radoch sedadiel. Ďalšie svetlo dostala schránka pred spolujazdcom, okrem toho je novinkou aj bezrámové spätné zrkadlo. Aktualizácia infotainmentu zasa priniesla kompatibilitu s rozhraniami Android Auto i Apple CarPlay.

Technická stránka prešla tiež evolúciou. Inžinieri upravili riadenie typu CX-5 a rovnako sa venovali podvozku. Revízia priniesla odlišné stabilizátory i tlmiče pre obe nápravy. Na palubu sa dostala tiež vylepšená technológia G-Vectoring Control Plus používajúca selektívne brzdy na lepšie upratanie vozidla do zákrut. Ďalej teda zlepšuje už beztak výborné jazdné vlastnosti SUV.

Našim spoločníkom bol silnejší naftový motor doplnený automatom 52 fotografií v galérii Našim spoločníkom bol silnejší naftový motor doplnený automatom Zdroj: Mazda

Pohonný reťazec vozidla sa zásadne nemenil, v našom prípade bol pod kapotou dobre známy turbodiesel s objemom 2,2 litra dosahujúci výkon 136 kW (184 k) a krútiaci moment 445 Nm. Spriahnutý bol so šesťstupňovým automatom a pohonom všetkých kolies. Ide o overenú kombináciu prinášajúcu veľa pohodlia, dostatok sily a rozumnú spotrebu paliva.

SUV nás odviezlo v pohodlí a bez zaváhania

Napriek cestám sme mali v povrchu aspoň sčasti istotu, pneumatiky s hrotmi urobia svoje. Nejde však o všeliek. Aj s týmto obutím sa možno šmyknúť a to nielen na ľade. Kovové časti kontaktnej plochy sa kĺžu aj na mokrom asfalte. Pri bežnej ceste sú síce hlučnejšie než klasické gumy, ale dá sa to vydržať. Ani apetít motora nie je tragický, v našom prípade sme dosiahli priemer 6,8 l/100 km.

V rámci cesty sme mali možnosť vidieť mnohé úžasné scenérie 52 fotografií v galérii V rámci cesty sme mali možnosť vidieť mnohé úžasné scenérie Zdroj: Mazda

Toto číslo pokladáme výborné vzhľadom na náročný povrch i celkový profil trate. Nešli sme pritom vôbec vyslovene ekonomicky a napriek riedkej premávke sme najmä na švédskych cestách museli viackrát predbiehať. Problémom boli v tomto smere kamióny. Nákladné vozidlá za sebou v týchto podmienkach víria obrovské kúdole snehu, cez ktoré nevidieť dopredu takmer nič.

Mazda3: Ďalšie detaily o motoroch v EÚ

Na európskom kontinente sa 2,5-litrový štvorvalec neobjaví v ponuke, vyberať si bude možné z dvoch benzínových a jedného naftového agregátu.

Smerom na sever sa asfalt postupne vyprázdňoval a zmena profilu krajiny priniesla aj kľukatejšie úseky. Objavilo sa tiež viacero tunelov nahrubo vysekaných do skaly. Pamätný je najmä prechod vedúci popod hladinu mora, ktorý spája pevninu s ostrovom Magerøya. Na ňom leží najsevernejšie nórske mesto Honningsvåg i cieľová destinácia Nordkapp.

Premávka na konci trasy k výbežku Nordkapp je regulovaná 52 fotografií v galérii Premávka na konci trasy k výbežku Nordkapp je regulovaná Zdroj: Mazda

Z brehov Botnického zálivu sme vyrazili len chvíľu po tom, čo sa nízko visiace slnko lenivo prevalilo cez horizont. Na finálnu destináciu však prichádzame takmer za tmy. Okrem množstva kilometrov k tomu prispelo aj čakanie na snežný pluh, ktorý náš konvoj sprevádza na nehostinný vrchol Európy. Tam čakáme na polárnu žiaru. Naše nádeje však pochováva mesiac blízko splnu i perina mračien, z ktorej sa vykľuje snežná búrka. Žiariacich nebies sme sa nedočkali. Cesta týmito končinami Škandinávie napriek tomu stála za sa to a Mazda CX-5 ju zvládla bez akéhokoľvek zaváhania.

Ani po vyše ôsmich stovkách kilometrov nevystupujeme dolámaní, SUV nás odviezlo nanajvýš pohodlne. Luxusné vyhotovenie robí z jeho kabíny ešte príjemnejšie miesto na život. A svojou štipkou pomohli aj ďalšie úpravy, vďaka ktorým Japonec výborne jazdí a zároveň ponúka dostatok komfortu. Naša polárna výprava preň nakoniec nebola žiadnou veľkou výzvou.


Video
Najnovšie články
Kia poodhalila kabínu chystaného SUV

Štúdia vychádzajúca z triedy GLE disponuje extra diódami, exteriérovými displejmi či volantom schopným zasunúť sa do palubnej dosky.

ESF 2019: Mercedes je opäť priekopníkom

Limitovaný model vznikol pri príležitosti 50. výročia filmu On Her Majesty’s Secret Service a vyhotovením evokuje vozidlo použité v ňom.

Aston Martin DBS: Špeciál s logami 007

Po modernizácii vozidlo spredu evokuje väčšieho brata, má takmer úplne nový interiér a viacero motorov s mikrohybridnou technikou.

Komplexný facelift pre Discovery Sport

Úsporné opatrenia Fordu pokračujú vysokým tempom. Automobilka plánuje v priebehu dvoch mesiacov zrušiť tisíce pracovných miest, z čoho zhruba tretinu v USA...

Ford do augusta zruší tisíce pracovných miest

Fotky šiesteho vydania hatchbacku unikli na internet a zachytávajú rovno jeho elektrickú verziu, ktorá je v ponuke novinkou.

Opel Corsa: Neoficiálny debut generácie F

Hyundai i20 pred rokom prešiel faceliftom, ktorý ho vylepšil najmä z technologickej stránky. Okrem bezpečnostných systémov však pokrok dorazil aj inam. Mestské...

Test Hyundai i20 DCT7: Konečne s automatom
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×