Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Subaru XV 1.6: Pre pokojných vodičov

Do svojho kompaktného SUV prestali Japonci montovať diesel, nedávno dali zbohom aj dvojlitrovému benzínu. Aká je jediná v súčasnosti dostupná verzia?
42 18.04.2019 / Marek Pokrývka

Sprísňovanie emisných noriem už zabilo mnohé výborné motory. Niektoré dostali vhodnú náhradu, iné skončili na smetisku dejín. Dobrým príkladom sú modely Mercedes-AMG. Mnohými obľúbené osemvalce s objemom 5,5 alebo 6,2 litra našli kvalitného nástupcu v podobe štvorlitrového biturbo agregátu, no strojovňu V12 chce nemecká firma vyradiť nadobro.

Na slovenskom trhu má Subaru XV už len jeden motor 42 fotografií v galérii Na slovenskom trhu má Subaru XV už len jeden motor Zdroj: Marek Pokrývka

Proces neobišiel ani japonskú značku Subaru, ktorá musela dať zbohom svojím pohonným jednotkám známym ako Boxer Diesel. Čoraz bližší termín začiatku platnosti súboru pravidiel známeho ako Euro 6d-Temp v jej prípade vyradil z hry aj atmosférický benzínový dvojliter. Tým donedávna disponoval typ XV, ktorý tvorí v Európe veľkú časť predaja firmy.

Test Subaru XV: Lepšie než overená Impreza?

Po Subaru Impreza do našej garáže zablúdil aj jeho vyšší brat - model XV. Môže byť lepší než zabehnutá klasika, alebo mu väčšia svetlá výška uškodila? Odpoveď sme hľadali v teste.

Druhú generáciu vozidla spadajúceho parametrami medzi kompaktné SUV sme počas minulého roka testovali. Našimi rukami prešiel práve dvojlitrový model, ktorý dnes už v cenníku nefiguruje. Teraz sme si ho vyskúšali opäť so skromnejším srdcom. Keďže samotné vozidlo sa medzičasom nijak nezmenilo, zamerali sme sa práve na pohonnú jednotku.

Dvojlitru sa dynamicky nevyrovná

Zážihový boxer so zdvihovým objemom rovných 1 600 kubických centimetrov máme taktiež odjazdený, disponoval ním vlani skúšaný typ Impreza. Subaru XV má rovnakú verziu tohto motora ako jeho príbuzný. Neprepĺňaný štvorvalec využívajúci viacbodové vstrekovanie paliva dosahuje maximálny výkon 84 kW (114 k) pri 6 200 ot./min. a jeho krútiaci moment má špičku 150 Nm na úrovni 3 600 otáčok.

Atmosférický boxer má maximálny výkon 84 kW (114 k) 42 fotografií v galérii Atmosférický boxer má maximálny výkon 84 kW (114 k) Zdroj: Marek Pokrývka

SUV je oproti technicky spriaznenému hatchbacku vyššie a zároveň ťažšie, čo sa prejavilo na dynamických schopnostiach. Podľa papiera mu zrýchlenie 0-100 km/h zaberie bez jednej desatiny 14 sekúnd. Na dnešnú dobu ide o podpriemerný údaj a subjektívne pocity to potvrdzujú. Prudšie zrýchľovanie nie je obľúbenou disciplínou atmosférickej jedna-šestky. Pokojnú jazdu zvláda bez akýchkoľvek problémov a nejakou brzdou mestskej premávky s ňou nebudete, no nič navyše od tohto modelu čakať netreba.

K vlažnému dojmu z dynamiky 1,6-litrového modelu prispieva prevodovka CVT, ktorá je spolu s pohonom všetkých kolies štandardným vybavením. Napriek prítomnosti virtuálnych stupňov toto ústrojenstvo zvýrazňuje letargické reakcie atmosféry. Z hľadiska prejavu bol na tom dvojliter síce vo veľkej miere podobne, ale reálne tempo stúpalo v jeho prípade o poznanie rýchlejšie. A taktiež výrazne lepšie zvládal napríklad diaľničné stúpanie so štyrmi pasažiermi na palube alebo predbiehanie. Tieto úkony sprevádza hlučný výlet do otáčok, ktorý však pri menšom motore želaný dynamický efekt prináša len pomaly.

Zázračne nízku spotrebu paliva tu netreba očakávať 42 fotografií v galérii Zázračne nízku spotrebu paliva tu netreba očakávať Zdroj: Marek Pokrývka

Od nižšieho zdvihového objemu štandardne očakávame aj pomalšie tempo ubúdania paliva z nádrže, ale nemusí to vždy platiť. V prípade Subaru XV 1.6 sa to týkalo iba mesta. S týmto agregátom jazdilo SUV ulicami v priemere za 8,2 l/100 km, čo je o pol litra menej než pri dvojlitri. No vonku sa situácia otočila. Nami dosiahnutý 8,1-litrový výsledok na diaľnici znamená liter navyše, rovná šestka znamená odstup jediného deci. K týmto číslam však nepochybne prispelo zimné obutie.

Menšia pohonná jednotka býva zvyčajne ľahšia, čo môže ovplyvniť jazdné vlastnosti. V tomto prípade však hmotnostný rozdiel dosahuje iba nejakých 15 kilogramov. Spoza volantu to necítiť, čo ale nie je problém. Japonec sa vďaka nízko položenému ťažisku správe veľmi agilne. Keď sa ho podarí rozbehnúť do vyššej rýchlosti, v zákrutách dokáže svojou obratnosťou a malými náklonmi karosérie vodiča príjemne prekvapiť.

Slovenský cenník má štyri riadky

Výhodou skromnejšieho benzínu je najmä kúpna cena. Základná úroveň 25 490 eur zostala zachovaná, no vďaka odchodu dvojlitra a vyškrtnutiu vybavení Classic a Premium má teraz slovenský cenník typu XV iba štyri riadky. Vyberať si možno medzi úrovňami Comfort a Style Navi. Dostupné sú dve opcie, metalíza (450 eur) a záruka predĺžená na 5 rokov alebo 150 000 km (650 eur).

Vo vybavení Style Navi toho zákazníci dostanú veľa 42 fotografií v galérii Vo vybavení Style Navi toho zákazníci dostanú veľa Zdroj: Marek Pokrývka

Lepšie vybavenie stojí zákazníka dve tisícky navyše, za ktoré dostane bezkľúčové rozhranie, navigačný systém, asistent diaľkových svetiel či zadný systém detekcie vozidiel. Už štandard pritom zahŕňa plne diódové svetlomety, tónované sklá, dvojzónovú klimatizáciu, kožený volant i hlavicu radiacej páky, osempalcový multimediálny systém a tiež parkovaciu kameru.

Kompaktné SUV je preň veľká porcia

Vyššia úroveň teda obsahuje množstvo komfortných prvkov a netreba sa pri nej báť nekonečného doplácania za príplatkové možnosti. Aj vrátane laku stálo testované vozidlo necelých 28-tisíc. Dvojliter bol drahší o ďalších 1 500 eur, no v tomto prípade by sme boli bez problémov ochotní peniaze doložiť. Škoda, že túto možnosť už slovenskí zákazníci nemajú.

Objemnejší motor sedel kompaktnému SUV lepšie 42 fotografií v galérii Objemnejší motor sedel kompaktnému SUV lepšie Zdroj: Marek Pokrývka

Dvojlitrový boxer nám bude v ponuke Subaru chýbať. Impreza sa s 1,6-litrovým srdcom ešte celkom uspokojí, no ťažšie kompaktné SUV je preň už príliš veľká porcia. Tento motor je vhodný najmä pre pokojných vodičov. Na povely plynového pedála reaguje neraz letargicky a prudšie zrýchľovanie mu veľmi nevonia. Napriek tomu nie je výrazne úspornejší než väčší agregát. No ak nemáte dynamické ambície často spájané so značkou Subaru a hľadáte pri nej skôr bezpečnosť či spoľahlivost, môžete byť s touto voľbou úplne spokojní.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
B4
Zdvihový objem
1 600 cm3
Max. výkon
84 kW/114 k
pri otáčkach
6 200/min
Max. krútiaci moment
150 Nm
pri otáčkach
3 600/min
Palivo
benzín
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
bezstupňová CVT
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 465 mm
Šírka
1 800 mm
Výška
1 615 mm
Rázvor náprav
2 665 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 429 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 504 kg
Užitočná hmotnosť
511 kg
Celková hmotnosť
1 940 kg
Objem batožinového priestoru
385/1 310 l
Objem palivovej nádrže
63 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
175 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
13,9 s
Spotreba
Mesto - normovaná
8,5 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
6,0 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,9 l/100 km
Mesto - počas testu
8,2 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,1 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,0 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
157 g/km
Emisná norma
Euro 6d-Temp
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 25 490 eur
Základná cena verzie
od 27 490 eur
Cena testovaného exemplára
27 940 eur

Video
Najnovšie články
Niki Lauda:  Jeho kariéra udivuje do dnešných dní

Znovuzrodenie firmy, ktorá sa do histórie zapísala najmä modelom Pantera, má prebehnúť na Festivale rýchlosti v Goodwoode.

De Tomaso: Talianska značka opäť ožije

Oprava a rekonštrukcia mosta pred Malackami si vyžiadali uzatvorenie úseku. Vodiči, ktorí do mesta prichádzajú od diaľnice D2, musia počítať s obchádzkami.

Pri ceste do Malaciek po D2 počítajte s obchádzkou

Po tom, čo nemecké úrady začali vyšetrovať podozrenie z existencie nelegálneho softvéru v modelovom rade Mercedes GLK, vznikli pochybnosti o ďalších modeloch...

Dieselgate: Podozrenia voči Daimleru sa množia

V novom spote upozorňujúcom na premiéru omladeného vozidla automobilka prezradila, že modelovú paletu rozšíri variant Scout.

Škoda Superb: Po facelifte aj do terénu?

Japonská automobilka prichádza s novou dodávkou. Ide o minimálne upravený Renault Kangoo, ktorý má pritom čoskoro dostať nástupcu.

Nissan uvádza kompaktný van NV250

Frekventovaná cesta v srbskom regióne Grdelica patrila medzi nočné mory, nakoľko bola známa ako chronický "lievik". Srbsko dokončilo a otvorilo posledný úsek...

Srbsko otvorilo posledný úsek tranzitného ťahu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×