Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Tichý zabijak: Mŕtvy uhol už nemusí byť hrozbou

Cyklisti a chodci sú najzraniteľnejší účastníci premávky. A to aj z hľadiska niečoho, čo je síce všeobecne známe, málokto však na tento faktor berie ohľad. Hovoríme o tzv. mŕtvom uhle.
3 18.04.2019 / Soňa Zverková

Pravdepodobne každý už počul o tzv. mŕtvom uhle vozidiel. Priestore, kde sú autá, ľudia či motorky doslova a dopísmena neviditeľní. Práve ten môže byť príčinou mnohých nehôd pri zmenách jazdných pruhov, no podstatne ohrozuje najmä najzraniteľnejších účastníkov premávky: chodcov, cyklistov a do nemalej miery aj motorkárov na výkonných strojoch.

Ilustračná snímka 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

Čo je vlastne mŕtvy uhol? Ide o oblasť, ktorú nevykrývajú vonkajšie ani vnútorné spätné zrkadlá a aj zodpovedný vodič môže prehliadnuť prekážku alebo človeka. Okrem zrkadiel však mŕtvu zónu vytvárajú aj stĺpiky, predovšetkým A a B. Túto slepú oblasť majú všetky motorové vozidlá bez rozdielu: osobné, nákladné aj autobusy. Podľa konštrukcie automobilu, ako aj podľa veľkosti a nastavenia spätných zrkadiel, sa však môže líšiť jej rozsah.

Najväčšie riziko nehody či už s chodcom alebo iným vozidlom hrozí pri odbočovaní (stĺpiky) a pri zmenách jazdného pruhu resp. predchádzaní (spätné zrkadlá). Nebezpečenstvo kolízie síce nemožno nikdy vylúčiť, dá sa však znížiť, ak budete dodržiavať niekoľko krokov. To najdôležitejšie ale opakujeme neustále: bezpečnosť sa začína v hlave! Dobrý vodič nie je ten, ktorý vie točiť volantom. To dokáže aj cvičená opica v cirkuse. Dobrý vodič v prvom rade rozmýšľa ako vodič!

Ako znížiť riziko kolízie

1. Prevencia

Spätné zrkadlá nie sú v aute pre parádu, ale slúžia určitému účelu. Využívajte ich často a priebežne. Akonáhle si zvyknete sledovať situáciu za sebou a najmä si uvedomovať, čo v zrkadlách vidíte, budete mať lepší prehľad o možných prekážkach vedľa vášho auta. To platí mimo obce aj v hustej mestskej premávke.

Ak v meste vidíte pred sebou a okolo seba množstvo áut, je jasné, že prudký vyhýbací manéver do strany nebude možný. Pokiaľ mimo obce zbadáte rýchlo sa blížiace vozidlo, zas si je potrebné uvedomiť, že sa vás čo najskôr pokúsi predísť. Preto vždy pred predchádzaním skontrolujte situáciu za sebou aj vedľa seba.

2. Technologická výpomoc

Dnes už vám s eliminovaním rizika spôsobeného mŕtvym úhlom vedia pomôcť aj technológie. Automobilky bežne ponúkajú Blind Spot Monitoring (BSM) - systém na sledovanie mŕtveho uhla. Tie najjednoduchšie vám zasvietením symbolu na spätnom zrkadle či krátkym zvukovým signálom dajú vedieť o tom, že sa vo vašom mŕtvom uhle aktuálne pohybuje iné vozidlo. Stačí im na to monitorovanie niekoľkých metrov vozovky bezprostredne za vozidlom, spoliehajú sa na ultrazvukové "parkovacie" senzory.

Konvenčný systém monitorovania mŕtveho uhla vidí len na niekoľko metrov, aj to však môže pomôcť 3 fotografie v galérii Konvenčný systém monitorovania mŕtveho uhla vidí len na niekoľko metrov, aj to však môže pomôcť Zdroj: AUTO BILD

Sofistikovanejšie systémy dnes využívajú radary. Ten si väčšinou všimneme hlavne v prednej časti vozidla, už však nie je výnimkou, keď je nebadateľne zabudovaný aj za zadným nárazníkom. Takéto systémy potom dokážu sledovať desiatky metrov za vozidlom, vďaka čomu vedia lepšie predvídať.

Bežný BSM vám nemusí pomôcť, ak po diaľnici idete tempom 130 km/h a zozadu sa ku vám rúti superšport rýchlosťou 300 km/h. Na potlačenie tejto hrozby majú ultrazvukové senzory veľmi malý akčný rádius. Ak však máte auto vybavené radarom, stihne zachytiť aj takéto auto a bude vás o ňom informovať podstatne skôr. Niektoré systémy vám dokonca vedia automaticky zasiahnuť do riadenia v prípade, že prehliadnete ich varovanie a hrozba stále trvá. Na sledovanie mŕtveho uhla pri kúpe nového auta rozhodne nezabudnite. Väčšinou tento asistent nie je drahý a stojí za to.

Za zmienku stojí aj fakt, že viaceré automobilky už systém podobný monitorovaniu mŕtveho uhla využívajú aj pri podstatne nižších rýchlostiach. Ak sa napríklad snažíte vycúvať zo svojho parkovacieho miesta, môžu vás asistenti upozorniť na cyklistu, chodcu či automobil, ktorý prichádza vašim smerom a vy by ste ho zbadali až na poslednú chvíľu. Dá sa povedať, že moderná technika vidí doslova za roh.

3. Nemáte asistenta pre mŕtvy uhol? Nevadí!

Automobilky ponúkajú asistenčný systém pre detekciu prekážok v mŕtvom uhle neraz už v nižších výbavových stupňoch. Ak ho však nemáte, nevadí. Postačí aj samotný vodič. Pri každej zmene jazdného pruhu pootočte hlavu a hoďte rýchly pohľad cez rameno. Vozidlo vo vedľajšom pruhu totiž obvykle nevidíte vtedy, keď sa jeho predná časť nachádza zhruba na úrovni vášho ramena. Nie je potrebné pozerať sa dlho: rýchly pohľad, nie dlhší než pohľad do spätného zrkadla, úplne postačí. Auto, cyklistu či motorku zbadáte okamžite.

4. Pozor na slepú zónu za stĺpikmi

Mnoho kritických situácií vzniká pri odbočovaní, a to aj pri odbočovaní vpravo. Vždy si vopred uvedomte, či nebudete križovať priechod pre chodcov alebo cestičku pre cyklistov. Je teplé počasie, na cestách pribúdajú cyklisti, ktorí sa zväčša pohybujú pri pravom okraji vozovky.

Motorkári vs. vodiči: Toto sú ich veľké chyby

Nastáva teplé obdobie roka a je pravdepodobné, že sa obnoví odveký duel medzi motorkármi a vodičmi vozidiel. Obidve skupiny si však musia vstúpiť do svedomia, pretože ani motorkári nie sú žiadne...

Ak odbočujete vpravo, nezabudnite skontrolovať pravé spätné zrkadlo a prípadne pootočiť hlavu ako v bode č. 2. Pokiaľ vám bráni v dobrom výhľade stĺpik, nahnite sa nad volant alebo zmeňte polohu a presvedčte sa, či tam nie je chodec alebo cyklista. To platí bez ohľadu na to, či odbočujete vpravo alebo vľavo.

Tipy pre cyklistov a chodcov

Najväčším rizikom pre cyklistov sú nákladné vozidlá. Podobne ako osobné autá majú mŕtvy uhol, ktorý sa zväčšuje aj výškou, v ktorej sedí vodič. Pokiaľ stojíte na križovatke, vždy sa postavte tak, aby ste vyčnievali spoza okraja vozidla a ideálne aspoň šesť metrov za ním. Nemyslite si, že vám prednosť v jazde pomôže, ak vás vodič nákladiaku nevidí. Nie, nepomôže. Radšej počkajte, kým odbočí.

Nemusíte investovať do dodatočnej montáže elektronického systému, na vykrytie mŕtveho uhla poslúži aj malé parabolické zrkadlo 3 fotografie v galérii Nemusíte investovať do dodatočnej montáže elektronického systému, na vykrytie mŕtveho uhla poslúži aj malé parabolické zrkadlo Zdroj: Dreamstime

Nikdy nestojte vedľa nákladného auta, nakoľko neuvidíte jeho smerovky a nemôžete preto vedieť, či odbočuje alebo nie. Ak obaja odbočujete, počítajte s tým, že nákladiak vzhľadom na svoju dĺžku potrebuje vždy väčší polomer zákruty.

Najväčšie riziko pre chodcov spočíva v situácii, keď vozidlo odbočuje doprava, no vodič sa musí pozerať doľava. Plus je tu slepá zóna za stĺpikom. I keď na priechode máte prednosť, krátkym pohľadom do kabíny osobného auta sa presvedčte, kam sa vodič pozerá a či vás naozaj vidí. Nikdy nevstupujte do vozovky, ak nemáte istotu. Prednosť vás pred vážnym zranením neuchráni.


Video
Najnovšie články
Fotenie nehody: Polícia si zgustla na zvedavcoch

Kórejská novinka by mala byť lacnejšia než typ Stonic, po náčrtoch jej karosérie vydala automobilka aj obrázky interiéru.

Kia poodhalila kabínu chystaného SUV

Štúdia vychádzajúca z triedy GLE disponuje extra diódami, exteriérovými displejmi či volantom schopným zasunúť sa do palubnej dosky.

ESF 2019: Mercedes je opäť priekopníkom

Limitovaný model vznikol pri príležitosti 50. výročia filmu On Her Majesty’s Secret Service a vyhotovením evokuje vozidlo použité v ňom.

Aston Martin DBS: Špeciál s logami 007

Po modernizácii vozidlo spredu evokuje väčšieho brata, má takmer úplne nový interiér a viacero motorov s mikrohybridnou technikou.

Komplexný facelift pre Discovery Sport

Úsporné opatrenia Fordu pokračujú vysokým tempom. Automobilka plánuje v priebehu dvoch mesiacov zrušiť tisíce pracovných miest, z čoho zhruba tretinu v USA...

Ford do augusta zruší tisíce pracovných miest

Fotky šiesteho vydania hatchbacku unikli na internet a zachytávajú rovno jeho elektrickú verziu, ktorá je v ponuke novinkou.

Opel Corsa: Neoficiálny debut generácie F
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×