Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Jazda s novým CLA: Technologický koncert

FOTO
PRVÁ JAZDA Druhá generácia modelu CLA prichádza vo veľkom štýle. Nadupaný kompakt ponúka to najlepšie, čo dnes do auta týchto rozmerov viete namontovať. Zamieri na vrchol kompaktného segmentu?
105 17.04.2019 / Filip Kadlečík

Mercedes-Benz CLA o svoj životný priestor bojuje v kompaktnom segmente, ktorý je nabitý konkurenciou. Sokom mu môže byť sedan triedy A, ale najnovšie napríklad aj cenovo dostupnejší Hyundai i30 Fastback, napríklad i v N-kovom vyhotovení. Teraz prichádza druhá generácia kupé CLA a my sme ju už šoférovali. Podarí sa jej eliminovať konkurentov?

CLA možno pokojne označiť ako “baby CLS”, majú toho spoločného veľa 105 fotografií v galérii CLA možno pokojne označiť ako “baby CLS”, majú toho spoločného veľa Zdroj: Filip Kadlečík

Stuttgart aktuálne svojim vozidlám vštepuje nové dizajnové smerovanie. Tu sa prejavilo vyváženejšími proporciami, krajším zadkom a pôsobivou prednou časťou. Jej čelná maska má negatívny sklon, ktorý podporuje dynamický vzhľad CLA. Vo všeobecnosti sa vo veľkej miere ponáša na väčšie CLS a takým dojmom aj pôsobí - majestátne a luxusne, pritom však športovo a agilne.

V porovnaní s minulosťou CLA narástlo. Na dĺžku je väčšie o 48 mm, rozšírilo sa o 53 mm, o dva milimetre je nižšie. To všetko sú údaje, ktoré svedčia o tom, že luxusný kompakt nabral v správnych smeroch a nie tam, kde to je nežiaduce. Aj preto teraz ponúka uhľadenejšie proporcie, než v prípade prvej generácie.

CLA má parádny image, v porovnaní s minulosťou pôsobí dospelejšie a výrazne atraktívnejšie 105 fotografií v galérii CLA má parádny image, v porovnaní s minulosťou pôsobí dospelejšie a výrazne atraktívnejšie Zdroj: Filip Kadlečík

V porovnaní s minulosťou interiér prešiel očakávanou rozsiahlou revolúciou. Prakticky všetky prvky tu poznáme z triedy A, v porovnaní s ňou však môžete očakávať viac dizajnu, modernejšie technologické vychytávky a ľúbivejšie dizajnové kombinácie. V reči čísel cítiť na priestorovej ponuke druhej generácie CLA najväčší progres v oblasti kufra. Jeho objem sa síce scvrkol z 470 na 460 litrov, ponúka však o 26,2 centimetra širší nakladací otvor a až o 11,3 cm širší batožinový priestor.

Test Mercedes-Benz CLS 400 d: Triumf nafty

Mercedes-Benz je tradičným priekopníkom na poli technológií a plánuje to dokázať aj svojou rodinou elektromobilov označených písmenami EQ. Nezabúda však pritom ani na staršie spôsoby pohonu vozidiel,...

Veľkou otázkou v prípade CLA je jeho porovnanie so sedanom triedy A. Obidve autá majú totožnú platformu. Predná i zadná náprava CLA sú ale širšie o desiatky milimetrov a zabezpečujú suverénnejšie jazdné vlastnosti. Väčšia je i samotná karoséria kupé. Rozlíšite ich aj podľa dizajnu, ktorý je pri sedane triedy A konzervatívnejší. Vo všeobecnosti by podľa slov zástupcov Mercedesu malo Áčko byť lacnejšie a menej imidžové či exkluzívne. To podľa nás sedí do bodky, CLA sa totiž nápadne podobá na CLS, čo je jeho ďalší plus. To už totiž hrá inú ligu z pohľadu výkonu, luxusu, ale i cenovky.


>>> Porovnajte si ich na vlastné oči, CLA vs. CLS <<<


Druhá generácia CLA nás najviac šokovala technologickou vyspelosťou. Jej predné sedáky a operadlá sa vďaka funkcii Energizing Seat Kinematics (ESK) každých pár kilometrov jemne pohnú, zmenia tak vašu polohu za volantom a šetria vaše kĺby a kríže. Najskôr sme si efekt tejto funkcie nevedeli predstaviť, po jej vyskúšaní by sme ju však brali všetkými desiatimi. Príjemný a geniálne jednoduchý detail. Pozor, pri konfigurácii myslite na to, že ESK je dostupné len s elektricky nastaviteľnými sedadlami.

Technologická vyspelosť

Výnimočnú atmosféru na palube CLA umocňuje aj niekoľko ďalších detailov. Balík Energizing Comfort je po novom bez problémov schopný sledovať tep vodiča a reagovať na neho. Ak by sa zistil kritický stav, automobil okamžite privolá pomoc. Ak auto identifikuje nástup únavy, vie vám ponúknuť niektorý z programov, ktorý vás osvieži. Jednotlivé programy pozostávajú zo zmeny ambientného podsvietenia palubovky, špecifickej grafiky, polohy sedadla či napríklad hudobných podkladov so špecifickým tempom. Škoda, že Mercedes zatiaľ bude komunikovať len s hodinkami Garmin. Čoskoro by sa však ponuka mala rozšíriť.

Decentný interiér má minimalistický dizajn, škoda len prítomnosti leštených čiernych plastov, tie nám nie sú po vôli 105 fotografií v galérii Decentný interiér má minimalistický dizajn, škoda len prítomnosti leštených čiernych plastov, tie nám nie sú po vôli Zdroj: Filip Kadlečík

Samozrejmosťou je aj prítomnosť známeho hlasového asistenta. Stačí mu povedať “Hej, Mercedes! Je mi zima!” a on bude vedieť, čo urobiť. Aktivuje vám vyhrievanie sedadla, ambientné podsvietenie zmení na teplé farby, pustí príjemnú hudbu, zdvihne teplotu klimatizácie a dokonca na stredovom displeji zobrazí abstraktný oheň v digitálnej podobe. Ďalší geniálny a pritom veľmi jednoduchý detail. Mercedes nimi dokazuje, že CLA nie je bežný kompakt. Ak máte smart hodinky Garmin, potom Mercedes-Benz CLA dokáže preventívne sledovať váš tep 105 fotografií v galérii Ak máte smart hodinky Garmin, potom Mercedes-Benz CLA dokáže preventívne sledovať váš tep Zdroj: Filip Kadlečík

V kabíne, hneď za interiérovým spätným zrkadlom, sa nachádza kamera, ktorá sleduje vaše pohyby a ak sa napríklad za tmy načiahnete na sedadlo spolujazdca, sama vám rozsvieti príslušnú lampu. Jednoduché ovládanie gestami je k dispozícii zvlášť pre vodiča aj spolujazdca. Druhá generácia CLA je online a komunikovať vie aj so Smart Home. Pri ceste domov jej vyšle signál, že sa blíži a dom tak môže začať kúriť, odomknúť, poprípade vykonať iný úkon.

Energizing Seat Kinematics je jednou z najväčších devíz Mercedesu, šetrí váš chrbát 105 fotografií v galérii Energizing Seat Kinematics je jednou z najväčších devíz Mercedesu, šetrí váš chrbát Zdroj: Mercedes-Benz

Čas príchodu domov CLA určí vďaka live navigácii, ktorá na minúty presne informuje o prípadnom zdržaní. Správny odhad systému nás prekvapil, niekoľko minút dopredu vedel upozorniť napríklad aj na trojminútové zdržanie na komplikovanej križovatke. Navigáciu vám uľahčí nielen plne konfigurovateľný digitálny prístrojový štít, ale aj funkcia rozšírenej reality (AR), ktorá vám pomocou stredového displeja virtuálne premieta navigačné pokyny priamo na cestu. AR je natoľko inteligentná, že pri jazde mestom vám dokonca virtuálne zobrazuje popisné čísla budov, okolo ktorých prechádzate. Nájsť tú správnu teda v budúcnosti problémom nebude.

Test Mercedes A 200: Mení pravidlá hry

Máloktoré auto vzbudilo v poslednom období svojim príchodom taký záujem, aký sa podarilo vyvolať druhej generácii hatchbacku Mercedes-Benz triedy A. Každý je na neho zvedavý a každý sa s ním chce...

Pokročilý systém adaptívneho tempomatu a jazdy v jazdných pruhoch Distronic vás na diaľnici krásne drží v pruhu, sám krúti volantom a na základe rozpoznávania značiek či uberá či pridáva rýchlosť. Ak sa náhodou aj nevedomky dostanete na čiaru, vás i auto systém vďaka intenzívnemu zabrzdeniu jedného z kolies hodí naspäť na správnu cestu.

Pri riadení na vás dáva pozor plejáda asistenčných systémov, niektoré sú až príliš citlivé 105 fotografií v galérii Pri riadení na vás dáva pozor plejáda asistenčných systémov, niektoré sú až príliš citlivé Zdroj: Filip Kadlečík

Tretím jednoduchým, no nápaditým detailom, je fakt, že smerovka tu nebliká len 3x, ale až dovtedy, kým auto nespozná, že ste dokončili manéver a ste bezpečne v inom strednom pruhu. Tento prvok zvyšuje bezpečie najmä na diaľnici. Počas prvej jazdy sa nám na CLA nepáčilo len naladenie systému na zabránenie kolízii. Pri predbiehaní predný radar panikáril a viackrát nám pritiahol pásy a výstražne zablikal a zapípal. Mal pocit, že ideme do auta pred nami naraziť, pritom sme sa na neho ani len netlačili a manéver sme robili maximálne bezpečne.

Motory novej generácie

Technologicky vyspelé sú aj agregáty. Vyskúšali sme si CLA 200 a CLA 220 d. Pod označením “200” sa skrýva prepĺňaný zážihový štvorvalec ladený na 120 kW (163 k), ktoré dosahuje pri 5 500 ot./min. Krútiaci moment tu vrcholí už od 1 620 ot./min a jeho krivka siaha až ku 250 Nm. Vďaka týmto parametrom dokáže CLA v spojení so sedemstupňovou samočinnou dvojspojkou na stovku šprintovať v priebehu 8,2 sekundy, rýchlostné maximum pritom predstavuje méta 229 km/h.

Z profilu je vidieť, že druhá generácia CLA má vyváženejšie proporcie 105 fotografií v galérii Z profilu je vidieť, že druhá generácia CLA má vyváženejšie proporcie Zdroj: Filip Kadlečík

Benzín sa nám páčil svojim tichučkým chodom, príjemnou odozvou na plyn a chuťou púšťať sa do vysokých otáčok. Jeho 1,33-litrový objem je obrovskou devízou najmä čo sa týka hmotnosti. Kompakt je s ním veľmi agilný, predná náprava nie je ťažká a tak zo zákruty pri strate priľnavosti CLA letí prekvapivo neutrálne. Prehnaná nedotáčavosť mu rozhodne nehrozí. Dynamika je úplne dostačujúca, počas testovania vo vozidle neustále sedeli traja muži, báť sme sa však nemuseli ani rýchlych predbiehacích manévrov.

Práca dvojspojky 7G DCT dopadla podľa očakávaní, radí rýchlo a za bežných okolností nebadane, vo vypätých situáciách či pri rozjazdoch však jej prejav nie je dokonalý - autom vie badateľné trhnúť. Agregát “200” na dynamickú jazdu stačí, je však citeľné, že tento podvozok má ďaleko vyšší potenciál. Ak ste fanúšikmi naozaj ostrej športovej jazdy a máte pár desiatok tisíc eur navyše, určite počkajte na príchod verzie so štítkom AMG. Bežné CLA 250 4Matic totiž u nás podľa dostupných informácií nebude.

Kompakt vám na cestu svieti aktívnymi full-LED svetlami s parádnym podpisom zloženým z dvoch segmentov 105 fotografií v galérii Kompakt vám na cestu svieti aktívnymi full-LED svetlami s parádnym podpisom zloženým z dvoch segmentov Zdroj: Mercedes-Benz

Relatívne silný a dynamický diesel 220 d spojený s radiacou skriňou 8G DCT mal famóznu spotrebu, miestami bola na dostrel ku hranici 4,0 l/100 km. Záviselo to predovšetkým od jazdného štýlu, ak sme však pri trojici pasažierov jazdili rozumne a auto nehnali do extrémov, na okreskách sme sa bez veľkej snahy dokázali držať pod hranicou 4,5 l/100 km jazdy. Nie vždy sme však jazdili s ohľadom na životné prostredie. Silný dieselový dvojliter poskytuje kompaktu 140 kW (190 k) pri 3 800 ot./min a 400 Nm v rozmedzí 1 600 až 2 600 ot./min a na ceste to je cítiť. Pôjde o najsilnejší agregát, ktorý sa u nás nateraz bude predávať. Do ponuky príde čoskoro.

Agregátu “220 d” s označením OM654q ťažko niečo vyčítať, je to jeden z najmodernejších naftiakov sveta. Dôkazom sú nízke emisie a vysoká efektivita. Pri rozhovoroch s konštruktérmi tejto pohonnej jednotky sme zistili, že emisiami oxidu uhličitého ekvivalentné benzínové motory podlieza, z pohľadu plynov NOx sa im takmer dokáže vyrovnať. Aj preto sa domnievame, že pôjde o skvelú voľbu pre pohon CLA, podobný názor majú aj naši nemeckí kolegovia. Mimochodom, dnes sa na Slovensku približne polovica CLA-čiek predá s naftiakom, druhá zasa s benzínom.

Agregát OM654q vo verzii 220 d vyniká pomerom dynamiky a efektivity 105 fotografií v galérii Agregát OM654q vo verzii 220 d vyniká pomerom dynamiky a efektivity Zdroj: Mercedes-Benz

Druhá generácia CLA sa vyznačuje parádnymi jazdnými vlastnosťami. Predná stopa je v porovnaní s minulosťou širšia o 63 mm a zadná o 55 mm. Kolesá umiestnené ďalej od seba zabezpečujú sebaistotu aj pri ostrej jazde a neutrálny charakter na hrane priľnavosti. V nami testovaných vozidlách sa nachádzal adaptívny podvozok, ktorý sa javí ako ideálny kompromis medzi športovou tuhosťou a pohodlným filtrovaním nerovností. Sekunduje mu responzívne riadenie, vďaka ktorému je jazda s CLA zábavná. Tak by to v prípade štýlovky aj malo byť.

Sedí na tróne

Na konkurentov sa Mercedes-Benz CLA nateraz môže pozerať z trónu na vrchole kompaktného segmentu. Jeho cenovka na Slovensku začína na sume 31 620 eur, no z nášho pohľadu si ju vie obhájiť. Prináša inovácie, punc exkluzivity, luxus a vyvážené jazdné vlastnosti. To všetko v kompaktnom balení, ktoré ešte navyše ponúka 460-litrový kufor. Sme zvedaví, ako na tento počin zareaguje BMW, ktoré už v talóne má nachystaný nový rad 1. Na všetko odpovie čas.

Jednoznačne patrí k elite segmentu, druhá generácia CLA predstavuje obrovský progres 105 fotografií v galérii Jednoznačne patrí k elite segmentu, druhá generácia CLA predstavuje obrovský progres Zdroj: Filip Kadlečík

Stuttgart v prípade CLA číslo dva hovorí o orientácii na technologickú a jazdnú vyspelosť. S tým do bodky súhlasíme. Páči sa nám aj prístupnejší batožinový priestor a vyváženejší dizajn. Počas prvej jazdy sme tu nenarazili na žiadne výraznejšie slabiny. Stuttgart rozohral dychberúci technologický koncert, no rešpekt si zaslúžia aj jazdné vlastnosti a pohonné jednotky. Vďaka vyváženosti ide bez debaty o jeden z top kompaktov na trhu. Doma si čoskoro vyskúšame aj motor 180 d, ktorý doplní trojlístok motorizácií dostupných na Slovensku.


Video
Najnovšie články
Fotenie nehody: Polícia si zgustla na zvedavcoch

Kórejská novinka by mala byť lacnejšia než typ Stonic, po náčrtoch jej karosérie vydala automobilka aj obrázky interiéru.

Kia poodhalila kabínu chystaného SUV

Štúdia vychádzajúca z triedy GLE disponuje extra diódami, exteriérovými displejmi či volantom schopným zasunúť sa do palubnej dosky.

ESF 2019: Mercedes je opäť priekopníkom

Limitovaný model vznikol pri príležitosti 50. výročia filmu On Her Majesty’s Secret Service a vyhotovením evokuje vozidlo použité v ňom.

Aston Martin DBS: Špeciál s logami 007

Po modernizácii vozidlo spredu evokuje väčšieho brata, má takmer úplne nový interiér a viacero motorov s mikrohybridnou technikou.

Komplexný facelift pre Discovery Sport

Úsporné opatrenia Fordu pokračujú vysokým tempom. Automobilka plánuje v priebehu dvoch mesiacov zrušiť tisíce pracovných miest, z čoho zhruba tretinu v USA...

Ford do augusta zruší tisíce pracovných miest

Fotky šiesteho vydania hatchbacku unikli na internet a zachytávajú rovno jeho elektrickú verziu, ktorá je v ponuke novinkou.

Opel Corsa: Neoficiálny debut generácie F
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×