Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Škoda Scala: Česi mieria kompaktom ozaj presne

Rapid nahrádza hatchback, ktorý spúšťa v rámci značky revolúciu. Prináša svieži dizajn karosérie i interiéru a moderné technológie.
74 16.04.2019 / Marek Pokrývka

Oživenie kedysi zvučných mien je štandardnou stratégiou mnohých automobiliek a Škoda medzi nimi nechýba. Tento postup už priniesol svoje ovocie. Superb v pozícii vlajkovej lode sa predáva veľmi dobre a stretnúť dnes Rapid nie je výnimočné. Druhý menovaný produkt však nejaký hviezdny úspech nedosiahol. Vozidlu vypĺňajúcemu medzeru medzi typmi Fabia a Octavia niektorí vyčítali nudu, iní mu nevedeli odpustiť prevzatie označenia po ikonickom kupé z čias socializmu.

Scala je zlatou strednou cestou medzi Fabou a Octaviou 74 fotografií v galérii Scala je zlatou strednou cestou medzi Fabou a Octaviou Zdroj: Škoda

Druhý dôvod mohol prispieť k tomu, že kompakt postavený s využitím jednoduchšej techniky dostal inak pokrsteného nástupcu. Nesie označenie Scala vychádzajúce z latinčiny a symbolizujúce postup značky po pomyselnom rebríku. Ide o produkt určený pre masové publikum, ktorý nemohol byť až príliš odvážny. Napriek tomu prináša v rámci portfólia českej firmy mnohé zmeny.

Koľko stojí Škoda Scala: TOP 10 faktov z cenníka

Škoda kompaktnú Scalu odhalila už pred niekoľkými mesiacmi, až teraz sa však oficiálne spúšťa jej predaj. Ako prví sme dostali možnosť nahliadnuť do jej cenníka a prinášame kompletný prehľad...

Mladá Boleslav týmto hatchbackom upravuje svoj dizajnový jazyk, ale taktiež prináša svieži interiér a moderné technológie. Pohon naďalej jasne čerpá z koncernových zdrojov. Nezostal však na okraji záujmu a inžinieri venovali veľkú pozornosť aj naladeniu podvozka. O tom sme sa mohli naživo presvedčiť počas prvých zahraničných kilometrov za volantom novinky. Tie sme absolvovali len v niekoľkodňovom odstupe od potvrdenia jej slovenských cien, ktoré sme včera zverejnili ako prví.

Modernejší kompakt navonok i zvnútra

Škoda Scala prináša svieži štýl, ktorý už čiastočne načrtla omladená Fabia. Oproti minulosti sa vyznačuje maskou chladiča posunutou nižšie a takmer trojuholníkovými svetlometmi. Na ich vzhľad si ešte zvykáme, no štíhlym koncovým svetlám musíme dať palec nahor. Vyzerajú výborne najmä v kombinácii s natiahnutým zadným oknom siahajúcim po výrez na evidenčné číslo.

Novému hatchbacku nemožno uprieť istú dávku štýlu 74 fotografií v galérii Novému hatchbacku nemožno uprieť istú dávku štýlu Zdroj: Škoda

Tento zaujímavý prvok novinka zdedila od predchodcu menom Rapid Spaceback a rovnako ako v jeho prípade ide o opciu. Sklo však teraz namiesto loga zdobí podpis automobilky. Dizajn karosérie je inak pomerne priamočiary a práve menšie detaily mu dávajú šťavu. Platí to najmä o dobre vybavených modeloch s LED svetlometmi či veľkými diskami. Na výber je viacero kolies s priemerom 16 až 18 palcov, vrátane tria aerodynamicky optimalizovaných ráfikov s veľkými čiernymi plochami.

Interiér neprináša žiadne prelomové nápady, no vyznáva jednoduchú eleganciu. Oproti predchodcovi v ňom nájdeme kvalitnejšie pôsobiace dielce. Spodnú časť kabíny opäť tvoria prevažne jednoduché tvrdé plasty, no vyššie sú aj mäkké dielce so zaujímavou štruktúrou použité na vrchu dverí či palubnej doske. Tej dominuje široká dekoratívna lišta dostupná vo viacerých verziách. Interiér oživuje veľa strieborných detailov, napríklad aj na výduchoch ventilácie či ovládaní teploty.

Úroveň kabíny je oproti predchodcovi o poznanie vyššia 74 fotografií v galérii Úroveň kabíny je oproti predchodcovi o poznanie vyššia Zdroj: Škoda

V porovnaní s typom Rapid má novinka popri lepších materiáloch aj viac interiérových oblín. Výrazné sú najmä línie obklopujúce centrálny displej. K dispozícii je trio multimediálnych systémov, my sme sa stretli so špičkovým 9,2-palcovým panelom doplneným digitálnou prístrojovou doskou. Z hľadiska technológií obišla Škoda snáď len head-up displej. Inak môže byť Scala vybavená všetkým možným, vrátane nabíjacej podložky, bezdrôtového zrkadlenia obrazovky smartfónu či konektorov USB-C trochu predbiehajúcich dobu. Medzi opciami figuruje aj presklená strecha. V tomto prípade je použitá elektrická roleta, čo je oproti predchodcovi dodávanému bez clony plus.

Veľa priestoru i praktických detailov

Mladá Boleslav nemohla vynechať ani riešenie zastrešené heslom Simply Clever. Okrem známej škrabky na ľad či dáždnika vo dverách vodiča siahla po viacerých ďalších známych prvkoch, ale tiež ťažnom zariadení vysúvateľnom pomocou tlačidla či inovatívnej novinke v podobe šikovného vrchnáka na hrdle nádržky s kvapalinou do ostrekovačov uľahčujúceho jej dopĺňanie. O praktické riešenia nie je pri tomto aute vôbec núdza. A dennú použiteľnosť čerpá v značnej miere aj z toho, aké je zvnútra veľké.

Interiér ponúka viacero variantov čalúnenia, vrátane kože 74 fotografií v galérii Interiér ponúka viacero variantov čalúnenia, vrátane kože Zdroj: Škoda

Priestranný interiér patrí dlhodobo k prioritám značky Škoda a dôležitú rolu mu inžinieri prisudzovali aj pri novom kompakte. Z tohto hľadiska znesie novinka porovnanie aj s väčším typom Octavia. Miesta je tu dosť na nohy i hlavu, čo platí pre oba rady sedadiel. Ani batožinový priestor nesklame. V základe má objem 467 litrov, čo je v danej kategórii špičková hodnota. Veď len nedávno ponúkali v nižšej strednej triede mnohé kombi čísla okolo 500 l.

Škoda Kamiq: Malé SUV sme videli naživo

Českú novinku možno označiť skôr za crossover, oproti koncernovým bratom je dlhšia a zároveň nižšia. Techniku vo veľkej miere prebrala.

Štedrú ponuku miesta sa podarilo vytvoriť aj vďaka nafúknutiu exteriérových rozmerov. Scala prerastá dosluhujúci Rapid Spaceback vo všetkých smeroch: na dĺžku má 4 362 mm a stojí na rázvore náprav merajúcom 2 649 mm. Šírka karosérie bez spätných zrkadiel je 1 793 milimetrov. Strecha je položená vo výške 1 471 mm a smerom dozadu sa jemne zvažuje.

Objemom zadnej časti Scala v segmente jednoznačne vyniká 74 fotografií v galérii Objemom zadnej časti Scala v segmente jednoznačne vyniká Zdroj: Škoda

Jednoduchú platformu dobre maskuje

Dedičstvom z minulosti je použitie jednoduchej platformy. Nový kompakt síce takmer všetkými rozmermi prerastá napr. VW Golf, no nestojí na rovnakej verzii architektúry MQB. Namiesto toho vznikol na platforme A0 slúžiacej ako základ menších vozidiel. V preklade to znamená výhradne pohon predných kolies a jednoduchú zadnú nápravu, čo môže byť pre niekoho problém.

Obavy plynúce z prítomnosti lacnejšej plošiny Scala rýchlo rozpúšťa už po prvých kilometroch za volantom. Napriek použitému technickému základu sa správa na ceste veľmi dospelo. Aj samotní predstavitelia automobilky si myslia, že v rámci značky patrí novinka medzi najlepšie jazdiace autá mimo verzií RS. Platí to minimálne pre exempláre s príplatkovým športovým pružením obsahujúcim adaptívne tlmiče. Tie disponujú dvomi režimami, na výber je Normal a Sport.

Napriek použitiu platformy MQB A0 jazdí novinka dospelo 74 fotografií v galérii Napriek použitiu platformy MQB A0 jazdí novinka dospelo Zdroj: Škoda

Počas prvých kilometrov sme osedlali iba takéto modely, na stretnutie s jednoduchým podvozkom a jeho zhodnotenie si ešte musíme počkať. Pilotné dojmy sú však dobré. Škoda sa správa v zákrutách agilne a pekne nasleduje pokyny volantu, aj keď riadenie nie je nijak zvlášť komunikatívne. Ani o nejakej veľkej porcii zábavy nemôže byť reč. Jazdné vlastnosti sú solídne a žiaden problém nerobí ani jednoduchá zadná náprava s torznou priečkou. Veľkého odskakovania či buchotu sa netreba báť. Úroveň komfortu je na danú kategóriu slušná, rozruch narobia v interiéri akurát veľké nerovnosti.

V hlavnej roli vylepšený motor 1.0 TSI

Škoda ponúka pri svojom novom kompakte na výber kvarteto motorov. Rolu základu si na ramená vzal prepĺňaný zážihový trojvalec so zdvihovým objemom jeden liter, ktorý má dve naladenia. Na výber sú varianty s maximom 70 kW (95 k) a 85 kW (115 k). My sme osedlali druhého menovaného, ktorého možno kombinovať s dvomi prevodovkami. V našom prípade šlo o šesťstupňový manuál.

Prepĺňaný litrový trojvalec pracuje opäť kultivovanejšie 74 fotografií v galérii Prepĺňaný litrový trojvalec pracuje opäť kultivovanejšie Zdroj: Škoda

Scala 1.0 TSI nás po naštartovaní upútala nízkou úrovňou hluku i vibrácii. Prejav agregátu sa opäť znateľne zlepšil. Nepárny počet piestov je spoza volantu cítiť v bežnom režime minimálne, prejaví sa akurát charakteristickou melódiou pri razantnejšom štýle jazdy. Nejde však o žiaden nervy žerúci klepot. Tri valce znejú príjemne zdravo a výletom do otáčok sa vôbec nebránia.

Okrem silnejšieho vyhotovenia benzínu s turbodúchadlom sme si vyskúšali verziu 1.6 TDI vybavenú dvojspojkovou prevodovkou. Naftový štvorvalec dosahuje rovnaký výkon 85 kW (115 k) ako zážihový liter, no krivka jeho krútiaceho momentu vrcholí na vyššej hodnote 250 Nm. Dvojica modelov je preto dynamicky veľmi blízko seba.

Napriek rozličnej konfigurácii i palivu majú pohonné jednotky pri pokojnej jazde obdobný elán, pri väčšom tlačení na plyn pôsobí pružnejšie benzín ťahajúci v širšom rozmedzí otáčok. Turbodiesel je okrem toho o poznanie menej kultivovaný. Jeho hlučnejší chod v našom prípade ešte zdôrazňovalo ústrojenstvo DSG, ktoré motor často podtáčalo. Výsledkom bolo dunenie rezonujúce karosériou. Situáciu sme neraz riešili manuálnym podradením, na čo stačia pádla na volante.

Do českého kompaktu sa montuje aj štvorvalec 1.5 TSI 74 fotografií v galérii Do českého kompaktu sa montuje aj štvorvalec 1.5 TSI Zdroj: Škoda Škoda nezabudla ani na zákazníkov žiadajúcich o niečo vyšší výkon. Pre nich je určený špičkový benzínový variant 1.5 TSI, ktorý jasne prekonávaj 1,4-litrového predchodcu ponúkajúceho najviac 92 kW (125 k). Väčší prepĺňaný štvorvalec má parametre 110 kW (150 k) a 250 Nm. Na výber je pri ňom manuál i DSG, v druhom prípade trvá zrýchlenie 0-100 km/h presne 8,2 sekundy. Na daný segment ide o solídnu hodnotu. Vyskúšať vrcholný model sme si počas prvej jazdy nestihli, no v domácom teste sa mu iste pozrieme na zúbok.

Na našom trhu štartuje od 13 490 eur

Vďaka včerajšiemu zverejneniu cien vieme, že za základný trojvalec zaplatia slovenskí zákazníci najmenej 13 490 eur. Scala tak stojí z finančného hľadiska takmer presne uprostred medzi typmi Fabia a Octavia. Bude to stačiť na to, aby prilákala dostatok zákazníkov? To ukáže až čas. No pre mnohých môže byť novinka zlatou strednou cestou, ktorú uprednostnia pred príbuznými.

Ceny hatchbacku poznajú od včera aj slovenskí zákazníci 74 fotografií v galérii Ceny hatchbacku poznajú od včera aj slovenskí zákazníci Zdroj: Škoda

Česi mieria kompaktom ozaj presne: lákať chcú ľudí hľadajúcich dostupné auto pre rodinu, ktoré má rozmery vhodné do mesta. Na neveľkom pôdoryse ponúka Scala v prvom rade množstvo priestoru. Moderný dojem sa snaží vyvolať dizajnom karosérie i vyhotovením interiéru, v ktorom nechýbajú aktuálne technológie. A v neposlednom rade hatchback disponuje dobrými jazdnými vlastnosťami. S benzínovým trojvalcom ide slušne, objemnejší turbodiesel je v ňom trochu hlučný a navyše stojí viac. Najväčšie nádeje na úspech preto dávame silnejšiemu modelu 1.0 TSI.


Video
Najnovšie články
Fotenie nehody: Polícia si zgustla na zvedavcoch

Kórejská novinka by mala byť lacnejšia než typ Stonic, po náčrtoch jej karosérie vydala automobilka aj obrázky interiéru.

Kia poodhalila kabínu chystaného SUV

Štúdia vychádzajúca z triedy GLE disponuje extra diódami, exteriérovými displejmi či volantom schopným zasunúť sa do palubnej dosky.

ESF 2019: Mercedes je opäť priekopníkom

Limitovaný model vznikol pri príležitosti 50. výročia filmu On Her Majesty’s Secret Service a vyhotovením evokuje vozidlo použité v ňom.

Aston Martin DBS: Špeciál s logami 007

Po modernizácii vozidlo spredu evokuje väčšieho brata, má takmer úplne nový interiér a viacero motorov s mikrohybridnou technikou.

Komplexný facelift pre Discovery Sport

Úsporné opatrenia Fordu pokračujú vysokým tempom. Automobilka plánuje v priebehu dvoch mesiacov zrušiť tisíce pracovných miest, z čoho zhruba tretinu v USA...

Ford do augusta zruší tisíce pracovných miest

Fotky šiesteho vydania hatchbacku unikli na internet a zachytávajú rovno jeho elektrickú verziu, ktorá je v ponuke novinkou.

Opel Corsa: Neoficiálny debut generácie F
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×