Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Roky krivdíme nafte: Už najviac škodí benzín

Ukazuje sa, že po dieselových aferách nafte krivdíme zbytočne. Vznetové agregáty dnes do ovzdušia vypúšťajú menej emisií než zážihové a je to viditeľné i v globálnom meradle.
2 16.04.2019 / Filip Kadlečík

Európska únia je v prípade emisií CO₂ nekompromisná a automobilových výrobcov prísnymi reguláciami tlačí do prechodu na alternatívne palivá. Producenti do vývoja elektromobilov, plug-in hybridov či vodíkových vozidiel investujú miliardy eur len aby splnili náročné kritériá, ktoré budú platné od roku 2025 a 2030. Pri honbe za čo najnižšími emisiami však akoby nik neráta s významnou premennou - zákazníkmi.

Aj Kia už ponúka najnovšiu generáciu dieselových jednotiek Smartstream, ktoré majú veľmi nízku spotrebu i produkciu emisií 2 fotografie v galérii Aj Kia už ponúka najnovšiu generáciu dieselových jednotiek Smartstream, ktoré majú veľmi nízku spotrebu i produkciu emisií Zdroj: Filip Kadlečík

V predchádzajúcich rokoch sa automobilovému priemyslu spravidla darilo znižovať množstvo vypustených emisií CO₂. Od začiatku presných meraní v roku 2010 až do roku 2017 bola tendencia klesajúca - agregáty sú čoraz čistejšie a modernejšie, svoju úlohu tu zohrali aj vozidlá s alternatívnym pohonom. Rok 2018 sa však niesol v silnej anti-dieselovej nálade a to sa prekvapujúcim spôsobom prejavilo aj na donedávna ako-tak uspokojivom trende znižovania CO₂.

Ako vo svojej správe informuje Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA), európski klienti boli minulý rok voči dieselom veľmi skeptickí a to paradoxne zapríčinilo prvý medziročný vzostup produkcie CO₂ v aktuálnom desaťročí. ACEA zdôrazňuje to, o čo sa dlhšie snažíme aj my. Moderné naftiaky sú čisté, musia plniť extrémne prísne kritériá a do vzduchu vypúšťajú menej emisií CO₂, než ekvivalentné benzínové motory.

Benzín v Európe aj naďalej valcuje diesely

Zdá sa, že nemilosť, do ktorej pre emisný škandál upadli dieselové vozidlá, je už trvalý jav. V 4. štvrťroku 2018 ich jasne prevalcovali benzínové verzie.

Životné prostredie v konečnom dôsledku súčasné vznetové agregáty šetria viac. Nemusí to platiť pre staré diesle a samozrejme, netreba s nimi jazdiť len po meste. Nik netvrdí, že sú lepšie univerzálne a za každých okolností. Vodiči s vysokým ročným nájazdom však dnes ťažko nájdu finančne dostupnú a ekologickejšiu alternatívu. Aj preto je spoločenská panika, ktorá dnes vznetové jednotky sprevádza, zbytočná.

Ide to aj s luxusným šesťvalcom - Mercedes-Benz ukazuje, že radové agregáty rodiny OM656 sú výkonné a extrémne úsporné - to znamená šetrné voči životnému prostrediu 2 fotografie v galérii Ide to aj s luxusným šesťvalcom - Mercedes-Benz ukazuje, že radové agregáty rodiny OM656 sú výkonné a extrémne úsporné - to znamená šetrné voči životnému prostrediu Zdroj: Filip Kadlečík

Až 56,7% spomedzi všetkých predaných automobilov v EÚ za rok 2018 bolo vybavených zážihovým agregátom spaľujúcim benzín. Medziročne ide o zvýšenie na úrovni 6,5 percentuálnych bodov. Väčšina nových benzínov pribudla na úkor naftiakov, len 2% spomedzi všetkých nových registrovaných áut  v EÚ bolo v roku 2018 elektrifikovaných. Ide o problém, pretože podľa vyjadrení Európskej environmentálnej agentúry dnes nové benzínové pohonné jednotky produkujú o 10 až 40% viac emisií než ekvivalentné naftové.

ACEA však ukazuje aj na iný trend, s ktorým asi rátal málokto. Zákazníkom sa aspoň nateraz nechce presadať do elektrických automobilov, pre veľkú časť z nich sú drahé a ku prípadnej kúpe ich dokážu motivovať len subvencie jednotlivých národných vlád. To ešte výzvu pre výrobcov sťažuje.

Test Mercedes-Benz CLS 400 d: Triumf nafty

Mercedes-Benz je tradičným priekopníkom na poli technológií a plánuje to dokázať aj svojou rodinou elektromobilov označených písmenami EQ. Nezabúda však pritom ani na staršie spôsoby pohonu vozidiel,...

Pokojne sa môže stať, že automobilky síce na trh dodajú supermoderné elektroautá s vysokým dojazdom, v podstate sa to deje už dnes, málokto si však môže dovoliť takéto vozidlo kúpiť za 30 000 a viac eur. Preto bude dôležité postarať sa o to, aby elektrické autá mali nielen schopný dojazd, ale aj ľudovejšiu cenovku. Z dnešného pohľadu ide o ťažko riešiteľný problém. Uvidíme, čo prinesie budúcnosť.


Video
Najnovšie články
Srbsko otvorilo posledný úsek tranzitného ťahu

Kým vývoj v predchádzajúcich týždňoch naznačoval aspoň nejakú úľavu, išlo len o klamlivý pokoj pred búrkou. Ropné trhy sa opäť prebrali k životu a tlačia ceny...

Benzín a nafta: Ich ceny nás budú opäť trápiť

KLEBETY TÝŽDŇA Citroën by mal v roku 2021 ukázať novú vlajkovú loď, Urus bude ešte silnejší a Mazda chystá radové šesťvalce.

Nový hybrid Ferrari a lacný elektromobil VW

Záujem obyvateľov EÚ o nové autá naďalej klesá, pravdepodobnými dôvodmi môže byť ekonomická neistota či obavy z dôsledkov brexitu. Predaj sa znížil nielen...

Európania aj v apríli nemali záujem o nové autá

Medzeru medzi dvomi doposiaľ ohlásenými motormi vypĺňa známy 2,9-litrový agregát naladený na maximálny výkon 440 konských síl.

Cayenne Coupé dostal silnejší šesťvalec

Americký prezident Donald Trump stále považuje zahraničné automobilky za škodnú a nevzdal sa nápadu zvýšiť clo. Ak by USA zvýšili clá na dovoz áut na 25...

Americké clá na autá by Nemecko vyšli miliardy

V našich testoch sa bežne zaoberáme tým, či sa oplatí investovať do extra výbavy s hodnotou okolo tisíc či dvetisíc eur. Niektorí ľudia premýšľajú v rádovo...

Neuveriteľný príplatok: Kufrík drahší než BMW
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×