Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Kľúčový diel auta: Veľa vodičov na neho zabúda

Ozýva sa pri jazde alebo brzdení kvílenie? Signalizuje kontrolka nízku hladinu brzdovej kvapaliny? Všetko nasvedčuje tomu, že máte brzdy opotrebované. Poradíme vám, ako spoznáte bod, keď je potrebné navštíviť servis.
10 16.04.2019 / Redakcia AUTO BILD

Bez ohľadu na triedu automobilu všetky majú jedno spoločné: brzdy. Ich úlohou je bezpečne znížiť rýchlosť alebo úplne zastaviť vozidlo, preto sú spoľahlivo fungujúce brzdy kritickou podmienkou pre bezpečnosť posádky aj ostatných účastníkov premávky. Ide však o spotrebný tovar a je jasné, že príde deň, keď sa kotúče a čeľuste opotrebujú a bude potrebná výmena. Poradíme vám, ako rozpoznať, že brzdy dodýchavajú.

Zabúdať na kontrolu tak kritického dielu, akým sú brzdy, sa nemusí vyplatiť 10 fotografií v galérii Zabúdať na kontrolu tak kritického dielu, akým sú brzdy, sa nemusí vyplatiť Zdroj: Dreamstime

Životnosť brzdového obloženia

Brzdové obloženie, kotúče aj bubny sa časom potrebujú a je vhodné, napríklad, spojiť prezutie letných a zimných pneumatík s kontrolou bŕzd. V zásade platí, že obloženie kotúčových bŕzd je potrebné meniť, ak sa jeho hrúbka stenčí pod dva milimetre, v prípade bubnových bŕzd pod jeden milimeter.

Automobilky v súčasnosti ponúkajú určitú pomoc a u takmer všetkých vozidiel sa pri kritickej hrúbke objaví nejaký znak opotrebovania. Signál môže poskytnúť elektrický systém vo forme kontrolky na palubnej doske. Druhý spôsob je mechanický, keď kovová ihla pri dosiahnutí kritickej hranice začne škriabať kotúč. Výsledkom je nepríjemný zvuk, ktorý vyzýva motoristu k návšteve servisu.

Brzdy nemajú presne stanovenú životnosť, ktorú však neovplyvňuje ani tak počet kilometrov, ako skôr jazdný štýl. Pri „normálnej“ jazde môžeme hovoriť o výdrži 100 000 až 130 000 km. Športová jazda s častým a intenzívnym brzdením môže životnosť skrátiť až na 30 000 km. Ďalším faktorom je región, v ktorom sa vodič pohybuje. V mestách a kopcovitom teréne je potrebné brzdiť viac než na vidieku alebo v rovinatých oblastiach.

V kopcoch môžete predĺžiť životnosť bŕzd tým, že budete brzdiť motorom a používať brzdový pedál len na menšiu korekciu rýchlosti. Časté brzdenie, napríklad, pri jazde z kopca na voľnobeh, môže výrazne prehriať brzdy a v určitom okamihu stratia účinnosť a dokonca sa môžu kotúče zdeformovať. Odporúčame vždy pred dlhou jazdou, najmä na dovolenku, nechať skontrolovať stav bŕzd.

Kritická súčiastka áut: Ako spoznať hrozbu?

Riadenie patrí ku kritickým systémom a jeho súčasťou je čap riadenia, ktorý sa časom opotrebuje. Netreba to podceňovať, nakoľko jeho problém následne môže zasiahnuť aj ďalšie komponenty.

Koľko stojí výmena bŕzd?

Náklady na výmenu závisia predovšetkým od ceny a počtu náhradných dielov. Nie vždy musíte vymeniť všetky štyri segmenty, niekedy stačia len predné alebo zadné. Takisto platí, že niekedy stačí výmena čeľustí, inokedy je potrebné vymeniť aj kotúče. Cenu pochopiteľne ovplyvňuje veľkosť a typ kotúčov a čeľustí, napríklad, brzdové čeľuste pre veľké SUV budú drahšie než pre malé mestské približovadlá.

Výmena čeľustí trvá približne 20 až 30 minút na každé koleso. Výmena kotúčov môže náklady zvýšiť dvoj- až trojnásobne a počítajte aj s tým, že kotúče predĺžia čas opravy zhruba o 15 minút na každé koleso. Cenu opravy určite zvýši prípad, keď má mechanik problém demontovať staré diely a rovnako sa môžu niektoré časti „zakusnúť“. Nesnažte sa ušetriť nákupom náhradných dielov z pokútnych portálov, nakoľko nekvalitné alebo falošné komponenty môžu skrátiť životnosť bŕzd aspoň tak ako športová jazda a naviac sa môžu doslova rozpadnúť.

Jednoduchý návod: Ako odhaliť poruchy vopred?

Hoci všetci radi počúvame v aute rádio, mali by sme zvážiť aspoň hlasitosť. Každé vozidlo totiž často v predstihu upozorní vodiča na možný problém. Ako? Nepatričnými zvukmi.

Ako spoznať opotrebované brzdy

V prvom rade ich môžete skontrolovať vizuálne, no okrem toho sa opotrebované brzdy hlásia celým radom signálov, napríklad, vibráciami volantu alebo brzdového pedálu.

1. Zvuky

Vozidlo poruchu obvykle hlási rôznymi „pazvukmi“, brzdy nie sú výnimkou. Najčastejšie ide o zvonivý alebo drnčivý zvuk, keď sa derie kov o kov. Ľahký škrabavý zvuk ráno po naštartovaní je normálny a súvisí s povrchovou koróziou, ktorá sa na kotúčoch tvorí bežne. Ak však nezvyklé zvuky pretrvávajú a ozývajú sa nielen pri brzdení, odporúčame navštíviť servis.

2. Ťahanie do strany

Predzvesťou opotrebovaných môže byť mierne ťahanie vozidla do strany. Tu môžu nastať dva scenáre: auto uteká do strany pri brzdení alebo pri normálnej jazde stálou rýchlosťou, napríklad, na diaľnici. Pokiaľ ide o prvý prípad, odporúčame navštíviť servis, nakoľko problém nemusí súvisieť len s brzdami, ale aj s poškodením inej časti podvozku.

Nepodceňujte neobvyklé zvuky či správanie sa vozidla a radšej nechajte brzdy skontrolovať. Môžete k tomu využiť každé prezúvanie sezónnych pneumatík 10 fotografií v galérii Nepodceňujte neobvyklé zvuky či správanie sa vozidla a radšej nechajte brzdy skontrolovať. Môžete k tomu využiť každé prezúvanie sezónnych pneumatík Zdroj: Dreamstime

Ak však vozidlo ťahá do strany aj pri plynulej jazde bez brzdenia, s najväčšou pravdepodobnosťou ide práve o brzdy. Príčinou je čeľusť, ktorá sa po uvoľnení brzdového pedálu nevráti do pôvodnej polohy, ale zasekne sa a derie kotúč. Zistiť to môžete, napríklad, tým, že rukou vyskúšate teplotu všetkých kolies. Ak brzda „visí“, jedno z kolies bude teplejšie než ostatné. Druhý spôsob overenia poskytne veľmi pomalá jazda: spomaľte takmer do zastavenia, vyraďte rýchlostný stupeň a počkajte, kým vozidlo samo zastaví. Pokiaľ sa zastaví s miernym trhnutím, niekde niečo drhne. Čo presne, to zistí už len servis.

3. Brzdná dráha

Pokiaľ sledujete správanie sa vášho auta, jasným signálom môže byť dlhšia brzdná dráha. V každom prípade odporúčame ihneď navštíviť servis, akonáhle budete mať čo i len minimálne podozrenie.

4. Nerovnomerné opotrebovanie

Nepríjemnou situáciou je nerovnomerné opotrebovanie kotúčov, ktoré sa prejavuje údermi do volantu alebo brzdového pedálu. Tieto symptómy nepodceňujte, nakoľko hrubé vibrácie môžu časom poškodiť zavesenie kolies, ložiská riadenia alebo náprav. Nemusíte však hneď panikáriť a sledujte ďalšie správanie sa vozidla. Vibrácie môžu mať viacero príčin, napríklad, koróziu na kotúčoch, ak vozidlo dlhšie stálo na daždi. Ďalšou možnou príčinou je prehriatie bŕzd alebo zdeformovaný náboj kolesa.

» Ako spoznať problémy s brzdami? Poradíme aj v galérii «

5. Deformácia kotúčov

Niekedy je pomoc ľahká, inokedy vyžaduje ruku odborníka. Do druhej kategórie už patrí podozrenie na deformáciu kotúča či náboja, keď prichádza k slovu odborník a špeciálne meracie nástroje.

6. Korózia

Pokiaľ vozidlo stojí len pár dní, vzniká slabá vrstva korózie, ktorej sa zbavíte pri bežnom brzdení. V tejto súvislosti dávame do pozornosti, že korózie sa nezbavíte, ak brzdíte len veľmi zľahka. Vtedy čeľuste nepriľnú dostatočne ku kotúčom. Ak vám to teda premávka a počasie umožňujú, nebojte sa občas silnejšie šliapnuť na brzdový pedál.


Video
Najnovšie články
Test Subaru XV 1.6: Pre pokojných vodičov

Na autosalóne v New Yorku predviedla kórejská automobilka svoje najmenšie SUV, ktoré dĺžkou len tesne prerastá štyri metre. Pohon 4x4 neponúkne.

Hyundai Venue: SUV lacnejšie než Kona

Roadster s núdzovou textilnou strechou má ostrý atmosférický motor s objemom štyri litre, dostupná je výhradne manuálna prevodovka.

Porsche 911 Speedster: Exkluzívne zbohom

Mercedes-Benz GLS svojimi rozmermi či sebavedomým dizajnom na cestách budí rešpekt odjakživa. Teraz Stuttgart ešte nafúkol jeho rozmery, vylepšil však aj...

Mercedes-Benz GLS: Autobus ešte narástol

Na európskych trhoch končí benzínový šesťvalec, nahradil ho obdobný motor TDI s elektrickým kompresorom a mikrohybridnou technológiou.

Audi ide opäť proti prúdu: Zmena aj v S5

Angličania uviedli na šanghajskom autosalóne liftback, pod ktorého kapotou sa namiesto dvanásťvalca nachádza batéria s kapacitou 65 kWh.

Rapide E: Prvý elektromobil Aston Martin

Kórejský debutant narobil v segmente hot-hatchov slušný rozruch. Hyundai i30 N je čoraz obľúbenejší a prinajmenšom predajmi drví svoju konkurenciu. Teraz na to...

Extrémna špecialita: 400 koní pre Hyundai i30 N
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×